Det var länge sen! Och nya problem har återuppstod... som de brukar göra
Nätterna har gått jättebra, Matilda blev rejält sjuk för några veckor sen då hon inte fick i sig varken mat eller vätska. Jag lyckades hålla henne från att få dropp med vätska, efter några dagar vände det och nu är det bara snor i näsan kvar
Hur som helst. Schemat jag har satt upp är jag inte helt hundra nöjd över. En kort sammanfattning:
06.30 vaknar
07.00 frukost
10.30 lunch
11.00 sova till 13.00
13.30 mellis
17.30 kvällsmat
19.00 välling
Det som inte funkar riktigt är just innan hon sover middag. Det slår aldrig fel att hon runt 09.00 är så trött och gnällig så hon inte vet vart hon ska ta vägen. Bär jag runt på henne händer det att hon somnar i min famn. Några gånger har vi duchat vid den tiden och då har hon somnat i famnen i duschen. Detta känns inte rätt. De brukar vända runt 10.30 och maten och läggningen är ok. Jag har funderingar på att kanske lägga in en 15 powernapp runt 09.00 och skjuta på maten och middagsvilan 30 minuter framåt? Samtidigt känner jag att det kommer bli jobbigt i längden att hålla på med det, lägga henne, väcka henne och allt för bara en kvart.
Att ha en vila mitt på dagen är så skönt för min del. Man kan planera dagarna mycket lättare. Men det verkar inte vara det bästa för Matilda? Kanske ska jag återgå till två sömnpass per dag? Hon är ju nu 16 månader och vi har hållt på med detta schema ett tag nu.. kommer inte ihåg hur länge men iaf några veckor...
En annan sak jag har funderat på var om jag skulle göra om tiderna lite. Om hon skulle få sova 19.00-07.00 istället för att vakna 06.30. Det skulle ju vara skönt för mig och kanske Matilda inte skulle bli lika trött vid 09.00.? Men hur skulle detta gå till rent praktiskt? Ska jag ändra från en dag till den andre och ramsa henne när hon vaknar 06.30 eller ska jag ta det succesivt och skjuta på tiden 5 min åt gången?
Isfåfall får jag ju även ändra middagsvilan från 2 h till 1½ vilket vore skönt för Matilda. Hon har de senaste gångerna alltid vaknat en 30 minuter innan och jag har fått ramsa henne. Hon blir tvärilsken och tystnar inte förens jag tar upp henne på utsatt tid. Så på det sätter skulle även detta bli bättre.