Här är min berättelse...

Har inte hunnit smälta det hela riktigt än, och vet inte riktigt om berättelsen är sammanhängande. Men håll till godo

!
Började hemma vid 16-17-tiden, den 3 maj. Jag lagade middag, men det gick inte så bra. För jag hade så mycket förvärkar. Regelbundna. Förvärkar? Nej, tydligen inte. Men det visste jag inte då. 4 dagar före bf, nej, inte en chans. Jag skulle gå över minst en vecka, det var jag helt säker på… Erik fick laga klart maten.
Lovisa, barnvakten, kom hit till middag, och lovade att sova över. Ifall att. Anton är inte på topp, rejält förkyld och ledsen vid läggdags. Jag är lite rädd, för dom här himla förvärkarna gör skitont. Vi går och lägger oss, jag slumrar och värker och andas. Vid 4-tiden kan jag inte sova mer, går upp för äta lite fil. Det är lite blod på pappret när jag var på toa. 8-10 minuter mellan de flesta värkar, ibland 5. Korta värkar, inte mer än 30 sek, men mer ont än djupandning. Värkarna börjar inte smygande, utan sätter igång med full kraft och klingar av sen. Flämtandas en del, vilket får mig att hoppas att jag öppnats i alla fall lite.
När det tätnar på, och blivit mer 3 minuter mellan värkarna än 5 ringer jag förlossningen. Då är klockan strax innan 5 på morgonen. Fattar att det nog är på riktigt. Det var fullt på Mölndals förlossning, så vi blev hänvisade till Östra. Spelade ingen roll alls för mig. Ville bara veta vad vi skulle säga till taxi-chauffören.
Vi kom in, blev mottagna av en trevlig och trygg bm. Öppen 2-3 cm. Misslyckad jag kände mig då. Alltså, 2-3 cm på 12 timmars arbete. Deprimerande. Försökte ta en promenad i korridoren, med en sån där snygg gåstol. Men det kändes bara vidrigt. Chockvärkarna var inte så kul att ta ståendes.
Efter ytterligare två timmar inne på förlossningen, med flämtandningskrampvärkar och massor av bajsapåsigtryck, samt lite kräk, så tänkte jag i min enfald att jag kanske öppnat mig massor! Eller så behövde jag bara bajsa?
Nej, fortfarande 2-3 cm vid kl 8.30. Va? Då blev vi utkörda från förlossningen.
- Sätt dig på sjukhuscaféet, eller åk hem. Förlossningen har inte startat på riktig än. Det kan ta ett dygn till. Här kan du tyvärr inte ligga kvar.
Den barnmorskan som sa det hatade jag (just då). Jag vägrade sitta på ett café, och ville absolut inte åka hem. Dessutom var jag faktiskt rädd. Det gjorde inte värkont. Det gjorde kramp- och knipont. Värkarna började bara poff. Ingen förvarning, utan smärtan på topp direkt. Ingen chans att parera. Då fick jag två värktabletter och ett rum uppe på bb. Sov, sa dom. Jag låg mest och tänkte på att jag skulle ligga med dessa pinvärkar ett HELT DYGN innan dom kunde snitta. Och vad bitter jag var på alla som hade planerade snitt.
(Erik upplevde/uppfattade det snarare som ett erbjudande om att vila ut på BB, och sen komma tillbaka)
Vi slumrade på bb, jag hade mina chockvärkar med flämtandning var 5:e minut. Mellan klockan 9 på morgonen och kl 12 låg vi så. Ungefär. Lite vila fick vi nog. Erik käkade sina mackor, jag fick i mig nyponsoppa. Vi var trötta, och jag var skärrad och rädd. Kände inte att jag hade så mycket stöd av Erik, men jag hade det. Han var kolugn hela tiden, och hjälpte mig igenom värkarna. Inte så lätt för honom att hänga med, när jag inte gjorde det själv. Om han var rädd, så visade han inte det alls.
Vid 12-tiden gick jag på toa (fy, vad det är jobbigt att förflytta sig med värkar, toabesök verkligen kräver att man laddar en stund innan). Då gick vattnet!! Tjoho. En barnmorska kom och undersökte hur öppen jag var. 6 cm!! Samtidigt ändrade värkarna karaktär, och blev så som jag kände igen från Antons förlossning. Dom gick att parera fint med andningen, men jag minns inte vilken fart jag hade på andningen.
Nu vände hela förlossningen och jag tog tillbaka makten och hade kontroll igen. Det kändes så. Efter detta var jag inte rädd en enda gång till. Mest tack vare den UNDERBARA barnmorska som mötte oss när vi kom tillbaka ner på förlossningen runt 12.30. Vi hade ny energi, men var rätt så slitna ändå. Maria Byström Palm hette barnmorskan som mötte oss, och som skulle bli den som förlöste också. Hon var inte ute ur rummet många gånger för härefter gick det rätt snabbt.
Jag minns inte så mycket från tiden mellan vi kom ner till förlossningen igen och jag var öppen 9-10 cm (vi tror det var 14-tiden). Jag lärde mig hantera lustgasen i kombination med flämtandning. Börja andas i masken när värken kommer, långa djupa andetag. När det gjorde så ont att jag ville gå över till flämtandning så tog jag bort masken och flämtandades. Erik höll koll på värkmätarsiffrorna och bekräftade mig att jag bedömde värkarna rätt. Lustgasen var på det näst lägsta, och jag kände mig inte yr eller borta mer än ett par gånger då jag missbedömde vart i värken jag var. Fick beröm av barnmorskan för att jag prickade rätt på nästan varje värk – man ska ju ta bort lustgasen när värken är på topp. Erik och bm såg ju på värkmätaren att jag tog bort den prick rätt hela tiden. Sedan flämtandades jag resten av värken. Visst, det gjorde skitont. Men jag hade koll, och Erik sa till när det var 20 sek kvar. Varje värk. Vare sig det var 20 sek eller inte kvar, haha.
Frågade lite efter epiduralen, men rätt halvhjärtat. Bm tyckte inte att jag behövde den, och jag protesterade inte. Det är jag glad för. Det är stor skillnad på att föda med epidural och utan. Bra mycket lättare utan. Andningen satt som en smäck, trots vårt extremt sparsamma övande (2 kvällar, haha). Erik är tokbra som förlossningscoach. Kan rekommendera honom!
Jag fick i mig lite saft. Jag var och kissade. Erik fick gå och ta lite luft. Så såg det ut ungefär till ungefär kl 15. Då började krystimpulser komma. Jag fick perfekta instruktioner av barnmorskan att andas och prova att trycka på lite samtidigt. Kände hur bebisen gled längre fram varje gång jag tryckte. Helhäftigt. Tydligen gick bebisens hjärtfrekvens ner ganska mycket vid varje värk, så jag fick värkstimulerande dropp. Jag antar att bm berättade detta för mig, men jag var helt fokuserad på att andas genom värkarna och trycka ner bebisen lite längre varje värk.
Enligt journalen kallar bm på doktorn här, pga hjärtljuden. (Hjärtrytmen gick ner allt mer och mer vid krystningarna, bebis var rejält trött /Eriks anm). Jag hör henne säga att vi måste skynda på lite, annars får vi hjälpa till med sugklocka. Ingen oro eller så alls. Bara ett konstaterande. Jag ber om hjälp med hur jag ska använda krystvärkarna bäst, får jättebra instruktioner och som det står i journalen:
”Vid levatorpress (vad är det??) kommer barnets huvud fram fint vid värk, varför jouren vänder i dörren.”
Kl 15.21 glider Abbe ut, först kommer huvudet på en värk och kroppen på nästa. Jag fick ta i lite mer än vad värken egentligen bjöd till, eftersom navelsträngen låg runt halsen och Abbe behövde komma ut snabbt. Fortfarande kändes det som att jag hade full koll på allt, och kunde följa barnmorskans råd utan att tveka. Kände precis hur bebisen rörde sig framåt, spännet när huvudet kommer ut och glidet när kroppen kommer ut. Det här mindes jag inte alls från Antons förlossning, min teori är att det beror på att jag då fick epidural.
Sprack enligt journalen en grad II-bristning. Samma som vid Antons förlossning, men den här gången har jag inte känt något obehag alls av bristningen. Inget svid, inget ont. Känns inte som jag spruckit alls.
Nu är vi trötta, nöjda och förvånade hur lätt allt gått. Snart är sängen som gäller för mig, och jag hoppas att Abbe, som blir 6 dagar imorgon, gör om natten från igår. Natt 24-07.15, med ett nattmål kl 03. Mer mat, Abbe?