Nu startar jag en tråd om profylaxberättelser, som ska bli en sticky!
Fyll på kära vänner, kopiera och klistra era fantastiska profylaxberättelser, så vi kan inspirera andra!
Min förlossning
Jag födde vår dotter Ida den 9 april 2003 med hjälp av profylax-metoden.
Först måste jag berätta om vår första dotter Claras förlossning 7 maj -01 som var en ren och skär mardröm, där mycket gick fel.
Jag spände mig från första värken, och motarbetade därigenom min kropp istället för att följa med den. Jag hade då 8 timmars vansinnesvärkar, och jag tog bad, akupunktur, lustgas och västerviksspruta utan någon som helst hjälp.
När krystvärkarna satte igång hade jag inga riktiga krystimpulser, de sa bara till mig att jag skulle krysta. Dessa hemska värkar varade i ytterligare 2 timmar, istället för de "vanliga" 20-30 minuterna.
Därefter sa dom att det tog för lång tid och att dom måste klippa, och använda sugklocka – PANIK! Ville inte men var tvungen…
Det kändes som dom slet ut henne ur kroppen på mig, med MASSOR av bristningar som följd. Efter det lossade inte moderkakan, dom tryckte och slet i kroppen på mig i 2 timmar innan dom beslutade att söva mig och operera bort den.
I 6 veckor efter förlossningen kunde jag knappt stå, eller gå, för all smärtan i stygnen.
I ett helt ÅR
Jag fick tag i boken ”Att föda barn utan smärta” genom att söka den på barnsidorna på blocket på internet. Jag läste igenom den flera gånger, men tyckte den var svår att förstå sig på.
Jag har dock skrivit ut och samlat det mest informativa ur boken, och mailar det gärna vid intresse! (det kan vara svårt att få tag i boken eftersom den inte längre är i tryck)
I de pappren nämns aldrig order ”värk” – det kallas kontraktioner istället.
Jag rekommenderar också dig att gå in på www.Growinlife.com och leta under ”Specialteman”. Under en flik som heter ”Träning och förberedelser inför förlossningen” skrivs det noggrant om profylaxmetoden, och hur man övar.(betydligt mer lättfattligt än utdragen ur boken ”Att föda barn utan smärta, tycker jag själv)
De har även kurser, en sådan gick jag.
Jag bor i Ulricehamn 10 mil inåt landet från Göteborg, och den kurs som var närmast mig var i Lund, 30 mil enkel resa… Jag kände att jag verkligen ville gå, så det var bara att åka.
Det var en otroligt bra kurs, ledd av brinnande eldsjälar!
När jag gått den började jag öva frenetiskt, jag ger mig alltid in i saker med liv och lust, är väl en aning omständig av mig…
Min sambo var med på ena dagen av kursen, det är jättebra att ha en ”coach”, som uppmuntrar och vet vad man gör!
Kursen var i oktober, och jag skulle föda i april, gott om tid att öva alltså!
Jag övade 1 tim. om dagen i ett halvår, så bättre förberedd kunde jag inte bli!
Så mycket behöver man INTE öva, men jag kände att jag ville det, p.g.a min rädsla. Gick även på Aurora-samtal.
Nu till saken! Hur gick det då att föda med profylaxmetoden?
På morgonen gick ”slemproppen”, Claras förlossning hade börjat på samma sätt, så jag anade att något kunde vara på gång. Jag var på mödravårdskontroll på samma morgon, allt var bra, huvudet fixerat långt ner o.s.v.
Inget hände under dagen, mer än en slags tyngdkänsla neråt, försökte vila middag, då jag fortfarande var mammaledig med Clara, då 2 år, men kunde inte få ro, kände (konstigt kanske) förväntan, förstod att det var idag det skulle ske!
Jag gick och lade mig tidigt, kl.22.00, för att ev. få sova några timmar innan det skulle sätta igång. Precis när jag låg i gränslandet mellan sova/vaken knäppte det till i ryggen på mig, och vattnet gick, på de handdukar jag lagt ut.
Gick fnissande ner till sambon Per, som satt vid TV:n, och sa ”-Jag fick visst inte sova, för vattnet gick nu”.
Ringde förlossningen, och dom ville kolla vattenavgången, även fast det inte var några värkar.
Mamma kom och sov över hos Clara, och vi åkte utan stress in till BB.
På vägen dit började det komma svaga värkar, men de var mycket lätta att kontrollera med hjälp av den första andningen vi fick lära oss på kursen ”djup-långsam”
När vi kom in satte dom en CTG-kurva, som visade att värkarna var etablerade, och att vi kunde stanna kvar. Barnmorskan ville tyvärr inte undersöka hur öppen jag var p.g.a infektionsrisk när vattnet hade gått. Jag säger tyvärr, eftersom profylaxmetoden bygger på att andas efter hur öppen man är. Man ska andas på olika vis alltefter öppningsgrad.
Jag fick ett lavemang, och efter det ökade värkarna i styrka. Kände att jag inte längre klarade mig på den andning jag gjorde, utan gick upp ett steg till ”kort-långsam” andning.
Jag hoppades att jag gjorde rätt, eftersom hon konstant vägrade undersöka hur öppen jag var.
Efter ett tag ökade värkarna ytterligare, och jag kände att jag var tvungen att ta till den sista och snabbaste andningen, fortfarande utan att veta om jag gjorde ”rätt”.
Till slut gick hon med på att se hur öppen jag var, då var det jobbigt, och jag visste att jag tagit till den sista andningen, något mer efter det fanns inte! Jag vet inte vad jag hade gjort om hon hade sagt att jag var öppen 3 cm eller nå´t…Men jag var öppen 9 cm!!!
Jag fick nya krafter, och hade situationen under kontroll igen.
Plötsligt kom krystvärkarna, och det var ingen tvekan om det den här gången!
Man sköljdes över av viljan att hjälpa till att få ut bebisen!
Först kom en del av fostersäcken. Barnmorskan blev plötsligt tveksam, och såg väldigt stressad och orolig ut… Hon sa ”det är bajs i fostersäcken, det ska det inte vara, det brukar tyda på att rumpan kommer först, men jag ska ta in en kollega för säkerhets skull”
Och, jodå - det var en sätesbjudning….Jag fick faktiskt fullständig panik!!!
Det blev ju inte precis bättre av att dom sa ”-Hade vi vetat om detta innan, hade det blivit snitt, vi förlöser inte sätesbjudningar längre”
Den informationen hade ju varit bättre att få efteråt…
Det sätt vi lärt oss att krysta på under kursen var som bortblåst, jag bara kände ”hur i hela världen ska jag klara av detta!” Jag krystade nog rätt någon gång, och fel någon gång, jag vet faktiskt inte, men ut kom hon, vår ljuvligt söta lilla dotter. 3130 g, och 48 lång.
Konstigt nog sprack jag nästan ingenting denna gång! 1-2 stygn bara.
Efteråt kände jag en enorm tomhet och en besvikelse över att jag ev. inte kunnat krysta rätt.
Men jag gjorde GJORDE nog det, trots allt! Jag tror det!
När jag hade vilat, och sedan stod själv bedrövad i duschen, gick det upp för mig vad jag faktiskt gjort! Jag hade fött fram en unge i sätesbjudning UTAN ANNAN BEDÖVNING ÄN JUST PROFYLAXEN!!! Jag kände mig plötsligt väldigt stolt över mig själv!
Jag är fascinerad av hur kroppen kunde ”säga till mig” att det var dags att byta andning, utan att veta att jag faktiskt gjorde helt rätt! Förlossningen gick fort, 3 tim & 45 minuter.
Det jag tyckte var svårast var att slappna av! Det bör du öva mycket på!
Jag kan inte hålla med boktiteln helt om att det var ”Att föda barn utan smärta” men smärtan var FULLT hanterbar, och det känns trots sätesbjudningen som en MYCKET bra förlossning!
Jag rekommenderar verkligen metoden, och tycker det är synd att den inte allmänt lärs ut nu för tiden!
Jag tycker det är bedrövligt att varken min barnmorska i sta´n, eller barnmorskan på BB upptäckte att hon låg i sätesbjudning! Det dom upplevde och kände som ”huvud” var ju rumpan! Lilla Ida låg alltså med fötterna uppe vid axlarna, helt låst sedan v. 33… Hon kunde inte räta ut benen helt på flera dagar, den lilla stackaren!
Men ändå...Hade dom vetat om sätesbjudningen hade det ju blivit snitt, och då hade jag ju inte fått prova profylax-metoden.
Jag hade ju faktiskt övat c:a 150 timmar, och dessutom tillbringat enorm tid med att läsa om metoden, så det hade ju verkligen varit synd att inte få prova den!
Jag är som sagt mycket nöjd med både metoden och min prestation, är det något du undrar vidare om metoden, eller över detaljer för övrigt – tveka inte att höra av dig igen!
Jag efterlyste själv folk som provat metoden på Anna Wahlgrens hemsida, och fick en del svar, som var intressanta att läsa!
Hoppas vi här, kan göra detsamma för blivande mammor!
P.s. Jag ville berätta om Claras förlossning först, för att visa skillnaden, inte för att skrämmas!
kram anna