Har jeg forstått dette riktig?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Kine

Har jeg forstått dette riktig?

Inlägg av Kine »

Etter å ha lest endel her inne har jeg nå bestemt meg for å registere meg. Det skal nemlig kures i Kine-heimen. :D
Jeg har to jenter på henholdvis 4 år og 17 måneder. Det er lillesøster som trenger å kures. Jeg har tatt snarveier via amming og det har slått tilbake på meg så det suser. Jeg har ikke vært sosial utenfor hjemmet på kveldstid siden lillesøster ble født. "Puppen har det med å holde seg hjemme"
Hun ammes til hun blir søvnig og legges i egen seng. Dette må gjentas flere ganger før hun sovner helt. Så våkner hun flere ganger før jeg legger meg, da må puppen frem igjen. Hun bruker ikke smokk, hun bruker meg :!:
Hun sover fortsatt på vårt rom, så når hun våkner etter at jeg har lagt meg kommer hun over i vår seng. Får da pupp igjen og sovner, neste oppvåkning bytter vi plass og hun får andre puppen. Dette skjer hyppigst mellom kl 5 og den tiden vi til slutt står opp. Phu, slitsomt ja!
Barneboka kjøpte jeg for over 4 år siden. Hadde aldri hørt om Anna Wahlgren, bra var kanskje det, så jeg leste den med et åpent sinn. Likte boka veldig godt. Storesøster sover heller ikke hele natta, så jeg tok ikke til meg alt jeg leste like godt. :oops:
Storesøster har eget rom, men kommer tuslene inn til oss i løpet av natta. En og annen natt kommer hun ikke i det hele tatt, faktisk. Så hun kan hvis hun vil.

I helga ble jeg inne på et annet forum minnet på AW og hennes SHN-kur. Da hadde jeg lenge gått og tenkt at vi må gjøre noe med lillesøsters soving. Samboeren min jobber på båt og er ute 4 uker og hjemme like lenge. Han har nettopp kommet hjem så nå må vi få gjort dette her.
Jeg plukket frem SHN-boka (den har jeg bare hatt snart ett år :oops: ) og leste meg opp. Blåste støvet av Barneboka og leste meg opp der også. Uff, så mye jeg har glemt. Begynte straks å plukke opp igjen tråden, sosial delaktighet, rutiner, ja det hele kort og godt. Jeg ble så gira at jeg faktisk tjuvstartet på kuren. Det gikk selvfølgelig dårlig. Legging og roe ned med regla gikk fantastisk. Men jeg kunne ikke være våken hele natta og når jeg hadde sovnet og lillesøster våknet droppet jeg det. Får vente til pappa kommer hjem :lol:
Men det andre fortsatte jeg med. På onsdag kom pappaen hjem. Den kvelden la jeg lillesøster på vanlig måte rundt kl 21. Etter en time var det opp igjen med puppen. La meg selv rundt kl 24. Da er det at jeg våkner og sjekker klokka, :shock: den er 06. Sjekker i senga til lillesøster, hun sover tungt og tydeligvis godt. Hun våkner ikke før kl 07. Det er 9 timer i ett strekk det :D Kan hun leste tanker eller :?: :lol: Eller var det en god natts søvn etter en god arbeidsdag?
Natt til i dag sov hun fra kl 24 til ca kl 07. (La seg selvfølgelig før, men sov uten å måtte puppes i 7 timer) Noe er i ferd med å forandre seg, helt klart. Nå skal hun bare hjelpes til å få 12 timers natt. Hun har forresten sovet usedvanlig godt i vogna disse siste dagene også. 2 timer både onsdag og torsdag. I går klarte også pappa å få henne til å gapskratte ved å gjøre seg til. Når hørte jeg det sist ?:cry: :D

Hjelpes dette ble langt, har du klart å lese alt så kommer det nå noen spørsmål..... :oops:
Bør hun flyttes inn på storesøsters rom? Det er uansett planen, da vi ikke har ledig eget rom til henne nå.
Da bør vel storesøster ut de første nettene? Går vel bra om hun dukker opp igjen når det hele sitter litt bedre for lillesøster sin del?
Nå er jo snart sommeren her og med den ferietid. Må vi holde oss strengt til skjemaet også da? Blir vel en campingtur i juli. Vi skal også til Bulgaria med svigers i slutten av august. Da er det store sjanser for at det blir noen sene restaurant-besøk. Eller bør det unngåes? Har tenkt hun skal ha natt fra 19.30 til 07.30. Samme for storesøster.

Henger du fortsatt med? :lol: Håper noen tar seg bryet med å svare.
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Härlig historia, må jag säga :!: Jag är SÅ glad att du (åter)fick dig lite inspiration från Barneboka och SHN! (Är det den norska du har? Det finns en nyare svensk - se förstasidan. LÄser du svenska obehindrat? I så fall undrar jag om du inte skulle rekvirera och studera den :idea: )

Lilla barnet sov så där bra, plötsligt, därför att du hade bestämt dig - det är en klassiker och det kallas Attityden av självklarhet - den är MYCKET smittsam på små barn :wink:

Social delaktighet är också ett sesam-öppna-dig som borgar för barnets välbefinnande. Också smittsamt på nattsömn (för barn VILL faktiskt sova gott på nätterna, i likhet med resten av mänskligheten, liksom de VILL känna sig behövda och göra nytta på dagarna, i den gemensamma kampen för tillvaron).

Storasyster både kan och vill sova på nätterna hon med, men med all trafik, all oro, alla sorger och bedrövelser som varit blir naturligtvis hon också orolig.

Flytta INTE ut henne. Flytta ut er själva i stället under de fyra första nätterna och genomför kuren för den lilla så som beskrivet i Lathunden (men läs allra helst hela boken så du verkligen bombsäkert förstår teorierna bakom det hela). Under uppföljningsveckan sedan kan ni flytta in igen i det mörklagda sovrummet, men får tassa ut om barnet skulle behöva ramsas som påminnelse. Sedan tassar man in när barnet sover igen...

När nätterna sedan sitter, vilket de borde göra under veckan som följer därpå, kan ni flytta in henne till storasyster och i fortsättningen, om det skulle behövas, ramsa dem båda över en kam, oavsett om bara en har vaknat till. De stör inte varandra alls. Var och en av dem behöver bara veta att ni har koll på läget och besvarar de eventuella frågor som uppstår ("kommer vargen och tar mig nu?") från andra barnet. När det väl står klart för dem, vaknar de inte av varandra.

Ta nu och börja med själva kuren och låt storasyster hänga med på ett hörn - hon ska INTE krypa ner till er utan fint ledas tillbaka till sin säng och krypa ner i den själv, samt "nattas" med ramsa på din / er väg ut.

Sommarresor blir inga problem när barnen väl har fått sin sömn - det som gäller då är att man HÅLLER TIDERNA, natt som dag. Då kan kurade barn sova precis var som helst och till och med läggas av vem som helst. Men vi tar en sak i taget - du behöver inte lösa hela framtiden innan solen har gått ner just i dag :lol:

Tänk dig en körkortsaspirant: hon eller han måste lära sig teorin OCH lära sig köra bil - det är vad som gäller för att man ska få framföra fordon i trafiken. Men hon eller han behöver inte, och kan inte, förutse och på förhand lösa alla möjliga (och omöjliga) situationer som möjigen KAN inträffa i trafiken, sedan, någon gång, ifall att, kanske... på förhand.

En sak i taget :wink:

LYCKA TILL :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kine

Inlägg av Kine »

Okei!
Takk for svar. Er den svenske versjonen mer utfyllende? Joda, det går greit å lese svensk. Er vokst opp med svensk barnetv. Det var ofte mer gøy enn de norske. "Fem myror er mer enn fira elefanter" :lol: Eller noe sånt....

Så vi flytter ut alle de fire første nettene? Boka sier nemlig de 2 første. Hele oppfølgingsuka går vi ut av rommet før vi ramser. Etter den uka flytter lillesøster inn til storesøster. En liten oppsummering bare, er som teskjekjerringa jeg . :wink:

Dette med å legge til rette, solfjæra og ramse meg ut av rommet, det er det som vil bli leggerutinen nå fremover sant? Altså etter kuren så er det den måten lillesøster skal legges på?

Hva med storesøster? Må jo endre hennes legging også. Hun er vant med å lese bok, 3 faste sanger, godnatt og jeg går ut. Skal jeg begynne å ramse henne også ved legging? Legge i senga og si regla 4 ganger på vei ut?

Du snakker om å ta sorger på forskudd ja.... :oops: Vil bare få det rett første gangen, derfor jeg spør så fælt.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Internationella Sova hela natten (som är nyskriven och under översättning till många språk) är mer förklarande än argumenterande, den är tydligare - och roligare :wink: - och enklare att följa.

Men jag tror inte den "gamla" säger något annat än att barnet som ska kuras måste få vara i fred i eget rum eller åtminstone egen mörklagd hörna UTAN att störas av föräldrarnas närvaro, och det gäller inte bara de första nätterna utan ALLA nätter. Föräldrarnas uppgift är att hålla vakt - utåt och bortåt - inte att befinna sig inne i rummet (så att barnet märker det).

Vad som sägs är att man måste VAKA de första två nätterna och inte kan räkna med att få sova själv. Tredje (och fjärde) natten brukar man kunna få sova många timmar i sträck men måste fortfarande ha öronen på skaft (utanför rummet).

Lägga tillrätta och ramsa på väg ut innebär en nattning som tar allra högst två minuter från det att man går in med (det glada) barnet. Jaga nu inte en "rutin" som kan bli ett nytt mönster. Solfjädern är 1) en markering som man tar till när man tycker det behövs, och när det behövs vet man inte om man inte först LYSSNAR på barnet väldigt ordentligt; 2) ett krisverktyg, och då talar vi verkligen KRIS. Det är ingenting du behöver fundera på nu.

Snälla, läs Internationella Sova hela natten innan du försöker försäkra dig om någon sorts modell för hur du "alltid" ska göra! Sova hela natten-kuren är en process, inget statiskt regelverk.

Med storasyster kan du/ni göra vad som helst men INTE på sängkanten och inte inne i rummet där hon ska sova. Också för henne ska själva nattningen ta högst två minuter och föregås av skratt. Allt annat gör man innan. Och ja, ramsan ska alltid ha sista ordet. Utanför rummet och på väg bort (för att ladda bössan) :wink: :lol:
Kine

Inlägg av Kine »

Da har jeg bestillt boka, men jeg tror jeg vil få et problem ang betaling. Jeg bor jo i Norge. Ser at bankkontonr er litt kort i forhold til hva jeg er vant med. Eller er det bare å kjøre på? Har den blitt bestillt fra Norge før. Frakta blir kanskje også dyrere?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är inte jag personligen som distribuerar böckerna. Som det står vid beställningen:

:arrow: Vid frågor rörande bokförsäljningen vänligen kontakta oss på info@annawahlgren.com

så lägg din fråga där så får du hjälp med en gång :wink:

Inom kort kommer man att kunna beställa med Visa-kort, så blir allting enklare.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "