Hjälp, varför fungerar inte ramsan längre??

Angela

Inlägg av Angela »

Tack snälla Gotlandsmamma, nu har vi skrivit samtidigt igen :D
ska läsa på allt och ja jag läste din länk oxå, skönt att VI är flera :wink:

/Angela
Mamma till Chrippa 11, Emma 3 & Alex 1.
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Du får fråga hur mkt du vill Angela! Jag är glad om jag kan hjälpa dig!
Jag förstår att du är trött vid det här laget! Wow. Jag minns nätter då jag vaknade vid 04 o inte sov en minut efter det. Känns fjärran nu. När forumister sa till mig, snart kommer du sova gott trodde jag inte på det. Men det är sant. Om man är konsekvent!
04.50 är NATT framöver, när hade ni tänkt morgon? Precis som väckarklockan blir som ett "beting", barna anammar det, gör de ang upplockning vid 05, de vaknar vid den tiden om man lärt dem att de får komma upp. Klokt att du ändrar på det.
Säckar han ihop på em nu när han sover en gång, kan du ge honom en power-nap på FEM minuter, inte mer.

Ja, min tråd var lååång. Men jag hade så många frågor...hela tiden. Prata på! :wink:
Angela

Inlägg av Angela »

Hej igen G,
Vill att han ska sova så länge det är möjligt men vi lägger honom runt 19-19.15 så då blir det morgon kl 07 tippar jag. Mina andra barn (som jag inte behövt kura) kan sova hur mycket som helst så jag har haft egna kvällar OCH sovmorgnar fram tills Alex kom...känner mig så trött bara jag minns detta :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej, nu hoppar jag in igen också. Det var så trevligt i den här tråden. :D

Jo, längre än 12 timmars natt ska du nog inte gapa efter, Angela :wink:.

Ligger inte lunchsömnen lite tidigt förresten? Kanske kan du förskjuta någon timme så han klarar eftermiddagen bättre?

Klockan funkar även utan förklaringar för barnet. Jag har aldrig gjort annat än låtit den pipa åt lillan, men oj vad den hade effekt här.

Pangramsa är alltså EN upplysande ramsa (x4) per uppvak. Sen händer det INGET mer. Alltså, vaknar han vid 4 så får han EN ramsa. Sover han sen en timma till och vaknar vid 5 igen så får han en ny ramsa. Så har jag tolkat det hela i alla fall. Själv har jag inte använt den här strategin på tidiga morgnar alls utan bara totalignorerat henne . Det och klockan gjorde våra morgnar.

Lycka till! Och så lite tålamod. Det ger sig nog inte inatt redan :wink: !
Gotlandsmamma

Hur låter ramsan? Får han ramsa vid läggning?
11.5 tim eller 12 tims natt är bra. Är det natt ex 19 blir morgon 07. Här får han möjlighet till sova, kanske det tar en stund att somna eller så vaknar han innan, men MÖJLIGHETEN finns.
Utan väckarklockan tror jag inte att det hade funkat så bra. Caesar, min sork på 2 år, sa vid bad på kvällen; i morron bitti klockan ringer...de fattar snabbt!
Nu ska jag sova lite, men ser fram emot att få höra hur det går för er!
Kramar
Angela

Inlägg av Angela »

Hejsan mammor,

Ikväll läggs Alex i lillebrors rum, kollsvart rum strävar jag efter med svarta soppåsar och gardiner. Vi ska idag köpa en väckarklocka till honom så han kan vara delaktig ( får se hur mycket han fattar :D ) med att trycka på/av alarmknappen tänkte jag.

Ja igår fick han nog sova lite tidigt men det bertodde på att han vaknade 04.50. Idag vaknade han kl 06 så sovan blir efter hans lunch 11.15 i 1,5 tim har jag tänkt.

Lustigt nog så vaknade han kl 02 inatt (vilket han inte har gjort sen INNAN kuren) och vi blev alldeles kallsvettiga och tänkte "ska han börja vakna så här tidigt nu" vi körde två ramsor (först jag sen efter en stund min man) och han somnade om pust :roll:

Jag meddelar imorgon hur klockan togs men jag räknar med flera dagars arbete innan resultat. Vi hörs snart igen, tack så länge :wink:
Gotlandsmamma

Hallå i solen!
Tänk dig det som att ni ska ut på världens härligaste resa, full av förväntan, äventyr, resfeber, lite magont...ni ska nånstans...en resa ni gör tillsammans, där ni kommer lära er massor av nya saker, upptäcka och erfara på olika sätt. Du kommer lära dig saker om dig själv, om dina barn, din man och om livet. Hur man får det att funka på ett bra sätt. Ni kommer fram, ni kommer nå dit...men det kommer ta tid. Men där framme...där är det som havet i Medelhavet, turkost, kristallklart och himlans härligt! Trevlig resa. Lova att sända oss vykort emellanåt o vi finns här!

Stor lycka till kram! 8)
Angela

Inlägg av Angela »

en liten uppdatering...vi började med klockan imorse (köpte en klocka igår) underbare Alex vaknade 05.38 och vi körde en pangramsa, sen hoppades jag på att han skulle somna om direkt men icke, han gallskrek var så förbannad och somnade om först 06.39. Själv låg jag och önskade att klockan skulle ringa medan min man bara somnade in som en prins :x
kl 07 ringde klockan och vi sprang in och gjorde god morgon, vi tittade och pratade genast om klockan vilket han tyckte var roligt.

Nu ligger han och sover och jag hoppas att han inte är lika förbannad i morgon bitti, hoppas han förstod när jag sa "när klockan ringer kommer mamma" :D

Kram/Angela
Gotlandsmamma

Hej Angela!
Varit på kurs i Sthlm i helgen men tänkt på dig desto mer!
Hur har det gått med grabben? Lör o sön?
Men han somnade om och blev väckt av klockan eller, kl 07 i fre? Klart att han skrek efter pangramsan - vilken nyhet att inte bli upplockad, naturligtvis reagerar han. Det tar tiiiiid. Ge dig INTE.
Hoppas tålamodet och kämparglöden är på topp. :thumbsup:
Ser fram emot ny rapport.

Kram kram!
Linda :wink:
Gotlandsmamma

Vill bara höra mig för hur det går Angela? Tänker på dig jättemkt.
Vill du berätta?

Stor kram!
Linda :wink:
Angela

Inlägg av Angela »

Hejsan Linda!!
Nu är livet helt fantastiskt (hoppas det fortsätter så) här kommer en uppdatering :) ;

Ja första morgonen på fredagen var såååå tuff (psykiskt), andra morgonen (lördag) vaknade han 06.30 jag ramsade en gång sen så somnade han om ganska omgående (han knappt lägga mig) vilket kändes ganska bra i hjärtat sen ringde klockan 07 och det var morgon. Söndags morgonen var helt fantastiskt han väcktes av klockan. Jag stod utanför rummet och väntade på ringningen sen gick vi alla in och stängde av klockan. Vi har haft det så här nu varje morgon.

Vi pratar om klockan vid läggning och han får stänga av den på morgonen ja vad kan jag säga :D helt underbart. Inatt sov jag verkligen djupt vilket man inte gjort på länge sköööööööööönt. Måste berätta att jag sätter på min väckarklocka nån minut tidigare så jag hinner gå in till rummet om han skulle bli rädd för det höga ljudet från klockan.

Ja just det =P~ vi har idag köpt en ny lägenhet så vi flyttar i juli och då får vi (min man och jag) äntligen eget rum eller man kanske ska säga barnen får sina egna rum ja vad mer kan man begära allt känns såååå bra :D

Jag är så tacksam för all hjälp och stöd jag fått här man blir lika förvånad varje gång det verkligen fungerar. Tack snälla du Linda och Tinis också :D

Ja nu känner jag mig kurad och klar vi kanske hörs framöver vid nästa kris tack ännu en gång!

Många kramar och hoppas ni har det lika bra med era småttingar :heart:

Angela med familj :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vilken härlig rapport! Visst blir man förvånad över klockans effekt. Fast det är ju helheten också, mammans attityd t ex :wink:

Stolt och glad blir man. Och för den lille parveln som nu sover så tryggt och gott. :D

KRAM!
Gotlandsmamma

Å vilka härliga nyheter - vad GLAD jag blir för er skull o grabben som får sova ännu längre å bättre. Kalas! Bra jobbat o vilken attityd av att det ska gå som du tänkt. Ibland kan det slå tillbaka, att han vaknar o skriker, checka läget så att säga, men då är det bara att avvakta och ha is i magen. Ni har kommit såå långt!
Har du fler frågor, så kommer du tillbaka o ställer dem!
Må gott o grattis till ny lägenhet.

Varm kram!
Linda 8)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"