Nyfödd –hjälp, vad gör jag för fel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag har nu lyckats ropa hit Torsmamma. Hoppas du sett hennes svar längre upp i tråden. Ni lyckades skriva samtidigt tror jag (förövrigt kanonsvar du får av henne, som vanligt :heart: )

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Tack ida och torsmamma. Vill testa detta med att vagna försigtigt i skarvarna. Låter rigtigt. Men detta med matning och rap funkar helt enkelt inte alls. Har læst flasktråden och känner igen det att hon låter. Försöker olika ställningar men hon låter endå. Och skriker och vill inte äta. Börjar bli helt desperat... Som det är nu får jag næstan inte till det vid ett enda mål. Det gick ju förr alltså för 2 veckor sen varför inte nu? ... Hon är helt slut för att hon sover dåligt och äter så konsigt. Torsmamma du skriver att jag skall fortsætta med dr brown. Just nu känns de bara annu værre än de gamla och hon får i sig jätte mycket luft... Kan hon lära sig det eller... Ja det är nog en tokig fråga för det kan man ju inte veta. Är bara så snurrig och desperat efter dessa jobbiga veckor.... Känner mig hjælpløs och trött och som en usel mamma som inte kan få i sitt barn mat eller få det till att sova....
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, JO jag känner igen detta du skriver MEN! Det är till syvene och sist det mesta som sitter i "attityden".

Jag menar, att hon nu sväljer luft! (det gjorde Tor med) är inte så mycket att göra utan att lära sig rapa ordentligt, använda magläget och jobba utifrån det. När Tor var inne i just dålig spiral så vagnade jag honom i ca 3 dagar på samtliga lurar för han vöar för trött för att äta och för hungrig för att sova.

Det enda man då kan göra är att leta upp attityden, ta ledningen och bestämma NU gör vi så här, så är det bara!

Så jag lade mig i vagnträsket "big time" drog vagnen i 2 timmar, tog upp sovandes bebis, lade till och matade så mycket jag bara fick, gärna halvsovandes. Då svalde han minst luft.

Barn som skriker sväljer mer luft kan jag lova än barn som sväljer luft vid matning. Så haka inte upp dig på exakta nappens form osv... Utan ATT hon får mat lugn, rapa ordentligt. Om du måste ger du en 5 min tar upp och matar vidare. Sen ser du till att sen hela sömnen går ner. Inga extra matningar ingenting, mer. Utan man lindrar överlevnadsångesten genom att vara steget före hela tiden.
Så försök inte att hela tiden ha någon form av "kompensations" tänk i huvudet, inte heller prestations krav. Utan tänk inte brandman, utan jobba förebyggande. Långt innan den lilla ens själv kan tänkas komma på tanken på sova. mat och social delaktighet. Glöm inte att titta henne DJUUUUUPT i ögonen vid blöjbytena, det är superviktigt!! Ni behöver båda hitta kontakt också igen mitt i allt det jobbiga! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, JO jag känner igen detta du skriver MEN! Det är till syvene och sist det mesta som sitter i "attityden".

Jag menar, att hon nu sväljer luft! (det gjorde Tor med) är inte så mycket att göra utan att lära sig rapa ordentligt, använda magläget och jobba utifrån det. När Tor var inne i just dålig spiral så vagnade jag honom i ca 3 dagar på samtliga lurar för han vöar för trött för att äta och för hungrig för att sova.

Det enda man då kan göra är att leta upp attityden, ta ledningen och bestämma NU gör vi så här, så är det bara!

Så jag lade mig i vagnträsket "big time" drog vagnen i 2 timmar, tog upp sovandes bebis, lade till och matade så mycket jag bara fick, gärna halvsovandes. Då svalde han minst luft.

Barn som skriker sväljer mer luft kan jag lova än barn som sväljer luft vid matning. Så haka inte upp dig på exakta nappens form osv... Utan ATT hon får mat lugn, rapa ordentligt. Om du måste ger du en 5 min tar upp och matar vidare. Sen ser du till att sen hela sömnen går ner. Inga extra matningar ingenting, mer. Utan man lindrar överlevnadsångesten genom att vara steget före hela tiden.
Så försök inte att hela tiden ha någon form av "kompensations" tänk i huvudet, inte heller prestations krav. Utan tänk inte brandman, utan jobba förebyggande. Långt innan den lilla ens själv kan tänkas komma på tanken på sova. mat och social delaktighet. Glöm inte att titta henne DJUUUUUPT i ögonen vid blöjbytena, det är superviktigt!! Ni behöver båda hitta kontakt också igen mitt i allt det jobbiga! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
heltor

Inlägg av heltor »

Min man påminde mig just om ett rap-knep som vi fick tips om på BB med första barnet, som jag tänkte kanske kan passa här. Man ska helt enkelt hålla upp barnets ena arm. Minns inte riktigt vilken, men det måste ha att göra med att magmunnens öppning sitter på vänster sida. Kanske värt att testa?
Helena
mamma till Liv 050219 och Buster 080206
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej,
nu smyger jag in här i denna tråd - rebekka4, har läst från början för våra flickor är nästan exakt lika gamla (min är född 13 feb!) och har visst lite liknande beteenden också :)
Min dotter vaknar också alltid på dagslurarna, och hittills har jag alltid vagnat kort och kraftfullt vid varje skrik a la TorpSaras fråga-svar-modell. Ibland har det tagit direkt, ibland har det blivit vagning blandat med några minuters slummer i över en timme :roll: Men här i tråden har du ju fått tipset att "mysvagna" över skarvarna, och detta måste jag få förklarat svart på vitt eftersom det står så helt i kontrast med det jag tror (trott?) är rätt, så till den grad att jag till och med bråkat med min man eftersom jag har tyckt att han vagnat för "snällt" och för länge :shock: :oops:

:?: Alltså - har jag uppfattat rätt: när jag allra först lägger dottern att sova och hon skiker, då vagnar jag "vanligt", alltså kraftfullt tills hon tystnar, skak, gå. MEN, om hon börjar vakna till (stånkar, vrider sig etc) i en skarv efter 20-45 minuter (jag har aldrig koll på minuterna men vet att det är lite olika för henne, det kan vara ett uppvak både efter 20, 25, 30 etc), ska jag då gå dit och "mysvagna" tills hon sover vidare? Och hur gör jag då om hon vaknar och skriker i en skarv? Vagnar jag då kraftfullt eller mysigt? :-k

Jag ska kanske fortsätta detta i en egen tråd men ville passa på att få detta utrett eftersom jag som sagt är i precis samma läge med ett precis lika gammalt barn. Hoppas Torsmamma eller någon annan av er kloka kan förklara hur ni menar :lol:
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej mammajenny,

Ja du tänk om alla svar var "svarta och vita" :lol:

Alla frågor skall ha svar a'la "torpsara" så vaknar man i en skarv så skall man ha DET svaret!

MEN! har man ett barn som alltid har och kommer att vakna i en viss skarv i veckor, ja då kan man som en slags "undantagsvis mini kur grej" mysvagna i förebyggande syfte för att typ "mota olle i grind" som man säger. Ungefär som jag har "smygramsat" Tor i 3 dagar när han vaknade på 45 min (skulle vara 2) vid 6 mån. Men detta är något man gör en kort, kort tid som en slags sista åtgärd. Och då börjar man med fördel strax innan de faktiskt vaknar.

Vaknar de i en skarv med vrålskrik ja då är det "VAGNING" a'la torpsara som gäller.

Lite mera solklart? :wink:
Tor 2006

mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Tack snälla TorsMamma :heart:
Ja faktiskt rätt solklart :wink: -eftersom dottern inte vaknar alltid på samma skarv så kör jag vidare på TorpSara-modellen: fråga-svar tills jag får sista ordet, alltid en trevlig känsla :lol:
Då smyger jag ut igen - lycka till rebekka4, tycker du gör ett kanonjobb! =D>
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"