Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
miniz

Inlägg av miniz »

Jag skrev sa malligt att lillen har lagt av med kvällstrassel :^o I kväll var det mat för mig och lillen samtidigt... Men he e int sa noga, nu sover han natt iallafall.

Schema har jag inte börjat jobba med ännu, han sover när och hur länge han vill. Han är 2.5 manader, sa det är inget stress ännu, men det hade varit skönt med ett schema snart.

Badet snodde jag fran nya mamman. En stor unge bakom och lillen framför, myysigt. Vi har inget badkar, bara en badbalja, sa det är perfekt storlek. Först den lilla storasystern som är snäll, men lite för stark... Hon var sa god och försiktig och stolt! Efterat den stora systern som kontrollerar sin styrka bättre och inte behöver testa hur hart man kan ta i en baby innan det gar galet (det har hon redan testat med lillasystern).

Tessan, ha det sa mysigt med naveln och boken :lol:

kattklo, hoppas allt gick bra!

Lingontuva, det är inte min trad... men tycker nog du far haka pa! Jag har lyft sängen lite i huvudändan för att snoret inte ska hasa ner i näsan, vet inte om det hjälper, men han orkar sova länge.

F'lippas mamma, vara killar är ju lika gamla!

Hej pa er alla!
m.
:D
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tessan: Jag har kokat upp vatten och sen låtit det svalna innan pulvret blandats i. När jag mätt upp vatten har jag tagit i lite i överkant, kanske lagt till 10 ml och tänkt att det dunstar bort.

:heart: Stor kram från Nancy
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

..Meja har för andra gången sovit hela natten... 8)

Och jag som har smekmånad fortfarande :roll: :wink: :lol:

/Fjällmor
Boris

Inlägg av Boris »

Ja nu vågar vi nog skriva att kära Prinsessan sover 21:30-03:00 mat sedan sova 03:30-06-00 mat, sova och sedan vaknar för dagen kl 8:30 då hon gjort så sedan i Fredags :lol: . Planerar fortsätta med riktigt långt mat+umgänge på kvällen då det verkar ge dessa trevliga nätter till vår 11dagars tjej. Lite svårt med sova på dagen då hon verkar tycka det finns altförmycket att spärra upp sina tefatsögon mot. Tror inte riktigt hon ser bra änn men hon verkar vilja se allt ändå :?
Testar magläge och vagning just nu får se om det kan ge henne behövlig 3h sammanhängande middagslur.

Vad mysigt att läsa om bad med era små o större, har bara tvättat med tvättlapp ännu, måste nämligen övertyga migsjälv först om att hon kommer gilla badet- vilket jag ej vågar tro just nu. :oops: arbetar mig framtill rätt inställning innan vi testar tänkte jag.

O ja hon blir visst sötare för varje dag, speciellt när hon ligger nyäten på pappas mage o kikar o mysknorrar. :heart: :heart:
Prinsessa född 06/04/2008
kvacke

Inlägg av kvacke »

Det är så härligt att läsa om alla era godingar!! :D

Välkommen till tråden Lingontuva och Filippas mamma

Grattis Fjällmor till härliga nätter! :D

Nya mamman - Du skriver så härligt och roligt! Diggar dina inlägg här på forumet!

Kattklo - Hur gick det igår kväll?

Här är det mesta bra men vi har det lite struligt med amningen. Jag tycker inte det har funderat riktigt bra nån gång om jag ska vara helt ärlig men vissa dagar är bättre och då glömmer jag bort strulet. Oscar har väldigt svårt att komma till ro vid bröstet och blir ofta väldigt ledsen :cry: . Som det är nu tar jag bort honom direkt när jag märker att han börjar spänna sig och upp på axeln för att sen försöka igen men det är svårt! Idag har han gråtit varje amning och det skär i mammahjärtat. Han spänner kroppen, fiser och verkar allmänt missnöjd. Lägger jag ner honom blir han väldigt upprörd och visar klart och tydligt att måltiden inte är över. :wink: Jag läste nån annan tråd om mjölkfria produkter och ska pröva det nån vecka för att se om det blir bättre. På nätterna äter han bra och är lugn men väldigt korta stunder.
Det känns ledsamt att det inte riktigt funkar för jag älskar att amma när det går smärtfritt. Är inte redo att ge upp riktigt än. Ska ge det några veckor till. Jag tar gärna emot tips om små ledsna, hungriga älsklingar.
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hallå, hallå!
Här har det hänt grejer! Välkomna F'lippas mamma och Lingontuva!

Vi har varit på utflykt, smågubbarna och jag.
Medan jag och Herman sov hos en kompis där jag fick dricka vin och skvallra en massa, sov Hugo gott hos mormor och morfar.
Vi har hälsat på mormor på jobbet, flirtat med alla hennes kollegor.
Vi har varit på landet och fått frisk luft.
Vi har varit på mitt jobb och gjort Viktiga Saker.
Nu är vi hemma igen och det tackar Herman så mycket för. Han var inte förtjust i allt farande hit å dit, avbrutna lurar, otydliga besked om huruvida man ska sova eller inte.

För mig innebar utflykten att jag kom över en irriterande mental tröskel. Jag har varit så fixerad vid att få in rutiner och ro i vardagen att jag knappt vågat mig ut ur huset. Men nu vet jag att allt ordnar sig, inget havererar om det blir lite vilda västern i schemat en dag eller två.

Annars längtar jag efter att Herman klara av att åka vagn utan att somna, så att man kan vara ute längre, äta pic nic-lunch i parken inte skynda hem tills det är dags att vakna. Har för mig att Hugo kunde hålla sig vaken rätt bra i vagnen i den här åldern. Herman är dock värsta murmeldjuret, låter sig inte luras av färgglada småkompisar som dinglar framför ögonen, härligt dagsljus eller en bror som underhåller. "I vagnen sover man. Så det så", hälsar han och klipper igen sina blå.

Ja, ja. Det kommer väl när som helst. Hur är det mer era små älsklingar, kan ni promenera med dem under vakenpassen?

F'lippas mamma, du skriver att du tycker att det är skönt att mysa på tu man hand med G. Jag har full förståelse! Jag uppskattar verkligen Hugos sällskap och "hjälp" om dagarna, men nu när han sov hos mormor och morfar - och jag fick en mysmorgon i sängen med Herman - så inser jag hur lite av den saken det blir annars. Och det saknar jag, de där stunderna då man ligger och gullar i sängen, bebisen skrattar och bubblar, fullt koncentrerad på sin kära mor. Måste se till att ta vara bättre på de möjligheter som bjuds från och med nu!

Nu måste jag ut och motionera lite, känner mig trött och seg. Ska gå hem till svärmor. Hon har bakat kanelbullar... =P~ =P~ Bra för mjölkproduktinern har jag hört :wink:

Kram till er alla!
kattklo

Inlägg av kattklo »

kvacke: Jo jag känner igen det där med amningen. Det går lite troll här hemma oxå, vet inte vad det beror på. Men det spelar ju egentligen ingen roll, däremot har jag några tips som jag och Allan jobbat fram. :wink:

:arrow: Avstånd mellan målen! Det är stört omöjligt att få ner någon mjölk om det till exempel bara var 2-3h sedan förra gången. På morgonen behövs minst 4h annars har han helt enkelt ingen lust. =;

:arrow: Ta upp före han har vaknat helt, lägga till bröstet. Då äter han ofta fint och lugnt.

:arrow: Smyga ner honom till bröstet. Förbreda före jag tar upp honom eller låta någon hålla medan jag tar fram bröstet och sätter mig tillrätta. Inga stötar eller plötsliga hopp före amningen...

:arrow: Vagna eller buffa in honom i ett ät-mode. Detta behövs nästan varje kväll här hos oss. :?

:arrow: Låta honom greppa bröstet när jag går omkring. Alltså jag går barbröstat och håller honom i brösthöjd. Går runt här hemma och låter bröstvårtan kittla runt munnen. Rätt som det är tar han tag även om han när jag försökte amma för en minut sen spände sig som en fiolsträng.

Shit, märker att vi utvecklat lite tekniker. :D
Allan vill heller oftast inte ha påfyllning efter en timme utan nöjer sig för det mesta med käk en gång per vakenpass (och då kan man ju för all del försöka peta ner mjölk från båda brösten), det ger de bästa avstånden mellan målen också har jag märkt.

Allan gillar ju inte flaskan, precis som syrran sin, så jag funderar faktiskt inte på något alternativ till bröstmjölken. Lat som jag är. Fine om han hade tagit flaskan men nu när han spottar och fräser värre än vid bröstet så kämpar vi vidare här hemma.
kattklo

Inlägg av kattklo »

nya mamman: Allan kan vara vaken i vagnen om han precis sovit. :wink:
Men inte annars.
Karla hatade ju att åka vagn, alltid, så jag är inte van att promenera under vakentid. Vadå gör man det med flit liksom?? :lol:
Det råkade bli en promenad under vakentid för Allan här om dan, eller ja, han tycker att det är vakentid. Det är en av em-lurarna som alltid bara blir 45. Så efter 45 vaknar han, ligger vaken 20 minuter och börjar sen korva och skrika.
20 minuter vaken utan skrik dock. :D

Karla var hos mormor torsdag till fredag och vi passade på att beställa ett kök och hångla.
Och visst, är det nått visst att bara bebismysa. Ligga och flirta, sova när bebsien sover.... vi kände oss barnlediga. :lol:
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Vilka bra sovare många av er har! Boris lilla är ju jätteliten och sover redan nästan 6 timmar! Och Meja ska vi ju inte tala om, skönt för er alla! :D Vi "borde" ju kunna ha 8 timmar sammanhängande nu men tom 6 känns avlägset... Vet inte om det hänger ihop med ostrukturerade dagar :? Brukar ha någon slags struktur iofs men idag var ovanligt hattig. Eller så kanske det beror på att jag inte försökt vagna över heller!

Trevligt med utflykt Nya mamman och att det funkat bra trots lite vilda västern. Och mysigt Nya mamman och Kattklo med lite bebismys.

Känner igen mig i kattklos beskrivning av vagnåkande - funkar en stund för G om han just vaknat, kan bli lite grinig och då använder jag faktiskt napp ibland. Har han varit vaken ett tag och vi går för länge somnar han också. Filippa gillade inte heller att åka vagn vaken så där passade jag alltid in sovpass för promenader. Lättare förstås när man bara hade en att ta hänsyn till.

Bra tips för amning från kattklo. Förstår att det känns lite ledsamt att det inte funkar så bra med amningen Kvacke. Upplever också en del strul faktiskt och det känns väldigt frustrerande. Idag på em pumpade jag ut och inte kommer det jättemycket men en del i alla fall. Samtidigt fick Gustaf flaska och åt då glatt efter att ha ratat amning under höga protester :( Känns som jag kanske borde kämpa lite mer för att få till det. Annars brukar han ju få flaska först till sista målet.

Nu ska jag och Filippa måla lite med vattenfärger!
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej på er :lol:
Här har vi idag en mallgroda av stor klass 8) \:D/
Mr R har bestämt sig för att vi har morgon kl 05.30 typ hela veckan även fast nattmål ätits kl 04.
Idag hade jag bestämt att vi inte skulle ha det så när han vaknade kaxade jag till mig och vagnade.
Han somnade om :shock: Ha, va förvånad jag blev att det gick så lätt. Nu ska jag ju inte ropa hej ännu men en vinst för mig i huvudet i alla fall.

Har idag sovit alla lurar ute också och det känns bra. Då kan jag börja vara mer ute med Emma på dagarna och ta mig lite varstans på promenader med stora fröken som gärna vill cykla här ute i skogen. :heart:

Försökte mig på 2-2 idag. He he, inte lika poppis om man säger så. Han gillar att sova min lille prins. Väldigt svårväckt efter 2,5 timmes sömn och att hålla vaken mer än 1,5 timme är stört omöjligt nästan. Så vi kör på med 1,5-2,5 ett tag till så får vi se tiden an :roll:

Imorgon ska vi träffa min pappa och mina syskon från Hudik. De har badmintonturnering i Uppsala så då ska vi åka dit och visa upp nya barnbarnet!

Nya mamman: Tror minsann att jag precis vet vad du menar med den där mentala biten om att ha lite ostrukturerade dagar.

Jenny: Emma är med sin pappa i helgen vilket är skittrist men bra för henne då jag inte varit så uppåt den här veckan. Men med det menar jag att jag instämmer i det du säger. Har snusat på liten hela dagen idag och vilat med pappan :heart:
Woho, när hände det sist att vi låg bredvid varandra i sängen 8)
Jag har ingen spjälsäng på övervåningen ännu och bara en "innevagn" så jag och Rasmus bor i vardagsrummet där jag har rum att vagna och så.. Annars kan jag bara ta upp insatsen och det blir lite dumt när jag skulle göra som i morse.
Hade velat se mig själv rusa ner med en gammal liggvagnsinsats och försöka sätta fast den i chassit samtidigt som bebis tycker att det är morgon :mrgreen:

Kattklo: Berätta nu då!!!! Hur var det på partyt, gick det bra för Allan hemma. Upprepade han sin sovning 21-04??

Kram T
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Tessan: Han ville äta redan 0200, men det spelade ingen roll för morgon, det blev det runt 7 som vanligt! Bara ett nattmål alltså, fast lite tidigare.
Natten till i dag ville han äta 2 gånger dock och var ap-hungrig båda gångerna.
Det kände jag lite på mig redan i går kväll och hade nog kunna avvärja det om jag gett honom mat i sömnen före vi själva gått och lagt oss.
Sover du på soffan darling?

En lustig grej med Allan är ju att om han äter typ 5 på morgonen vill han inte äta när det är godmorgonpass (typ 7- 8.30) utan väntar till nästa pass, 10-11 tiden. Det är ju 5-6 timmar utan mat, han är galen vår Allan. 8)

Fler tips för käk är ju Annas att gå runt och prata bestämt och rytmiskt och sen lägga till.
kattklo

Inlägg av kattklo »

och partyt...vänta måste köra några av mina mat-tricks...
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Jo visst sover jag på soffan, men det går bra om man vänder på sig emellanåt :lol:
Annars dör mina höfter, känner mig som en tant dom nätter jag råkat sova för länge på ena sidan!

//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
kvacke

Inlägg av kvacke »

Oj va ni kacklar! Härligt :D

Ja du kattklo det verkar som att våra listor på amningsknep ser ganska lika ut :wink: . Har väl kommit fram till att det allra bästa är att vänta så länge det bara går mellan matningarna och faktiskt inte truga så mycket som jag gjort tidigare. Oftast äter han bara från ett bröst per vakenperiod och jag har nu insett att han står sig på det. Idag har Oscar sovit ute och då sover han jätteskönt. Då är det mycket lättare att vänta längre mellan målen. När sömnpassen blir för korta är det ju svårare.

Ett annat konstigt tips som funkar här är att ta på overallen innan vi går ut och mata stående. Då suger han som bara den, knasiga unge. :D

Det är också standard här på kvällarna med gående/dansade amning, bra motion för mamman :D .

Några vakenpromenader får vi inte till än så länge och det längtar jag också efter.

Inatt sov han jätteskönt och vaknade inte förran 3 och ville äta, så 5 timmar sammanhängande sömn alltså, skönt! :D

Nu är det dags för mat och körslaget. :D Ha en bra kväll allihop!
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Känner igen mig i att vakentiden är svår att få till...rättare sagt hopplös! Jimmy är 4 veckor nu och jag tycker det är dags att få lite struktur på dagarna nu men det tycker inte han! Vara vaken är inte roligt, får han till 4 timmar vakentid så tror jag det är bra. 1.5 är nästan omöjligt.... Han sover typ hela tiden! Äter och somnar om. Och råkar han ha vakentid vill han helst ha äta/sova/vakentid istället för äta/vakentid/sova.

Ikväll åt han 17, somnade direkt efter och sov till 20, sedan lyckades jag faktiskt ha honom vaken till 21.30 men nu sover han igen. Hoppas på en likadan natt som förra natten då han sov 21-3.30, det var första gången han hoppade över tidiga nattmålet. Nästa gång han åt var vid 5.30 då storebror väckte oss men vi somnade om och sov till 6.30 i alla fall.

Ni som kommit lite längre än vi, hur såg era första scheman ut? Skulle vara bra med lite förslag, har skissat men får inte riktigt till något som funkar med våra dagar ännu...och lilleman sover ju jämt så honom får jag ingen hjälp av, då jag tänkt försöka kolla av hans tider. Det är olika från dag till dag...
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"