Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Grattis Linda! Tänk att du blivit välsignad med en symaskin! Jag surfade på just den maskinen (tror jag), men eftersom min handlare bara hade Bernina fick det bli en sådan. Fast jag är kär!!! :heart:

Jag har sytt två sorters fleece-ställ. Båda är Onion-mönster (www.onion.dk).
Till Walle använde jag mönster 10009 och sydde byxor, tröja och jacka. Det var inte särskilt svårt, men lite småpilligt här och där. Jackan har en toppig huva (när den är uppe ser Walle ut som något ur Sagan om Ringen!) och den fodrade jag med dubbel fleece. Då står den verkligen rätt upp och det var lite smålurigt att fästa fodret snyggt. Men jag lärde mig en del på det och om du skulle vara sugen på just den, då kan jag tipsa om hur jag skulle gjort idag! Syr förresten Walles badrock av precis samma mönster, som jag förlänger och gör skärp till.

Byxorna i mönstret är för övrigt stora och pösiga, så man kan lugnt göra en storlek mindre. Jag har tagit in midjemudden massor, för annars blir det väldigt löst. Jag har precis sytt mjukisbyxor i storlek 68, som jag förlängde och de blev kanon, fast Walle är en stoooor kille nu! (Du skulle knappt känna igen honom!)

Nu har jag också sytt en overall i fleece också, från mönster 10012. Den skall egentligen ha dragkedja, men jag tänkte att det skulle bli lite knöligt med dragkedja under en vinteroverall tex, för då blir det dubbla dragkedjor. Jag ritade om mönstret lite (inte svårt, jag kan inte sånt egentligen) och gjorde tryckknappar istället. Eftersom jag planerar att ge bort overallen har jag gnetat till tusen, men så blev den jättebra också! Det bästa jag någonsin sytt, tror jag! :D Är övertygad om att mönstret skulle gå att ha som pyjamas också, med knappar då. Modellen är INTE svår!

Jag planerar också att sy en fleecetröja för Walle att ha i båten. Då tänkte jag mönster 10011, där det finns en gosig tröja med ficka på magen och toppig huva. Vill man inte ha så toppig luva kan man ju runda till mönstret. Tror att den kan bli jättetuff. I det mönstret finns också ett par coola byxor, som jag tänkte sy jeans av. Frågan är bara vilken storlek...???

Ett annat av mönstrena har tröja och byxor som jag misstänker skulle bli kanonbra pyjamasmönster. Jag har beställt det mönstret i min tygaffär, men det har inte kommit ännu. Fast jag kan bara göra en sak i taget, så det gör inget.

Berätta sedan hur det går! Nu fick jag för övrigt inspiration och känner för att ta ett litet tag i badrocken ikväll!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nämen! En symaskin som man dessutom kan SURFA på!!!! :shock: :lol: Tänk om man hade en sådan nu när man ska bo i sommarstuga hela maj... :wink: :lol: Förlåt... kunde inte låta bli... :oops: :wink:

Puffis, jag har INTE glömt dig, har bara masssor att göra och maken är borta hela tiden ju. Men snart!
Är det någon som kan tipsa om sånt där fint, mjukt plyschtyg (typ Meandi-kläderna, ni vet)? DET vill jag hitta och kasta mig över, men det verkar svårt att få tag i. Någon nätsida, någon?

Själv har jag vilda planer på att sy om gamla vuxenkläder som är omoderna, trasiga eller helt enkelt inte används. Maken har en jättefin, rutig boomerang-skjorta i fin kvalitet, men som fått en missfärgning och därför inte kan användas. Den skulle bli ursöt som klänning i sommar! :D
Ewa

Inlägg av Ewa »

Själv har jag vilda planer på att sy om gamla vuxenkläder som är omoderna, trasiga eller helt enkelt inte används. Maken har en jättefin, rutig boomerang-skjorta i fin kvalitet, men som fått en missfärgning och därför inte kan användas. Den skulle bli ursöt som klänning i sommar!
Yepp, det är precis så jag gör. Och det är superkul. Disa har hittills fått 2 klänningar, 2 kjolar och en täckväst. Anton har "bara" fått ett par varma byxor att ha under överdragsbyxorna.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Aha, Ewa, vad kul! Jo, det är ju lite svårare till dom små pöjkarna. Fantasin tryter lite där, för skjortor, det verkar alldeles för jobbigt i förhållande till hur lite dom används.

Tänkte man kunde använda knäppningen i vuxenskjortan till knäppning bak på flickklänningen. För sy knapphål är jag oftast för lat för... :roll:

Täckväst, Ewa? Tog du en gammal jacka då eller vad?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och så måste jag berätta om min senaste passion: applikationer i frotté. Gärna lager på lager, typ en blomma i rött med en blå plutt i. Fint på allt möjligt. Nyss fick ett par trasiga mamma-jeans ett stort rött frottéhjärta på knäet. Mycket retro, mycket praktiskt och dessutom lindrade det irritationen över att ett par nya Esprit-jeans inte höll för lite avancerad krypning... :shock: :D
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack ÅsaB :heart: Måste få tag i lite mönster nu. Du har säkert skrivit i tråden, men vad kostar det att beställa från Onion? Svärmor har lite gamla mönster också, hoppas, hoppas det är barnmönster [-o< Hon var inte säker på vad hon hade sparat.

Min dröm är dessa byxor (retromodellen, med utsvängda ben) till Malte. Han skulle bli sååååå cool 8) :heart:

http://kokalal.blogspot.com/

Kram Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Mönster från Onion kostar 79:-. Alltså inte gratis, men det är bra mönster som man kan använda länge. Beställde mönster från soffochstil.se, men då fick man kryssa i vilken storlek man ville ha och så klippte de ur mönstret i bara den storleken. Då blir 42 kronor jättedyrt! Onion har åtminstone 68-86 och generösa storlekar, så även om jag tycker att det kostar lite, så unnar jag mig dem.

Jag kan köpa just Onion-mönster i min tygaffär där jag bor, men annars finns vissa modeller på http://mg-tyger.se/shop/ och när jag beställde tygprover därifrån gick det jättefort.

Jag har varit så trött i veckan, så jag har inte fått gjort något alls. Men nu är det fredag och helgen hägrar. Har ju en del som skall hinnas med, men jag måste få klart badrocken!

Ha en trevlig helg, allihopa!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

jag bara måste få tala om..

jag har fått i ordning ett helt hobbyrum på andra sidan garaget :P

skåp (gamla garderober) med materiel (massor :shock: :roll: :lol: då jag har flugbindare i huset) och annat skoj och en gammal kökssoffa och ett bord

tjihooo :heart:

/Fjällmor (som annars lagar kläder sittandes på golvet framför vedspisen)
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

AVUNDSJUK!!! :D Men stort grattis!!! Låter helt underbart!

Kram// Åsa (som faktiskt dregglar lite över tanken att laga kläder framför vedspisen - låter mysigare än framför tvn!)
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Sonens badrock är klar. Blev jättesnygg, men lite kort. Skall göra en till längre fram, som jag både breddar och länger. Kanon att ha med till badstranden i sommar - om det nu blir någon sommar! :wink: Walle är jätteförtjust, för tyget är så mjukt. Han har gått med den på sig en hel del och det var verkligen jättebra att ha den i samband med babysimmet. Ingen kall och ledsen kille här, inte!

Beställde sk fleecefrotté från Stoff och Stil, som tyvärr inte hade så roliga färger, annars hade jag sytt till hela familjen. Den här blev lilmegrön och skittuff, men annars var det lite väl mesiga färger.

Annars har jag lärt mig en läxa om velour. Det är jättelurigt att sy i velour, för luggen avslöjar när man slarvar. Är tyget det minsta snett, så kan det synas, pga att luggen lägger sig i ränder. Satt och sprättade bort en kil i skrevet på ett par byxor, som hade hamnat lite snett. Såg jättetaffligt ut. Jag sprättade i evigheter (overlocksöm...) och kom sedan på att jag dessutom klippt på fel ledd! Luggen skall ju ligga ner... Nu låg den upp, så det blir ju strävt att stryka över byxbaken på den lille. Tur att jag har så att det räcker till ett par byxor till, för de här kan jag ju inte ge bort. Lite typsikt - hela dagens sömnad åt "pipsvängen". Men då har jag lärt mig den läxan, åtminstone.

Imorgon skall jag på Scrapbook-kurs med min mamma! Skall bli jättekul med ett annat pyssel. Det är tredje gången gillt för mig, så jag har scrapbookat rätt mycket, men det är kul att göra det med någon annan. Och man kan ju pyssla på så många olika sätt! :D
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tinis skrev:Täckväst, Ewa? Tog du en gammal jacka då eller vad?
Mamma hade sytt ett litet täcke till vagnen för länge sen, som inte fyllde så stor nytta, och det räckte alldeles lagom till en täckväst. Så sydde jag bara kantband nertill, i ärmar och i halsen.

Skjortor ger jag mig inte på. Och så mycket annat har jag faktiskt inte kommit på. Shorts, tänkte jag ett tag, men han har massor till i sommar, så det blir nog inte heller av. Till Lilltufsan ska jag snart ge mig på en solklänning och sjalett i samma tyg. Jag har en gammal sjalett som hon hade förra sommaren så jag funderar på om jag ska kunna få till en via den, utan att ha mönster. Men sen får allt syprojektet vila lite, för nu är det ju VÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅR. Och jag vill inte vara inne. Utan ute i trädgården, där femitelva saker ska flyttas, ogräs rensas, ditten och datten gödslas, bindas upp och olika spaljéer och klättringsanordningar tillverkas. Så då blir det lite större projekt, ett tag framöver.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Ewa skrev: Men sen får allt syprojektet vila lite, för nu är det ju VÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅR. Och jag vill inte vara inne. Utan ute i trädgården, där femitelva saker ska flyttas, ogräs rensas, ditten och datten gödslas, bindas upp och olika spaljéer och klättringsanordningar tillverkas. Så då blir det lite större projekt, ett tag framöver.
ÅÅÅH! :shock: :lol: sa fjällmor och tittade ut över snöhögarna... :roll:

:wink: :lol:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
jag blev så inspirerad av den här tråden och så helt passande hittade jag en jättebra bok på biblioteket. "Baby cool - sy nytt av gammalt" heter den. Idén är alltså att ta gamla vuxenkläder och sy om dem till bebiskläder. Det är mest till bebisar men jag tycker att det var bra inspiration till lite äldre också.
Jag har nu faktiskt lyckats sy en mössa av en gammal krympt ulltröja. Den blev riktigt bra. Lite fel säsong för en så pass varm mössa men Lovisa kan ha den nu och Hannes kan nog ha den till hösten. Det var mycket bra inspiration om applikationer och broderier också. Ska kanske brodera nåt kul framtill.

Det var så pass lätt och kul att sy den där mössan så nu vill jag börja klippa sönder allt möjligt... :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Det var så pass lätt och kul att sy den där mössan så nu vill jag börja klippa sönder allt möjligt...
:lol: :thumbsup:
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Puffis, jag har INTE glömt dig, har bara masssor att göra och maken är borta hela tiden ju. Men snart!
Men det har jag... :roll: (glömt alltså) Vem hinner nåt öht egentligen? Inte jag i alla fall. När barnen har lagt sig och jag tagit min kvällspromenad med hunden, då är jag färdig för sängen! Så ta det lugnt, jag har ändå lite dåligt samvete över det där, för jag kommer aldrig hinna(läs: orka) göra något åt det ändå... :roll:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"