Jag har sytt två sorters fleece-ställ. Båda är Onion-mönster (www.onion.dk).
Till Walle använde jag mönster 10009 och sydde byxor, tröja och jacka. Det var inte särskilt svårt, men lite småpilligt här och där. Jackan har en toppig huva (när den är uppe ser Walle ut som något ur Sagan om Ringen!) och den fodrade jag med dubbel fleece. Då står den verkligen rätt upp och det var lite smålurigt att fästa fodret snyggt. Men jag lärde mig en del på det och om du skulle vara sugen på just den, då kan jag tipsa om hur jag skulle gjort idag! Syr förresten Walles badrock av precis samma mönster, som jag förlänger och gör skärp till.
Byxorna i mönstret är för övrigt stora och pösiga, så man kan lugnt göra en storlek mindre. Jag har tagit in midjemudden massor, för annars blir det väldigt löst. Jag har precis sytt mjukisbyxor i storlek 68, som jag förlängde och de blev kanon, fast Walle är en stoooor kille nu! (Du skulle knappt känna igen honom!)
Nu har jag också sytt en overall i fleece också, från mönster 10012. Den skall egentligen ha dragkedja, men jag tänkte att det skulle bli lite knöligt med dragkedja under en vinteroverall tex, för då blir det dubbla dragkedjor. Jag ritade om mönstret lite (inte svårt, jag kan inte sånt egentligen) och gjorde tryckknappar istället. Eftersom jag planerar att ge bort overallen har jag gnetat till tusen, men så blev den jättebra också! Det bästa jag någonsin sytt, tror jag!
Jag planerar också att sy en fleecetröja för Walle att ha i båten. Då tänkte jag mönster 10011, där det finns en gosig tröja med ficka på magen och toppig huva. Vill man inte ha så toppig luva kan man ju runda till mönstret. Tror att den kan bli jättetuff. I det mönstret finns också ett par coola byxor, som jag tänkte sy jeans av. Frågan är bara vilken storlek...???
Ett annat av mönstrena har tröja och byxor som jag misstänker skulle bli kanonbra pyjamasmönster. Jag har beställt det mönstret i min tygaffär, men det har inte kommit ännu. Fast jag kan bara göra en sak i taget, så det gör inget.
Berätta sedan hur det går! Nu fick jag för övrigt inspiration och känner för att ta ett litet tag i badrocken ikväll!