Har försökt få till det enligt standardmodellen men det går inte bra.
Hon skriker ofta efter att ha ätit en stund vid bröstet. Även om jag tar upp henne från bröstet och lugnar henne, rapar henne och lägger tillbaka sätter hon direkt igång att skrika vid bröstet. Ibland suger hon några tag och skriker, suger och skriker osv. Jag slutar då att truga men det känns inte som om hon ätit sig riktigt mätt.
Sedan blir hon ibland nöjd om hon får ligga lite på golvet eller i babysitter. Men ibland fortsätter hon att vara missnöjd. Jag försöker ge bröstet igen efter ett tag för att sedan kunna lägga henne. Efter ca två timmar tycker jag att hon verkar trött. Enligt standardmodellen ska man ge så mycket mat som det bara går. Men hon äter bara kort och sedan går det inte att få i henne mer. Min känsla är att hon är trött och hungrig samtidigt och därför har svårt för att äta. Ibland kan en slummer hjälpa och så äter hon lite till efter det.
Hon sover nästan bara om hon bärs omkring eller ligger i famnen (dagtid). Jag har provat så många gånger att lägga ner henne i spjälsängen eller i vagnen. Om hon sover när jag lägger ner vaknar hon efter 5-10 minuter och gråter. Jag har även provat att försöka få henne att somna i sängen eller vagnen men oftast har det inte gått bra eller så somnar hon men vaknar igen efter en liten stund.
Hon sover alltså ganska korta pass på dagen men en gång per dag (oftast på eftermiddagen) brukar hon dock somna till ordentligt och sova i ca tre timmar. Ofta i samband med att vi åker någonstans i bilen och hon somnar i bilstolen.
Om hon vaknar och är missnöjd brukar jag ta upp henne och lägga henne till bröstet. Ibland vill hon suga lite och ibland inte.
På natten äter hon ibland en och ibland två gånger. Nattmålen tar lång tid, inte för själva ätandet utan för att det tar tid för henne att somna. Hon brukar dock somna i sin säng efter att ha legat och vridit och gnytt ett bra tag. Ibland tar jag upp henne igen och provar om hon vill äta lite till, eftersom hon inte verkar kunna somna. Ibland tar hon några sugtag och i bland inte.
På natten kan hon somna utan napp men på dagen får hon oftast ha den.
Jag känner mig så villrådig. När jag tycker att hon borde vara hungrig är hon inte det, när jag tycker att hon borde vara trött och sova kan jag inte få henne att somna. Jag antar att hon känner av och blir förvirrad av min osäkerhet och att jag provar olika sätt. Men samtidigt jag kan väl inte envisas med att hon ska sova eller ska äta om jag inte är säker på att det är det som är hennes behov just då. Jag kan förstås veta att hon bör vara trött efter att ha varit vaken i ett par timmar, men jag kan inte vara säker på att hon är mätt eftersom jag inte känner att hon äter tills hon är nöjd. Och jag kan inte få henne att äta tills hon är nöjd.
Jag läser i BB och försöker få till det men det blir ingen ordning alls. Eller är det för tidigt att förvänta sig att få till några rutiner? Har förövrigt en pojke på 4 år och jag kommer ihåg att det kändes likadant med honom när han var bebis.
Oj detta blev långt, jag hoppas någon orkade läsa och ge mig några goda råd.
Marimar