Svårt att få till rutiner - 2 månadersbebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
marimar

Svårt att få till rutiner - 2 månadersbebis

Inlägg av marimar »

Jag har en dotter som är två månader. Vi har inte lyckats få till nästan några rutiner alls och dagarna känns som en enda röra.

Har försökt få till det enligt standardmodellen men det går inte bra.

Hon skriker ofta efter att ha ätit en stund vid bröstet. Även om jag tar upp henne från bröstet och lugnar henne, rapar henne och lägger tillbaka sätter hon direkt igång att skrika vid bröstet. Ibland suger hon några tag och skriker, suger och skriker osv. Jag slutar då att truga men det känns inte som om hon ätit sig riktigt mätt.

Sedan blir hon ibland nöjd om hon får ligga lite på golvet eller i babysitter. Men ibland fortsätter hon att vara missnöjd. Jag försöker ge bröstet igen efter ett tag för att sedan kunna lägga henne. Efter ca två timmar tycker jag att hon verkar trött. Enligt standardmodellen ska man ge så mycket mat som det bara går. Men hon äter bara kort och sedan går det inte att få i henne mer. Min känsla är att hon är trött och hungrig samtidigt och därför har svårt för att äta. Ibland kan en slummer hjälpa och så äter hon lite till efter det.

Hon sover nästan bara om hon bärs omkring eller ligger i famnen (dagtid). Jag har provat så många gånger att lägga ner henne i spjälsängen eller i vagnen. Om hon sover när jag lägger ner vaknar hon efter 5-10 minuter och gråter. Jag har även provat att försöka få henne att somna i sängen eller vagnen men oftast har det inte gått bra eller så somnar hon men vaknar igen efter en liten stund.
Hon sover alltså ganska korta pass på dagen men en gång per dag (oftast på eftermiddagen) brukar hon dock somna till ordentligt och sova i ca tre timmar. Ofta i samband med att vi åker någonstans i bilen och hon somnar i bilstolen.

Om hon vaknar och är missnöjd brukar jag ta upp henne och lägga henne till bröstet. Ibland vill hon suga lite och ibland inte.

På natten äter hon ibland en och ibland två gånger. Nattmålen tar lång tid, inte för själva ätandet utan för att det tar tid för henne att somna. Hon brukar dock somna i sin säng efter att ha legat och vridit och gnytt ett bra tag. Ibland tar jag upp henne igen och provar om hon vill äta lite till, eftersom hon inte verkar kunna somna. Ibland tar hon några sugtag och i bland inte.

På natten kan hon somna utan napp men på dagen får hon oftast ha den.

Jag känner mig så villrådig. När jag tycker att hon borde vara hungrig är hon inte det, när jag tycker att hon borde vara trött och sova kan jag inte få henne att somna. Jag antar att hon känner av och blir förvirrad av min osäkerhet och att jag provar olika sätt. Men samtidigt jag kan väl inte envisas med att hon ska sova eller ska äta om jag inte är säker på att det är det som är hennes behov just då. Jag kan förstås veta att hon bör vara trött efter att ha varit vaken i ett par timmar, men jag kan inte vara säker på att hon är mätt eftersom jag inte känner att hon äter tills hon är nöjd. Och jag kan inte få henne att äta tills hon är nöjd.

Jag läser i BB och försöker få till det men det blir ingen ordning alls. Eller är det för tidigt att förvänta sig att få till några rutiner? Har förövrigt en pojke på 4 år och jag kommer ihåg att det kändes likadant med honom när han var bebis.

Oj detta blev långt, jag hoppas någon orkade läsa och ge mig några goda råd.
:)
Marimar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej marimar och välkommen om jag inte har sagt det! :lol:

:idea: Du får gärna underlätta för mig att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum och gärna veckan du bar till också, då blir det lättare att ta hänsyn till "korregeringar" i mina svar! :lol:

Nu är hon ju 2 mån och det är ju liksom dags att faktiskt styra upp tillvaron lite. När de fyller 2 mån kan man spika ett schema och det tror jag kan vara bra för dig, mest för att då kommer du ha en strategi för NÄR det skall ätas och NÄR det skall sovas och du slipper undra vad som är vad.

Just matning med dessa små är lite trixig och man får försöka hitta sin väg helt enkelt. (ja, eller svårt) Jag hade själv samma problem, och så här i efterhand skulle jag nog ha gjort ungefär så här...

1. Nu är det dags att man läggs "vaken" gärna på mage i vagnen. Lär sig att börja somna in själv. Inget mer bärandes eller annan vyssning.

2. Mata på under den 1,5 timme du har, se till att magen verkligen får vila under 3 timmar innan du påbörjar ett matmål (SM mål).

3. Se om amma i dukelt trist rum hjälper, amma under promenerande hjälper, amma liggandes hjälper.

4. Vid kris. Under vakenpasset lägga i vagnen och dra den i 5 min för en "5-min" tupplur. Ta upp sovandes bäbis och mata på så mycket det går.

5. Införa social delaktighet på mage!

6. Sätta ihop ett schema och hålla det så mycket det går. Måste du stå och dra i vagnen 100 ggr för att den lilla skall somna så gör man det.

Så här såg Tors första schema ut.
2 månader:
(16 tim sömn / 8 tim vaken)
Schema spikas!
Shemat ska följas exakt! +/- 15 minuter marginalkvart.
Schemat ska innehålla:
- 16 tim sömn totalt
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma tätare

Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
(här kan du ha ett 23 mål ett tag till om du vill)
04.00 Nattmål

7. På natten drar du vagnen om det sker fler uppvak än de 2 som är nattmål. Det går även för den som kan att buffa istället för att vagna.

:?: Sover den lilla på mage MED LARM?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag funderar också på... Har ni haft något ökningsperiod än som är runt 7-8 v? Annars kanske ni är inne i den nu, menar jag. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
marimar

Inlägg av marimar »

Tack snälla för svar!

Vi skulle nog verkligen må bra av att få till ett schema. Men hur gör man egentligen för att införa det? Hennes dagar varierar så mycket och jag vet inte hur jag skulle kunna styra över när hon ska äta/sova så att man kommer in i schemat. Om hon haft sin vakenperiod och ätit och sedan somnar, och därefter vaknar efter 40 min, ska jag då inte erbjuda mat utan vänta tills det gått ca 3 timmar sedan hon åt senast även om hon är hungrig?
Sedan måste jag försöka anpassa schemat efter de tider som jag ska hämta/lämna storebror på dagis (tre dgr/vecka), det blir lite klurigt kanske.

Om hon äter kl 22, 01 och 04, kan jag redan nu försöka vagna bort 01-målet?
Och om jag lyckas och hon vaknar igen efter säg 30 min ska man vagna igen då?

Vi kan verkligen bli bättre på att låta henne ligga på mage när hon är vaken. Det blir alldeles för mycket babysitter...
Vi har inget larm så hon sover på rygg eller på sidan.

Njae vi har nog inte haft någon ökningsperiod, så det kanske är den som är på gång.

/Marimar
Mamma till två, 03 & 08 (jan).
Elle

Inlägg av Elle »

Hej marimar!

Har du läst denna tråd, där sammanfattar Anna Standardmodellen på ett suveränt sätt:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, läs länken du fick av Elle MÅNGA GÅNGER. Den är TOPPEN!

Hur var det med ökningsperioden? Om du vet säkert att ni har passerat den så JA, då är det dags att vagna bort 01 målet. :wink:

Så här såg Tors schema ut för 2 mån. Kanske kan detta inspirera lite?

2 månader:
(16 tim sömn / 8 tim vaken)
Schema spikas!
Shemat ska följas exakt! +/- 15 minuter marginalkvart.
Schemat ska innehålla:
- 16 tim sömn totalt
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma tätare

Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"