struliga mornar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
yinyang
Kontakt:

struliga mornar

Inlägg av yinyang »

Jag skrev tidigar på forumet för yngre barn men nu har min Matilda hunnit bli 14 månader gammal :)

Jag har problem med hennes tidiga mornar. Hon går och lägger sig 19.00, nästan alltid utan problem. Hon har struligt ända sen hon föddes med att vakna på nätterna och detta har aldrig rikitgt blivit bra. Nu ska Matilda bli storasyster i augusti och jag känner att jag måste få ordning på hennes sömn innan dess!

Som sagt så har sömnen varit olika, från att ha vaknat flera gånger på nätterna till att vakna några få. Detta går hela tiden upp och ner. Nu sista veckan har hon varit riktigt förkyld med feber och rethosta. Hon har inte slutat hosta och jag har därför gett henne välling 1ggr per natt för att stilla hostan lite. Detta har vi slutat med nu. Senaste dagarna har hon sovit mellan 19.00 - 05.20 vilket är för tidigt enligt mitt tycke. Hur ska vi göra på morgonen när hon vaknar?

Hon har lite erfarenhet av att bli buffad och ramsad osv men vet inte om hon kommer ihåg det. Vissa saker funkar inte alls på Matilda, det vet jag efter att ha testat mååånga ggr! : Hon tål inte att bli nertryckt eller att jag håller henne bestämt ner i sängen. Detta medör bara att hon blir tvärilsken och jätteledsen och allt blir mycket värre. Att låta henne skrika tills hon själv lägger sig ner funkar aldrig! Det har blivit så att jag väntat in henne tills hon skrikit ett tag, gått in och lagt henne och stannat i 3 minuter sen somnar hon.

Hur jag har gjort innan: När hon vaknat på morgonen går jag in och sätter mig bredvid henne. Jag säger "god natt nu, sov så gott" och lägger min hand på hennes rygg så hon känner min närvaro (hon sover alltid på mage) Jag har kvar handen där tills hon somnar. Så har jag gjort de senaste 3 mornarna, problemet är att hon aldrig somnar om och att jag därför har suttit där inne hos henne tills hon ska gå upp 06.30. Då tar jag upp henne glatt och gosigt och sätter igång med morgonen.

Hennes rutiner under dagen:

06.30 (ska!) vakna (men vaknar alltid vid 05.20)
07.00 gröt
09.30 mellanmål
10.00 sova till 12.15 ca (tills hon vaknar av sig själv)
13.30 mat
16.30 mat
18.00 gröt
19.00 välling och sova
mamma till min älskade dotter född 070112 och en till född 21 juni 2008
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej yinyang :!:

Har inte riktigt klart för mig om du kurat eller inte, kanske har du gjort nån liten halvvariant :wink: :?:

Du skriver att du sitter med henne tills hon somnar, att hon vägrar ligga ner, att hon får sova tills hon vaknar och det tyder på att du inte kurat, stämmer det :?:
Jag är helt säker på att ni skulle komma tillrätta med ert trassel med en regelrätt shn-kur, att hon är 14 månader har ingen betydelse, för hon mår så mycket bättre av att kunna somna och somna om utan din närvaro, som bara bekräftar för henne att hon behöver dig nära för att sova. Och när hon då vaknar upp och du är borta tvingar henne att skrika efter dig igen, och nu har ni nått dit att hon öht inte somnar för att hon vet att då försvinner du...
Så att lära sig somna själv gör henne lugn och trygg, och för att komma dit tror jag ni behöver kura från dag ett :!:
Sen en liten tanke kring hennes schema:
Jag tycker hennes lur ligger tidigt på dagen, det vanligaste är att man har vaken tills efter lunch, och därefter har en lur på 1½-2 timmar (beroende på hur lång natt man har)och alltid ser till att väcka, bara för att barnet ska känna att hon slipper ha koll på när det ska somnas och vaknas - det är din uppgift att ha koll på det!
Då lär de sig också att sova lugnt tills mamma/pappa väcker :!:

Så mitt tips är att du läser på om shn ordentligt, har du boken är det bäst, annars finns massor med låsta trådar på förstasidan, och så vill jag att du läser de här också:

Januarikrönikan:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Förhållningssättet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Mycket läsning, men det är det värt :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

hej igen. Jag tänkte vänta med att svara tills jag pluggat in boken igen men nu har jag gjort det :)

Jag kurade Matilda när hon var 8 månader men efter några månader kom saker ivägen, pappan och jag var inte överens med hennes fasta tider (han tycker vi bygger upp hela våran dag med hennes tider, kände sig låst osv) vilket gjorde att jag inte fick någon backup och sen la jag ner allt. Men nu är jag tillbaka, starkare än någonsin :D

Nu till några frågor:

1. Jag tänkte lägga upp ett nytt schema som ser ut såhär:

06.30 vaknar
07.00 frukost
10.30 mellis
11.00 sover till 13.00
14.00 mat
17.30 mat
19.00 välling

Varför jag sätter mellis ist för mat vid 10.30 är för att hon är JÄTTE trött vid 09.30 redan. Vilket gör att hon inte äter någon mat alls utan bara gnäller. Därför har jag gett henne smothie eller liknande som är lite enklare att dricka upp.
Ett annat problem med Matilda är att hon är väldigt trött på förmiddagen men pigg på eftermiddagen. Tidigare har vi haft sovtid från 10.00- 12.30 för att hon varit så trött redan vid 09.00. Nu försöker jag skjuta lite på den tiden eller ska jag behålla som innan? Jag tror kanske att hon varit så trött på förmiddagen just för att hon vaknar så himla tidigt (runt 05.00)

Vill jättegärna ha kommentarer om shemat, om det är nåt som låtet bättre tycker ni.

2. Att lägga henne kl 19.00 är nästan aldrig några problem. Jag lägger henne på magen, säger "godnatt nu, sov så gott" och går ut. Sen kan hon ligga och gosa runt i sängen en stund sen somnar hon., Varför kan hon inte nöja sig med det när hon vaknar på natten? Åter till frågan: Vad gör jag nu när hon vaknar mitt i natten; Går in, lägger henne ner, solfjädern och ramsan X4 på väg ut? avvaktar och ramsa igen sen?

3. Nästa steg är när hon vaknar framåt morgonen. Det brukar vara runt 04.00 eller 05.00 Ska jag göra samma sak då? Gå in, solfjädern, ramsan?

Det står att jag inte ska gå in till henne. Problemet är att hon har som rutin att bajsa någon gång på natten. Detta kommer hon ju sluta med den dagen hon sover hela natten men nu måste jag ju göra något åt det. Jag måste ju gå in och lukta för att veta om hon bajsat? Jag har tidigare alltid bytt i sängen och detta kommer jag fortsätta med :)
yinyang
Kontakt:

jag glömde en sak:

Inlägg av yinyang »

jag glömde en fråga:

Vi ska åka på semester till Paris om 14 dagar. Där nere kommer det bli svårt att hålla alla rutiner, hon kommer få sova på madrass på golvet i samma rum som oss, vi kommer antadligen gå ut och äta någon kväll på restaurang och komma hem sent. Bör vi vänta med att kura henne till efter semestern? Jag är rädd att ja inte kommer hinna nöta in dessa rutiner på henne innan vi åker...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D !

Jag börjar med din sista fråga, och jag tycker du ska vänta med kur tills ni är tillbaka hemma igen! Att kura så nära inpå en resa kan vara lite väl häftigt, tom med den bästa attityd, så mitt tips är att du väntar och pluggar på under tiden!

Nu ska vi se om jag kan hjälpa dig med dina funderingar :wink: .

Schemafunderingen:
Jag tycker du ska lägga in en lunch istället för mellis.
Det tar några dagar-en vecka att befästa det nya, men en lunch innan vilan tyckerjag absolut du ska planera in!

Om jag får råda, så skulle jag lägga lunch kl 11 och vila 11.30-13.30.

Du kan ju ge henne en efterrätt till lunchen de första dagarna, om hon äter dåligt (en smothi t ex) för att lugna dina matvargar! Och ett mellis kl 14 när hon vaknat!
Det är mitt tips! Och när hon börjar sova som hon "ska", till klockan 6.30 på morgonen, så kommer hon också att orka både äta och vara vaken till 11.30! Men man får kämpa på några dagar för att sätta schemat!

När du kurar, så ska du två första nätterna gå in direkt och buffa/solfjädra, för att visa i handling att du har full koll! Men efter natt två ska ramsan ta över helt, och backavertyget användas! Så man väntar och ger barnet förtroende att själv fixa sina uppvak, och ramsar när/om barnet fastnar och inte klarar det! Men det här kan du läsa mer om i shn-boken, så passa på mnu om du väljer att vänta med kuren! Att vara påläst till tänderna gör er kurarresa SÅ mycket trevligare och resultatet låter inte vänta på sig!

Bajsar på natten gör små barn för att de vaknar, de vaknar inte för att de bajsat, så jag tycker du ska hålla dig borta och gå in när hon somnat om, och byta på henne i sömnen.
Det går!
Vänta tio minuter från det att hon somnat, då sover hon som tyngst, och gå in då, byt tyst, mörkt och ljudlöst, vaknar hon bara vänder du henne på mage och går ut med ramsan när du är klar. precis som om det vore den självklaraste sak i världen!
Tänk på att hålla magen igång på dagen, ge t ex katrinplommonpuré till frukost, en burk, så ska du se att magen sätter fart på dagen istället :wink: !Hon kommer att sluta med nattbajset när hon sover som folk :!:

Så. vad tror du om det här då :?:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

tack för ett snabbt svar, vilken tur att detta forum finns :)

Det lät jättebra det du skrev och jag ska justera det lite bättre.

Kom på en ny fråga under nattens gång: Inatt vaknade hon 05.10 första gången. Jag gick in, solfjädern och ramsade ut. Hon skriker aldrig riktigt upp sig så här tidigt på morgonen utan står mest bara och gnäller, lugnar ner sig själv, sen kan hon vara nöjd i 30 sekunder (leker med händerna, tittar i taket m.m) och sen börjar hon gnälla igen. Jag känner aldrig riktigt att hon blir ledsen. Ska jag då låta henne hållas ända till 06.30 (1 timma och 20 minuter!) utan någon tillrättaläggande elller ramsa utanför. Bara låta henne hållas?

Hon är verkligen pigg vid 05.00 och ligger kanske och rullar runt i sängen men kan inte sova. Får hon för mycket sömn? Enligt shemat ska det ju vara 19-06.30 + 2 timmar på dagen och det ska väl vara så?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Jag tycker INTE du ska störta in och solfjädra i vargtimmen om det verkligen inte behövs!

Skicka iväg en pangramsa direkt när hon vaknar (min "gräns" går vid kl. 04) och sen låter du henne vara, OM det inte är så att hon gråter och inte lugnar sig - DÅ går du in och solfjädrar henne tills hon är riktigt lugn och sömntung, och det kan ta en stund!

Sen vill jag tipsa om väckarklocka, det är nåt barnen tar till sig jättefort! Ställ en väckarklocka utanför hennes dörr ELLER inne i hennes rum, och låt klockan ringa in morgonen! Så bär du med dig klockan till henne och ni stänger den tillsammans!
Hon sig snart att sova tills klockan ringer, och det brukar de anamma väldans fort! Ett toppenbra knep :!:

Schemat ser bra ut, tänk också på:
:arrow: har ni riktigt mörklagt i rummet? Alldeles kolsvart? Morgonljus stör mer än ljud :wink:
:arrow: Svalt i sovrummet ska hon ha!
:arrow: Rejält med utevistelse, helst en timme både fm och em, och fritt så hon kan gå och röra sig!
:arrow: Social delaktighet, ta med henne i dina sysslor!
:arrow: Skratt och bus, rejält med mat!

Funkar allt det här, har du gett tösen alla förutsättningar som finns för att sova nöjt och lugnt :sleep: :!:

:heart: Mia
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

vad jag tycker är svårt vid vargtimmen är just det här med bajset- Jag "vet" att hon någon gång under skriker kommer att bajsa, bara inte när. Och hur ska hon kunna lugna ner sig och somna om om hon har bajs i blöjan?

Sen en annan sak. Just nu ligger hon inne och gnäller och protesterar. Jag låter henne vara men vet att hon kommer hålla på så här tills jag tar upp henne nöjd och glad kl 06.30. Hon vaknar alltid 05.10 och sätter igång.! Det känns som hon antingen är för pigg för att somna eller att hon inte fattar att hon ska lägga sig ner. Hon "fastnar" liksom i sitt stående och skrikandes.. Så här har hon hållt på nu de senaste 5 nätterna i rad och jag börjar bli riktigt sur på henne!
(jag får ingen hjälp från sambon för att han jobbar natt och jag är dessutom gravid och trött bara pga det)

Väckarklockan ska jag gå och hämta nu medesamma. Det var ett toppen förslag!

Som svar på frågorna:
:arrow: jag har försökt att mörklägga så gott det går, har persiennerna nerdragna och ett svart underlakan som hänger över. Ändå blir det inte kolsvart utan en liten glipa som släpper igenom ljus. Kanske detta är ett av problemen som gör att hon vaknar samma tid?

:arrow: hon sover utomhus varje dag 2 timmar men lek ute har inte blivit så mycket av. Det har varit 10 minus här hemma och varje gång vi går ut skriker hon bara. Jag tror det beror på att hon har svårt att röra sig i så mycket varma kläder. DEtta kommer ju bi mycket lättare när det bli varmt ute.

:arrow: Sen det här med maten. Jag ändrade schemat som vi sa igår och det kändes som jag helt plötsligt gav henne mindre mat än tidigare. Hon åt faktiskt mat kl 10.30 vilket jag aldrig trodde skulle funka men framåt kvällen brukar jag ju ge henne både mat, gröt och välling inom loppet av 2½ timma. Detta brukar funka och hon äter upp allt. Nu, enligt shemat tog jag bort ett mål gröt.
Nu inatt har varit värre än på länge, hon har vaknat 22.00- 23.00- 00.00- 01.00 och sen vaknat helt kl 05.10 som vanligt. Kan det bero på att jag ändrat hennes shema och gett henne för lite mat? Är hon hungrig?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

yinyang skrev:vad jag tycker är svårt vid vargtimmen är just det här med bajset- Jag "vet" att hon någon gång under skriker kommer att bajsa, bara inte när. Och hur ska hon kunna lugna ner sig och somna om om hon har bajs i blöjan?
Lita på att hon kan det. 8)

:arrow: jag har försökt att mörklägga så gott det går, har persiennerna nerdragna och ett svart underlakan som hänger över. Ändå blir det inte kolsvart utan en liten glipa som släpper igenom ljus. Kanske detta är ett av problemen som gör att hon vaknar samma tid?
Ja. Mörkret är avgörande, det är min erfarenhet. Även grådager gör att melatoninhalten ökar och kroppen gör sig redo för dagen. Köp ett bra mörkläggningstyg och sätt i fönstret. Det ska vara becksvart på riktigt.
:arrow: Sen det här med maten. Jag ändrade schemat som vi sa igår och det kändes som jag helt plötsligt gav henne mindre mat än tidigare. Hon åt faktiskt mat kl 10.30 vilket jag aldrig trodde skulle funka men framåt kvällen brukar jag ju ge henne både mat, gröt och välling inom loppet av 2½ timma. Detta brukar funka och hon äter upp allt. Nu, enligt shemat tog jag bort ett mål grötNu inatt har varit värre än på länge, hon har vaknat 22.00- 23.00- 00.00- 01.00 och sen vaknat helt kl 05.10 som vanligt. Kan det bero på att jag ändrat hennes shema och gett henne för lite mat? Är hon hungrig?
Nej, hon vaknade inte av hunger i natt. Hon är för stor för det. Du vaknar inte av hunger om du ätit sämre en dag, eller hur? Hon funderar snarare över schemaändringen än över mat, skulle jag tro. Hur ser schemat ut?

Ger du en pangramsa när hon vaknar på morgonkvisten? Vi måste det, annars skulle ha Edvard stojat bort hela morgonen. Men med ramsan förstår han att det är tanken att sova lite till, och somnar om.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Förlåt, melatoninhalten sjunker... :D
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

Hör och häpna, från att igår natt vakna varje timme nästan hela natten, sov hon nu inatt till kl 05.50!!! VIlken skillnad. (Men inte fick mamma mer sömn för det utan låg och bara "väntade" in skriket kl 05.10 som det har varit i många dagar nu :cry: )

Kom på en ny fråga. Angående väckarklockan, om hon nu vaknar ca 06.15 så kan jag ju ta upp henne inom kvarten, men hur gör jag då med klockan? Ska jag skjuta fram tiden på larmet och låta den ringa sen gå in med klockan eller ska jag helt enkelt strunta i den?

Sen funderar jag på, kan jag använda mig av marginalkvarten om hon vaknar som hon gör nu, långt innan hon SKA vakna? Dvs kan jag ta upp henne 06.15 för att hon legat där inne och skrikit så länge eller ska jag ta upp henne 06.30 då hon "ska" vakna?

Som du kanske märker väntade jag inte med att kura till efter paris-resan. Jag orkar varken psykiskt eller fysiskt med hennes vaknätter och visste inte riktigt hur jag skulle göra. Jag tänker försöka hålla tiderna så nogas det går även i paris, hoppas att det kommer gå någolunda bra.
Ett annat skäl till att jag började nu var ju för att hon krånglar ju inte så mkt nu jämfört med hur hon brukar sova, så detta kändes mer som en minikur för att rätta till vargtimmen bara.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon :D
Härligt!
Jag är övertygad om att ni snart är på banan på riktigt igen, bara fortsätt framåt nu! Visst kan ni resa med ny-min-kurat barn, bara attityden är på plats så ordnar det sig. Ta med rutinerna och väckarklockan, bara :wink:

Om du hör att hon är på G att vakna inom marginalkvarten, så skynda dig då att ställa om klockan så att den får ringa in morgonen!
Ta med klockan in, jubel och klang, så att hon får stänga den.
Att just ringsignalen får deklarera morgonen och inte du eller hon eller ljuset utanför eller något annat, förenklar för barnet också!
Jag vet att en del har klockan inne i barnets rum, bara för att göra det ännu tydligare, men då kan man inte ställa om den vid behov (vilket KAN vara bra - då ÄR det verkligen morgon när det "ska" vara morgon!).

Jag skulle använda mig av marginalkvarten om jag hörde att hon var på väg att vakna, och skynda mig med klockan, bara för att visa att just klockan bestämmer :wink: ! Nu ställer vi ju om klockorna till sommartid i helgen, så då har du jättetillfälle att få till det här med klockan!

Det här går fint! (Hade hon bajsat i morse?)

:heart:
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

vill bara förtydliga så jag verkligen gör rätt när hon vaknar:

Tar som ex imorse: Hon vaknade 05.50, jag går in, lägger tillrätta, solfjädern och håller kvar ca 1 minut. Släpper, ramsar, ramsar igen medans jag går ut och gör fjärde omgången på ramsan när jag är utanför dörren. Sen gör jag inget mera förens kl slår 06.30. Stämmer det?
Hon blir ju aldrig riktigt ledsen utan ligger mest och gnyr och mumlar, gråter aldrig upp sig till ledsenhet utan mera skrik och rastlöshet. Då går jag inte in någonting utan låter henne stå till 06.30 ?

Om hon nu inatt skulle vakna före 04.00 då går jag in, tillrättaläggande, solfjädern och sen ramsa ut. Sen sitter utanför och lyssnar av henne. Skriker hon upp sig till ledsenhet så går jag in, stämmer det?

Och en liten parentes: Hon bajsade inte i morse! Blev riktigt förvånad, speciellt när hon fick ärtsoppa med fläsk till kvällsmat igår :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :!:

Så bra att du frågar, för kanske har jag uttryckt mig lite oklart :?

Om hon vaknar för tidigt i morgon, då serverar du en PANGramsa, från din säng! En klar, punktsättande ramsax4 och sen inget mer!
Solfjädern tar du till OM hon skriker upp sig och fastnar (och då solfjädrar du henne tills hon är lugn och sömntung, och det kan ta sin lilla tid, men det är nödverktyg nu!), men ligger hon bara och nojsar och babblar behövs inte det!
Då gör du godmorgon när klockan ringer, glatt och trevligt, som om det vore Du och Klockan som väckte, inte hon :wink: :D :!:

Om hon vaknar inatt, gör du till en början ingenting!
Avvakta, avvakta och avvakta lite till - hon är stora tjejen och VET att på natten sover man som en liten gris, risken är stor att du stör henne om du ramsar direkt!
Men om du känner att nu jäsiken är det nog - DÅ serverar du en ramsa, som förmedlar det du känner (SOV NU!!!).
Går in till henne gör du bara om det absolut inte lugnar sig alls, och då går du in, lägger ner och trycker till, som för att markera att det är nog, och ut med ramsan!

BRA att det inte var bajs i morse :D

:heart:
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

då gör jag nytt försök inatt och hoppas på en bättre natt än inatt :wink:

Jag lämnade precis tösen hos mormor för att vi håller på att renovera hemma och det ligger saker överallt. Inte så lätt med en liten ettåring då :) Hon erbjöd sig att ta henne hela natten (vilket händer ungefär 1 gång varannan månad) och jag hade VÄLDIGT svårt att säga nej :cry:
Å vad skönt det vore med en hel natt att sova.
Men med rädsla att förstöra det jag kämpat med nu i 2 dagar så fick jag tacka nej och de blev besvikna Usch inte alltid lätt att vara alla till viljes :cry:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "