Jag har problem med hennes tidiga mornar. Hon går och lägger sig 19.00, nästan alltid utan problem. Hon har struligt ända sen hon föddes med att vakna på nätterna och detta har aldrig rikitgt blivit bra. Nu ska Matilda bli storasyster i augusti och jag känner att jag måste få ordning på hennes sömn innan dess!
Som sagt så har sömnen varit olika, från att ha vaknat flera gånger på nätterna till att vakna några få. Detta går hela tiden upp och ner. Nu sista veckan har hon varit riktigt förkyld med feber och rethosta. Hon har inte slutat hosta och jag har därför gett henne välling 1ggr per natt för att stilla hostan lite. Detta har vi slutat med nu. Senaste dagarna har hon sovit mellan 19.00 - 05.20 vilket är för tidigt enligt mitt tycke. Hur ska vi göra på morgonen när hon vaknar?
Hon har lite erfarenhet av att bli buffad och ramsad osv men vet inte om hon kommer ihåg det. Vissa saker funkar inte alls på Matilda, det vet jag efter att ha testat mååånga ggr! : Hon tål inte att bli nertryckt eller att jag håller henne bestämt ner i sängen. Detta medör bara att hon blir tvärilsken och jätteledsen och allt blir mycket värre. Att låta henne skrika tills hon själv lägger sig ner funkar aldrig! Det har blivit så att jag väntat in henne tills hon skrikit ett tag, gått in och lagt henne och stannat i 3 minuter sen somnar hon.
Hur jag har gjort innan: När hon vaknat på morgonen går jag in och sätter mig bredvid henne. Jag säger "god natt nu, sov så gott" och lägger min hand på hennes rygg så hon känner min närvaro (hon sover alltid på mage) Jag har kvar handen där tills hon somnar. Så har jag gjort de senaste 3 mornarna, problemet är att hon aldrig somnar om och att jag därför har suttit där inne hos henne tills hon ska gå upp 06.30. Då tar jag upp henne glatt och gosigt och sätter igång med morgonen.
Hennes rutiner under dagen:
06.30 (ska!) vakna (men vaknar alltid vid 05.20)
07.00 gröt
09.30 mellanmål
10.00 sova till 12.15 ca (tills hon vaknar av sig själv)
13.30 mat
16.30 mat
18.00 gröt
19.00 välling och sova