Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vilken härlig tråd :D Nu har jag också plockat fram symaskinen (rättare sagt lånat svärmors :wink: har ingen egen- ÄN :shock: :D ) och sytt fina kuddfodral till barnens lekmadrass. Superfina blev de. Köpte djungeltyg på Åhléns, och nu ska jag även sy ett madrassöverdrag hade jag tänkt. Blir kanske lite svårare, men jag hittade en bra beskrivning i en heminredningsbok vi har hemma. Är det någon här som har sytt ett,överdrag? Jag tar tacksamt emot tips. :idea:

Mamma sydde alla våra kläder (nästan) är vi var små. Kommer fortfarande ihåg hur hon satt och sydde på kvällarna. Själv har jag sytt mycket lite, men nu känner jag mig hur inspirerad som helst. Är inne på att sy varsin fleecedräkt till barnen (perfekt på vårvintern) ÅsaB, du verkar ha stenkoll på det där med fleece. Köper du vanligt fleecetyg på tygaffär. Vad ska man tänka på som nybörjare.

Är ju lite otålig så det får inte bli för mycket pill :oops:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej LindaVega och long time no see!

Inte har jag särskilt bra koll på fleece, inte. Men jag gillar det! Det är bara att klippa och sy, behövs inget zickzackande eller fållande alls. Dessutom kan man höfta vad gäller passform, för det skall ju vara stort och mysigt. Planerar en båt-fleece-tröja och byxor, som Walle kan ha i båten liggande hela sommaren, just in case.

Men... jag har ju ingen symaskin! Lämnade in min gamla och det visade sig att det var inte mycket mening att laga den. Så köpte jag en ny - som det var fel på! Den kunde inte sy över knappnålar eller fållar! Och till slut tog butiken in den för koll. Så lånade jag en liknande maskin, fast strået vassare - då funkar inte trådspänningen! Så nu har jag ingen lust att lita på det märket längre, men vill gärna bli motbevisad. Har nu surfat i timmar på Husqvarna, men det finns inte en prisuppgift någonstans! Jo, begagnat, men jag tycker att det äntligen är dags för nytt!

Vad har ni för maskiner? Min ny-gamla problemmaskin är en Bernina Bernette 56 - är det någon som vet något eller har någon erfarenhet?
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack Åsa och nej det var inte igår :D

Jag har absolut NOLL koll på symaskiner, tänkte ge mig ut på jakt efter en egen nu. Har hittat en bra sida www.sysidan.se, med massor av tips/länkar/syloggar och gratis mönster att ladda ned (bla från Ottobree) Ska gå till biblan och kolla lite också. Är såå laddad. Om det inte är allt för komlicerat (och mitt intresse håller i sig) kan det nog bli en hel del sytt här hemma. Jag har liksom väntat efter något att GÖRA (förutom att arbeta heltid, vara småbarnsmor bla) Är en rastlös typ som behöver bli UPPSLUKAD.

Ingen som har sytt madrassöverdrag?

Linda
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

LindaVega skrev:
Ingen som har sytt madrassöverdrag?

Linda
Vilken sort :?:

:D

Jag har sytt till liggvagn och barnsängsmadrasser, enklast möjliga :wink:

/Fjällmor
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Madrassöverdraget är till en vanlig madrass 90 x 205 cm, barnens lekmadrass. Tänkte använda gamla lakan (bla från 70-talet) som vi hittade hemma hos svärisarna. Har hittat en beskrivning med kardborreband, men tar tacksamt emot tips. Är lite fundersam på om man helt enkelt kan sätta ihop två lakan och sy ihop - med öppning på ena kortsidan. Vad tror du fjällmor?

Linda
Lovis

Inlägg av Lovis »

:D Hej LindaVega och ni andra!

Jag har sytt ett stort överdrag till madrass! Jag beställde en skumgummimadrass som var 10 cm hög. Klippte till överdel. sidodel (fick skarvas ihop) och två underdelar. Min madrass var rund så jag lät underdelarna gå omlott på mitten (för att kunna ta av och tvätta). Blixtlås orkade jag inte med så jag skulle använda kardborreband (det har däremot fortfarande inte blivit gjort) för att stänga med.
Allt syddes med rätt så bred sömsmån. Nålades räta mot räta och syddes ihop, vrängdes och träddes över madrassen (det var jobbigt!). Klart!

Jag har en gammal Brother som köptes på Ellos för 18 år sedan...funkar bra.

Kram
Malin
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

LindaVega skrev:Är lite fundersam på om man helt enkelt kan sätta ihop två lakan och sy ihop - med öppning på ena kortsidan. Vad tror du fjällmor?

Linda
Visst kan du det!
Så har jag gjort, med band att knyta ihop den öppna kortsidan med.
Men det blir ju helt klart snyggare om man gör som Lovis skriver :thumbsup:
Jag är dock för lat för det... :roll:

/Fjällmor
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Har läst lite mer i sybloggarna, och många verkar använda overlock när de syr i strechigt material. Måste man det? Eller är det mest för att det blir snygga sömmar?

Linda
Ewa

Inlägg av Ewa »

Åååååh, den som ändå ägde en overlockmaskin [-o< - men det gör jag inte. Och visst blir det både bättre och enklare med det, men det går också att sy med t.ex. jerseynål så går det ok.

Har själv en gammal Husqvarna Automatic - metallicgrön - från 50/60-talet någon gång. Hederligt tröskverk ärvt efter mormor, som klarar sig fint bara den får en service då och då.

Och nu har jag sytt i kantband och dragkedja i Flisans täckväst, jättefint blev det. Och så har jag slaktat en gammal flanellskjorta och sytt superfin kjol av till henne - blev SÅÅÅÅÅ cool. På tur står påslakan och lakan till storsonens nya storsäng - idiotiskt att det inte finns något mellanting mellan spjälsängslaka och vuxensängslakan!!!!!! Nåväl - det blir förstås billigare att sy själv. Nästa gång jag får tid vid maskinen ska jag sedan ge mig på solklänningarna till liten fröken. Har inte lika många roliga idéer till storsonen, förutom det ständiga trasslet att sy i resår i varenda par byxor vi ärver eller köper eftersom linningarna är sydda för småfolk med dubbla midjemåttet mot mina långsmalisar.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej på er!

Här är det aktivitet vill jag lova. Mycket inspirerande :D . Det där med för stora byxor till små sparrisar känns igen, Ewa.... Sätter du i resår även i vanliga byxor alltså?

Men hör här: FYRA par Ögonstensbyxor har fått hål i knäna i helgen :shock: . Det tog ett tag innan vi kom på att det var en speciell matta hemma hos min mamma och pappa som orsakade det hela. Så vad nu? Har aldrig behövt lappa innan, för byxorna har blivit för små innan dom slitits ut. Är det sy på lappar för hand som gäller? För på maskinen verkar det inte gå att vända och vrida så som det behövs när det handlar om så smala små byxor. Tips på att få det hela snyggt eller lite roligt?

Jag har faktiskt virkat i helgen. Sticka och sy kan jag, men har aldrig virkat alls. Men mamma är duktig så vi satt och pulade lite. Men oj så ont i fingrarna man får! :shock:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej alla entusiaster!

Jag syr inget själv (gjorde det ytterst lite i början av 20-års åldern) men har en lite dröm om att jag kanske ska lära mig ngn gång. :D

Har i en annan tråd tipsat om Tradera och gör så även här. Där kan ni fynda tyger (finns mkt retro som 70-tal) kantband och annat.
Om det ni syr blir tillräckligt bra kan ni ju alltid sälja det på Tradera. :wink:

Finns rätt mkt retro kläder ute i auktioner som folk syr. Och jag kan säga det att folk betalar lite extra för dessa kläder. Speciellt om det är retrotyger med barbapap, pippi, mumin och liknande.

Jag köpte häromdan en ärmlös klänning i A modell i orange och gult till dottern. Får den ngn gång i veckan. :lol: Hon kommer bli så fin så :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tinis skrev: Det där med för stora byxor till små sparrisar känns igen, Ewa.... Sätter du i resår även i vanliga byxor alltså?
Ja, alltså - till personligheten och matglädjen är det ju en liten semla jag har här hemma (och lillasyster är en muskelbyggare, går direkt på proteinet :lol: ), men till kroppsbyggnaden är det inte så mycket semla, just. Så när jag köper själv köper jag nästan alltid Fix eller H&M eller något annat märke som har reglerbara resårer i midjan. Joggingbyxor eller galonbyxor eller annat med "färdig" resår i är hopplöst, trillar ju ner direkt. Vad jag gör i sådana och ärvda byxor är att jag först kollar att linningen är "öppen" hela vägen runt och att det inte ligger en söm i vägen, och sedan gör jag två små snitt och trär resår hela vägen runt. Hittar man en tråd som är hyfsat lik tyget så syns det inte att man dragit ett par sömmar där, tycker jag. Ligger en söm i vägen får man dela upp resåren och ha den i två längder istället, men jag försöker undvika sådana byxor för att det inte ska bli så många snitt. Den befintliga resåren brukar jag låta sitta i. Det blir mest bara meck att försöka få ut den. Breda resårer ger oftast en skönare linning, så det använder jag för det mesta. Det finns även resårer med knapphål att köpa, om man vill sy byxor själv och vill kunna ställa dem också.
Jag har faktiskt virkat i helgen. Sticka och sy kan jag, men har aldrig virkat alls. Men mamma är duktig så vi satt och pulade lite. Men oj så ont i fingrarna man får! :shock:
Ja, man får verkligen ont i händerna! Men det är kul! Förra våren virkade jag en klänning och solhatt till Lilltufsan. Klänningen har hon kunnat ha som tunika nu i år. Jättefint bidde det. Hade tänkt att göra en klänning till den här sommaren också, garn har jag, men nu kom syglädjen lite i vägen... :wink:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Angående overlock så måste man inte använda en overlock-maskin för att få bra sömmar. Även det som jag helt rakt upp och ner kallar stretch-sömmar kallas av proffsen för overlock. Det innebär att de allra flesta maskiner idag har just overlock - dock inte den "riktiga" overlocken. Oj, min svenskalärare hade gett mig bassning för användandet av ordet "overlock" alldeles för många gånger! :wink:

Idag har jag skällt på min symaskinsförsäljare (jag är världens mesigaste, så mitt skäll är inte så dramatiskt). Skall dit och prova lite stadiga maskiner på torsdag - hoppas att jag kan ryta lite mer då och få lite rabatt. De har hotat med att slänga på mig symaskinsnålar och sånt, men jag vill ha rabatt! Vi får väl se. Synd bara att de inte hade tid för mig tidigare, för pappa H och sonen åker till Norrland EN HEL VECKA på torsdag och jag hade velat ha sytt ett par rejäla fleecevantar innan de åkte. Suck. Men sånt är livet.

Men förhoppningsvis blir det en del sytt när min lilla familj är borta. Fattar inte - en HEL VECKA!! Jag klättrar på väggarna över läggningsprocedurer - men det är INTE MITT PROBLEM!!! (Oj, hamnade visst lite off topic...)

För den som är sugen på att köpa garn från Garnstudio kan jag rekommendera min kompis Ankis företag. Billigast i landet, tror jag minsann!
http://www.ankisdesign.nu/. Mönster finns gratis på Garnstudio.com
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Ewa skrev:
Ja, man får verkligen ont i händerna! Men det är kul!
åh vad jag blir avis nu :oops: Mina händer klarar inte virkning längre :cry: Tänk vilka filtar, å kläder...å kuddöverdrag...å...

*suckar som askungen*

:oops: 8-[

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fjällmor skrev:åh vad jag blir avis nu Mina händer klarar inte virkning längre Tänk vilka filtar, å kläder...å kuddöverdrag...å...
Avis på.... en luftmaska, en stolpe.... det är ungefär på den nivån :lol: . Har inte alls kommit till några filtar, kläder och kuddöverdrag ännu... :shock: Men vad man fastnar!

Jag var i församlingshemmet och sydde musikalkläder hela förmiddagen idag och föreslog lite skämtsamt att vi unga kvinnor skulle starta upp syföreningen igen. Den gamla, bestående av 80+:are har precis lagt ner. Tänk vad roligt! Eller kanske en syjunta som mamma hade på 80-talet med massa fika och skvaller och.... ok då, lite sy också! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"