SM för ovan tvåmånaders. Hjälp oss göra rätt!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
alvaereva

Inlägg av alvaereva »

hej igen och tack för att du tar dig tid att svara! det är guld värt! :-)

inatt har det gått något bättre, hon vaknade iallafall inte var 20:e minut.
Idag har vi kört på med nya schemat och hon har sovit som hon ska under dagslurarna. men, hon äter knappt något alls! till frukost åt hon 160ml, målet efter vägrade hon att äta alls, nästa mål åt hon 70ml. nu är det ju kvällsmål och hon har varit vaken i över en timme, men vägrat äta. så fort vi har försökt så har hon gråtit HYSTERISKT. vi vet inte vad vi ska göra! har provat precis alla knep vi vet.
att hon äter ordentligt under dagen är ju förutsättningen för att hon ska sova under natten. och hur ska jag kunna låta bli att ta upp henne under natten när hon vaknar och kanske är hungrig?

ska börja med ramsan också har vi tänkt. men när hon gråter, ska jag då vagna och avsluta med ramsan tills den har gått in, för att sen om ett tag helt går över till att bara ramsa?
Elise f. 20/11-07 v.37+5
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja du, jag förstår att du är orolig om hon inte äter på dagen och sen tar igen det på natten. Här måste du själv bestämma dig!
Nu kan ni ju egentligen börja med smakisar. Detta kanske passar damen bättre? Gröt finns från 4 mån, egen smakis är poppis, om man ammar med BM och kallpressad ekologisk rapsolja, om du enbart flaskmatar så blanda med ersättning och rapsoljan och sen typ "potatis, morot, palsternacka".

Sen är det ju så att små barn gör ju lite av vad vi lär dem, så någon gång måste du ju också börja lära henne att man sover på natten så man har aptit nog att äta på dagen. Allt hänger ihop, är man för trött på dagen så äter man ofta på natten osv... Men lär man sig sova om natten så kan man äta på dagen. :wink:

När man sätter ramsan så vagnar du lugn, går ut med ramsan och bort från rummet. Sen bekräftelseramsar man på det, separat första natten.
Andra natten vagnar man bara STOR, STORKRIS! och ramsar på väg bort, annars jobbar man IN ramsan andra natten! 3:e natten bakar du ihop ramsan och bekräftelsen. Läs gärna på under kurforum, här kommer lathunden. Printa ut den och häng på kylskåpet är mitt hetaste tips!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
alvaereva

Inlägg av alvaereva »

hej återigen!

vill bara tala om att nu fungerar allt på ett ungefär som det ska :)
elise somnar 19 och sover hela natten men vaknar vid 06.20 och pratar i sin vagn fram till att jag tar upp henne. hon är inte ledsen utan ligger bara där och pratar och det kan ju få vara okej tycker jag, eller?

vi har inte vagnat på ca en vecka nu, är ÖVERLYCKLIGA!!!

TACK för all hjälp!!
Elise f. 20/11-07 v.37+5
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat. Det är precis så här det skall vara!

Pris och beröm som AW säger!

Att ligga och snacka på morgonkvisten tar vi ju inget extra för. Det finns dock lite olika strategier kring tänket på detta...

1. ingenting (vilket vi gör mest)

2. ingenting, sen påminnelseramsa när man fått nog typ (vilket jag gör ibland när maken är bortrest. Får tyst på Tor men inte alltid han somnar endå)

3. Pangramsa som påminner om att det fortfarande är natt. (men som i vissa fall faktiskt stör får då hör barnet att man är vaken) Vilket är mest effektivt om man har ett barn som vaknar och inte är glad!!

Jobba på, härlig attityd ni har!

Kram!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"