Råd om minikur önskas

Skriv svar
wirre

Råd om minikur önskas

Inlägg av wirre »

Har släppt in hela vargflocken till lilltösen nu när hon varit sjuk med hög feber. Har mycket svårt att klara ledset och gnälligt sjukt barn på natten... :roll: Har farit som en raket in och buffat vid minsta gnäll och skrik. Har inte lyssnat och avvaktat alls. :oops: Har dock inte tagit upp henne. Alltid något...
I natt ska det bli ändring... För att skapa rätt attityd behöver jag en mini-påminnelse-lektion i hur jag genomför en minikur.
Kan säkert hitta info här någonstans, men har inte hittat något under de korta stunder jag kunnat ha vid datorn idag..... Mina sammanlagda fyra timmars sömn på lika många nätter, hjälper inte till. :sleep:

Nu vaknar liten.. Återkommer.
Mamma till två små flickor födda juni -03 och maj -07.
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Been there, done that :wink: :lol:
Du kan säkert få hjälp av min tråd som behandlade samma problematik:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9604
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
wirre

Inlägg av wirre »

Tack för snabbt svar! Känner att jag behöver all hjälp jag kan få innan mitt sängående. Hon har under hela denna strulveckan sovit som en stock fram till 23.00.
Ska jag alltså pangramsa direkt vid minsta ljud? Även glada dylika? Eller endast vid högljudda missnöjesyttringar?
Hur många gånger ramsar jag vid pangramsa?
Är buffning HELT förbjudet? Inte ens vid riktig kris? Om hon blir ledsnare och ledsnare.... Vad gör jag då?
Ursäkta mina frågor om sådant jag borde veta, men jag är så makalöst trött.... (Fast jag är allmänt förvirrad även helt utsövd. :wink: ) Och för att inte tala om hur liten känner sig!!! Somnade vid vällingen i kväll. Lilla plutt!!!
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

[quote="wirre"]Ska jag alltså pangramsa direkt vid minsta ljud? Även glada dylika? Eller endast vid högljudda missnöjesyttringar? Hur många gånger ramsar jag vid pangramsa? Är buffning HELT förbjudet? Inte ens vid riktig kris? Om hon blir ledsnare och ledsnare.... Vad gör jag då?[quote]

1. På natten, fram till vargtimmen mellan 4 och 6, pangramsar man inte utan man börjar med att avvakta :idea: Låt barnet försöka lösa sin kris själv. Gör hon inte det, så ska du lugna henne med ramsan, på andra sidan dörren.

2. Vid glada ljud gör du ingenting.

3. Pangramsan ges också i 4 verser, men bara en gång - sedan tystnad. Den används i första hand i vargtimmen mellan 4 och 6 som bot mot för tidiga uppvak.

4. Om det är buffningen ni fastnat i och ska avvänja henne med, då skulle jag inte tillåta någon buffning alls mera. Blir det riktigt riktigt RIKTIGT kris, så kan du solfjädra istället. Men börja med att ladda din egen attityd först ordentligt, så blir det ingen kris!!! Din attityd ska ju höras i ramsan!

:thumbsup:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
wirre

Inlägg av wirre »

Tack återigen för ditt svar! Natten gick faktiskt ganska bra! Hon vaknade vid 02.00 ungefär. (Hörde inte hennes inledande gnäll, då jag sov en våning ner, för att få lite mer sammanhängande sömn. -Meningen var att sambon skulle ta natten, men HAN har då inga sömnproblem. Han vaknade inte av litens gnäll och skrik.) När jag kom upp gnällde hon bara, för att sedan bli mer arg.Till slut, efter en ca 45 minuter, blev hon riktigt ledsen. Då ramsade jag en ramsa x sex. Och en liten stund senare, när hon blev ledsen igen, ramsade jag en gång till.
Döm om min förvåning då hon somnar inom en minut!!! :shock: Jag har inte haft mycket tilltro till ramsandet, men den tog! Tyvärr har hon fortfarande en rälig hosta, så hon vaknade av sin hosta fyra gånger till under den närmsta halvtimen. ](*,) :evil: Då pangramsade jag. (Hade inte läst ditt mejl då. :wink: ), och så somnade hon mer eller mindre direkt!!!! :shock: Sedan vaknade hon två gånger till under natten, men löste dessa själv. Hon gjorde morgon vid 6.00. (Ska vara 6.45.), men vi ville inte förstöra att det gått så bra... :oops: :roll: , så vi tog upp henne då.
Och att hon sovit bättre märktes på liten, Hon har varit idel solsken idag!!! (Nåja... jämfört med de närmsta dagarna i alla fall. Hon är ju trots allt snart tio-månader med allt vad det innebär av frustration.Då kan man ju inte vara glad som en sol HELA tiden. :wink: ), men det var i alla fall härligt att se henne ta sig an hela trappan upp till ovanvåningen en sådär sex tusen gånger utan att ge sig!

Även tillfredställande att märka att storasyster, (kurad som 8-månaders), sovit som en stock, genom hela denna veckas nattliga ståhej. Och då sover hon med sitt öra ungefär en halvmeter från litens mun!!!!

Nu ska det banne mig bli ordning på nätterna här i huset!!!!
wirre

Inlägg av wirre »

Trodde jag....
Liten har i natt sovit 19.15-23 och sedan 03-05.30. SUCK. Lite glad är jag ändå över att ramsan verkar funka, men den där j-la HOSTAN. Hon har somnat snällt om på direkten när jag efter mycket avvaktan ramsat. MEN vaknat direkt när hon hostat efter ca fyra minuter. Frustrerande? EH.....JAAAAA. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Vi provar dock för tillfället ett sätt att få längre mornar. Genom husljud. För tillfället en fön. DET funkar också!!!! Jag började föna för en kvart sedan, (efter fyra ramsningar och en buffning. :oops: :roll: - Jag veeet, men nu märkte jag i alla fall att buffa inte var så himla smart för hon blev än mer galen, när jag slutade. Har ju inte provat på att sluta buffa innan hon somnat innan , utan buffat henne till sömns. :oops: ).
Ska se om jag hittar en tråd om hur man DÖDAR hosta :x , för det känns liksom inte lönt att minikura under tiden hon har den. (Fast jag fortsätter likadant i natt som de andra två tidigare nätterna, för vad har jag för alternativ egentligen?.)

Detta blev nog aningens rörigt, men jag hoppas ni förstår det mesta!
wirre

Inlägg av wirre »

Trodde jag....
Liten har i natt sovit 19.15-23 och sedan 03-05.30. SUCK. Lite glad är jag ändå över att ramsan verkar funka, men den där j-la HOSTAN. Hon har somnat snällt om på direkten när jag efter mycket avvaktan ramsat. MEN vaknat direkt när hon hostat efter ca fyra minuter. Frustrerande? EH.....JAAAAA. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Vi provar dock för tillfället ett sätt att få längre mornar. Genom husljud. För tillfället en fön. DET funkar också!!!! Jag började föna för en kvart sedan, (efter fyra ramsningar och en buffning. :oops: :roll: - Jag veeet, men nu märkte jag i alla fall att buffa inte var så himla smart för hon blev än mer galen, när jag slutade. Har ju inte provat på att sluta buffa innan hon somnat innan , utan buffat henne till sömns. :oops: ).
Ska se om jag hittar en tråd om hur man DÖDAR hosta :x , för det känns liksom inte lönt att minikura under tiden hon har den. (Fast jag fortsätter likadant i natt som de andra två tidigare nätterna, för vad har jag för alternativ egentligen?.)

Detta blev nog aningens rörigt, men jag hoppas ni förstår det mesta!
wirre

Inlägg av wirre »

Ojdå...så tjatig jag blev! :wink:

Natten var bättre än föregående. Hon sov i ett svep fram till kl. 4.42. Sedan vaknade hon till = började hosta.

Några frågor ; NÄR ska jag börja med husljuden? När glada tillrop blir arga? När de blir ledsna? När liten varit ledsen en stund och jag inte uthärdar mer?
Nu på morgonen hon återigen om till ljudet av fönen.

Ska jag pangramsa om efter i princip varje gång hon vaknar till efter kl 4.00? (Så gör jag nu... :? ) Det kan ju bli ganska tätt eftersom hon somnar om och vaknar av hostan efter någon minut. Direkt hon får ramsan somnar hon dock om de första gångerna, sedan blir hon mer och mer irriterad. (På mitt tjatande eller på hostan?)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej wirre!

Jag kliver in och ska försöka räta ut dina :?:
wirre skrev: Några frågor ; NÄR ska jag börja med husljuden? När glada tillrop blir arga? När de blir ledsna? När liten varit ledsen en stund och jag inte uthärdar mer?
Nu på morgonen hon återigen om till ljudet av fönen.
I vargtimmen så pangramsar du vid första "vakna ljud" och sedan avvaktar du. På en arg/sur/förbannad/muttrig unge så hjälper ingen ramsa i världen. Det är fullt tillåtet att vara det och de måste de få vara, då avvaktar du. Först om hon verkligen blir ledsen så gör du husljud. Ja eller även om DU tröttnar på hennes "klagan" så kan höga husljud markera att NU ÄR DET NOG!
wirre skrev: Ska jag pangramsa om efter i princip varje gång hon vaknar till efter kl 4.00? (Så gör jag nu... :? ) Det kan ju bli ganska tätt eftersom hon somnar om och vaknar av hostan efter någon minut. Direkt hon får ramsan somnar hon dock om de första gångerna, sedan blir hon mer och mer irriterad. (På mitt tjatande eller på hostan?)
Jag skulle ha lite is i magen vad gäller hennes hosta och avvakta och se om hon fixar detta själv. Det kan ju vara så att hon hostar mer eller mindre i sömnen och att pangramsan bara STÖR. Det är det jag menar när jag ovan skriver "vakna ljud". De små liven kan ju gny till eller hosta utan att för den skull vara vaken.

Förstår du hur jag menar?
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
wirre

Inlägg av wirre »

SUCK. I natt har hon sovit ca. tre timmar. :evil: :evil: :evil:
Jag tror faktiskt, för en gång skull, att jag gör rätt. Men det går inte ändå. Jag avvaktar in i det längsta innan 4.00, men i natt har hon hostat mer. Eller egentligen hostar hon inte så mycket utan hon vaknar till av hostan vid 23.00, (då hon alltid brukar vakna till, men hon brukar vanligtvis somna om på två röda), och när hon ska somna om så hostar hon till precis när hon ska somna in på riktigt.
Men hon framhärdar och försöker somna om. Hennes mamma framhärdar också och håller sig tyst och vi klarar oss bra, men efter två(!) timmar av att försöka somna om , men väcks av hostan, så blir hon riktigt ledsen. :( Efter ytterligare en timme med ca. fem-sex ramsor (Blir väldigt många ramsor på slutet, när jag blir desperat eftersom de till slut "inte tar".), är hon så ledsen så jag går in och buffar. Jag behöver inte buffa länge förrän hon ligger tyst och avslappnad, men tyvärr hinner jag inte mer än precis lägga mig i sängen förrän hon .... Ja, ni vet; HOSTAR. Så då blir hon LEDSEN. Jag avvaktar ändå för att kolla, men hon blir bara mer och mer ledsen. Så jag går in och buffar igen och hela ovanstående procedur utspelar sig ca. tre gånger till. SEN somnar hon och sover tre timmar.

Det låter som mycket trafik, (och är det ju också), men jag ska väl inte låta henne ligga när hon är ledsen. Det tänker jag INTE göra. Hon VILL ju så gärna somna om. Stackaren. Det är ju precis som sådan där tortyr de utsätter fångar för; att väcka dem när de PRECIS ska till och somna. Om och om igen.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"