Hejsan!
Det har inte gått nå bra flr oss att få slut på Joels beteende mot lillasyster, utan det har bara blivit värre!
Tycker det är jätte jobbigt att skriva om det här för jag känner mig verkligen som värkdens sämsta mamma, men vi vet inte hur vi ska göra längre.
Jag kan inte vända ryggen till förrän han gör illa Lina och inte lite heller. Idag bet han henne i kinden och han puttar henne om hon står upp, slår henne, sparkar henne.
Och det är inte bara henne utan även mig och Peter. Han har börjat kasta saker när han blir arg....
Han har börjat bli fruktansvärt arg, men även mkt ledsen och rädd för saker och vill inte vara själv.
Han är rädd för mörker, figurer och allt möjligt.
En dag när han var ute själv på gården och lekte (med uppsyn såklart) kom han in och var rädd att vara ute själv för nån kunde skjuta honom.
Men han är väen mkt kramig och vill sitta i knä och vara nära oss och sova i vår säng, som han inte gjort på nio månader.
Jag tror mkt handlar om när han gör illa Lina att han helt enkelt vill ha vår uppmärksamhet, men det är även vid andra tillfällen. Han kan gå förbi henne om hon sitter på golvet och putta henne och sedan fortsätta gå.
Men ofta gör han en sak och sedan lägger han sig på mage och gömmer ansiktet, så han vet ju att han gör fel.
Vi har ju alltid kört med social delaktighet, och ni har jag även börjat med att han får vara med och byta bajs och sätta på ren blöja. Men det är inte alltid han vill hjälpa till som att duka och så vidare.
Som tillexempel vid middagstid, om jag lagar mat och Peter dukar. Då försöker vi få honom att hjälpa Peter att duka, men det är han inte intresserad av.
Men det är mkt han vill göra och får göra som i lördags så fick han torka alla golven och var mäkta stolt.
Jag sitter också mkt på golvet med Lina och Joel nu och läser en bok eller tidning, men är ändå närvarande.
Och han är ju så himla gullig med henne också, om de sitter bredvid varandra vid matbordet och äter frukt så matar han henne och han vill alltid att hon ska vara med.
Kan det vara för att hon är lätt att få ut sin frustration över, hon sitter bara där och är lätt att tippa coh då får han vekligen vår uppmärksamhet.....
Men det svåraste är ändå hur man ska agera när han gör illa Lina eller slår oss eller kastar saker på oss
Så här gör jag nu (om han gör illa Lina):

Tar upp henne och tröstar, Joel ligger på mage och gömmer ansiktet.

Sätter mig bredvid Joel med Lina i famnen och pratar lugnt med Joel. -Vad var det som hände Joel?
Han svarar : Jag slog Lina.
- Varför då?
- Därför att jag ville.
- Men det får du inte göra, då blir hon ledsen. Jag vet ju att du kan klappa fint. Ska du krama Lina och säga förlåt?

Också kramas dom.
Om han blir arg på mig och slår mig:

Fångar upp hans hand och säger lungt som i förbigående om vi gör något:
- Man få inte slåss, det vet du.
Om han fortsätter:

Tar båda hans händer och sätter mig på huk, tittar han i ögonen coh säger lungt:
- Du slår inte mig!

Forstätter med det jag höll på med och ber honom hjälpa mig eller visa något.
Peter, min sambo blir mer arg. Riktigt arg, speciellt om han slår Lina. Men då blir Joel också ledsen och förtvivlad.
Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra annorlunda

](*,)
Hjälp mig är ni snäll....
/Petra