Jag heter Pavlina och har en Alicia som ör nio månader och två veckor.
Alicia har sen hon var fyra månader sovit hela natten utan större problem. Men när hon blev åtta månader åkte vi in på sjukhuset då vi upptäckte ett njurfel. Under ca en och en halv månad efter det sov Alicia ganska dåligt och då vi har läst Barnaboken antog vi att det var en kombination mellan åttamånadersångest och andra vanor dvs sjukhusvistelsen. Nu är det änligen bättre med sömnen på nätterna och hon sover 12 timmar igen. Hon har dock blivit en egen person på dagarna som förstått att hon har en egen vilja och använder den
Då Alicia alltid har sovit ganska få timmar under dagtid dvs 11 h under natten 40 min på förmiddagen 40 min under lunch och 40 min på eftermiddagen. Detta blir 13 h vilket är för lite för en liten bebis som behöver ca 16 h sömn. Vi har dock tyckt att det har fungerat ganska bra aif då vi har haft nog med problem att få henne att sova denna tid. Nu när hon är lite större har hon visat att hon vill hoppa över morgonsömnen vilket gjort att hon varit helt slut vid lunch och knappt orkat äta.
Vi kände att vi måste ta tag i det här och hjälpa vår lilla ängel på traven så att hon blir en pigg och glad tjej igen.
Detta är planen:
Sova hela natten 12 h från 18.00 till 06.00
06.00 vakna, byta, äta,leka
08.00-08.20 sova
08.20-11.00 leka, äta mellis, sköta
11.00-11.30 äta
11.30-13.00 sova
13.00-15.00 leka, äta mellis
15.00-15.20 sova
15.20-18.00 leka,äta middag, bada
18.00 välling och sova
Vi började följa detta schema i fredags och natten gick strålande...hon sov i 12 timmar utan napp för första gången. När hon skulle sova sina tjugo minuter på morgonen gick jag ut och drog henne i vagnen för att vi båda skulle få lite frisk luft. Det gick jätte bra och hon förstod ganska snart att hennes mamma ändrat attiyd från att varit en mesmamma som tyckt synd om och plockat upp till att vara bestämd och visat att hon behöver det här. Hon sov tjugo minuter och vaknade själv och blev bemött med glädje och lek.
När vi sen skulle sova lunch gick det också jätte bra...jag la henne och gick ner och dammsög. När jag efter tre minuter stängde av dammsugaren sov hon sött och gjorde det i 1h och 15. Min fråga är här`????????? vad gör jag då......ska jag gå in och lägga om henne och köra om ramsan som hon är van vid sen liten....ska jag låta henne skrika .....ska jag inte gå in förrän det gått 1 och en halv h. Hur gör jag???????? Jag lät henne skrika i tio minuter och mitt hjärta höll på att brista. När jag sen plockade upp henne förstod jag att hon bara var arg då det gick över på en gång och hon började skratta.
Eftermiddagen och natten gick strålande och även morgonen på lördagen. När vi sen kom till lunchen så tog det längre tid för Alicia att somna...och hur gör jag där...låter henne skrika? går in och säger ramsan och lugnar?
Vad gör jag när hon vaknar för tidigt?
Hoppas att jag kommit rätt och att det finns någon som vill hjälpa oss med det här...snart är det lunchtid och jag har börjat oroa mig för hur jag ska göra...har läst på men hittar inte svaren på frågorna.
Kramar / Pavlina, Emil och Alicia[/u][/b]