Hjälp hur gör jag?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Pavlina

Hjälp hur gör jag?

Inlägg av Pavlina »

Hej ni fantastiska människor som hjälper oss i nöd!

Jag heter Pavlina och har en Alicia som ör nio månader och två veckor.

Alicia har sen hon var fyra månader sovit hela natten utan större problem. Men när hon blev åtta månader åkte vi in på sjukhuset då vi upptäckte ett njurfel. Under ca en och en halv månad efter det sov Alicia ganska dåligt och då vi har läst Barnaboken antog vi att det var en kombination mellan åttamånadersångest och andra vanor dvs sjukhusvistelsen. Nu är det änligen bättre med sömnen på nätterna och hon sover 12 timmar igen. Hon har dock blivit en egen person på dagarna som förstått att hon har en egen vilja och använder den :lol:
Då Alicia alltid har sovit ganska få timmar under dagtid dvs 11 h under natten 40 min på förmiddagen 40 min under lunch och 40 min på eftermiddagen. Detta blir 13 h vilket är för lite för en liten bebis som behöver ca 16 h sömn. Vi har dock tyckt att det har fungerat ganska bra aif då vi har haft nog med problem att få henne att sova denna tid. Nu när hon är lite större har hon visat att hon vill hoppa över morgonsömnen vilket gjort att hon varit helt slut vid lunch och knappt orkat äta.

Vi kände att vi måste ta tag i det här och hjälpa vår lilla ängel på traven så att hon blir en pigg och glad tjej igen.

Detta är planen:
Sova hela natten 12 h från 18.00 till 06.00
06.00 vakna, byta, äta,leka
08.00-08.20 sova
08.20-11.00 leka, äta mellis, sköta
11.00-11.30 äta
11.30-13.00 sova
13.00-15.00 leka, äta mellis
15.00-15.20 sova
15.20-18.00 leka,äta middag, bada
18.00 välling och sova

Vi började följa detta schema i fredags och natten gick strålande...hon sov i 12 timmar utan napp för första gången. När hon skulle sova sina tjugo minuter på morgonen gick jag ut och drog henne i vagnen för att vi båda skulle få lite frisk luft. Det gick jätte bra och hon förstod ganska snart att hennes mamma ändrat attiyd från att varit en mesmamma som tyckt synd om och plockat upp till att vara bestämd och visat att hon behöver det här. Hon sov tjugo minuter och vaknade själv och blev bemött med glädje och lek.
När vi sen skulle sova lunch gick det också jätte bra...jag la henne och gick ner och dammsög. När jag efter tre minuter stängde av dammsugaren sov hon sött och gjorde det i 1h och 15. Min fråga är här`????????? vad gör jag då......ska jag gå in och lägga om henne och köra om ramsan som hon är van vid sen liten....ska jag låta henne skrika .....ska jag inte gå in förrän det gått 1 och en halv h. Hur gör jag???????? Jag lät henne skrika i tio minuter och mitt hjärta höll på att brista. När jag sen plockade upp henne förstod jag att hon bara var arg då det gick över på en gång och hon började skratta.

Eftermiddagen och natten gick strålande och även morgonen på lördagen. När vi sen kom till lunchen så tog det längre tid för Alicia att somna...och hur gör jag där...låter henne skrika? går in och säger ramsan och lugnar?

Vad gör jag när hon vaknar för tidigt?

Hoppas att jag kommit rätt och att det finns någon som vill hjälpa oss med det här...snart är det lunchtid och jag har börjat oroa mig för hur jag ska göra...har läst på men hittar inte svaren på frågorna.

Kramar / Pavlina, Emil och Alicia[/u][/b]
Antonias mamma

Re: Hjälp hur gör jag?

Inlägg av Antonias mamma »

Hej och välkommen :D
Pavlina skrev:Detta är planen:
Sova hela natten 12 h från 18.00 till 06.00
06.00 vakna, byta, äta,leka
08.00-08.20 sova
08.20-11.00 leka, äta mellis, sköta
11.00-11.30 äta
11.30-13.00 sova
13.00-15.00 leka, äta mellis
15.00-15.20 sova
15.20-18.00 leka,äta middag, bada
18.00 välling och sova.
Mina första tanke är ditt schema. Tre lurar är för mycket vid 9½ mån. ålder :!: Det leder både till att hon får svårt att somna dagtid och att hon sover så korta pass.
Jag skulle föreslå ett schema med två dagslurar istället, en på fm och en på em. Förslagsvis 12 h natt samt 45 min. lur på fm och 2 h på em, alternativt 11 h natt och 1½ h lur på fm och 1½ h på em. Vad tror du :?: Hon behöver numera 14 h sömn/dygn, inte 16.
(Vi hade t.ex natt 20-07, sova 9.30-11 och sova 14.30-16)
Pavlina skrev:När vi sen skulle sova lunch gick det också jätte bra...jag la henne och gick ner och dammsög. När jag efter tre minuter stängde av dammsugaren sov hon sött och gjorde det i 1h och 15. Min fråga är här`????????? vad gör jag då......ska jag gå in och lägga om henne och köra om ramsan som hon är van vid sen liten....ska jag låta henne skrika .....ska jag inte gå in förrän det gått 1 och en halv h. Hur gör jag???????? Jag lät henne skrika i tio minuter och mitt hjärta höll på att brista. När jag sen plockade upp henne förstod jag att hon bara var arg då det gick över på en gång och hon började skratta.
Du kan ta upp henne med marginalkvart, dsv efter 1h och 15 min. Alternativet är att ge en påminnelseramsa UTANFÖR dörren och sen vänta tills hon är lugn innan du tar upp henne. Gå inte in och lägg om henne!
Då hon har svårt att somna gäller samma sak - man går inte IN och ramsar, det gör man utanför dörren. Men som sagt, både dessa problem borde försvinna med ett nytt schema med bara två lurar :idea:

Vad tror du :?:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

Hej och tack för att du svarade......

hon sover nu 14 h och 10 min per dygn. Men jag håller med det känns inte som om är riktigt trött ännu kl 11.30......hon skriker som en stucken gris...

Alicia sover 20 min på fm i vagnen ute och vaknar automatiskt efter 20 min...hur får jag henne att sova längre???? Hon vill upp på en gång. Ska jag vänta längre än till klockan 08.00 om hon ska sova 45 min?

Ska hon sova 2h på em? det blir ju 14h och 45 min under en dag.

Jag lägger henne hemma i hennes säng under lunchen.....jag ska alltså låta henne skrika tills hon somnar? Bara ramsa dagsramsan utanför?
mari.g

Inlägg av mari.g »

Hej Pavlina o välkommen till forumet :!: :D

Det låter ju som att ni mest har mindra justeringar att göra. Det mesta verkar ju funka fint. :thumbsup:
Det låter som att ni har en ramsa sedan innan? Är hon SM-ad eller kurad?

:arrow: Till att börja med:
Detta blir 13 h vilket är för lite för en liten bebis som behöver ca 16 h sömn.
Här tror jag att du tar i överkant! En 9-månaders behöver ca 14 h, vilket jag tror du menar, nog en felskrivning. På ditt schema har du 12+20+1,5+20 =14h 10 min. Helt ok med andra ord.
Däremot skulle jag fundera på ett 2-lurs schema om jag var du. Insomningarna brukar funka bättre med lite mer vakentid mellan lurarna. Men det är naturligtvis du som känner ditt barn bäst.

:arrow: Vaknar för tidigt/ tar tid att somna.
Om barnet vaknar för tidigt så gäller det att lyssna och avvakta, som på natten. Ledsen eller arg? Bara prat? Ledsenhet åtgärdas med verktygen, en arg/pratsugen unge får hållas. Om det är inom marginalkvarten brukar iaf jag ta upp, men vänta till en lugn stund.

När det tar en stund att somna så klockar man korta lurar (20 och 45 minutare) från då barnet somnade. Om det är en 45'a som tar 30 min att somna till så använder man marginalkvarten och låter branet sova 20 min, väcks 5 min efter schemat. Är du med? Långa lurar väcker man efter schemats tid.
Hurvida du ska verktyga på insomningar är ju samma sak som vid uppvak, lyssna och AVVAKTA! Men generellt så är det bra med så lite insatser som möjligt. Det beror ju oxå på om det är ett barn som vet vad som gäller eller om det rör sig om ett barn som kuras. Det kan lätt bli så att man etablerar ett mönster där barnet lär sig att den normala rutinen vid insomningar är att få en ramsa eller 2 :wink:
Du kan ju gärna som du gör använda andra verktyg än ramsan, då tänker jag på husljud, musik så hon förstår att du är fullt upptagen med annat just nu. + skrattet till go'nattet, inte att förglömma! Använd inför alla insomningar!
Och glöm inte att tänka FÖRUTSÄTTNINGAR! Du kan inte sova åt henne,men ge henne förutsättningarna till god sömn!

Lycka till!

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Antonias mamma

Pavlina skrev:Alicia sover 20 min på fm i vagnen ute och vaknar automatiskt efter 20 min...hur får jag henne att sova längre???? Hon vill upp på en gång. Ska jag vänta längre än till klockan 08.00 om hon ska sova 45 min??
Du ska inte lägga henne redan kl.8.00 om du går ner till två lurar. Då ska ju hela schemat revideras om så att den luren senareläggs också. Vaknar hon ändå för tidigt så ger du en ramsa som påminnelse, och blir hon ledsen har du ju vagning att ta till. Väck sedan efter utsatt tid!
Pavlina skrev:Ska hon sova 2h på em? det blir ju 14h och 45 min under en dag.?
Ursäkta, jag räknade fel. Om du väljer ett 45 min. pass på fm så blir det ju 1½ h på em. Jag skulle dock välja att ta det tvärtom eftersom ni har morgon så tidigt och läggning så tidigt :idea:
Pavlina skrev:Jag lägger henne hemma i hennes säng under lunchen.....jag ska alltså låta henne skrika tills hon somnar? Bara ramsa dagsramsan utanför?
Jag tror skriket försvinner i och med att du senarelägger lurarna och tar bort den sista. Använd ramsan för att lugna henne. Buffning vid absolut kris.

Mitt schemaförslag:

6.00 God morgon och frukost
9.00 Mellanmål
9.30-11.00 Sova 1½ h
12.00 Lunch
14.30-15.15 Sova 45 min.
16.00 Middag
17.30 Välling
18.00 God natt

www.sandsdrommar.com
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

16 h var när hon var mindre. När hon blev 8 mån sov hon bara 10-11 h på natten och vaknade ofta. Men nu vill hon sova 12 h på natten vilket är bra. Vad tror ni om 06-08.30 lek frukost osv 08.30-09.15 sova, 09.15 mellis, lek och umgänge 12.00 lunch 12.30 sova till 14.00. Detta blir 14 h och 15 minuter.

Hon somnade till slut efter mycket gråt både från Alicia och mesmamman. Det tog en halvtimma att få henne att sova. vilket gör att jag ska väcka henne om 1 h och en kvart om jag använder marginalkvarten...har jag förstått det rätt då?

Uj va jobbigt detta är för hjärtat!
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

Tack Antonia!
Både jag och min man läste inlägget från dig och kände...JA det där kan funka.
Vi tar helt enkelt och provar ditt schema som du föreslog.

Tack Tack.

JAg känner dock min dotter och vet att hon imorgon när hon ska sova 1 1/2 på fm kommer vakna efter max 40 min. Går jag in då eller låter henne skrika och ramsar utenför.....detta är mitt stora problem att hålla ut på sömnen.

Kramar Pavlina
Antonias mamma

Pavlina skrev:JAg känner dock min dotter och vet att hon imorgon när hon ska sova 1 1/2 på fm kommer vakna efter max 40 min. Går jag in då eller låter henne skrika och ramsar utenför.....detta är mitt stora problem att hålla ut på sömnen.
Förvänta dig inte att hon ska vakna! Negativa förväntningar infrias lätt och vice versa. Tänk heller inte "låta skrika", utan tänk bara på att du lära henne sova tiden ut.
Läs det som Mari.G skrev ovan om hur du ska göra och utgå från det. Avvakta, ge ramsa, och lugna ,med andra verktyg om det behövs!

www.sandsdrommar.com
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej Pavlina! :heart:

Jag tror också att det kan bli bra med två vilor istället för tre. De schema som ni fått förslag på borde passa en gullunge som Alicia bra.

Däremot tror jag inte att du ska väcka fröken efter en och en kvart om hon själv vill sova till en och en halv. Hon behöver få in en-och-en-halv-timmes-tiden i kroppen.

Hennes problem har ju inte varit de tre vilorna (nytt påfund för att få ihop 14 timmar) )utan att hon sovit väldigt dåligt/alldeles för lite sammanlagt en längre tid. Och när hon vaknar nu efter en och en kvart är hon ju inte nöjd, eller hur? Hon låter trött helt enkelt. Hon har skaffat sig en dålig vana och behöver lära om och sova klart i de rätta sömnintervallerna.

Så jag skulle föredra att hålla längden på sovtiden framför den exakta tiden på schemat som du bestämt. Förstår du hur jag menar? Vad säger ni andra?

Kram Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Pavlina skrev:detta är mitt stora problem att hålla ut på sömnen.
Käraste du, läs meningen igen. Det är Alicia som ska sova det kan du inte göra åt henne. Du ger förutsättningarna.

Attityd. Positiva förväntningar. Lite hälsosam dos underkoncentration. Husljud. Avvaktan utan oro. Försök hitta känslan av lugn. Sover hon inte bra idag, gör hon det imorgon. Slappna av. Andas.

Nu sover ju damen utmärkt på nätterna och har genom det bättre förutsättningar att få kläm på dagarna också. Ibland tar det ett tag.

Det här fixar ni!

Kram igen Jannika
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

Vi SKA fixa det här nu!!!!! :evil: :D Pavlina och Emil
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

Godmorgon på er!
Måste hinna fråga innan det är lunch igen.....
Hon ska sova i 1 1/2 timme. Hon kommer somna fint...lite knöl kanske men det kommer gå bra. Hon har dock en egen klocka på 40 minuter vilket hon säkert kommer vakna efter. Jag ska då pangramsa utan att gå in och fortsätta att pyssla utanför.
Om hon nu mot förmodan inte somnar om och är arg i 40 min innan jag plockar upp henne. Jag vet att hon inte ska vara arg och ledsen när jag plockar upp henne. Får jag ens gå in i rummet när hon är arg och skriker d`å? Kommer hon inte då tro att mamma kommer om jag skriker tillräckligt länge? Eller är det ok att gå in när hon är arg och skriker bara hon är lugn innan jag plockar upp henne?
Pavlina

Inlägg av Pavlina »

Hur gick det nu......
Jag satt uppe och läste i boken och på sidan till sent in på småtimmarna och bestämde mig för ett schema som Anna hade skrivit åt någon annan i samma ålder som jag tyckte skulle passa oss bra.

Natten gick jätte bra...hon vaknade två gånger, en gång kl 4 och en gång kl 5 gnydde och pratade lite men somnade om själv utan ramsa. (detta har hon inte gjort på ett tag så jag blev lite förvånad men lyssnade och väntade ut)
Vi gick upp klockan sex och åt frukost och höll igång till 08.00 då hon somnade utan problem på pricken och sov i 45 minuter då jag väckte henne.
Vi åt mellis och lekte fram till 12.00 då hon åt lunch. Vi bytte blöja och skrattade oss till sängs kl 12.30. Ja la ner, gjorde solfjädern och ramsade ut. När hon hört mig ramsa en gång jobbade hon upp sig och skrek för fulla muggar i tre minuter då hon somnade och sov i 35 min. Hon vaknade och gnällde och jag var där på en gång och ramsade utanför.......då blev hon jätte arg och skrek en bra stund. Jag gick då in och lugnade och ramsade ut när hon var lugnare. Hon jobbade dock upp sig på en gång så jag gick in efter en stund igen och lugnade. När hon var helt lugn ramsade jag ut och även denna gång jobbade hon upp sig. Vi har nu hållit på i ca en timme. Denna gång somnade hon dock nästan på en gång. Hon fick dock bara sova i en kvart då 1 1/2 timma gått och jag lagt på kvarten. Jag väckte henne och tog upp henne och hon var glad. Som tur var hade jag en klippa med mig på telefon som kunde stötta och hjälpa mig igenom mina frågor.

Jag hoppas för hennes skull att morgondagen går bättre. Men i det stora hela är jag jätte nöjd med både mitt och Alicias jobb. /Pavlina :lol: :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Du kan VERKLIGEN känna dig stolt över din insats idag, Pavlina! :heart: Du jobbade som ett proffs, lyssnade, agerade på rätt sätt när det behövdes och behöll lugnet. Och så fick du också direkt lön för mödan. Rätt svar till Alicias frågor. Jättekul att få vara med!

Kram Jannika
Antonias mamma

Fint jobbat. En liten undran bara... Tänkte du fortsätta med tre lurar ännu då? Jag tror nämligen att de problem ni har beror just på detta, eftersom hon redan är så pass gammal...

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"