Nappens vara eller icke vara??

Skriv svar
cillus

Nappens vara eller icke vara??

Inlägg av cillus »

Hej

Jag har en liten fundering bara... :-k
Min tjej har alltid sovit bra, med några undantag emellanåt. Jag förstår ju att det handlar om nappen. Vissa skarvar på dagsluren(45+45) när hon vaknar till vill hon ju ha nappen förståss.
Mitt argument för att ej avskaffa nappen har varit att jag ej vill att hon ska hitta tummen, samt det har varit en trygghet (för mig) att hon ej skall stoppa i "farliga" saker i munnen. Jag stod verkligen i valet och kvalet när hon var 6 månader hur jag skulle göra. Hon är extremt oral av sig.
Hon är nu över året, läggning är absolut inga problem, inte dagslurar heller.
Men emellanåt så vaknar hon till och jag förstår att det är nappen som saknas..Alltså vissa nätter sover hon helt å andra nätter vaknar hon 1-2 ggr.
Det är mest rop efter nappen i början på natten..(Typ drömfaserna spelar in?)sen sover hon tungt hela natten låång. :D Idag har jag inga problem med det, men vad jag undrar är...:
Kan det bli ett större problem??
Anledningen till att jag idag inte avskaffat nappen, (hon spottar ju ut den om hon vill stoppa in nåt annat i mun, så nappen är inget försvar längre) är att jag inte har rätt ATTITYD tyvärr. Och iomed så känner jag att det är ingen ide att ens försöka..
Egentligen vet jag inte riktigt vad jag vill med den här frågan, kanske en slags bekräftelse att det är OK med napp, eller kanske lite puff för att få rätt attityd?
Kommentera gärna!! :!:
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej! Jag ska börja med att kopiera in Anna Wahlgrens ord om nappen:

"Skriket är en fråga, ett sätt att kommunicera och ska bemötas just som det. Att sätta en napp i munnen på ett litet barn för att hon eller han ska sluta skrika är ungefär som att hålla handen för munnen på en vuxen som försöker säga någonting. "

Jag ska gå rakt på sak utan att bädda in det i bomull. Jag tycker det är fullkomligt oförsvarbart att ge napp åt en 1-åring :shock:

Jag förstår egentligen inte varför det behövs så mycket attityd för att avskaffa nappen? Det är bara att ta bort den och slänga den. Resultat? Bättre sömn, nöjdare och gladare barn och dito föräldrar :wink: Så länge du har napp åt ditt barn kan du inte förvänta dig att hon ska sova hela nätter eller hel dagslur. Jag tycker det är orättvist mot barnet!

Varför vill du inte att hon ska hitta tummen? Det är ju det bästaste som finns :lol: Alltid tillgänglig - då behöver inte öm förälder alls bekymra sig om att tratta i något i munnen på liten som vaknar. Det sköter hon själv - om hon VILL. Hon ges alltså möjlighet att bestämma alldeles själv. Och blir trygg i den vetskapen att hon klarar sig själv.

Så länge hon har napp är hon förhindrad att upptäcka världen. Och förhindrad att kommunicera. Och sjunga och skratta och prata....Ja, jag tycker inte valet är svårt som du märker :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej Cillus :D

Jag kurade vår dotter då hon var 8 mån. just för att få bort nappen. Pga den vaknade hon 10-15 ggr/natt och var 20:e minut på dagslurarna. Situationen var fullständigt ohållbar som du förstår.

Nu har ni ju inte lika stora problem, och kanske kommer ni aldrig att få det heller. Det kan ingen svara på.

Det jag vill säga är dock att jag förstår ditt problem med attitydbrist. Det var samma för mig. Både före och under kuren hade jag en fruktansvärd ångest för att jag tog den ifrån henne. Men valet var lätt då hon genast började sova hela nätter - och hela dagslurar. Och idag vet jag att det var det bästa vi kunde göra för henne.
Om du bestämmer dig för att ta bort nappen är det dock viktigt att du verkligen SKAFFAR rätt attityd INNAN. SLÄNG alla nappar - bokstavligt talat :!:

Precis som Sagalinda skrev så behöver ingen 1-åring napp längre. Eftersom jag dock själv levt med denna vånda begränsar jag mig dock till att säga att jag tycker det kan vara OK med napp vid insomning, OM den sedan inte stör sömnen. (Men sådana fall är sällsynta!) Att låta barnet ha napp även dagtid, i vaket tillstånd, är helt oförsvarbart även i mitt tycke :!:

Visst får man räkna med en del problem i början - så är det med alla nya vanor som ska införas (eller ovanor som ska avskaffas). Men vinsten är alltid större än jobbet. Inte minst för barnet - som garanterat också kommer att få ökat självförtroende om du visar henne att hon klarar sig utan napp! :D
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Här kommer en tråd till som pepping. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Du kommer INTE ångra dig, jo; det enda du kommer ångra är att du inte gjorde det tidigare! :?

Mina killar blev av med napp o de glömde den på 2 dagar, det var värt allt. och de har inte använt nån tumme heller. Sen slipper du nappar, om inte annat så sparar du en slant för nappar är ju inte billigt, plus ohygieniskt. :!:
(men det är ju en bagatell i det hela!!)

Blä säger min 2 åring när han ser något barn med napp. Och när jag ser "stora" barn med napp, undrar jag VARFÖR i hela fridens namn låter man inte barn få bli "stora", utan låter dem sitta där med en fjantig napp i mun. BORT!

Lycka till! :thumbsup:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Är inte alls säkert att tummen blir ersättare för nappen. Hjälpte en kompis att kura bort hennes ettårings napp. Det var i somras, dvs drygt sex månader sedan. Lilltjejen använder idag vaken napp eller tumme. :D

Däremot hade vi väntat oss en ganska enkel apparat att ta bort nappen (med ungefär samma bakgrund som din dotter, dvs nappen störde inte övermycket, men lite), men det var två nätter med mycket frågande. Så läs på en del om ramsande, backande osv innan du kör igång. Kan nog också hjälpa attityden på plats. Du kan ju även fortsätta denna tråden när du sätter igång, för att få pepp och svar på eventuella frågor! Behöver ju inte alls bli så jobbigt som för min kompis, men bättre vara välförberedd tycker jag!

Jag förstår faktiskt också att du inte vill att hon ska börja med tumme. Min Anton suger på tummen, och den är INTE vacker. Röd, narig, nageln spricker mm... Nu börjar vi dock kunna resonera om att han ba ska suga när det är dags att sova, annars behöver tummen vila. Det är ok tycker han. Men jag tror inte hon börjar med tumme när hon är så gammal, om hon inte redan gjort det!

Lycka till!
cillus

Inlägg av cillus »

Hej

Tack för alla svar! :D Vill bara tillägga att jag serverar nästan aldrig nappen när hon är i vaket tillstånd numera....Måste bara få min sambo att förstå det... Nappen används vid insomning.
Hon frågar ibland på kvällen 1-2 gånger nån timme efter läggningen, sen blir det aldrig värre än så...jag har aldrig behövt stoppa in den på natten, måhända någon ytterst sällsam gång.
På dagsluren är det också sällsynt men händer nån gång ibland mellan skarven.
Därför har jag aldrig funnit nappen som nåt problem. (För att försvara mig lite.... :wink: )

Jag ska fundera på saken och prata med min sambo för vi måste ju vara överens om det, och återkommer hit om jag behöver pepp! :)
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"