Ikväll har vi påbörjat SHN-kuren för vår 9 månader gamla son. Laddade till tusen, nu vill vi sova på nätterna!
Bakgrund: Lille Ville har aldrig varit särskilt duktig på att sova. Som spädis sov han OK på nätterna, men det var hopplöst jobbigt på dagarna. Allteftersom månaderna gick, vände det så sakteliga åt andra hållet - nu sover han bra dagtid, men nätterna börjar gå utför. Han somnar alltid gott och utan problem, men cirkusen börjar för det mesta någon gång efter midnatt. Han vaknar kl 00, 02, 04, 05 och vill gärna stiga upp strax efter 06. *gääääsp* Ju senare på natten, desto svårare att få honom att somna om. Trots detta är han faktiskt oftast go' och glad hela dagarna, han är en riktig liten charmör som just nu håller på att lära sig gå.
Hans schema ser just nu ut ungefär så här:
07:00 (men blir ofta 06:30) Vaknar, glad. Går upp med pappa, mamma sover en timme till. 8)
07:30 Frukost, välling
08:15 Äter lite smörgås medans mamma äter frukost
09:00-10:00 Sover 1h
10:30 Äter lite frukt (oftast favoriten äpple)
12:00 Lunch, 1 stor burk puré (eller annan mat) + halv burk efterrättspuré, vatten att dricka
13:30-15:00 Middagslur 1,5 h ute i vagnen (medans mamma promenerar)
15:30 Mellanmål, ofta t.ex. en banan
17:00 Gröt
19:00 Blöjbyte, ev bad, pyjamas, välling
19:30 Sover
Sen sover han som sagt utan att vakna ungefär till midnatt. Sen vaknar han oftast minst varannan timme. När han vaknar går jag in (jag brukar ta nätterna, pappa går upp på morgonen så jag får sova lite till), lägger honom ner om han hunnit ställa eller sätta sig upp, buffar lätt i rumpan och ibland sjunger lite tyst. Oftast somnar han om på några minuter.
Men det jobbiga är ju att han vaknar så många gånger, och att det framåt sena natten/tidiga morgonen är svåååårt att få honom att somna om - ofta får han då en flaska, varpå han oftast somnar om snabbt. Det har han väl förstås lärt sig, och jag är väl medveten om att jag/vi alldeles för länge har tagit till det kortsiktigt mest lönsamma åtgärden för att få honom att somna om. Men nu ska det alltså bli ändring på det.
Nå - jag och mannen har nu fast övertygade tagit tag i situationen och påbörjat Operation Ville Ska Sova (och vi också, hihi). Ikväll började mannen. Ville fick välling, sen var det sovdags. Buffades, slappnade av, pappa ramsade ut. Protesterna startade genast, och pappa fortsatte. Osv osv.
20 minuter tog det, sen sov Ville med bekräftelsen med sig. Inte så pjåkigt tycker jag, för att vara första nattningen.
Vi är i alla fall två om detta, vilket känns skönt (all heder till alla er som klarat att kura själva!). Mannen har en bergsfast övertygelse om att detta kommer att funka, inte utan hårt jobb, men ändock, så jag vet att jag kan lita på honom till 100% att han inte backar ur.
Jag vill gärna ha tips på tider för mat under dagarna. Hur ofta och hur mycket bör en 9-månaders äta? Tycker iofs att det funkar ganska bra med maten, men det vore kul att se hur andra gör.
Nu ska vi mysa lite framför tv:n, mannen och jag, för att ladda batterierna inför natten. I morgon ska jag lämna rapport här om hur det gick.
Heja oss!!