Nån som vill hänga med och stötta i vår SHN-kur? Nu kör vi!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mamma76

Nån som vill hänga med och stötta i vår SHN-kur? Nu kör vi!

Inlägg av Mamma76 »

Hej!

Ikväll har vi påbörjat SHN-kuren för vår 9 månader gamla son. Laddade till tusen, nu vill vi sova på nätterna! :sleep: Det vore skönt om ni erfarna ville följa med på resan, och ge lite pepp som vi säkerligen kommer att behöva.

Bakgrund: Lille Ville har aldrig varit särskilt duktig på att sova. Som spädis sov han OK på nätterna, men det var hopplöst jobbigt på dagarna. Allteftersom månaderna gick, vände det så sakteliga åt andra hållet - nu sover han bra dagtid, men nätterna börjar gå utför. Han somnar alltid gott och utan problem, men cirkusen börjar för det mesta någon gång efter midnatt. Han vaknar kl 00, 02, 04, 05 och vill gärna stiga upp strax efter 06. *gääääsp* Ju senare på natten, desto svårare att få honom att somna om. Trots detta är han faktiskt oftast go' och glad hela dagarna, han är en riktig liten charmör som just nu håller på att lära sig gå. :D

Hans schema ser just nu ut ungefär så här:
07:00 (men blir ofta 06:30) Vaknar, glad. Går upp med pappa, mamma sover en timme till. 8)
07:30 Frukost, välling
08:15 Äter lite smörgås medans mamma äter frukost
09:00-10:00 Sover 1h
10:30 Äter lite frukt (oftast favoriten äpple)
12:00 Lunch, 1 stor burk puré (eller annan mat) + halv burk efterrättspuré, vatten att dricka
13:30-15:00 Middagslur 1,5 h ute i vagnen (medans mamma promenerar)
15:30 Mellanmål, ofta t.ex. en banan
17:00 Gröt
19:00 Blöjbyte, ev bad, pyjamas, välling
19:30 Sover

Sen sover han som sagt utan att vakna ungefär till midnatt. Sen vaknar han oftast minst varannan timme. När han vaknar går jag in (jag brukar ta nätterna, pappa går upp på morgonen så jag får sova lite till), lägger honom ner om han hunnit ställa eller sätta sig upp, buffar lätt i rumpan och ibland sjunger lite tyst. Oftast somnar han om på några minuter.

Men det jobbiga är ju att han vaknar så många gånger, och att det framåt sena natten/tidiga morgonen är svåååårt att få honom att somna om - ofta får han då en flaska, varpå han oftast somnar om snabbt. Det har han väl förstås lärt sig, och jag är väl medveten om att jag/vi alldeles för länge har tagit till det kortsiktigt mest lönsamma åtgärden för att få honom att somna om. Men nu ska det alltså bli ändring på det.

Nå - jag och mannen har nu fast övertygade tagit tag i situationen och påbörjat Operation Ville Ska Sova (och vi också, hihi). Ikväll började mannen. Ville fick välling, sen var det sovdags. Buffades, slappnade av, pappa ramsade ut. Protesterna startade genast, och pappa fortsatte. Osv osv.

20 minuter tog det, sen sov Ville med bekräftelsen med sig. Inte så pjåkigt tycker jag, för att vara första nattningen. :) Dock så vet vi ju, att det är uppvaken på nätterna som kommer bli den verkliga matchen, nattningarna har ju alltid funkat bra.

Vi är i alla fall två om detta, vilket känns skönt (all heder till alla er som klarat att kura själva!). Mannen har en bergsfast övertygelse om att detta kommer att funka, inte utan hårt jobb, men ändock, så jag vet att jag kan lita på honom till 100% att han inte backar ur. :thumbsup: Skönt, ifall jag själv skulle vackla när det blir för mycket skrik.

Jag vill gärna ha tips på tider för mat under dagarna. Hur ofta och hur mycket bör en 9-månaders äta? Tycker iofs att det funkar ganska bra med maten, men det vore kul att se hur andra gör.

Nu ska vi mysa lite framför tv:n, mannen och jag, för att ladda batterierna inför natten. I morgon ska jag lämna rapport här om hur det gick.
Heja oss!! :D
Mamma till liten prins född maj -07
Mamma76

Inlägg av Mamma76 »

Just det, jag glömde skriva det schema som vi kommer att jobba mot:

7:00 God morgon!
7:30 Välling
9:00-10:00 Sova 1h
10:30 Mellanmål (frukt)
12:00 Lunch
13:30-15:00 Sova middag, ute i vagnen 1,5 h
15:30 Mellanmål
17:00 Gröt
19:00 Välling
19:30 Sova

Jag vet att det bara blir 11,5 timmars natt (och inte 12), men han verkar verkligen klara sig på det. Är det helt fel?
kiki

Inlägg av kiki »

Jag vill bara säga att vi hänger med.

Ni verkar ju ha läget under kontroll :thumbsup: pålästa och attityden :lol:

Ang schemat så är 1 timme inte ett naturlig sömnpass, 5, 20, 45, 1,5, 2, 3

Det vanligaste schemat är 12, 45, 1,5 45 Det ser ut som du har sömn lite i underkant (tror jag)

Ja du ska veta att vi hänger med i allafall.

Imorgon är nog proffsen tillbaka och stöttar.

Lycka till, det kommer gå super bra

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Mamma76

Inlägg av Mamma76 »

Hej Kiki,

Tack för hejarop! Här kommer rapport för första kurnatten (som togs av pappa):

22:13 Hostar, skriker. Snabb buff och ramsa ut. Tyst 22:15.
22:28 Skrik. Kort buff, ramsa ut. Tyst 10 sek, skrik. Tillrättalägg, ramsa ut. Tyst 22:31.
02:10 Skrik. Ger besked, ramsar ut. Tyst 02:12.
03:50 Skrik. Kort buff samt ramsa ut ett par gånger. Påminner. Påminner. Bekräftar. Tyst 04:03.
05:45 Skrik. Tillrättalägg, ramsar. Tyst 05:47.
06:30 Vaknar, är pigg och glad... Tillrättalägger, buff och ramsa ut. Ville ställer sig genast upp och ser morgonpigg ut. Ramsar, avvaktar. Ville glad. 06:45 använder vi marginalkvarten och går upp.

Vi tycker att det gick fantastiskt bra och är nöjda med första natten. Det har ju alltid varit svårt att få till sömnen ända fram till morgonen, och det är nog här skon kommer att klämma framöver också. Ville tycker ju ofta att morgonen gärna kan börja halv sju, ibland ännu tidigare. :roll:

Ang schemat: Jag tror inte att vi har lagt in för lite sömn, totalt är det 14 h och det verkar stämma med vad som här rekommenderas för 9-11 månaders? Och sen säger du att 1 h inte är ett "naturligt" sömnpass. Betyder det att vi inte FÅR ha det som ett sömnpass? Ville har sovit en timme på förmiddagen sedan långt tillbaka (samt 1,5 på em), och det är han själv som alltid vaknar som en klocka på timmen efter han somnat. Då kan det väl inte vara fel, åtminstone inte för vår del? :?

Nå, nu ska vi ladda inför natt nr 2. Då är det min tur att köra. Heja mig. *pepp pepp* :)
kiki

Inlägg av kiki »

Bra jobbat

Det är klart ni får, :lol: en del har ju som sagt en timmes pass.

Ni är ju laddade till tusen kommer att gå fin fint :lol: :-({|=

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Mamma76!

Bra jobbat inatt! Då är det din uppgift att sätta ramsan inatt. Skriv ut Lathunden och ha bredvid dig, då är det mycket lättare att arbeta FRAMÅT!

Angående ert schema så behåll 1 tim om det passar sonen. Det jag däremot tänker på när jag tittar på schemat är att det är lite ojämt mellan måltiderna. De bör komma med minst 3 tim mellanrum, helst 3,5, för att aptiten skall komma men även att magen ska få vila. Det enda som kan komma tätare är nattslurken som kan serveras så tätt som en timme efter middagen.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mamma76

Inlägg av Mamma76 »

Hej Elle!

Pappa sköter just nu nattningen, det verkar gå OK, denna andra kväll. Sen ska jag som sagt ta resten av natten. Är lite spänd, men beslutsam och peppad.
:)

Tack för synpunkt på schemat, vi ska försöka rätta till det där med måltiderna. Dock så vill jag inte lägga gröt/middag senare än vi har nu, för Ville äter inte sin välling då. Och det vill jag gärna att han ska, så att jag kan förvissa mig om att han är mätt när han somnar!

Nu är det bara att hålla tummarna för att vi klarar av kommunikationen i natt! På daglurarna i dag tog det längre tid än i går natt, men det beror mycket på att det är hyfsat ljust (trots mörka persienner). Han ställde sig upp i sängen och stod och snackade ett bra tag, innan han började bli sur och undrade var jag var nånstans... Men jag var envisare än han, och efter en kvart på morgonluren och en halvtimme på em-luren så sov han i alla fall!

Ha en god lördagkväll!
Mamma76

Inlägg av Mamma76 »

God morgon!

Rapport för natten:

19:40 Sover efter kort buff och ramsa ut.
02:05 Skriker. Tillrättaläggande, ramsa ut. Gnäll gnöl. Avvaktar och ramsar under klagan och ledsna protester till 02:30. Ville ligger sen tyst, men är vaken och bökar, stökar, pratar, hostar och snor runt. 02:50 ledsen igen. Tillrättaläggande + kort buff, ramsa ut. Påminner, avvaktar och bekräftar slutligen. Sover 03:15.
06:45 Ville vaknar, då gör vi morgon!

Det var jobbigt den dryga timme när han var vaken i natt, men han vaknade bara EN gång på hela natten! Det känns som en seger ändå. \:D/

När jag ramsade högt utanför dörren i natt, kom sambon ut och tyckte att jag ramsade i lite för "arg" ton. Han tyckte att jag skulle ha en ton av övertygelse och beslutsamhet istället. Bra med feedback! Jag tror han har rätt.

Puh, andra natten avklarad. Ska bli spännande att se hur det går i natt!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Bra jobbat :thumbsup:

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Kanonbra jobbat inatt =D> Har du skrivit ut Lathunden? Den är suverän att ha bredvid sig så man inte fastnar utan arbetar FRAMÅT!
Mamma76 skrev: När jag ramsade högt utanför dörren i natt, kom sambon ut och tyckte att jag ramsade i lite för "arg" ton. Han tyckte att jag skulle ha en ton av övertygelse och beslutsamhet istället. Bra med feedback! Jag tror han har rätt.
Kanon att ni coachar varandra, det är suveränt att få feedback på det man gör :thumbsup:

Mamma76

Inlägg av Mamma76 »

Elle:
Jag har ingen möjlighet att skriva ut tyvärr, men bärbara datorn står uppfälld med lathunden framme. Får duga. :)

Första dagluren i förmiddags var inte rolig... Ville började gråta genast jag ramsade ut, och sen var det igång. Mitt mammahjärta är lite klent när det gäller gråt så pass länge (ilsket skrik klarar jag bättre), så pappa fick ta över. :oops: Det tog 45 min innan han somnade, kändes som han somnade ledsen, men det är klart att det måste få ta lite tid innan han förstått hur det ska gå till.

Nu har vi lagt honom för daglur nr 2, och det gick jättebra! Visserligen ställde han sig upp i sängen typ så fort jag började ramsa mig ut, men han var inte ledsen. Han höll på och grejade och pratade där i sängen i en kvart, jag påminde ett par gånger när han var nära att börja gnälla, men sen lade han sig ner och somnade. Jag hann skicka med bekräftelsen också! Så det känns jätteskönt. Tror ni att han fattade galoppen eller var det mera "tur"?

Förresten, igår på första dagluren var han också väldigt ledsen. När jag gick in för att tillrättalägga upptäckte jag att han bajsat. Och i min värld skulle jag aldrig i livet låta mitt barn ligga med bajsblöja och kräva att han ska somna, så jag bytte blöjan, sen tog det 5 minuter så sov han. Jag vet att ni säger annorlunda, och gräla på mig ni, men jag kommer aldrig nånsin låta honom sova i en bajsblöja.
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
vad bra det verkar gå för er! Vad ni är duktiga. :D
Det där med att inte byta bajsblöja tror jag de flesta bara "kör" när barnet vaknar för tidigt på morgonen eller eventuellt i vargtimmen. Och då för att bryta ett mönster av att barnet först vaknar och sen bajsar. Sover man så bajsar man faktiskt inte (om man inte har diarré då). Visst byter man en blöja inför en dagslur när barnet ännu inte somnat!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Elle

Inlägg av Elle »

Mamma76 skrev:
Första dagluren i förmiddags var inte rolig... Ville började gråta genast jag ramsade ut, och sen var det igång. Mitt mammahjärta är lite klent när det gäller gråt så pass länge (ilsket skrik klarar jag bättre), så pappa fick ta över. :oops: Det tog 45 min innan han somnade, kändes som han somnade ledsen, men det är klart att det måste få ta lite tid innan han förstått hur det ska gå till. .
Det luriga men ack så viktiga är att se barnets skrik som frågor och reaktion på det som sker. För att kunna använda rätt verktyg och inte störa så måste man tillåta sig själv att backa lite och lyssna på HUR han skriker. Är han arg, förbannad, sur, sömnmuttrar? Ja, det har han all rätt att vara och det får han ta hand om själv. Där bekräftar ni honom när han är på väg ner och lugnar sig. Är han däremot ledsen så behöver han en betyggande ramsa för att få svaret att allt är precis som det ska och att han kan somna lugnt.
Mamma76 skrev: Nu har vi lagt honom för daglur nr 2, och det gick jättebra! Visserligen ställde han sig upp i sängen typ så fort jag började ramsa mig ut, men han var inte ledsen. Han höll på och grejade och pratade där i sängen i en kvart, jag påminde ett par gånger när han var nära att börja gnälla, men sen lade han sig ner och somnade. Jag hann skicka med bekräftelsen också! Så det känns jätteskönt. Tror ni att han fattade galoppen eller var det mera "tur"?
Var noga med så att du inte påminner för fort utan verkligen låter sonen reagera klart. BRA att du skickade med en bekräftelse! Japp, han fattade galoppen :D

Om han inatt tystnar under ramsan/påminnelsen så kan ni baka in bekräftelsen genom att gå ner i tempo sista versen och avsluta mjuuukt. Nu är det SLUTBUFFAT. Vid KRIS så använd er av tillrättaläggande och statisk solfjäder tills han blir lugn och ut med ramsan. Annars är det ramsan och avvakta som är verktygen inatt. LYCKA TILL!

Mamma76

Inlägg av Mamma76 »

Krümel skrev:Hej,
vad bra det verkar gå för er! Vad ni är duktiga. :D
Det där med att inte byta bajsblöja tror jag de flesta bara "kör" när barnet vaknar för tidigt på morgonen eller eventuellt i vargtimmen. Och då för att bryta ett mönster av att barnet först vaknar och sen bajsar. Sover man så bajsar man faktiskt inte (om man inte har diarré då). Visst byter man en blöja inför en dagslur när barnet ännu inte somnat!
Hej! Ja, så kanske det är AW-filosofin låter. Jag hoppas att Ville inte börjar bajsa nattetid... Men om han gjorde det, skulle jag ändå byta blöjan. Som sagt, jag kan inte tänka mig att låta mitt barn ligga med bajs i blöjan. Och då skulle han i så fall få lära sig att även om man bajsar i blöjan, så händer inget roligare än att den byts under mörker (så gott som) och tystnad, sen sover man igen.

Elle:
Ja, jag kanske är för snabb med påminnelsen? Det bara känns som om jag vill hindra honom från att arbeta upp sig, och lugna honom innan han hinner göra det. Nu har vi kanske haft tur och sluppit hysteriska utbrott än så länge, men det kommer säkert sin del av det med vad det lider... :wink:

Nu till nattrapporten. Det blir skön läsning. :D
19:27 Lägger ner, ramsar ut. Ville gnäller till men tystnar direkt.
19:31 SOVER! Wohooo!
....inga avbrott på hela natten...
06:00 Ville vaknar, pigg och glad som en lärka. Jag ramsar, men får inget för det. Går och lägger mig igen eftersom han inte gråter. Hör hur han bökar och pratar därinne. Tjugo över sex lyckas han slita loss larmet (som hänger på sängkanten), jag blir tvungen att gå in och ta det. Går snabbt ut.
06:30 Blir ledsen. Jag ger honom en ramsa, och efter 10 minuters ihärdig klagan tystnar han. Dock inte tillstymmelse till trötthet eller tecken på att vilja ligga ner och sova...
06:45 Vi går upp.

Jobbigt med så tidig morgon, men jag tröstar mig med att han slog nytt rekord i sammanhängande sömn - 10,5 timmar! Inte för att jag sovit så mycket inatt, vet inte riktigt varför. (Ville gnällde till några gånger i sömnen, jag var där på en nanosekund bara för att hitta en sovande bebis... :shock: )
Fast på mornarna är det alltid pappa som går upp med sonen innan han går till jobbet, så jag sov till åtta iaf och ska inte klaga.

För en stund sedan lade jag honom för första dagluren, och innan jag ens hunnit ut ur dörren med ramsan så står han som vanligt upp i sängen och börjar gnälla. Jag drog en ramsa till efter nån minut, och han tystnade. Pratade för sig själv lite, sen blev det tyst kl 09:03. Det gick allt som allt 4 minuter och han SOVER minsann! \:D/

Snart dags för den ödesdigra natt nr 4, som är en återfallens natt om jag läst och hört rätt. Men det gäller ju alla andra, hos oss kommer vi självklart att sova hela natten! :wink:
Elle

Inlägg av Elle »

Mamma76 skrev:Det bara känns som om jag vill hindra honom från att arbeta upp sig, och lugna honom innan han hinner göra det. Nu har vi kanske haft tur och sluppit hysteriska utbrott än så länge, men det kommer säkert sin del av det med vad det lider... :wink:
Försök vara cool 8) och bara påminna OM han arbetar upp sig och blir ledsen.
Mamma76 skrev:Nu till nattrapporten. Det blir skön läsning. :D
19:27 Lägger ner, ramsar ut. Ville gnäller till men tystnar direkt.
19:31 SOVER! Wohooo!
....inga avbrott på hela natten...
06:00 Ville vaknar, pigg och glad som en lärka. Jag ramsar, men får inget för det. Går och lägger mig igen eftersom han inte gråter. Hör hur han bökar och pratar därinne. Tjugo över sex lyckas han slita loss larmet (som hänger på sängkanten), jag blir tvungen att gå in och ta det. Går snabbt ut.
06:30 Blir ledsen. Jag ger honom en ramsa, och efter 10 minuters ihärdig klagan tystnar han. Dock inte tillstymmelse till trötthet eller tecken på att vilja ligga ner och sova...
06:45 Vi går upp.
Vilken UNDERBAR läsning. Bravo Ville =D> :sleep:
Mamma76 skrev:Inte för att jag sovit så mycket inatt, vet inte riktigt varför.
En klassiker!! :lol: Det tar ett tag innan din kropp vänjer sig vid att få sova ostört heeela natten lång.

STRÅLANDE jobbat vid dagsluren =D>
Mamma76 skrev:Snart dags för den ödesdigra natt nr 4, som är en återfallens natt om jag läst och hört rätt. Men det gäller ju alla andra, hos oss kommer vi självklart att sova hela natten! :wink:
BRA tänkt, måla inte :twisted: på väggen! OM det skulle bli ett bakslag så har ni krisverktygen tillrättaläggande och statisk solfjäder, i övrigt ramsa och avvakta. Avvakta mer och mer nu under natten och se om sonen klarar av ev uppvak själv. Vid vargtimmesuppvak skulle jag ge en pangramsa vid första pip och sedan INGENTING förrän klockan ringer in morgonen. Men det är jag det, det finns fler sätt att hantera för tidiga uppvak.

NJUT av det ni uppnått hittills, vårda det ömt och arbeta FRAMÅT!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"