Matvanor/ovanor vid 18 månader? (långt)

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Anna & Vilma

Matvanor/ovanor vid 18 månader? (långt)

Inlägg av Anna & Vilma »

Hej

Vill börja med att säga att vår lilla tjej alltid legat på den understa av alla dessa viktkurvor men då hon följt sin egen rad har detta varit bra nog. Hon har sen vi börjat med mat både till lunch och middag (dvs tagit bort gröten på kvällen) vid ca 1 års ålder ätit ok, vissa dagar mer andra mindre. Senaste tiden (ca 1½ månad tillbaka) har maten varit höjdpunkten. Hon har ätit själv mer och mer och stora portioner (för att vara hon).

Nu till dilemmat... :? Sen ca en vecka tillbaka blev hon förkyld och det gick sen över i hosta. I samband med förkylningen var inte maten lika rolig vilket är helt "normalt" men nu är hon inte förkyld mer men hostan hänger kvar och matstunderna blir bara värre för var dag hon blir piggare.

Vi har en liten bestämd dam, vilket vi vetat även tidigare, men nu när mat serveras (spelar ingen roll om det är frukost, lunch eller middag) så tar hon en tugga eller 1-3 skedar sen är det NEJ! :twisted: Hon skruvar sig i stolen :wink: flörtar och gör sig till och får hon då inte gå ner så börjar hon gråta :( . Vi har helt plockat bort efterätt nu för ett tag var det som hon visste att när maten är klar så kommer nam-nam vilket i sin tur ledde till att hon tjatade om efterätten tidigare och tidigare vid lunchen.

Jag VET att barn inte svälter sig frivilligt men nu börjar det bli på gränsen...Hon är som sagt ingen tungviktare sen tidigare (9 kg) och efter denna vecka törs jag inte tänka vad hon väger.

I går och i dag har jag efter dessa tråkiga stunder vid lunch faktiskt gett henne välling :oops: då hon gråtit och inte kunnat sova för hon varit hungrig , har jag gjort bort mig nu :?: Provade med mat först då hon visade täcken på att vara hungrig men då kom gråten direkt.
Funderar om det kan vara så att hon hostat sönder sig så det gör ont att äta maten eller vad som hänt :?:

Läste här nedan att det tydligen inträffar ett minskat intresse för mat runt denna ålder men detta känns hysteriskt!
Anna tipsade även om ett inlägg i gästboken om lille Ludvigs "fika" hittade inte det, någon som vet vad överskiften på det inlägget är eller vilket datum det var sänt :?:

Sen undrar jag hur era 18 månaders matvanor (tider och vad de äter) ser ut, kanske man kan få tips av att se hur ni har det.

Hoppas det finns någon eldsjäl som orkat läsa ända ner hit och som sen kanske orkar komma med något tips på hur man går vidare i detta dödläge :cry: . Kramar från Anna
Mamma Anna 31 ?r, dotter Vilma f?dd dec.-03. Har till?mpat Anna?s kloka r?d fr?n b?rjan och f?rutom lite kolik i b?rjan s? har vi varit lyckligt lottade till natts?mn.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Hon är 18 månader - ett förtadie till trotsåldern, då barnet lär sig att säga nej. Känner du igen det? Hon vill att du ska fatta besluten åt henne.

Att du ger henne välling är inte fel, men bestäm innan maten om hon ska få välling eller inte, så att det är du som bestämmer och inte hon. Gör välling klar och ge henne som om det var den naturligaste efterrätt i världen. Äter hon bra, så lär hon inte vilja ha så mycket, så detär ju inte något problem.

Måltiden ska vara en glad tillställning, ingen kamp. Inte så lätt kanske, men försök.

Lille Ludvigs fika handlar om ett litet matvrak :wink: så jag tror inte att det hjälper dig så mycket i detta fallet. men det är en söt läsning...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ont i halsen skulle jag tippa! Eller blåsor i munnen eller kindänder på väg.

:idea: Strunt samma :P - ge henne välling om hon vill ha det istället! Inget ont kommer av en flaska välling - lovar :wink: :lol:

:D Lycka till!
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
De små godingarna har ofta ingen aptit under sjukdom samt en tid därefter. Det är bara att hålla ordentligt på tiderna samt komplettera med välling om det är halsen eller annat som spökar. Inte heller göra så stor affär av måltiderna, eller ingen affär alls.

Några andra reflektioner bara... :D

Helt rätt tycker jag - bort med efterätten. Vill ju inte sätta sig i den situationen där det blir laddat "du får om du äter upp..."

Sitta kvar :?: Gör inte matsituationen laddad. De kan omöjligen förstå att de måste sitta kvar tills de ätit tillräckligt eller andra färdiga. Släpp på reglerna och gör maten till en rolig stund. Här hemma vinkas det hejdå till maten när hon vill gå ner - och föstås "tat tat." :D

Kör på förlängd matlagning så hon kanske petar i sig lite under tiden.

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"