Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej tjejer!
Läst allt ni skrivit, tycker det är så roligt att läsa vad ni har för er om dagarna, men inte hunnit eller orkat skriva själv. Har förmodligen fått karpaltunnelsyndrom mitt i allt också. Haft känning av det sen i början av graviditeten med Arvid men nu har det väl brutit ut :? Knappt suttit alls vid datorn idag så då orkar händerna iaf lite plitande :wink:

Va roligt att höra om tjejmiddagar, spa, ansiktsbehandlingar, husrenovering (tycker faktiskt ni verkar lite smårika ändå tinis! :lol: ) och annat ni har för er. Å tänka ni som smådejtat här! fy så avis jag blir! Men en annan skall ju på stordejt med Anna och gänget den 5:e April :lol: 8) Då har ni nåt att va avis på! :wink: :D

Jag var med om något jobbigt idag. Arvid hade hittat en tom ask till plastfolié. Stod och tittade på när han undersökte den en stund och tänkte den kan han leka med en stund. Efter några minuter ser jag honom klökas och att det rinner massa saliv ur munnen, får massa tårar i ögonen och det kommer bubblor ur munnen. Han försöker flämta, men får ingen luft. Jag fick megakrafter, ingen panik alls! gjorde som en fiskkrok i munnen/svaljet på honom. När det inte hjälpte la jag honom över knät och gav en rejäl stöt mellan skulderbladen. Ut kom en stor bit papper (ni vet från remsan som man drar bort när man öppnar förpackningen). Shit, jag kände mig helt tom och avtrubbad i skallen i flera timmar. Först nu känner jag att det börjar komma ikapp mig vad som hände. Kände mig korrkad som lät honom ha den där pappersförpackningen. Jag kände att jag borde haft mer uppsyn över honom. När jag såg honom titta på mig och inte kunna andas så blev det liksom dubbla känslor. Ena delen blev helt lugn och bara gjorde som jag skulle. Andra tänkte "hjälp, nu dör han". Så fruktansvärt att se honom på det viset. Äh, vet inte vad jag skall skriva. Men det var en fruktansvärd upplevelse och jag var bara tvungen att dela den med någon...

Vi var ute tre timmar idag, promenaerade å fikade på en stor, ny lekplats tillsammans med en kompis och hennes son. Skönt, tiden går så fort när man är ute! Tycker det är så svårt att umgås med vänner som har så helt olika syn på barnuppforstan och inte har rutiner. Hur gör ni? Hur känner ni?

Usch, blev verkligen ett ego-inlägg. Skall ta mig i kragen och kommentera bättre i morgon.

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Dina egoinlägg är sååå välkomna, blivandemamma! :D

Vi tänker ju på dig och undrar hur du mår!

Det där med Arvid... ojojoj, kunde väldigt lätt varit jag. Jag är väldigt tillåtande med allt undersökande och lillan kryper runt och hanterar storebrors lego och annat småplock. Usch, jag får skärpa mig! Vad bra du hanterade situationen! Läskigt! :shock:

Visst är det jobbigt när synen på barnen skiljer sig åt rejält. Jag har det problemet med min syrra som har två pojkar. Det är milsvida skillnader mellan oss vad gäller barnen. Fast vi umgås bra ändå. Barnen trivs ihop och har det kul.

Jo, vi är lite smårika! :D Vi har två underbara barn, ett trevligt hus i ett bra område, varsitt bra jobb med riktigt bra lön. Och vi är friska och glada och tycker om varandra mycket. Vi njuter och njutes (oftast....) :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Krümel :D : Vi ska göra väldigt lite själva. Vi inser att vi kommer att ha nog av att plocka iordning, ha hand om barnen, slänga skräp och så. Renoveringsfällan är livsfarlig för äktenskap och allmänt välbefinnande!

Förtrotsen ja... jag kommer inte ihåg hur det var med min stora kille. Däremot hade han en enorm riktig trots. Värst var det när jag var höggravid och hade NOLL tålamod och NOLL strategier kring det hela. Jag hade helt kommit bort fårn barnaboken och jag var inte alls här på forumet då. Många gånger grät jag över hur fel allt blev och hur dumt jag som vuxen agerade. När andra fasen kom var jag hur föreberedd och påläst som helst. Och då var det hela bara kul (nåja, men nästan :wink: ). Det blir nästan som en lite sport att möta det hela! Tänk vad manegen är krattad för andra barnet!
kiki

Inlägg av kiki »

Oj, Blivademamma vilken grej och bra att du behöll lugnet. Jag är också väldigt tillåtande :oops: tänker att hon spottar väl ut när hon kommer på att det inte är mat :? Hon fick en pytte pytte service i porslin av mig när hon var runt året, och gick runt med kopparna i munnen. Sen när hon började hos dagmamman och hon var så himla noga med småsakerna så började jag tänka lite :oops: slängde servicen och köpte en som hon inte fick plats med i munnen.

Jag blir så impad av er som kommenterar allas kackel. Jag har så kort minne så den senaste och ev någon mer blir det :shock:

Men köksrenovering, kommer jag ihåg. JAG vill riva väggar och bygga mega köket, maken bara muttrar.

Och umgås med andra är jobbigt inte minst för Mio, häromdagen blev hon inknuffad i spisen, sen kom hon och tog sig för bröstet och såg frågande på mig, hon är rätt duktig på tecken så jag förstod att hon fått en snyting.

Gotlandsmamma, Gotländska är ju urhärligt språk :lol:

Kramis Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Nu har jag vart på Sandbergs-rean. :D
Lite dyrare än vanligt, rullarna låg mellan 89-160:-, men med tanke på vad de brukar kosta, så är det ju billigt.
Jag var ute efter en tapet tll toan, men hittade ingen. Eller, rättare sagt, vet inte åt vilket håll jag vill med den...Eftersom det är ett tema med ljust lantligt, rosor, magnolior, på det vi gjort hittills, kanske jag ska köra romantiskt där med. ELLER dra på indiskt utav bara hundan. :wink: Guldväggar...massa indiska prylar...Vet inte, jag har massa sånt från förra huset, som inte direkt passar in här nu, men som jag älskar.
Å andra sidan kommer vi göra ett gästrum i den stilen senare, då kan allt få plats där.
OM jag ska köra romantisk toa, fanns det en ljusrosa tapet med tryckta spetsmönste som var ljuvlig...
Det är kul att vräka på allt vad man orkar på liten yta. I förra huset hade vi turkosa tapeter med båtar, bård med fiskar i gult, blått rött. Fisknät i taket, snäckdraperi i fönstret, ja den var cool den toan! :D
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, vad roligt med rapport, anna! :D

Tror jag vet vad du menar med rosa och spetsmönster. Ljuvlig!!!

Angående toa så funderar jag mycket på vår sådan som ska renoveras nu också. ALLA kör ju kakel och klinker och värmegolv och hela fadderullan, men ärligt talat tycker jag det är ganska opraktiskt med klinker i ett badrum. Skarvarna blir ju dassiga ( :lol: ) med en gång och så är det så hårt. Vi har en jätteliten yta med duschhörn, toa och handfat. Plus ett jättefönster som vanligt i gamla hus. Charmigt men lite konstigt.

Hur skulle ni gjort? Jag funderar på någon cool gummimatta eller så. Det har kommit så mycket nytt på plast- och gummifronten, det är inte bara melerade marmorimitationer och fjärilsbåder längre (asafult!!!). Vi vill gärna hålla i pengarna också och helst undvika golvvärme.

Måste man ha trista våtrumstapeter i badrummet eller finns det något annat i tapetväg? Kanske kan man kakla in just duschhörnet och sen ha en kul tapet på resten. HILFE! :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Här bara MÅSTE jag ju in! Jag jobbar i golvbutik, nämligen :wink:
Vi har ju både kakel och våtrumsmattor, så jag kan tala för båda!

Ja, de flesta lägger kakel/klinkers nuförtiden. Visst är det snyggt!! Absolut! Men...Det är dyrt, och det är kallt, om man inte lägger värmegolv, och det är högre risk för skador...

Gummigolv i badrum går inte, rent praktiskt, för det måste vikas upp en bit på väggen, och det går inte med den slags mattan, den är för tjock.

Det finns MASSOR av snygga golvmattor nuförtiden!! Klinkersmönstrade, skiffergolvsmönster, mönster md små stenar (skitsnyggt!! heter Aqualon och företaget heter Forbo Forshaga). Tarkett har även kommit med ett möstrer som ser ut som trägolv -skeppsgolv. Alltså mörkt mahogny-aktigt, med breda svarta ränder mellan brädorna.

Fördelen med våtrums golv och väggmattor är ju att det blir helt tätt.
Väggarna blir helt skarvfria i och med att mattan sveps på diagonalen, med bred bård längst upp. Lätt att hålla rent, snyggt.

Det som går mest nuförtiden är svart golv, enfärgad ljusgrå vägg, och en bård i grått. Men det är ju HÄR, de är säkert olika :wink:

Att kakla i duschen kan man ju göra, men tänk på att det är där man behöver ha tätast, och det är där det blir smutsigast...
Men det finns ett trix med fogarna, de går faktiskt på ett enkelt sätt att MÅLA om!! Det finns en speciell färg till detta, och det blir som nytt!

I vårt badrum har vi våtrumsmålad glasfiber i vitt. Hopplöst att hålla rent...Golvet har en trist beige våtrumsmatta.
Vi kommer göra en light-renovering som vi kommer ha några år. Vi kommer sätta en såndär sten-mönstrad matta just i duschen på väggen, och kakla över handfatet. Vi får se vad det blir så småningom, men jag tror inte kakel, eftersom det är ett gammalt hus, och våtrummet ligger på övervåningen.

Ja, vad finns i övrigt...En del kaklar duschen, och sätter pärlspont, med regler bakon, så det blir luft, och våtrumsfärg på. Jättemysigt, men kan spricka mellan varje bräda, så det bör latexfogas i varje skarv. Mycket jobb, men värt det, för då spricker det inte!

Kul tapet går bort, det godkänner inte försäkringsbolagen...

fråga gärna om du vill veta något mera :wink:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Här bara MÅSTE jag ju in! Jag jobbar i golvbutik, nämligen :wink:
Vi har ju både kakel och våtrumsmattor, så jag kan tala för båda!

Ja, de flesta lägger kakel/klinkers nuförtiden. Visst är det snyggt!! Absolut! Men...Det är dyrt, och det är kallt, om man inte lägger värmegolv, och det är högre risk för skador...

Gummigolv i badrum går inte, rent praktiskt, för det måste vikas upp en bit på väggen, och det går inte med den slags mattan, den är för tjock.

Det finns MASSOR av snygga golvmattor nuförtiden!! Klinkersmönstrade, skiffergolvsmönster, mönster md små stenar (skitsnyggt!! heter Aqualon och företaget heter Forbo Forshaga). Tarkett har även kommit med ett möstrer som ser ut som trägolv -skeppsgolv. Alltså mörkt mahogny-aktigt, med breda svarta ränder mellan brädorna.

Fördelen med våtrums golv och väggmattor är ju att det blir helt tätt.
Väggarna blir helt skarvfria i och med att mattan sveps på diagonalen, med bred bård längst upp. Lätt att hålla rent, snyggt.

Det som går mest nuförtiden är svart golv, enfärgad ljusgrå vägg, och en bård i grått. Men det är ju HÄR, de är säkert olika :wink:

Att kakla i duschen kan man ju göra, men tänk på att det är där man behöver ha tätast, och det är där det blir smutsigast...
Men det finns ett trix med fogarna, de går faktiskt på ett enkelt sätt att MÅLA om!! Det finns en speciell färg till detta, och det blir som nytt!

I vårt badrum har vi våtrumsmålad glasfiber i vitt. Hopplöst att hålla rent...Golvet har en trist beige våtrumsmatta.
Vi kommer göra en light-renovering som vi kommer ha några år. Vi kommer sätta en såndär sten-mönstrad matta just i duschen på väggen, och kakla över handfatet. Vi får se vad det blir så småningom, men jag tror inte kakel, eftersom det är ett gammalt hus, och våtrummet ligger på övervåningen.

Ja, vad finns i övrigt...En del kaklar duschen, och sätter pärlspont, med regler bakon, så det blir luft, och våtrumsfärg på. Jättemysigt, men kan spricka mellan varje bräda, så det bör latexfogas i varje skarv. Mycket jobb, men värt det, för då spricker det inte!

Kul tapet går bort, det godkänner inte försäkringsbolagen...

fråga gärna om du vill veta något mera :wink:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

hoppla, nu blev det 2 inlägg :oops:
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Vilken härlig sol idag! 8) 8) Gudagott! Vi har haft en finfin dag jag o Josef, pigg som en lärka. Vi var ute i 2.5 tim på em, bara han o jag medan pappan o Caesar var iväg på annat. Jag låter J få vakna till liv ensam efter sovstunden, med en flaska Proviva för han har en görknepig mage...men det hjälper honom gott. Så han myser lite själv och vaknar, medan mamman drack kaffe.

Skurat golv och hållt på hela dagen, varit på H&M o köpt barnkläder, Jysk o köpt mörkläggningsgardin, Willys o handlat mat...tjoho...så NU är jag trött.

anna...vad skulle du rekommendera till en inglasad altan då, till golv? Just nu har vi en plastmatta med fula brännfläckar från heta tak...som förra ägarna la in...hiskeligt fult.

Må gott!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Inglasad vinterbonad, eller inglasad kall?
Alltså - är det värme där?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, ett golvproffs. Jamen så lägligt! :D

Men ÄR våtrumstapet verkligen snyggt? På riktigt?

Glasfibervägg i en trevlig färg lät fint. Är det våtrumssäkert då, anna?
Jag tänker kanske: våtrumstapet i duschen, glasfibervägg i övriga rummet, kakel ovanför tvättstället och något neutralt våtrumsgolv.

Är det förresten någon skillnad på våtrumstapet och våtrumsgolv?

Gotlandsmamma, nu är det VÅÅÅÅÅR! :D
Krümel

Inlägg av Krümel »

Renovering: Pärlspont tror jag att jag skulle ha i badrummet om vi hade ett gammalt hus. Och så måla ovanför. Men det måste ju inte vara riktig pärlspont, det finns ju nåt som heter panelskivan också. Den kan inte spricka isär iallafall!
Ska man inte ha golvvärme skulle jag heller absolut inte ha klinker. Usch och fy så kallt. Men vad svårt ändå med vilket golv det ska vara. Finns för och nackdelar med allt. Och så beror det ju på vilken stil det blir.

Vad har ni för stil därhemma?
Anna vet jag har det lite gammaldags romantiskt, chabby chic! Fint men inte riktigt min grej. Jag har dock svårt att välja någon stil och bara köra på den. Hade jag ett gammalt hus skulle det nog bli mer renodlat.
Nu är det en blandning. Skandinaviskt modernt med inslag av "klassiska" mönster (morfars trädgård) och 70-talsmönster nere i allrummet och lite mer gammaldags med ärvda möbler uppe i vardagsrummet. 50-talsteak blandat med ännu äldre chiffonjé och jättefint skrivbord som hallbord. Soffor i Howardstil från MIO fast de har vi överkast som överdrag på. Inte så snyggt men ett måste just nu! :D
Stort Ikeabord med rödmålade gamla ärvda pinnstolar och mysig gammal kökssoffa i köket. Ja, en riktig blandning alltså!
Jag gillar också den klassiska stilen, typ Svenskt Tenn och fåtöljer som Jättepandan. Så gillar jag de supervanliga svenska och danska klassikerna också som PH-lampa och myran- eller sjuanstolar. Sånt man ser i varenda inredningstidning....MEN, det är ju sååå dyrt. Det är inte det jag prioriterar just nu. Men nån gång så! :D
Berätta hur ni har det!

Apropå att vara tillåtande så är jag det också. Hade lätt tillåtit Hannes att leka med den där kartongen. Vad bra du hanterade det Blivandemamma! Vet inte om jag hade haft så stor sinnesnärvaro. Visst, fiskat runt i munnen och sen vet jag ju att man ska slå dem i ryggen mellan skulderbladen, men frågan är om jag hade gjort det?
Min man älskar lego och leker gärna med det med Lovisa. Det går fint fast hon är lite liten. Men, det blir inte alltid så bra undanplockat... Jag har inte varit så orolig för jag tror på nåt vis att de känner att det inte är nåt man ska svälja... :roll: Det har gått bra hittills med vår krypbebis men man borde nog vara lite försiktigare. En dag tyckte jag att han hade nåt i munnen och kände (under protester) efter. Hittade inget. Sen kröp han runt och dreglade så väldigt, vilket han inte brukar. Kände efter igen. Då hittade jag iallafall en legobit i kinden som han mycket förnöjt sög runt på. Oj vad sur han blev när jag fiskade ut den... :lol:
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej igen,
missade era inlägg eftersom vår präst var här för dopdiskussion. Har bestämt nu sent omsider att döpa Hannes här i Sverige. Storasyster döptes i Tyskland. Nu känner vi en tysk präst som ska göra det. Blir bra för mannens familj som kommer upp. Då känner de sig inte helt "utanför" i kyrkan!

Gotlandsmamma: Vad du är energisk! Själv har jag planerat att köpa mörkläggningstyg i över en vecka nu men inte kommit iväg än :?

Jag är ju inget golvproffs men i ett uterum skulle jag lägga klinkers. Det finns ju frostbeständigt också. Eller eventuellt laminat, men inte sånt ljust träimitat utan sånt som ser ut som klinker.

Tinis: Nja, inte tycker jag våtrumstapet kan bli snyggt precis. Jag skulle ta väv och måla, eller går det att bara måla? Bara tätskiktet görs ordentligt antar jag det är ok. Det finns ju slät väv så man måste inte ha den här gamla vanliga som vi har överallt på väggarna på övervåningen... Fult är det och hemskt arbetssamt eller dyrt att bli av med.
Låter som en bra plan du har. Om badrummet är litet kan man ju ha en matta (snyggt med trasmatta tycker jag) som täcker det mesta av golvet!

Förresten, håller med Kiki om att gotländska ju är charmigt! Här blir det ju dalmål då... Men man kan ju prata olika "brett" om man säger så. Häromdagen hämtade jag Lovisa hos dagmamman och vi pratar om nåt i bilen på väg hem. Det var trööökit säger hon då. Jaha, var det tråkigt, säger jag. Nej, det var trööökit. :shock: :lol: Ja, inte har hon fått det av mig iallafall...
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vårt hus är från 47 och lite åt funkishållet. Inte sådär stort och rent funkis men ganska enkla linjer och puts och så. Och så stora fönster i alla rum. Vi har ganska enkel inredning med trägolv och parkett och ljusa väggar. Mycket tapeter från Sandbergs. Vi har faktiskt PH-lampan (gåva min man fick av sina föräldrar) och en pilasterhylla (världens bästa hylla! I love!). Vi drömmer om Superellipsbordet men det får man ju utslag av att se priset på :shock:. Det är väldigt mycket IKEA också. Hur skulle man klara sig utan? På detta kommer sedan min makes krav på att det inte ska se ut som i en inredningstidning, så jag har fått gå med på en gammal väggklocka (Ticktack! Hemskt! :roll: ) och nån gammal byrå från hans farmor. Däremot gillar jag de omklädda 40-talsfåtöljerna i tyg från.... just det Sandbergs. Ett problem i vår inredning är ett fult 70-talspiano i valnötfärg. Urk! Men det är ju ett instrument som används så det måste få vara med. :D
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"