Han bits!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Asa

Han bits!

Inlägg av Asa »

Var lille kille - 13 manader gammal - bits! Han biter mig ofta i armen när han är i famnen. Jag förklarar att man inte far bitas men att man kan pussas i stället, och sa visar jag hur man pussas. Han fortsätter dock. ännu sa länge har han "bara" bitit mig och min make men jag är rädd för att han far för sig att bita andra barn. Bitas är självklart inte OK och jag vill gärna att han slutar. Nagra bra tips pa hur vi kan fa lille gubben att sluta bitas?
Mamma till underbare Jacob, f?dd 23 mars 2004
Humlan

Ingen egen...

Inlägg av Humlan »

erfarenhet av det, men bitas är ju farligt eller gör ju iaf hemskt ont... Kan ni visa honom vad han FÅR bita i, kliar det i munnen månne? Kanske kan ni introducera ngn bitvänlig leksak. Men samtidigt misstänker jag att han förväxlat pussar och kärlek med att bitas, då är det ju bara att fortsätta mantra och fösöka förhindra "betet" innan det sker, med en puss! :)

Kanske kan andra som haft barn som bitits svara bättre, detta var egentligen bara ett spontant svar...
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D I möjligaste mån ser du till att det inte händer - så att han slipper att "misslyckas". Undvik situationer då det kan hända och avled honom med annat om du ser att han är på gång.

:idea: När du ser att han är på gång så ta honom i bruk istället! "Se, en sko :shock: ! Kan du hämta den? Åh, så bra - tack! :P Se så bra den passar!"

:idea: Skulle det ske ändå så betrakta det som den rena och skära olyckshändelse som det är! Inga "förklaringar" utan visa i handling hur man kan pussa istället - helt odramatiskt. Ta honom i bruk därefter och gå vidare i livet!

:idea: Jag skulle tippa på attt du får hålla på så här i ca tre veckor och därefter kommer det att hända lite sporadiskt då och då. Och då gör du precis likadant som ovan beskrivet!

8) Jag har haft två barn som börjat bitas i den åldern och satt in en liten kur så som jag beskrivet ovan. Det har fungerat utmärkt!

:idea: Lägg ingen negativ värdering i själva bitandet ( vanligt tankefel som gör att man förstorar upp det och agerar ogenomtänkt) utan se det som en grej bland alla andra grejer de har för sig - för det är ju så det är!

:D Lycka till!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Tack, Mammut Maria :heart:

:D Här ska finnas en hel massa skriverier om bitarhobbyn sedan tidigare. Sök via search :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: Nu ska ni få höra!

:shock: Just som jag suttit och svarat om biterier så hör jag en upptakt av syskonkärlek :roll: på nedanvåningen. Barnen har varit sjuka i feber några dagar så humöret på barnaskaran är lite svajigt :P ... Rätt som det är så vrålar största storebroren "han beeeeeet mej!!!" Så det verkar som att detta inlägg smittade av sig och mellansonen tog till sin gamla hobby han hade för 2 år sedan :shock: !

:idea: Nu får jag chansen att öva upp kunskaperna :wink: :lol: !
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hej hopp, såg inlägget och (började undra om jag själv har blivit lite snurrig, jag heter ju Åsa och såg din nick). Karl är just 13 mån och har precis börjat med samma som lilla Jacob.

Vi avleder, hoppsan och mantrar om pussar och avleder. Precis som Maria skriver, försöker vi undvika. Ibland är ju det inte speciellt svårt då gapet är som på en krokodil.

Så fortsätt avleda och mantra om pussar och ta honom i bruk.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej
vi har precis haft ett par veckor av bitande. Vilma som blir ett år i morgon :D började bitas för ett par veckor sedan vilket hon aldrig gjort förut. Vi har gjort precis som föregående talare tipsat. Dvs sagt "oj hoppsan, man pussar mamma/pappa, den här (tar första sak inom räckhåll som är tillåtet att bita i) kan man bita i. Nu efter ett par veckor ca 3-4st så har hon inte bitits på ett tag utan fattat att man inte biter människor, hoppas jag :wink: Är hon där igen med tänderna så fortsätter vi bara med att nöta in vad man får bita i och inte :D Har också försökt undvika situationer där ett bitande är frestande, har jag t.ex haft henne i famnen/på armen och kommer i ett läge där det är lätt att ta till tänderna så har jag genast ändrat ställning för att undvika bitandet eller lockat med något annat intressant.

:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Asa

Inlägg av Asa »

Tack för alla svar. Och ledsen för att vi "smittade" Mammut Marias barn :wink:
Mamma till underbare Jacob, f?dd 23 mars 2004
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"