Han bits!
Han bits!
Var lille kille - 13 manader gammal - bits! Han biter mig ofta i armen när han är i famnen. Jag förklarar att man inte far bitas men att man kan pussas i stället, och sa visar jag hur man pussas. Han fortsätter dock. ännu sa länge har han "bara" bitit mig och min make men jag är rädd för att han far för sig att bita andra barn. Bitas är självklart inte OK och jag vill gärna att han slutar. Nagra bra tips pa hur vi kan fa lille gubben att sluta bitas?
Mamma till underbare Jacob, f?dd 23 mars 2004
Ingen egen...
erfarenhet av det, men bitas är ju farligt eller gör ju iaf hemskt ont... Kan ni visa honom vad han FÅR bita i, kliar det i munnen månne? Kanske kan ni introducera ngn bitvänlig leksak. Men samtidigt misstänker jag att han förväxlat pussar och kärlek med att bitas, då är det ju bara att fortsätta mantra och fösöka förhindra "betet" innan det sker, med en puss! 
Kanske kan andra som haft barn som bitits svara bättre, detta var egentligen bara ett spontant svar...
Kanske kan andra som haft barn som bitits svara bättre, detta var egentligen bara ett spontant svar...
-
Gäst
8) Jag har haft två barn som börjat bitas i den åldern och satt in en liten kur så som jag beskrivet ovan. Det har fungerat utmärkt!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
-
Gäst
Hej hopp, såg inlägget och (började undra om jag själv har blivit lite snurrig, jag heter ju Åsa och såg din nick). Karl är just 13 mån och har precis börjat med samma som lilla Jacob.
Vi avleder, hoppsan och mantrar om pussar och avleder. Precis som Maria skriver, försöker vi undvika. Ibland är ju det inte speciellt svårt då gapet är som på en krokodil.
Så fortsätt avleda och mantra om pussar och ta honom i bruk.
Åsa
Vi avleder, hoppsan och mantrar om pussar och avleder. Precis som Maria skriver, försöker vi undvika. Ibland är ju det inte speciellt svårt då gapet är som på en krokodil.
Så fortsätt avleda och mantra om pussar och ta honom i bruk.
Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Hej
vi har precis haft ett par veckor av bitande. Vilma som blir ett år i morgon
började bitas för ett par veckor sedan vilket hon aldrig gjort förut. Vi har gjort precis som föregående talare tipsat. Dvs sagt "oj hoppsan, man pussar mamma/pappa, den här (tar första sak inom räckhåll som är tillåtet att bita i) kan man bita i. Nu efter ett par veckor ca 3-4st så har hon inte bitits på ett tag utan fattat att man inte biter människor, hoppas jag
Är hon där igen med tänderna så fortsätter vi bara med att nöta in vad man får bita i och inte
Har också försökt undvika situationer där ett bitande är frestande, har jag t.ex haft henne i famnen/på armen och kommer i ett läge där det är lätt att ta till tänderna så har jag genast ändrat ställning för att undvika bitandet eller lockat med något annat intressant.

vi har precis haft ett par veckor av bitande. Vilma som blir ett år i morgon