Mina NYBÖRJAR-FRÅGOR som jag skulle vilja ha hjälp med

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Du börjar närma dig då det är 2-2 principen som gäller. Så länge som vakenpassen bara är 1,5 så har du ju fortfarande 1,5 timme att få ner maten på. Men kan du sträcka några pass (1-2 st mitt på dagen) till typ 1,75 så har du ju faktistk 15 min vakentid innan han skall sova och du då kan lägga en "vaken" bebis med en antydan till "skratt till go natt" om du så vill. (inte bli överambitiös, men ha som långsiktigt mål).

Ang magläget vaken, låt honom ligga kanske 2 min, gå dit och vrid runt, presentera något nytt. Ha honom gärna på magen på matbordet (höga höjder gör under för deras tålamod på mage) läs gärna tidningen framför skall du se! :wink: Lägg helst inte på filt utan på rent bord utan strumpor så kan han åla lite också, samt öva ålning i stora sängen kan vara poppulärt.
Avbryt GÄRNA innan han tröttnar och då gå vidare som om du har något annat superviktigt du måste göra. Kanske diskbänken måste göra lite disk eller så... Om bara ett par dagar så kommer du märka... Sen har Hege skrivit så här också ang magläget!
Hege skrev:Hej Stellas mamma
De säger att deras barn inte "gillar" att ligga på mage
Ja, den har jag hört några gånger...

Jag klipper in en sak som jag skrev i en tidigare tråd :

När barn ska åla på golvet, så är det en JÄTTEJOBB för dom. Ni som inte försökt själva; ner på golvet och åla några meter, fem eller sex. Jobbigt, vad?

Det är TUNGT att åla, och det behövs mycket andning. Ett sätt att få i gång andningan för de små bebisarna, så det kommet mycket syre till hjärnan och till musklerna, är att gråta. Gråting sätter effektivt i gång den respirationen som behövs för att man ska få ålat sig lite bortöver golvet.

Ju mer man tar i med gråt och skrik, ju mer luft till lungerna. Ju mer luft till lungerna, ju mer kan man få rört på sig. Ni vet ju själva hur mycket andning det ska till för att gå upp två trapper, eller hur?

Men vad händer när bebisen "pumpar igång" respirationen med gråt eller skrik? Jo, mamma tror att han är frustrerad, ledsen eller grinig, och "räddar honom" från golvet. Och hindar ålningen. Utan att hon vet det, så hindrar hon utveckling.

Så era frustrerta, griniga bebisar, de fixar och grejar helt enkelt med sin respiration!

Bebisen behöver också sin "frustration" för att komma nån vart!

Bebisen säger "Nu jävlar ska jag komma i väg", och tar i för kung och fosterland. Då ska han ha beröm och heja-rop, han ska inte tas upp från golvet. Han ska få lite hjälp med att skyva i från, stöd gärna hans fotsulor med dina egna händer, men låt honom skyva i från själv. Låt honom låtas medan han gör det. Har ni hört spjutkastare? Har ni hört röten? (Heter det så? När de skriker i det spjutet går i väg??)

Så mistolka inte grinighet och frustration. Era bebisar reagerer helt som de ska, det är tolkningen som inte hänger med. (Och vem kan klandra er för det? När lärde man på BVC om barnets ökade behov av respiration vid fysisk anstrengning?)

Det kan du ju informera lite om nästa gång du möter på "-mitt barn vill inte..." Vaddå vill inte??

Kram, Hege
Njut nu på och jobba på det där med att lägga vaken medveten om du kan! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

TorsMamma skrev:Hej,

Du börjar närma dig då det är 2-2 principen som gäller. Så länge som vakenpassen bara är 1,5 så har du ju fortfarande 1,5 timme att få ner maten på. Men kan du sträcka några pass (1-2 st mitt på dagen) till typ 1,75 så har du ju faktistk 15 min vakentid innan han skall sova och du då kan lägga en "vaken" bebis med en antydan till "skratt till go natt" om du så vill. (inte bli överambitiös, men ha som långsiktigt mål).

:
Det där fattade jag inte riktigt.... :roll:

Om vaken passen är 1,5 timme så har jag fortfarande 1,5 timme att få ner maten på.

Du menar att maten ska ner inom 1,5 timme och om jag sedan lägger på en kvart efteråt så blir det en kvart "lek" innan sovning.....
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Jag ha svårt att få till 2-2. Dels orkar han inte 2 timmar vaken och dels sover han inte alltid 2 timmar. Vissa gånger sover han 2 timmar ,men ibland vaknar han efter 45 minuter, eller rentav 20 men då får han mer mat och då läggs han sen igen. Ibland blir sovningen bara 1,5 timme....

Ska jobba lite mer på magläge, stimulans, saker att titta på.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Du menar att maten ska ner inom 1,5 timme och om jag sedan lägger på en kvart efteråt så blir det en kvart "lek" innan sovning.....
Yepp! :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

okey..... :thumbsup:

Tack!
Yosa

Inlägg av Yosa »

Hej där! :D

I går var Albin 4 veckor gammal. Jag har inte ännu sett några tendenser till att han ska sova över 1-målet.

Som exempel så somnade han för natten klockan 21.45 igår kväll. Sen sov han till exakt klockan 1 (jag ställde ingen klocka) och han var då vaken i ca 30 minuter. Nästa natt-mål ville han ha 4.30. Detta mål tog en timme för efter första bröstet så bajsade han, rapade och fick sedan nästa bröst. Sen hade han lite svårt att komma till ro.

(natten innan var det natt kl. 21.30, första målet 1.15 och andra målet 6.30!)

Jag ställer alltså ingen klockan och målens tidpunkter kan därför variera en del.

Jag "vågar" inte riktigt vagna bort 1 målet för jag känner mig för osäker på det :roll: :?

ibland får han tillägg på kvällen. Men vissa kvällar tar han bara lite av det, så jag vet inte hundra hur mätt han eg. är. Lite orolig för det där med 1-målet.

Vore ju skönt om det försvann :)

Hur ska jag gå tillväga?
Han var som sagt 4 veckor igår, ska jag avvakta lite till?
Ska jag börja ställa klockan på natten?
Är 21.30- 22 tiden en bra tid för att göra natt om nästa mål ska vara kl. 1?
Yosa

Inlägg av Yosa »

Hej där! :D

I går var Albin 4 veckor gammal. Jag har inte ännu sett några tendenser till att han ska sova över 1-målet.

Som exempel så somnade han för natten klockan 21.45 igår kväll. Sen sov han till exakt klockan 1 (jag ställde ingen klocka) och han var då vaken i ca 30 minuter. Nästa natt-mål ville han ha 4.30. Detta mål tog en timme för efter första bröstet så bajsade han, rapade och fick sedan nästa bröst. Sen hade han lite svårt att komma till ro.

(natten innan var det natt kl. 21.30, första målet 1.15 och andra målet 6.30!)

Jag ställer alltså ingen klockan och målens tidpunkter kan därför variera en del.

Jag "vågar" inte riktigt vagna bort 1 målet för jag känner mig för osäker på det :roll: :?

ibland får han tillägg på kvällen. Men vissa kvällar tar han bara lite av det, så jag vet inte hundra hur mätt han eg. är. Lite orolig för det där med 1-målet.

Vore ju skönt om det försvann :)

Hur ska jag gå tillväga?
Han var som sagt 4 veckor igår, ska jag avvakta lite till?
Ska jag börja ställa klockan på natten?
Är 21.30- 22 tiden en bra tid för att göra natt om nästa mål ska vara kl. 1?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det vanliga är ju att man har ett 23 mål. Och om det sista målet är 21.30 så ser jag inte ett problem med att behålla 01 målet ett tag till.

Som BB säger är det vanligt att man har 23, 01 och 04 varav 01 faller bort först.

Tänker lite högt här... Om du matar på kl. 23 i sömnen så ser jag böttre förutsättningar för att 01 målet skulle kunna falla bort och sen ta ledningen inför 04 målet. :-k

Hur tycker du?
Tor 2006

Yosa

Inlägg av Yosa »

TorsMamma skrev:Om du matar på kl. 23 i sömnen så ser jag böttre förutsättningar för att 01 målet skulle kunna falla bort och sen ta ledningen inför 04 målet. :-k

Hur tycker du?
:arrow: Menar du om vi gör natt runt 21.30 att jag då ska ta upp och ge i sömnen klockan 23 sen när jah bestämmer mig för att börja vagna bort 01 målet?

Att det då blir mat ungefär 21, 23 och 04 framöver?

En annan fråga: inatt hde vi jättesvårigheter. Han åt bra i ca 30 minuter men sen va det svårt att komma till ro. Han släppte bröstet, rapades, var avslappnad och ldes i vagnen. Då gnälade han runt, jag avvaktade, han började skrika och jag vagnade. Efter en bra stnd tog jag sen upp för mer mat, rap och lade ner. Han gnölade åter, jag avvaktade, han skrek och ja vagnde. Och sen samma visa upp igen för mer mat. Nu var det extremt i natt och jag hoppas att det tillhör undantagen men han var vaken 2,25 timme detta nattmål!! :cry: Jag tog upp 6 gånger för påfyllning :roll: :twisted: :(

Men vissa nätter kan det bli lite på liknande sätt även om det då i vissa fall "bara" tar dryga timmen.

:arrow: Gör jag rätt där som tar upp och ger mer bröst? Så där kan vi ju inte hålla på på nätterna?!!

Hur "envist" ska jag vagna? Han tystnar ju av vagnandet men börjar ju snatrt igen strax efter att jag slutat vagna.....
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag tycker att du skötte det hela väldigt bra.

Jo, jag tänkte nog att du kunde mata på om du ville kl. 23 också... Har du läst i det klistrade kompendiet? Innan man spikar 2 mån schemat så har man ju i princip ingen enorm kvällsslurk utan kan då ha den i sömnen kl. 23 istället om man vill skulle jag vilja gissa. Men tänker högt... :)

Har du funderat på om han blir gasig av att du ätit en viss mat? Tor hade mera problem nattetid när jag ätit, lök, bönor, chili, starkmat, choklad, ägg osv... Då var det mera trassel och det tog mig ett tag att komma på det. Han var ju bevisligen inte jättehungrig. :wink:

Deras tarmar håller ju på att utvecklas också, kanske "sempers magdroppar" skulle hjälpa er lite? Samt satsa ordentligt på raparna främst dagtid men även i bytet mellan B1 och B2 rapa ordentligt. Jag lät sen den sista rapen komma av sig självt då jag höjt huvudändan en aning. :wink:
Tor 2006

Yosa

Inlägg av Yosa »

Ja jag funderar på vad jag kab ha ätit...hm..... jag är rätt noga med det där. Snålt med lök, äpplen, vindruvor etc etc. Ska jobba mer på raparna.

Idag är han finare än någonsin och luktar goare än någonsin :D Mamma är utvilad. Han sov 4,5 timme, åt snabbt 30 minuter, sov 2,5 timme, åt och vagnades lite i 1timme och sov sen ytterligare 1,5 timme i natt! :)

På morgonen nu orkar han sällan mer än en timme vaken....

kram :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :sleep:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"