För lite mat - för lite sömn - hjälp!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mammajenny

För lite mat - för lite sömn - hjälp!

Inlägg av mammajenny »

Hej,
kräver jag för mycket av min tiodagars dotter? Jag strävar efter att sätta Standardmodellen men det funkar inte alls just nu och jag börjar bli desperat och hoppas på kloka råd av er :D

Summan av kardemumman är att jag på 1,5 timme inte lyckas få i henne den mat hon behöver för att kunna/våga sova 2,5 timme! Jag har helt enkelt inte tillräckligt med mjölk för att stilla hennes överlevnadsångest. Jag gör vad jag kan för att öka och underlätta amningen - mat, dryck, vila, oxytocin-spray och luzern-te, men just nu är det bara att gilla läget och gilla att det finns BabySemp. Resultatet blir mycket hackiga dagar, låt mig ta dagen hittills som exempel:

0630 vaknar efter att ha nattammat ca 30 min ca 04. B1 x 2, skötning, umgänge, B2 x 1.
08 dags att sova, jag låter insomningsslurken bli tillägg, ca 40 ml. Hon är trött och jag lägger henne i vagnen. Protest direkt. Jag har helt tomt i brösten nu så det blir mera tillägg, ca 60 ml. Jag serverar ur drickskål för jag tror att den stör amningstekniken minst. Trött, ser ut att sova. Tillbaks i vagnen men nya protester direkt. Upp igen, truuuugar i henne 60 ml BS1 till tills hon kniper igen munnen och somnar.
0930 sover i vagnen men vaknar efter 10 minuter! :evil: Jag vagnar henne var 3-5 minut och då tystnar hon efter några sek men somnar inte djupt.
1010 Jag ger upp, låtsas att hon sovit och börjar nytt mål. B1 x 2, skötning, umgänge, B2 x 1. Nu släpper jag min principer och serverar insomningsslurken ur nappflaska, en vanlig Esska med minsta nappen. Hon drar i sig 80 ml på några min! :shock:
1130 somnar som en sten, lägger henne i vagnen :D
1215 vaknar! :evil: Men jag vagnar igen några gånger så att hon somnar om men nu (1245) hör jag ljud igen så nu får jag avsluta snabbt här och sätta mig igen :(

Hur ska jag kunna trycka ihop målen och få henne att sova längre? Jag är inne på att köpa en Dr Brown-flaska och ge istället för drickskål för det är lättare att både ge och dricka ur flaska tycker jag.

Gör jag fel som vagnar en så liten bebis? Ska jag ta upp henne vid minsta pip? Måste avsluta nu, tacksam för tips!
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Smekmånaden, kära vän. Smekmånaden. Du kräver för mycket. Mat vid minsta pip! Vid tre veckor kan du börja sträva!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och ge tusan i Sempen, kroppen måste ju ha en chans för tusan! Hon är ju nyss född, brösten vet ju ännu inte vad som förväntas av dem!
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Tack TorpSara,
för dina svar! OK då har jag tiderna som riktlinje sålänge innan jag blir strukturfascist :lol:
Men tyvärr går det inte att skippa Sempen, då hade den lilla gått under av överlevnadsångest och det vill jag inte utsätta oss för. Jag ammar länge vid varje mål så brösten får verkligen stimulans, men efter några timmar så är där verkligen tomt och både hon och jag behöver komma till ro en stund.

Eftermiddagen har varit bättre, hon sov faktiskt sammanlagt 2 timmar vid lunch och efter nytt mål som avslutades med Semp i Dr Brown-flaska 8) somnade hon igen 1530 och sover fortfarande efter nära en timme \:D/ Jag har umgåtts med min stora kille - vi saknar varandra dessa dagar.
BB-barn från start!
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Ville bara säga hej! :)

Min lillkille är född i slutet av januari och du hittar oss här http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11218

jag känner igen mig i mycket av det du skriver i dn tråd. Läs gärna min tråd :)

Just detta med ersättning, längtan efter struktur och tider, längtan efter tid med det stora syskonet osv.

Kram på dig!!

:)
Simon född 080121
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

nej vad sjutton kopierade jag in nu........ Yosa har också en liten i samma ålder som våra små. Den skulle jag tipsa dig om.

HÄR hittar du mig http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14817

hoppas det blev riktigt nu.....
Simon född 080121
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Hampus i Lit har också jämngammla (tvillingar) i samma ålder samt ett större syskon. Kanske vi kan läsa varandras trådar och lära av varandra :)

Så kanske Torsmamma :heart: och andra kloka kan få lite avlastning :)

:heart:
Simon född 080121
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Bullen78 skrev:Hampus i Lit har också jämngammla (tvillingar) i samma ålder samt ett större syskon. Kanske vi kan läsa varandras trådar och lära av varandra :)

Så kanske Torsmamma :heart: och andra kloka kan få lite avlastning :)

:heart: Avlastning tackar jag inte nej till :heart: , men jag tycker nog det du skrev först är MYCKET viktigare! Att lära av varandra och hjälpa varandra, det är ju så forumet överlever. :lol:

Puss, puss!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Sådär, nu sitter jag här med en kopp luzern-te och ska hinna skriva några minuter! :D
Bullen, jag tittade i din långa tråd och kände igen mycket! vad duktiga ni har varit - de första veckorna är verkligen galna på många sätt :roll: :lol: Din bebis verkar ibland köra samma program på natten som min lilla på dagen. Kanske har jag gjort det lätt för mig genom att efter nattamningarna låta dottern somna i vår säng - hon får ett eget säkert bo i amningskudden - men det sätter JAG på Smekmånadskontot - jag orkar inte ha kaotiska nätter OCKSÅ och hon somnar fint om, utan tillägg, efter ca 30 min.

Hur som helst - jag har inte brytt mig om att sätta tider ännu som du har varit så duktig att göra - det jag känner mest behov av är strukturen i kortare ätpass och längre sovpass. De senaste två dagarna har detta gått mycket bättre i och med att vi nu ger tillägg regelbundet i varje mål på dagen. Då blir målet B1 x 2, sköt, umgänge, B2 x 1 och sen ca 80 ml tillägg ut Dr Brown-flaska så att hon blir stoppmätt och sen sover hon normalt 1-2 h på det. Detta är så mycket skönare för oss båda :sleep:

Lite tankar kring tillägg - bakgrunden är att med min son som föddes för fyra år sen var jag så hårt hjärntvättad till att helamma till varje pris så att hans första två månader blev helvetet på jorden :cry: Han var så hungrig stackarn! Ibland fick jag ge mig och låta maken ge tillägg (själv vägrade jag :oops:) men jag tog mycket lång tid på mig innan jag insåg att min mjölk inte skulle bli rikligare. Med detta barn har jag alltså helt ställt in mig på att stilla överlevnadsångesten och hon har fått tillägg från första levnadsdygnet. OBS inte förrän som allra sista åtgärd, jag ammar mycket och länge först och vill verkligen producera så mycket mjölk jag kan men dt är bara att inse att jag inte har några sprutande juver :wink: :lol: och släppa skulden och skammen en gång för alla.

Vore kul att följas åt med våra bebisar, ska kolla Hampus i Lit också!

:D :D
BB-barn från start!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad skönt att ni kommer så bra på banan! Och vilken tur för lilla fröken som har en så klok mamma! :heart:
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Tack för det TorpSara, vad gulligt :heart:
Typiskt nog har inatt och idag varit rätt köriga :? Plötsligt har hon vägrat ta bröstet - det har inte hänt sen mjölken rann till. Både inatt o båda målen idag har det tagit en timme från uppvaknandet tills hon ammade :!: :shock: Hon verkar helt enkelt bli förbannad för att mjölken inte kommer omedelbart, släpper och skriker upp sig - och där rinner min uppkämpade mjölk ner på magen, snopet :x
Detta lilla återfall har gjort att målen och vakentiden blivit 2,5-3 h idag, men när hon väl ammar så låtsas jag som ingenting, tar programmet som vanligt och nu verkar hon ha somnat för detta mål, som startade 12 :?
Tja, jag får väl vara cool och utgå från att det går över. Men visst viskar vargen att detta kan vara en bieffekt av att jag ger flaska, börjar hon bli lat :?: Just därför ger jag inte upp och ger flaska när hon skriker utan det är tutten som ska in om det så tar flera timmar. Tänker jag rätt tror ni?
BB-barn från start!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

mammajenny skrev:Tänker jag rätt tror ni?
Det märker du. :wink:
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Ja nåt tjall är det, hon bökar och stökar vid bröstet samtidigt som det rinner mjölk ur det (kan verkligen rekommendera oxytocin-spray för att snabba på utdrivningsreflexen!) Men det är inte lika länge och inte samma panik som i början så jag står på mig 8) och till sist åker bröstet in.

Varje mål dagtid ser nu ut såhär: B1 x 2, sköt, umgänge, B2, B1, Semp, sova. Och det verkar faktiskt funka :D Sömnen har sträckts ut, två lurar var på strax över 2h igår och det har aldrig hänt =D> På natten funkar det fortfarande utan tillägg.

Vi jobbar vidare, ska nu börja föra anteckningar över hennes tider så att vi så smått kan jobba mot fastare tider om en vecka eller två.
BB-barn från start!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat och fiiiint tålamod har du också! :lol: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

mammajenny skrev:Bullen, jag tittade i din långa tråd och kände igen mycket! vad duktiga ni har varit - de första veckorna är verkligen galna på många sätt :roll: :lol: Din bebis verkar ibland köra samma program på natten som min lilla på dagen. Kanske har jag gjort det lätt för mig genom att efter nattamningarna låta dottern somna i vår säng - hon får ett eget säkert bo i amningskudden - men det sätter JAG på Smekmånadskontot - jag orkar inte ha kaotiska nätter OCKSÅ och hon somnar fint om, utan tillägg, efter ca 30 min.

/.........../
Vore kul att följas åt med våra bebisar, ska kolla Hampus i Lit också!

:D :D
Nej jag har inte på några vis satt några tider än. Däremot har jag antecknat alla tider alla dagar nu i en månad. Sen försöker jag hålla vakentider och sovtider. MEN faktum är att de senaste dagarna har varit tuffa. Trötthet ch förkylning etc etc. Jag har de senaste dagarna kännt sån press kring alla tider. Vagnat,vagnat och trugat och trugat. Så igår bestämmde jag mig för att inte bli slav under klockan och lade bort mitt block. Alltså jag använder fortfarande SM naturligtvis och alla andar klokheter men förösker slappna av lite mer. Inte kolla klockan hela tiden.

ja jag följs gärna åt.

Ett tips är att sätta igång att dammsuga i skarven. Då släpper man sin överkoncentration och lilleman hör att man har annat för sig :wink:
Kram
Simon född 080121
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"