mcc skrev: Hon sover ca 10h per natt vilket inte är så mycket, det är omöjligt att få henne i säng tidigare. Igår var all läsning och alla kvällsrutiner klara ca 2045 och ändå var kl 2230 innan det blev tyst.

mcc
Varför skulle det vara omöjligt att få henne i säng tidigare? Det är NI som bestämmer, inte hon. Hennes oroliga läggning tolkar jag som desperata frågor; Vad gäller egentligen? Ska jag sova nu? Eller läsa? Eller ha lampan på och leka? Kommer ni hit eller? Är det farligt att somna?
Gör upp ett schema och vik inte en tum. Hon ska nattas SENAST klockan 20, punkt slut. Gärna tidigare. Om ni vet med er själva att kvällsrutinerna tar 30 min, då börjar ni 19.30 med dem. Till kvällsrutinerna hör bad (alla badar inte varje kväll!), gröt/välling, tandborstning samt skrattet till gonattet. Här badas inte alla kvällar, gör vi det så påbörjas kvällsrutinerna minst 45 min innan läggdags.
Att natta tidigare har oftast en gynnsam effekt på morgonkulan, barnet vaknar nämligen inte tidigare vilket många felaktigt tror. Det "värsta" som kan hända är att de vaknar samma tid som vanligt, men oftast sover de LÄNGRE

Bra va?!
Sagan som ingår i er kvällsrutin ska inte läsas i sängen. Därför att sängen är en sovplats, inte en plats för underhållning. Läs sagan i soffan istället och busa henne sedan i säng. Läggningen ska vara snabb och saklig, 2 minuter är en tumregel. Ut med ramsan glatt och hurtigt bara.
Om ni har problem med att hon kommer ur sängen, ja då måste ni helt enkelt sitta vakt utanför dörren. Var upptagen med något som inte har med henne att göra; sticka, läsa, lösa korsord, och GENAST du hör henne göra ansats på att kliva ur sängen går du in och hugger henne, ser till att hon SJÄLV kliver ner igen, varpå du går ut med samma ramsa om igen. Dra ramsan fyra gånger efter varann. Detta "vaktsittande" brukar vara nödvändigt 3-4 kvällar, sedan kommer hon inte ur längre.
Jag ska länka lite trådar åt dig, de kommer i ett nytt inlägg
Lycka till!