Hjälp, hur hjälpa 4-åring att få tag på sömnen?

mcc

Hjälp, hur hjälpa 4-åring att få tag på sömnen?

Inlägg av mcc »

Hej,
När vår dotter äntligen somnat sover hon som en stock men....
Problemet är att hon inte får tag på sömnen på kvällen, hon kan inte ligga still mer än 5 sekunder och vänder och vrider på sig. Vi har normala kvällsrutiner, äter, tvättar oss och läser en saga. Allt går utan några som helst problem, men när man sedan säger godnatt börjar cirkusen. Jag vill/kan inte sova. Sen skall man kissa och är törstig. Ligger och sparkar på väggen, tar leksaker mm. Låter man henne "läsa" i sängen kan det gå 2 h, från ca 21 till 23 och då är allt ok. Låter man henne inte läsa kan hon hitta på vadsomhelst, kissa eller bajsa i sängen, skrika gällt i 1 timme. Jag tycker vi prövat på allt men hon kan inte få ro. Vi har en nattlampa på så det är inte bäckmörkt.
Snälla om ngn har bra tips så är vi tacksamma.
:( En trött Mamma
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Varmt välkommen hit till forumet mcc :heart: :!:

Hur långa nätter sover din dotter? Hon bör sova 12 timmar natt om hon inte sover något på dagen. Det kan låta konstigt men för sena läggningar och/eller för lite sömn per dygn kan försvåra insomningen kvällstid.

Börja med att ta bort lampan helt så det blir kolsvart i rummet. På natten händer ingenting nämligen! Ge henne ingen underhållning alls. Har ni en ramsa? Inför annars en ramsa och servera den som svar på alla hennes förfrågningar om vatten och dylikt. Eventuellt kan du först säga "Det tar vi hand om imorgon" Sedan ramsa på det.

I sängen får hon ha ett gosedjur och en snuttefilt, men inget mer. Det är ingen lekplats. Se till att ni tokskrattar innan läggning, det ska vara dagens höjdpunkt att få lägga sig :!: Busa henne i säng helt enkelt och ramsa ut och var sedan upptagen med annat.

Har du Barnaboken? Där finns bra beskrivet om den lille tricksaren :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
mcc

Inlägg av mcc »

Hej,
Tack för ett snabbt och fint svar. Hon sover ca 10h per natt vilket inte är så mycket, det är omöjligt att få henne i säng tidigare. Igår var all läsning och alla kvällsrutiner klara ca 2045 och ändå var kl 2230 innan det blev tyst. Vi har ingen annan speciell ramsa än att "Nu är det natt och vi skall vila, vi talar imorgon" Det brukar vi säga som svar när hon skall ha ngt. Skall pröva med att ha lampan släckt. Hon brukar tycka det är roligt att gå till sängs för då läser vi alltid och det är ngt hon verkligen gillar. I sängen har hon en liten katt, men hon stiger upp ur sängen och tar saker om man inte vaktar henne.
Har Barnaboken och skall läsa den pånytt, Igår när jag satt utanför hennes rum skrek hon allt vad hon orkade, riktigt gälla skrik för att störa andra. När man sedan på morgonen frågar varför hittar hon på alla möjliga lustiga saker.

Skall se hur mörkret fungerar.
:o mcc
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

mcc skrev: Hon sover ca 10h per natt vilket inte är så mycket, det är omöjligt att få henne i säng tidigare. Igår var all läsning och alla kvällsrutiner klara ca 2045 och ändå var kl 2230 innan det blev tyst.
:o mcc
Varför skulle det vara omöjligt att få henne i säng tidigare? Det är NI som bestämmer, inte hon. Hennes oroliga läggning tolkar jag som desperata frågor; Vad gäller egentligen? Ska jag sova nu? Eller läsa? Eller ha lampan på och leka? Kommer ni hit eller? Är det farligt att somna?

Gör upp ett schema och vik inte en tum. Hon ska nattas SENAST klockan 20, punkt slut. Gärna tidigare. Om ni vet med er själva att kvällsrutinerna tar 30 min, då börjar ni 19.30 med dem. Till kvällsrutinerna hör bad (alla badar inte varje kväll!), gröt/välling, tandborstning samt skrattet till gonattet. Här badas inte alla kvällar, gör vi det så påbörjas kvällsrutinerna minst 45 min innan läggdags.

Att natta tidigare har oftast en gynnsam effekt på morgonkulan, barnet vaknar nämligen inte tidigare vilket många felaktigt tror. Det "värsta" som kan hända är att de vaknar samma tid som vanligt, men oftast sover de LÄNGRE :shock: :D Bra va?!

Sagan som ingår i er kvällsrutin ska inte läsas i sängen. Därför att sängen är en sovplats, inte en plats för underhållning. Läs sagan i soffan istället och busa henne sedan i säng. Läggningen ska vara snabb och saklig, 2 minuter är en tumregel. Ut med ramsan glatt och hurtigt bara.

Om ni har problem med att hon kommer ur sängen, ja då måste ni helt enkelt sitta vakt utanför dörren. Var upptagen med något som inte har med henne att göra; sticka, läsa, lösa korsord, och GENAST du hör henne göra ansats på att kliva ur sängen går du in och hugger henne, ser till att hon SJÄLV kliver ner igen, varpå du går ut med samma ramsa om igen. Dra ramsan fyra gånger efter varann. Detta "vaktsittande" brukar vara nödvändigt 3-4 kvällar, sedan kommer hon inte ur längre.

Jag ska länka lite trådar åt dig, de kommer i ett nytt inlägg :D

Lycka till!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

mcc

Inlägg av mcc »

Hej.
Tack igen för all läsning, idag somnade hon ca 2245. Satt utanför hennes rum på en stol och läste, hon skrek att hon inte vill sova och kan inte göra det heller, hungrig och törstig var hon också. Hon hoppade helatiden ur sängen och skrek, sade att hon vill sova på golvet, satte upp henne i sängen igen. Vet inte om det är bättre att sätta upp henne tillbaka i sängen eller säga att hon själv skall kliva upp? När jag bara sade att upp i sängen skrek hon och lade sig på golvet med sitt täcke. Viktiga ärenden har hon och talar helatiden. Skulle det kanske vara bättre om man satt så att hon inte såg en? Hon märker ju förstås att man är där eftersom man måste få henne upp tillbaka i sängen, steg upp ca 30gånger! När skall jag väcka henne på morgonen tycker du?
Vi hade ingen lampa och hon började ropa att hon är rädd, kommenterade inte saken. Satte pottan i hennes rum och en gång var hon och kissade och några gånger fräste hon ut snor ur näsan för att få uppmärksamhet; hon fick ingen.
Skall gå och lägga mig och begrunda kvällens händelser.
:? mcc
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen!

Svaret på dina frågor finns i de trådar jag länkat till dig, läs dem tills du känner dig säker :wink: Speciellt de två sista trådarna är bra, där praktiska exempel på problem finns.

Använder du ramsan flitigt nu? Den är svaret på alla hennes frågor.

Och JA, hon ska definitivt kliva upp i sängen själv tillbaka. Du ska bara mycket bestämt hänvisa henne tillbaka. Jag skulle i första hand använda enbart ramsan, alltså omedelbart hon visar tendens på att kliva ur avfyras en barsk och punktsättande ramsa som får henne att rygga tillbaka och ge upp ambitonen på att ta sig ur. Biter det inte - snabbt som blixten upp från stolen och in i rummet där du, utan ord och enbart med kroppspråk visar henne tillbaka. Men så långt ska det inte gå - hon ska inte hinna komma ur sängen! Än mindre lägga sig på golvet :shock: Sedan ut med punktsättande ramsa. Hon ska inte alls ÖVERHUVUDTAGET tillåtas komma en centimeter utanför sängkanten :!:

Kissa behöver man inte göra den tiden eftersom hon naturligtvis kissat innan du nattar henne. I ert fall skulle jag sätta in pottan i rummet först EFTER att hon somnat, så att hon inte behöver frestas av den under insomningen.

Hon ska sova bakom stängd dörr med liten glipa. Sätt dig så du hör allt, men hon behöver inte se dig. Dock är det bra om hon hör att du är där men upptagen med annat.

När du ska väcka henne beror på när hon nattas. Hon ska sova 12 timmar. Allt mellan 18-20 är ok som nattningstid, och då är det morgon med tjo och tjim 12 timmar senare. Hennes schema ska passa både hennes tendenser och era preferenser. Se sedan till att du ALLTID väcker henne denna tid på morgonen oberoende av vilken veckodag det är.

Är ni ute mycket? Frisk luft är ett måste för god nattsömn. Se till att hon får vara ute minst 1,5 timmar per dag, och dela gärna upp det i två pass. Däremellan är det arbete. Den sociala delaktigheten får inte försummas :wink:

Kram!
mcc

Inlägg av mcc »

Hej,
Använder ramsan som svar på allt hon frågar eller vill. Hon är tyvärr så snabb att hon hinner ur sängen innan man öppnat dörren och hinner in. Visar man
med kroppspråk att hon skall tillbaka i sängen ligger hon bara och skrattar åt en. Hon verkar tycka det är roligt när jag sitter och "vaktar" på henne. Förr hoppade hon inte ut utan hittade på saker i sängen.
Hon kissar aldrig på natten så pottan har vi haft där endast på kvällen för att undvika att hon med flit kissar i sängen om man inte kommer.
Igår somnade hon 2330 och jag väckte henne kl 0900. 12 h låter bra bara man får henne att somna 20 tiden. Hoppas det blir lite tidigare i kväll. Hon är definitivt en kvällsmänniska och det har hon alltid varit, på morgonen kan hon sova hur länge som helst. Min man och svärmor är likadana, de förstår ju att de måste stiga upp tidigt för att hinna till jobbet, men lägger sig inte tidigt i alla fall. De har också båda haft problem med att få tag i sömnen som barn.
Vi är ute varje dag, minst 1h + det hon är ute i sin klubb, ofta mycket mera. Hon går i en klubb och endel dagar är de bara ute ca 3h, men hon är inte tröttare pga det. På sommaren är man ju ute för det mesta och det är inte alls bättre då.
Med hopp om en tidig och trött kväll för hennes del, skall börja nattprocessen i god tid!
Stor kram :!:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Tjolahopp!

Härligt med så mycket frisk luft :thumbsup:

En liten sak: se till att dörren inte är helt stängd, den ska bara vara fastdragen med en liten glipa. Då kan du enkelt och snabbt skuffa upp den om och när du hör att hon är på väg ur sängen. Och vet du, jag skulle faktiskt skaffa ett sånt där larm från Clas Ohlson! Ett som fyrar av värsta signalen så fort hon är på väg ur.

Om hon kissar i sängen med flit, då får du göra det riktigt tråkigt och jobbigt för henne. Se till att hon byter lakan själv, torkar och står i. Du ska bara vägleda henne så hon vet exakt hur man gör till nästa gång hon kissar i sängen. Detta kan du påpeka sakligt för henne: "nu visar jag hur du ska göra om det blir blött i sängen så klarar du av allting själv nästa gång det händer." Det får inte bli underhållning av saken, hon får inte uppleva att det är ett sätt att få DIG engagerad. Det ska bli så tråkigt att hon väljer att INTE kissa i sängen med flit om du förstår :wink:

Hmmm, hon tycker alltså det är roligt att du sitter på vakt? Här är en tråd med lite samma problem:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14592
Läs igenom den och se om du kan använda något. Jag tycker lite att det verkar som om du kunde gå in för ElinPelins taktik, det vill säga lämna dottern helt och gå till ditt. Har du provet det? Vad händer i så fall?

Om hon är en kvällsmänniska så föreslår jag natt 20-08. Oberoende av när hon somnar ikväll - väck henne 8 imorgon bitti. Det är den första förutsättningen för att hon alls ska kunna somna tidigare på kvällen.

Rapportera hur det går!

Stor kram till dig också :D
mcc

Inlägg av mcc »

Hejsan igen,

Idag vaar det en fantastisk kväll, hon somnade redan 2030, var ju nog ovanligt trött efter en kort natt och mycket utevistelse idag. Lite skrek hon förstås och skulle ha vatten och vrålade gällt en tid.
Hon kom inte ur sängen alls, skönt! Larmet låter som en bra idé, det är nästa steg. Vi har alltid dörren lite öppen men hon är snabb.
Läste tråden och endel saker lät bekanta. Skulle man ge henne chansen att få sova på golvet skulle hon göra det. Hon har sovit på bänken i vindfånget, under sängen, bakom en kista mm så hon trivs med "omväxling". Det är svårt att ge några som helst straff åt henne för hon tar allt med en klackspark, hon är liksom många barn envis och sen som en gås, vattnet bara rinner av...
Nu har hon inte kissat i sängen med flit på en tid så jag hoppas det är över med det. Helt bra med att ha henne själv och bädda och det har jag gjort, det som stör är ju att madrassen blir förtörd av kiss, men måste väl skaffa en gammal dålig madrass om det fortsätter, då kan hon ju kissa bäst hon vill.
I motsats till många barn som hoppar uppe el vaknar om nätterna gör hon det nästan aldrig. Någon gång kommer hon till vår säng, men hon frågar om hon får komma och somnar sedan direkt om. Brukar sedan föra henne tillbaka till egen säng. När hon sedan sover kan man göra vadsomhelst med henne, klä av och på, flytta i bilen och sen igen i sängen om det behövs.

Hoppas denna kväll var ett litet steg i rätt riktning trots att hon var trött.
God Natt :shock:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:thumbsup: Ser fram emot fler rapporter, bara du väcker klockan 8 imorgon bitti så tror vi ni har hittat rätt spår!

Nu ska jag :sleep:

:lol:
mcc

Inlägg av mcc »

Hejsan
Idag gick det helt ok, hon somnade 2115 med bara lite skrik och protester.
Vi hade varit ute i 3,5 h och gått en skogsvandring ca 3km. Hon verkade nog inte trött och ville att vi skulle läsa mera och mera.
Tack för all hjälp och hoppas det håller i sig.
Fortsätter att rapportera.
8-[
mcc

Inlägg av mcc »

Hej hopp,
Två bra kvällar i följd, idag var hon igen så slut av allt program att hon säkert hade somnat tidigare. tyvärr har hon börjat vakna tidigare på morgonen, men man skall inte klaga, bättre såhär.
På lördagen skall vi på fest, hoppas det inte rubbar hennes cirklar allt för mycket!!!
Nästa vecka är igen en normal vecka med klubb mm så vi ser hur det går.
Hej så länge :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:thumbsup:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Strålande! Jo, det är klart att om hon tidigare kunnat sova till 9-tiden går inte det nu eftersom hon ska i säng klockan 20. Det är bara att hålla tiderna tveklöst - vaknar hon före det är morgon (alltså den tid DU bestämt att det ska vara morgon) så gör du som om det vore mitt i natten. Ramsar en gång och sedan händer inget mer. Inför gärna väckarklocka!

Jag håller tummarna att lördagen inte ställer till det!

Kram! :D
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"