Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Lite snabbrapport... (Skriver från jobbet - shhhhh :wink: )

Pappa H är trött. Walle talar om vad han tycker om att mamma är borta! Jag läääängtar efter honom så att jag håller på att dö! Jag träffade honom inte alls igår, faktiskt. Jag har kvar mitt keramikfrökenjobb, så jag hade kurs igår kväll och var inte hemma förrän strax före tio. Då tror jag att pappa H var tröttare än vad jag var! :D

Men han kör på. Han har fått ramsa flera gåner och sonen har tagit emot vid sömnskarvar och jag gör vågen inombords. Och ler lite i mjugg över den totala tröttheten - jag vet ju precis vad han menar!

Är ganska trött själv. Dag tre på nya jobbet. Blir nog bra, men den där känslan av att "jag är dummast i hela världen", den är lite tuff. Fast jag HAR faktiskt gjort lite nytta idag!

Nu skall jag snart hoppa på bussen och ÅKA HEM TILL MIN SON!!! :D :D :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Snart är ni på plats allihopa, Åsa, både du, Walle och pappa :wink: :!:

Och hörni - nu är tråden HUNDRA sidor :shock: \:D/

Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Nattstrul modell jobbigt! :(

Förkyld kille vaknar och jobbar upp sig rejält. Jag har försökt ramsa, men då blir han ännu värre. Till slut står jag där och håller solfjäder. Tills han somnar. Och det tar sådan jä-la tid! Han vaknar alldeles för mycket och tycker att "Wow, action!" Jag håller rätt hårt och släpper inte taget, men vi pratar 45 minuter... Släpper man för tidigt, då är han igång igen.
Värt att notera - han är inte jätteförkyld. Får nässpray vid sänggående, men jag aktar mig för det på natten - det blir så himla mycket action då. Plus att han lät snorig, men inte täppt, så han kunde definitivt få luft.

Inatt var natt nummer två. Jag sade först blankt nej till att gå upp, men efter en halvtimme var det vääääldigt mycket liv, skrik och gråt och jag började tänka på grannarna. Så det var bara att gå upp igen.

Ni kloka själar där ute - skall jag bara låta honom hållas? Solfjäder till sömns är ett KRISVERKTYG och vi har visserligen hamnat i krisläge innan jag håller, men jag vill INTE vänja honom! Och risken är att han redan nappat på den tråden.

Vi vill ju inte att våra små ungar skall skrika sig galna! Ramsan skickar igång honom hysteriskt och det enda jag kan tänka mig är i så fall att slänga mig över honom med en sömn-solfjäder vid minsta ljud, innan han vaknar till, men jag vill inte! Stor risk för inmålande i hopplösa hörn här! :?

Vad säger ni? Skall köra in proppar, köpa hörselkåpor, madrassera väggar och tak och bara lämna över till honom? Oavsett hyseri och ljudnivå???
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hej

Här är en till med MAJOR sömnstrul :cry: . Theo har varit förkyld (hostig) sedan i julas men blivit bättre de senaste dagarna. I alla fall är hostan borta och vi har tagit bort hostmedicinen som kan ha sömnsvårigheter som bieffekt. De tre senaste nätterna har varit katastrof :!: Och igår var det till och med svårt att lägga honom, vilket inte varit något problem på lääääänge. Han blir helt hysterisk och är knappt kontaktbar + att det inte går att lugna honom på natten med varken ramsa, solfjäder eller buffning :?: :?: . Vad har hänt?

Förutom i går kväll då han började tjuta redan på väg till sovrummet så lägger han sig 19.15 och somnar på fem röda. Sover utan några skarvar till allt mellan 23 och 02 på natten och sedan är det igång. I två timmar håller han på. Inte något litet gnöl och missnöje utan stora gråtatacker som jag inte tycker verkar särskilt ilskna utan mest som om han tycker allt är superjobbigt. Det verkar som om han bara vill sova för han är jättetrött men han kan inte sova av någon anledning och blir jätteupprörd för att det inte går.

Att hjälpa honom genom att buffa eller solfjädra fungerar ibland men är ofta helt bortkastat och både han och vi står helt ställda. I natt vaknade han igen kl 5 med ett vrål och F kom helt plötsligt på att han kanske har ont i halsen (jag har haft halsfluss i helgen). Vi gav honom en supp och strax därefter slocknade han. Vad tror ni andra kloka mammor. Är det här en för-för-trots och han bara undrar vilka regler som gäller eller tror ni att något är allvarligt fel. Vi står i alla fall helt handfallna och börjar bli ganska trötta också. I natt kommer vi att ge honom en supp vid första uppvak för att se om han skriker för att han har ont. Biter inte det, eller något annat vi kan komma på under veckans gårn får vi nog kura i helgen. Men frågan är hur man gör det när helt plötsligt inte verktygen hjälper längre.

Tilläggas bör att han sover hur bra som helst på lunchen och vi får ofta väcka på morgonen.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej åsa och KingMary.
Kan det vara att dom är övertrötta?
Hur mycket sömn har ni?
Liw ligger fortfarande på 14timmar/dygn.Märker att hon behöver det ännu.Mycket som händer i utvecklingen,aldrig still en sekund.

ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Ulrika (och en varm digital kram till King Mary - jösses, vilka stök!!!)

Nej, jag tror inte att han är övertrött. Vi har visserligen kortat hans långlur till 90 minuter, men dessförinnan hade vi tidiga uppvak och långa insomningar och nu slipper vi de problemen. Det som slår mig är att vi hade lite sömnstrul sist han var förkyld, men han är samtidigt inte sjuk, utan mest snorig. Men å andra sidan, vad vet jag?? Sist gav vi honom Alvedon vid något uppvak trots att han inte verkade särskilt varm eller dålig och jag vet inte om det hade någon effekt alls.

Jag tror att kombon förkylning och nya rutiner (pappa hemma, mamma jobbar) gör sitt. Men jag vet fortfarande inte vad jag skall göra. Skall man bara låta honom vara?? Han reagerar ju på ramsan, men inte som jag vill. :?
Vi som bor i lägenhet undrar ju hur grannarna reagerar - det har inte heller varit så jättesent som han vaknat, utan runt halv tolv, tolv. Han blir ju så vansinnigt upprörd och skriker så att han till slut nästan inte får luft. Det är inte så kul att låta det pågå...

King Mary - bit ihop! Oavsett hur jäkligt det är nu, så kommer det ju att gå över! Men man har ju svårt att se ljuset när det håller på sådär! Kram på dig! Stå ut! :heart:
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Övertrött är han säkert nu i alla fall med fler timmars sömnbrist varje natt i flera nätter men annars har vi inte märkt av att han varit övertrött. Han sover (skall sova):
19.15 - 06.45
11.30-13.30

13,5 timmar hrm det kan ju vara för lite. Men hur kan det komma så plötsligt? Skall ta hem idén och diskutera med maken. I natt kör vi alvedon för att kolla om han har ont (dvs om det hjälper).

Lycka till Åsa. Ibland känns det skönt att veta att man inte är ensam med sömnproblem så att säga.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag skall bara kort säga att vi har sovit inatt! Han vaknade till vid tio, då jag ramsade med besked fort som bara den. Lite smågnöl och så sov han.

Normalt vaknar han ju knappt alls på natten, så jag hade innan bestämt mig för att vad jag än gjorde, så skulle det vara ok. Att han alls vaknar är ju ett undantag i sig, så även lösningen blir undantag. Och nu sov han ju igen.

Men pappa H viskade att han hade ont i halsen nu på morgonen, så där har vi nog uppvakens anledning. Sonen hade varit bra gnällig igår, även sedan jag kom hem. Man FÅR vara gnällig när man är förkyld!

King Mary - jag tänker på er!

Nu skall jag hämta kaffe och sätta igång att jobba. Jag är så ny, men jag trivs rätt bra! :D
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Skönt åsa att eran kille sovit inatt.
Tror som du att han inte sover för lite om han haft tidiga uppvak mm innan.Det var troligtvis halsonten då att han vaknat.
Hoppas ni åxå haft en helt natt KingMary.

ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hej

Visst är det konstigt. Så fort man baklagar sig här på forumet så "löser" det sig. Theo sov hela natten för första gången på läääänge. Han lät lite vid 23 men inget som behövde någon insats. Nu får vi hoppas att det håller i sig.
fjällström
Kontakt:

hej

Inlägg av fjällström »

Hej vänner:-)
Här har vi också haft lite struligt med sömnen... Feber, hosta och snor har nog ställt till det + fyra tänder som kommer samtidigt :? . Nu är vi på bättringsvägen - och sömnen likaså :wink Åsa och KingMary, jag har en liten Elin som sover otäckt bra. När hon stökar (inte sömnskarvar inräknade) så vet jag att nåt är fel. Då tänker jag, tänder på G kanske, hosta, feber, snorig... Jag går då in, sätter lilla ungen i sängen och ger ipren + vatten. Ibland torr blöja också beroende på hur långt in på natten vi är. Natten till i förrgår, tog jag faktiskt upp henne och gav en flaska välling vid elva-tiden. Hon hade då stökat länge och dessutom ätit dåligt hela dagen (tänderna kanske). Hon slukade hela flaskan och satte sen tummen i munnen. Jag lade henne i sängen, ramsade och gick och la mig. Hörde aldrig av henne. Visst hade jag kunnat ramsa och ramsa. Men då är jag övertygad om att hon hade vaknat vid fyra-tiden på morgonen - tokhungrig. Jag vet att hon sover om allt är bra med henne. Och de gånger hon stökar så frångår jag faktiskt rutinerna lite. Natten till idag sov hon hela natten.

På dagarna har vi däremot lite kämpigt... Vi införde en dagslur och det fungerade fint första veckan. Men nu har hon varit sjuk och jättetrött. FM har gått an, men EM har varit hemska. Idag fick hon sova två gånger och då orkade hon med EM också. Kanske är det tidigt med bara en lur? Hon fyller 1 år den 25:e. Hon sover sällan mer än 1.5h mitt på dagen.

Här blåser det som tusan! Har kokat upp vatten och satt i en termos ifall vi inte har nån ström imorgonbitti.

Må gott!
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hej

Här är det inte roligt. Theo hann inte bli frisk förrän han vart sjuk igen och denna gång är förkylningen och framförallt hostan än värre. Han har hostat så att han kräks de senaste dagarna och idag vill han inte ens äta. Har tjatat mig till en läkartid i em. Jag känner mig totalt hjälplös när hostan sätter i. På nätterna är han ju jättetrött och vill bara sova men det verkar som om han har ont när han hostar och han blir jätteupprörd. Igår fick vi till och med ta till vagnen för att få honom att somna. Vi gick helt sonika ut och gick med honom och han somnade snabbt. Som tur är funkade sömnen de där få dagarna som han inte var så förkyld. Så just nu struntar jag i allt vad regler heter och förutsätter att vi kommer på banan igen när väl hostan blir bättre. Saken blir ju inte bättre av att jag själv hostar hela nätterna. Vi är en sliten familj just nu som bara längtar efter att bli friska. :cry:
fjällström
Kontakt:

vårhälsning

Inlägg av fjällström »

Hej vänner :D
KINGMARY, skickar dig en stärkande krya-på-er-kram :heart: Du har ju verktygen och vet hur de ska användas, så ni är snabbt på banan igen när ni frisknat till :wink: Vi har också varit krassliga, men bara feber och snuva.
Nu sover mina små :heart: och jag hoppas att den lilla sover riktigt länge (gärna en halvtimma extra!) eftersom vi ska åka till stan på knatterytmik i efermiddag :) Det är sång och dans och ungarna älskar det :D
Jag är ju annars väldigt bekväm och tycker att det är jobbigt at åka iväg med dem, men det går bra att åka iväg på rytmiken. Det är all möda värd att se de små stråla ikapp med alla andra busiga, dansande och sjungande ungar :D

Idag känns det som att våren kommit! Nu ska jag gå ner till postlådan och se om mina fröer jag beställt har anlänt 8)
Kram på er!
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Lite kort bara (lunch på jobbet):

Jag är rädd att vi solfjädrat lite väl mycket. Men nu har Walle ändå sovit tre nätter i rad utan uppvak, men annars har vi helt sonika bestämt att om han vaknar, så får han fixa det själv. En ramsa, that's it. Han vet vad som gäller. Och nu, med flera nätter i rad, så kan han ha glömt gosiga händer i ryggen. Jag VÄGRAR att stå mer. Dessutom utarmar man krisverktyget och då har man till slut inget alls. :?

Vi har haft ett annat lite lustigt "problem". Walle har vägrat att gå med skor på. Det har blivit värre och värre och pappa H, som är hemma nu, har varit väldigt frustrerad. Walle har varit oerhört missnöjd i sandlådan och hur kul är det på en skala? Det är ju sandlådan som är den sociala knytpunkten! Men så, i måndags, då fattade sonen. Och började gå. Och gå och gå och gå... Så nu har H fortfarande stundtals en skitarg kille, fast nu gäller protesterna att han inte FÅR gå hem! Det blir lite väl traffikerat och långt.
Pappa H har jagat honom rätt bra kring sandlådan, för Walle lägger iväg mot bilvägen en bit bort. Men jag har bett honom att ligga lite lågt (H alltså), för kanske funkar centrumeffekten? Om inte annat skall den väl sätta in och det gör den ju inte om pappa aldrig är still!

Waldemar är för övrigt ett perfekt exempel på den sk "muskelknutten" som Anna beskriver i Barnaboken. Jösses... :D
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hej

Nu har hostan blivit bättre men den dj..la hostmedicinen är ju rena uppåt-tjacket för Theo. I natt höll han igång i 2-3 timmar. Hur pigg som helst. Skall testa att inte ge honom medicin i kväll och se hur hostan blir. Det är en smal balansgång att gå.

På måndag börjar min föräldraledighet. Det är med blandade känslor jag går hem. Många roliga projekt på jobbet som jag missar. Samtidigt känner jag att jag och Theo måste få tid att lära känna varandra igen. Det är hemskt mycket pappa nu för tiden så det är nog bra att vi byter.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"