Tuttenprat(6-åring)

Samtalsforum med barnen i fokus
mariapia

Tuttenprat(6-åring)

Inlägg av mariapia »

Har precis skickat iväg man och 4-åring o 6-åring t. farmor o farfar. Puh vilken morgon. Samtliga i familjen har varit sjuka i omgångar i över 2 v. Nu är det storkillens och min tur..

Det jag funderar på är hur jag skall bemöta min mellankille, min 6-åring som har hamnat i nån form av bebisprat, och speciellt prat om att "tutta", som han säger: när han var mindre så tyckte han mycket om att sitta i mitt knä med handen strax nedanför halsen, det var hans sätt att mysa, och det har följt med till och från. Han kommer även till min säng på nätterna och på morgonsidan tycker han om att ha handen ovanför mitt bröst. Detta att han kommer till mig på nätterna(det gör hans syster också) har jag inget problem med då jag inte ens märker det.

Det som är jobbigt nu tycker jag är att han bebispratar med hela familjen på ett sätt som är oerhört jobbigt att lyssna på, tex när han och hans syster leker så kallar han henne för tutten och hon säger sluta men han slutar inte, och hon skriker SLUTA och han fortsätter. Ofta så resulterar det i att syster slår till eller knuffar till storebror som ibland knuffar tillbaka och ibland fortsätter med sitt tuttenprat.. Jag har försökt att "påtvinga" kramen som en försoning, men 6-åringen fortsätter oftast att prata bebisspråk och slingra sig och då blir lillasyster jätte-arg, så nu skriker hon -Jag vill inte kramas med honom!!!!!!!! Jag tycker verkligen att jag försökt att inte lägga skuld på honom utan sett båda två "som en syskonteam", men det är ju 6-åringen som drar igång detta hela tiden. Idag på morgonen så har dom spelat hockeyspel tillsammans, och spelat "Björnbröder" tillsammans på datorn, och under båda aktiviteterna så är det 6-åringen som med att kalla sin syster för tutten, lyckats reta gallfeber på henne, som fått utbrott. Frågor:

-Hur tacklar jag detta tuttenprat? Hur gör jag när han kallar sin syster för tutten?

- Den försonande kramen fungerar inte eftersom 6-åringen "tramsar bort" den och 4-åringen blir arg, hur gör jag?

-Det är också mycket skvaller: -Mamma vet du vad han gjorde? Hur gör ni andra med sånt?

Hoppas på några svar, känner mig i febern tom i huvudet :shock: Mariapia
Mamma till tre älskade trollungar f. -98, -02 och
-04
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Jag börjar med att hänvisa till BB och till denna eminenta 6-årstråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13646.

Så hoppas jag att någon av forumisterna som hänger där, kanske också tittar in här med några råd. Annars återkommer jag :D

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
mariapia

Inlägg av mariapia »

Tusen tack Ewa :heart: , jag ska läsa tråden noggrant, har faktiskt gjort det tidigare men det skadar aldrig att läsa en gång till, det är en jätte-bra tråd. Ni mammor från tråden med 6-åringar kanske som sagt har några bra tips :lol: Jag skulle verkligen bli glad för lite tankar..... :D

Godnattkram från Mariapia :heart:
-04
blomman

Inlägg av blomman »

Hej!

Det första som jag funderar på är hur ni som föräldrar gör när han inte lyssnar på sin syster när hon säger sluta?
För man måste ju lyssna på varandra och respektera varandra.

Det där hade jag nog tagit tag i och pratat med 6-åringen om.
Hur känner han om någon inte lyssnar när han säger sluta?
Vilket säkert händer både i skolan och hemma!

Om jag hör att det ena av mina barn inte lyssnar till att det andra säger sluta så brukar jag bryta in och bara säga att "man lyssnar på varandra", "säger någon sluta så måste man lyssna".
Jag känner inte att det här är att skuldbelägga utan bara tala om hur man gör.

Sitter de vid datorn och spelar och han retas så är det samma sak som alltid gäller: Uppför man sig inte enligt de sociala regler som finns, så får man inte vara med!
Alltså, retar man systern som säger sluta och man vägrar lyssna, ja då är det tyvärr så tråkigt att man nog får gå till sitt rum en stund och så får systern spela själv..

Jag tycker dessutom att man visar systern att hennes ord faktiskt betyder något. Hon blir hörd och respekterad.
Kanske kan skvallret minska av att lära sig lyssna på varandra.

Kram Blomman
mariapia

Inlägg av mariapia »

Hej Blomman!
När han inte lyssnar på sin syster så brukar vi "bryta in" och säga att -Din syster säger sluta, då måste du lyssna, när han ändå inte gör det så brukar jag ta hans hand och säga att -men om du inte hör vad hon säger så kan du inte vara med henne, och sen gå in på hans rum. Då ropar han nej jag ska lyssna, och jag vet inte men här går det väl fel, för jag säger -ja, vad bra, och han går ut igen och så tar det fem minuter innan det startar om igen. Det känns som att jag inte sätter ner hela foten utan bara halva.. Nu har detta accelererat de sista veckorna när vi varit sjuka och helt enkelt inte orkat fullfölja något helt. Men om jag nu ska fullfölja detta helt, ska jag då upprepa detta tills han slutar, dvs förvisningen?

Men om lillasyster hinner knuffa till storebror, skall jag förvisa honom ändå för att han inte lyssnar till henne och sedan ta till den försonande kramen? och vad gör jag när storebror "tramsar" till kramen, skall jag ta till förvisningen igen då för att visa vikten av kramen :?: :?: Lillasyster tänder till som en raket :twisted: när storebror fjantar och det är så de flesta bråk startar. Kanske får jag eller maken ta ett särskilt snack med storebror om vikten av att lyssna på varandra, när det är "lugnt", eller kanske tillsammans hela familjen.
-04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Tuttenprat(6-åring)

Inlägg av annawahlgren »

mariapia skrev: Han kommer även till min säng på nätterna och på morgonsidan tycker han om att ha handen ovanför mitt bröst.
:D Ut med honom :!: Han är väl ingen bebis, heller :?: :!:

(Förstår du :?: :lol: )
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
blomman

Inlägg av blomman »

mariapia skrev:Kanske får jag eller maken ta ett särskilt snack med storebror om vikten av att lyssna på varandra, när det är "lugnt", eller kanske tillsammans hela familjen.
Det låter ju kanon det ni gör, och säger :thumbsup: , men kanske är det dags för ordentligt prat. Förbereda och prata INNAN det händer.
Är man 6 år så kan man ju ta till sig ord ganska bra.
:arrow: Fråga hur han känner när man inte lyssnar till honom.
:arrow: Fråga honom hur han tycker ni ska lösa det här.

Prata även med lillasyster om att man ALDRIG får slå eller knuffa. Om hon blir sådär jättearg så kan hon kanske gå därifrån istället?
Jag tycker ni ska genomföra kramen oavsett om det fjantas eller inte.
Min 6 åring har lärt sig att gå iväg när han blir sur. Han kan gå i förväg i skogen, hålla avstånd på 25 -30 meter under en kvart och sen komma tillbaka glad som en lärka. :wink:

När man är sjuk funkar man ju inte lika bra som vanligt. Det är samma här, vi blir trötta, lättirriterade och slarviga allihopa..
Men det fixar man ju lätt iordning när man blivit frisk!
Vår tågresa hem från Stockholm var inte alls så trevlig som uppresan. Trött mamma efter sonens magsjuke-natt, trött och grinig son efter magsjuke-natt och flamsig dotter.. och så 4 och en halv timme tåg..
Idag har alla varit sig själva och på gott humör igen.

Så se det här som en liten fas som ni fixar i ett nafs!
Ös gärna på barnen lite extra delaktighet och kanske några nya uppgifter, gärna gemensamma!

Vi ska göra nytt schema i veckan och då blir det en bakdag för barnen på fredagar. Ska bli spännande att se vad de fixar till då!

Blomman
mariapia

Inlägg av mariapia »

Hej Anna o Blomman o tack för svar........ :heart: :heart: :heart:

Anna: på nätterna är jag så trött att jag inte märker ens när de kommer, och jag tycker ju också att det är mysigt.... :roll: Även min äldsta kille har sovit hos oss en del nu när han haft lunginflammation. För mig känns det konstigt att neka dem detta :? Sen nu med hans tuttenbeteende :-s så vet jag inte, ska jag neka honom att "tutta" som han säger?, jag är bara rädd att förstärka hans beteende..... :?:

Blomman:Vi ska ta och prata lite, det är lätt att fastna.. Men att ändå genomföra kramen det funkar inte, syrran blir så arg över att han inte tar det på allvar att hon då i sin tur springer ifrån och vägrar kramas.....

Godnattkram från Mariapia :)
-04
mariapia

Inlägg av mariapia »

PS. Blomman: vilken jätte-bra idé med en bakdag :D :D
-04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Tuttenprat(6-åring)

Inlägg av annawahlgren »

mariapia skrev: ... min 6-åring som har hamnat i nån form av bebisprat, och speciellt prat om att "tutta", som han säger
:D Du har inte bekymmer med att han ligger i din säng och "tuttar" med handen på bröstet, men du har bekymmer med att han ägnar sig åt bebisprat och tjatar om sitt tuttande.

Du ser säkert sambandet - HAN gör det i alla fall. Han är en "stor" pojke nu (sexårskrisen är andra trotsåldern, kan man säga) och vet mycket väl att han inte ska ligga och "tutta" på mamma på nätterna (som en annan bebis :shock: ). Därför försöker han leka bebis med avsikt, om du förstår - i ett försök att ta kontrollen över någonting han egentligen inte vill alls, därför att det inte anstår honom (längre) - men gör ändå, uppmuntrad av dig och lärd av gammal vana. Han försöker göra sig till herre över sina tillkortakommanden här - dem nämligen som, med din benägna medverkan, motarbetar den utveckling till självständighet som de tre trotsåldrarna syftar till. Han försöker skoja bort dem och driver omgivningen - inklusive dig - till vansinne. (Nåja. Åtminstone att skriva hit och be om hjälp!)

Därför menar jag att du nog skulle sätta dina egna "mys"intressen åt sidan här och se till hans intressen i stället. Och förlägga myset till dagarna, när folk är vakna ordentligt.

Ska skrämma upp dig med historien om en mamma som hade sonen i sängen tills han var sexton år. (Pappa hade sedan länge flyttat ner i källaren.) Varje dag som han kom hem från skolan matade (!) hon honom med hembakta bullar som hon doppade i varm choklad.

Vid sexton års ålder stack han hemifrån och talade aldrig mer med sin mor, så länge hon levde.

:shock:

Så - UT MED HONOM :!: Då slipper du också bebislarvet och tutt-tjatet.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mariapia

Inlägg av mariapia »

Hej Anna och tack igen för svar :heart:

När min pojke kommer till mig om nätterna så brukar han inte "tutta" utan bara ligga brevid, det var faktiskt bara en gång nu i veckan som det hände och det i samband med detta "tuttenprat". Men jag kan förstå hur du menar., och se sambandet. Men hur säger man till sina barn som alltid har fått komma in till mig och min man om nätterna, att de plötsligt inte får det längre? Vilka argument skall man i så fall ha när de undrar varför?
-04
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Alltså nu måste jag bara fråga...HUR BRA SOVER NI EGENTLIGEN????

Jag klarar knappt att dela säng med min make...det är ju sååå trångt och du delar med 3 styckna, inte så små personer längre. Det skulle inte jag fixa. Men eftersom ditt problem inte är där, så borde jag kanske inte peka på det men ändå, jag hade en livlig fantasi hur ni rullar runt allesammans och ingen sover, förlåt mig :roll: :lol:

Att förklara för en 6 åring att du inte kan dela säng med honom är inte så svårt tycker jag...vi sa helt enkelt att alla sover i sina egna sängar för att det är FÖRTRÅNGT för 4 pers i en säng! Det blir ju inte lättare att förklara det för en 14-15 åring och DÅ vill du ju inte dela säng med honom längre eller!? Vi löste det så att vi la en madrass på golvet hos oss och sa att hon fick ligga där om hon ville, men hon slutade att komma istället, sov aldrig på madrassen.... :wink:

Bebispratandet skulle nog jag bara försöka ignorera, inte göra en stor grej av det men man MÅSTE lyssna på varandra och våld tolereras inte såklart!

Har väl inga bättre förslag :roll:

Kram
mariapia

Inlägg av mariapia »

Hej Kajsa och tack för svar :)
Nu är det så sent så jag orkar inte skriva så mycket, återkommer...

Godnattkram Mariapia
-04
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Nu kommer jag och spär på skrämseltaktiken :wink: Min minsta svåger, som nu är 20år (tror jag...) sov hos sina föräldrar tills han var i alla fall 13. Han har fortfarande svårt att sova själv. Han måste somna med tv'n på eller med nån tjej... :roll: Han bor i samma hus som sina föräldrar, fast i egen lägenhet som angränsar till deras. men när de inte är hemma så ser han till att sova över hos nån (tjej)kompis. Gissar att detta är ett direkt resultat av samsovningen...

Nä, nu ska jag sluta tjata :lol: Eran pöjk har väl en egen säng i alla fall. :wink: (min svåger hade bara en bäddsoffa eftersom han ändå aldrig själv :roll: )
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
blomman

Inlägg av blomman »

Tydligen läste min son den här tråden :wink: eftersom han helt oväntat frågade igår kväll om han fick komma till vår säng under natten och sova mellan oss!

Jag blev lite ställd faktiskt. Men sen pratade vi om att alla sover i sin säng.
Han hävdade att han inte kan sova i sin säng. Att han inte kan somna alls där.. (han somnar 2 minuter efter han har lagt sig och sover 11,5 timme, varje natt.. :wink: ) Stora tårar rullade ner för hans söta små kinder, och det sved i mammahjärtat.

Jag sover alltid som en stock, så imorse var jag nyfiken på om han hade dykt upp under natten, men det hade han inte.
Han är ju 6 år nu, och frågar, ifrågasätter och provar.

Trots de stora tårarna hade han sovit som en liten gris hela natten. Han frågade och fick svar och han var tydligen nöjd!

Jag tror inte du ska vara rädd för att ta tag i det här med samsovandet nu.

Kram
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"