Blomman: Näe, det var inte riktigt så jag menade, utan jag menar att det är svårt för MIG att diskutera religion. Jag tycker bättre om att diskutera Bibeln...
Jannika: Inga hard feeling alls

utan mest

för att jag glömde bort det där PM:et...Och LITE upprörd var jag allt när jag läste ditt inlägg...
Sen att det kan begås brott eller felsteg, vilken tro man än har, känns ju ganska uppenbart, iom att ingen är fullkomlig. Vare sig man är Vittne eller katolik. Däremot kan jag inte instämma i att "pedofiler kan härja fritt pga att en org. är sig själv nog".
Åtminstone inte i vår org. Varför skulle inte barn få det skydd de behöver?
Och vår religion är inte alls uppbyggd hierarkiskt, som alla andra religioner.
Det som inte rättfärdigas i bibeln rättfärdigas inte heller av oss, vilken ansvarsställning man än har i församlingen.
Bibeln säger tvärtom, att den som har större ansvar, krävs det MER av. Det är alltså inget man kan gömma sig bakom, för att hunna "härja fritt" i div. hemskheter.
Incest och pedofili hamnar definitivt bland det Bibeln fördömer. Varför skulle inte vi fördöma det?
Syskonens (från uppdrag granskning) lidande är naturligtvis lika stort även med det faktum att det inte var en vuxen som utsatte dem för sexuella övergrepp. MEN det handlade alltså inte PEDOFILI. Förövaren var ett barn.
Det är lika hemskt ändå, men jag personligen skulle inte gilla att bli "lurad", genom att journalister vill vässa en story och då förvränger historien.
Pedofiler i katolska kyrkan, uttrycket känns lite dumt, men sanningen är ju att det är ett ganska känt faktum att präster, munkar och nunnor har sysslat med lite allt möjligt i skydd av nattens mörker
Massor med aborterade foster har hittats i gångarna mellan munkarnas och nunnornas kloster, tex.
För att inte tala om alla gosskörer, kastrati och allt vad det heter, som präster har förgripit sig på.
Varför då, kan man ju fråga sig?
Kan det vara därför att det lever i tvunget celibat, för att på så sätt visa hur andlig man är?
Varför förneka det sexuella, i ett försök att behaga Gud på ett sätt HAN inte bett om?
Då kan man ju fråga sig, var står det i Bibeln att men måste leva i celibat för att behaga Gud ytterligare?
Tvärtom står det så här i Bibeln: " ... några ska... förbjuda att man gifter sig och kräver att man avhåller sig från vissa sorters mat..." 1 Tim 4:3
Därför tycker inte jag att man kan jämföra ett (sk) pedofilfall (eller incest om man nu vill) som jag inte alls förnekar har hänt, med ex. katolska kyrkans prästers VANA av att förgripa sig sexuellt på folk, stora som små!
Nu är jag ute på hal is för jag vill heller inte såra någon som ev. tillhör katolska kyrkan.
Men jag ville bara få perspektiv på detta med Uppdrag´s progam.
Nog om DET...
Nu måste jag hämta barnen från skolan!
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.