Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
blomman

Inlägg av blomman »

AnnaO skrev::D
För att kunna diskutera "min" religion måste jag liksom utgå från ett par saker.

Allt det här måste man ju bli övertygad om först, eller hur, men om vi förutsätter nu för sakens skull bara, att det är så...
Men man kan väl diskutera religion utan att tro?
Jag är oerhört nyfiken på religioner, utan att själv vara troende.
Jag tycker det är jätteintressant att höra hur och vad andra tror!
Eller det var kanske inte alls så du menade?

Min syster funderade ett tag på att bli religionslärare, och hon är ateist, för att hon tyckte att det var så spännande!
Dessutom är väl en ateist perfekt för att lära ut religion i skolan, man blandar inte in sin egen tro utan kan förmedla olika religioners läror opartiskt!
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D

Blomman: Näe, det var inte riktigt så jag menade, utan jag menar att det är svårt för MIG att diskutera religion. Jag tycker bättre om att diskutera Bibeln...

Jannika: Inga hard feeling alls :wink: utan mest :oops: för att jag glömde bort det där PM:et...Och LITE upprörd var jag allt när jag läste ditt inlägg...

Sen att det kan begås brott eller felsteg, vilken tro man än har, känns ju ganska uppenbart, iom att ingen är fullkomlig. Vare sig man är Vittne eller katolik. Däremot kan jag inte instämma i att "pedofiler kan härja fritt pga att en org. är sig själv nog".

Åtminstone inte i vår org. Varför skulle inte barn få det skydd de behöver?

Och vår religion är inte alls uppbyggd hierarkiskt, som alla andra religioner.
Det som inte rättfärdigas i bibeln rättfärdigas inte heller av oss, vilken ansvarsställning man än har i församlingen.
Bibeln säger tvärtom, att den som har större ansvar, krävs det MER av. Det är alltså inget man kan gömma sig bakom, för att hunna "härja fritt" i div. hemskheter.
Incest och pedofili hamnar definitivt bland det Bibeln fördömer. Varför skulle inte vi fördöma det?

Syskonens (från uppdrag granskning) lidande är naturligtvis lika stort även med det faktum att det inte var en vuxen som utsatte dem för sexuella övergrepp. MEN det handlade alltså inte PEDOFILI. Förövaren var ett barn.

Det är lika hemskt ändå, men jag personligen skulle inte gilla att bli "lurad", genom att journalister vill vässa en story och då förvränger historien.

Pedofiler i katolska kyrkan, uttrycket känns lite dumt, men sanningen är ju att det är ett ganska känt faktum att präster, munkar och nunnor har sysslat med lite allt möjligt i skydd av nattens mörker :?
Massor med aborterade foster har hittats i gångarna mellan munkarnas och nunnornas kloster, tex.
För att inte tala om alla gosskörer, kastrati och allt vad det heter, som präster har förgripit sig på.
Varför då, kan man ju fråga sig?
Kan det vara därför att det lever i tvunget celibat, för att på så sätt visa hur andlig man är?
Varför förneka det sexuella, i ett försök att behaga Gud på ett sätt HAN inte bett om?
Då kan man ju fråga sig, var står det i Bibeln att men måste leva i celibat för att behaga Gud ytterligare?
Tvärtom står det så här i Bibeln: " ... några ska... förbjuda att man gifter sig och kräver att man avhåller sig från vissa sorters mat..." 1 Tim 4:3

Därför tycker inte jag att man kan jämföra ett (sk) pedofilfall (eller incest om man nu vill) som jag inte alls förnekar har hänt, med ex. katolska kyrkans prästers VANA av att förgripa sig sexuellt på folk, stora som små!

Nu är jag ute på hal is för jag vill heller inte såra någon som ev. tillhör katolska kyrkan.
Men jag ville bara få perspektiv på detta med Uppdrag´s progam.
Nog om DET...

Nu måste jag hämta barnen från skolan!
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Gablex

Inlägg av Gablex »

Nemo saltat sobrius?! = Ingen dansar nykter
Liber primus latinus? = Den första boken i latin
Alea iacta est! = Tärningen är kastad
Pärlor ante porcas! = Pärlor för svinen (inga likheter i övrigt! :lol: )
Bonus pater familias = God familjefader
Pacta sunt servanda = Avtal ska hållas

Sorry... :oops: Det var inte min avsikt att verka bildad :lol: :lol: :lol: Jag tror att många som liksom jag och K-ina läste latin på gymnasiet har ungefär dessa kunskaper kvar...

Jag tror inte på en Gud, inte ens en kraft av något slag som har skapat allt.
Jag tror faktiskt att det bara är fysikens lagar, helt naturliga som har åstadkommit universum, jorden, oss.
För mig är det väldigt spännande, men jag anser inte att det finns en tanke bakom det.
Jag tror inte att det finns någon jag kan be om hjälp, någon som kan ändra världen för att jag ber. Den enda som kan ändra mitt liv är jag.
Jag tror att när jag dör så är det slut. Inget mer.
(såhär skrev blomman och jag är SÅ KASS på att citera så här mitt i ett inlägg!!)

OK, då tror jag att jag vet skillnaden mellan oss. Jag vet inte om jag tror på en gud, däremot på en kraft och en tanke bakom. Jag kan helt enkelt inte tro att allt som händer bara är en slump. Jag tror benhårt på att saker och ting händer oss för att de är del i en plan. Det kan säkert låta cyniskt om man har råkat ut för en massa negativa saker, men FÖR EGEN DEL måste jag tro det, om mitt liv alltså.

Däremot tror jag inte heller att någon annan än jag kan ändra mitt liv. Inte i grunden. Jag tror dock att andra kan påverka hur mitt liv är, men i så fall andra människor och inte någon kraft.
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Vilken fantastisk tråd detta blivit... :heart:

*sörplar kokkaffe och grunnar på livet*

Tack alla ni som ovetandes förgyller mina amningsstunder!

:-({|= =D>

/Fjällmor
Jannika

Inlägg av Jannika »

Heeeej gulle-Fjällan! :heart:

Saknar dig i etern mer handfast liksom men det känns ändå bra att du är med andligen. :D Visst har den utvecklat sig fint den här tråden? Det är som en fantastisk fjäril som fäller ut nya vingar varje gång man öppnar den efter att ha varit borta.
Gablex skrev:Sorry... Det var inte min avsikt att verka bildad
:lol: :lol: Du är ursäktad! :lol: Jag skulle gärna kunna lite latin som jag kunde svänga mig med (jag menar inte att DU svänger dig, bara att jag skulle vilja). Och Storprinsens dans var tog den för tur bort innan den ens landat? Teaser! Snäääälla.
Gablex skrev:Jag tror benhårt på att saker och ting händer oss för att de är del i en plan. Det kan säkert låta cyniskt om man har råkat ut för en massa negativa saker, men FÖR EGEN DEL måste jag tro det, om mitt liv alltså.
Där delar vi uppfattning med tillägget att inom den planen finns den fria viljan. Låter det corny?

Gör så här nästa gång... Kopiera texten du VILL ha med. Tryck på Quote ovan. Klistra in. Tryck på Quote igen. Voila! Vill du citera med namn blir det lite bökigare men kolla i början av tråden så förklarar Tinis så pedagogiskt och bra. :heart:

Hej igen AnnaO! Vad bra att du inte surnade ur på mig. :D Du behöver verkligen INTE ha dåligt samvete för uteblivet svar, men det har jag ju också redan skrivit. :D För alla andra, av en slump(?) försökte jag köpa ett par skor på blocket av Anna utan att vi visste att det var den andre! Men hon hade redan sålt dem. :lol: Och Nella har haft Annas barns andningslarm i tredje hand. Nu hjälper det en liten prematurbebis i Stockholm. :heart:

Jag tycker JV verkar väldigt hierarkiskt uppbyggt, har jag helt fel menar du? På vilket sätt skiljer sig organisationens uppbyggnad från andra samfunds?

Och jag menar VERKLIGEN inte att JV skulle rättfärdiga övergrepp rent ideologiskt, det finns det nog inga som gör överhuvudtaget men de handlingar som görs/inte görs kan ju i praktiken leda till att den enskilda människan upplever det så.

Du som har lite inside, vad hände med den här förövaren då? Blev det polisanmält någonsin? Varför kände sig brodern tvingad att lämna JV? Han verkar ju inte tycka själv att han fått något stöd alls medan förövaren fortsatte att vara aktiv. Och vad menar du med barn? Under 18? (Alla frågor är intresserat frågade, inte anklagande även om det kan verka så när de blir uppradade så här :D ).

Och hur är det med de som hoppar av, får de verkligen inte träffa sina släktingar som är kvar? jag har hört så himla många såna historier att jag inte kan avfärda det som skvaller. Upplys mig! :lol:

Och jag håller helt med dig vad gäller celibatet. Det är som de som bantar, de tänker inte på annat än mat, haha! Law of attraction. Men jag förstår också varför det infördes, sexualiteten är en stark kraft som kan mäta sig med religion vad gäller påverkan så det är smart att inkludera den om man vill ha anhängare. :lol: (obs skämt)

Annars är mina barn så himla roliga nuförtiden! Det är humor hela dagarna. Jag har fyra seriefigurer i mitt hus. Hela eftermiddagen har de hoppat på hoppmadrassen som finns i Jajas rum medan vi lyssnat på Stor musik för små öron(en fab skiva för mammor också!). Jander har alternerat mellan olika hittpå-djur beroende på musik; snögepard (har kamouflagepäls och lägger ägg), nattiger, vampyr, flyghare osv medan Nike hållit sig till att spela en rödhalsad gås från nån av Små Einsteins-programmen medan Milo hoppat runt i Nikes klänning med en riddarhjälm på huvudet. Det kanske inte låter så kul men om man träffat Milo så förstår man. Han är en mycket trind liten herre med korviga ben, tjocka kinder, stora ögon med världens längsta ögonfransar och en bestämd, lite trumpen utgångsmin. Anna W kallar honom för Sumobrottaren. Det plus utstyrseln! Helt obetalbart. Nella, den lilla bävern, har ålat/krupit runt i rummet och pillat upp tapetvåder och dragit ur kontakter under höga, nöjda grymtanden och med underkäken i nån ny sorts Percy Nilegård-position. Ja, vad säger man? :lol:

Nån mer som provat glassen?

Kram Jannika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Jannika skrev:Heeeej gulle-Fjällan! :heart:

Saknar dig i etern mer handfast liksom men det känns ändå bra att du är med andligen. :D Visst har den utvecklat sig fint den här tråden? Det är som en fantastisk fjäril som fäller ut nya vingar varje gång man öppnar den efter att ha varit borta.
:heart: :oops: O:) tack...

Jag måste då erkänna att jag blivit svååårt beroende av denna tråden, kollar den flera gånger om da'n! :oops: :-$

Jannika skrev: Annars är mina barn så himla roliga nuförtiden! Det är humor hela dagarna. Jag har fyra seriefigurer i mitt hus. Hela eftermiddagen har de hoppat på hoppmadrassen som finns i Jajas rum medan vi lyssnat på Stor musik för små öron(en fab skiva för mammor också!). Jander har alternerat mellan olika hittpå-djur beroende på musik; snögepard (har kamouflagepäls och lägger ägg), nattiger, vampyr, flyghare osv medan Nike hållit sig till att spela en rödhalsad gås från nån av Små Einsteins-programmen medan Milo hoppat runt i Nikes klänning med en riddarhjälm på huvudet. Det kanske inte låter så kul men om man träffat Milo så förstår man. Han är en mycket trind liten herre med korviga ben, tjocka kinder, stora ögon med världens längsta ögonfransar och en bestämd, lite trumpen utgångsmin. Anna W kallar honom för Sumobrottaren. Det plus utstyrseln! Helt obetalbart. Nella, den lilla bävern, har ålat/krupit runt i rummet och pillat upp tapetvåder och dragit ur kontakter under höga, nöjda grymtanden och med underkäken i nån ny sorts Percy Nilegård-position. Ja, vad säger man? :lol:
:lol: :lol: :heart: :lol: :lol:

ÅH vilken lovely syn! Tänk den som fick vara hos er en dag eller så... det vore...*suckar som Askungen* alldeles underbart...

/Knäppgöksmamman
Gablex

Inlägg av Gablex »

Jannika skrev:Och Storprinsens dans var tog den för tur bort innan den ens landat? Teaser! Snäääälla.
Ja, eftersom du ber så snällt... Äh, det är inte alls i paritet med hans bakningsorgier (min Storprins fick i somras för sig att han skulle baka sig igenom Sju sorters kakor). Däremot kom han hem från skolan häromdagen och upplyste mig om att jag borde köpa Absolute Kidz 21, för låt nummer 9 var så bra. Med lite listigt detektivarbete hittade vi gemensamt denna låt på Youtube och länken kommer här:

www.youtube.com/watch?v=mY1AnCJsxDk

Så nu stänger han in sig i vår hall (där vår dator står), vrider upp ljudet på max och diggar loss sådär 15-20 gånger i sträck.... :lol: :lol: :lol: Iggy (kodnamn :wink: ) är svårt nöjd eftersom han älskade den här grabben?gubben?tanten? redan vid förra årets Mello...

Häromdagen dansade Prinsen så häftigt att han kom ut till mig i köket och upplyste mig om att han var helt svettig och var tvungen att ta en dusch efter dansen.. :lol: :lol: :lol: Ja, det är verkligen The Wonderful World of Gabriel :D

Planen & den fria viljan är vi helt eniga om, du & jag, Jannika!

Dina barn låter så härliga. Nella/Percy :lol: Men vad gjorde DU när de hade så kul? Jag misstänker att du var med & hoppade..?!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jannika skrev: Hej igen AnnaO! Vad bra att du inte surnade ur på mig. :D Du behöver verkligen INTE ha dåligt samvete för uteblivet svar, men det har jag ju också redan skrivit. :D För alla andra, av en slump(?) försökte jag köpa ett par skor på blocket av Anna utan att vi visste att det var den andre! Men hon hade redan sålt dem. :lol: Och Nella har haft Annas barns andningslarm i tredje hand. Nu hjälper det en liten prematurbebis i Stockholm. :heart:
:lol: Kanske var det just dom skorna jag köpte av Anna O?? 8) Ett par suveräna Ecco-kängor strl 24, för typ ett år sen? Dom är urvuxna nu, så om det var dom kan du få köpa dom nu, Jannika :!: Anton är redan storlek 26, på väg att växa ur dom också :shock: . Undrar vad det tyder på?

Känner mig inte så involverad eller engagerad i religion-pratet, men GLASS är ju gott!! Har inte testat din, Jannika, det måste vi göra!! VI brukar göra så här:
Grädde
Frysta bär/fryst banan
Ev 1-2 äggulor
Mixa! Klart!

En extra puss till fjällmor :heart: !
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Nu har jag äntligen kommit från jobbet så jag kan svara...

Och förresten, Jannika, jag skäms i alla fall över det där uteblivna mejlet... Men nu får jag ta o komma över det :lol:

Oj, vad svårt det blev nu!
Jag svarar på det jag kommer på för tillfället, ok?

Vad gäller det där programmet så var killen 8 år när han började med sina övergrepp tydligen. Vid de sista hade han precis fyllt 18.
Åldern var ju en ganska viktig detalj i sammanhanget.

Jag vet ärligt talat inte så mycket mer, jag såg det programmet för så länge sen, vet inte varför han tyckte att han inte fått stöd och så, men jag kan föröka ta reda på det som går.

Nästa fråga. Hierarki.

Ja, när jag tänker på det ordet då tänker jag nog på att högst upp kommer typ en påve som har massor av makt och sedan resten neråt i en pyramidform.
Så funkar inte vi, även om det kanske kan tyckas så. Det är klart att det finns en viss organisationsform, med tex äldste och så.
Men ingen av dessa har någon titel eller viss position som gynnar dem, utan dessa äldste jobbar mer än någon annan i församlingen helt utan lön i någon form, precis som alla vi andra, för den delen. Allt vi gör är helt ideellt.
Allt ALLA gör är helt utan lön. Allt materiellt, tex tidskrifter och böcker bekostas med frivilliga bidrag.
Finns ingen som sitter på några miljoners miljarder som de samlat ihop av församlingsmedlemmars framtvingade tionde.

Därför tycker inte jag att man kan använda begreppet hierarki här. Det är ingen pyramidverksamhet.

Då kommer vi till nästa fråga. Så kallade avhoppare.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men jag gör ett försök :wink:

När man blir Vittne är man helt medveten om vilket val man gör. Man föds inte som JV. Ingen blir Vittne utan att veta vilka normer som gäller.
Om man känner att man inte längre kan stå för detta kanske man inte längre vill vara ett.
Man vet fortfarande vilket val man gör och man är ju inte precis utkastad, utan man vill helt enkelt inte vara med, då är det ju ganska naturligt att man inte umgås längre eftersom man inte längre har samma värderingar.

När det gäller familjen så får man visst träffas, men det som ofta händer är att man har så olika liv och livsstil att det av sig självt sker en brytning av större eller mindre grad. Men det är inte förbjudet att prata eller träffas.

Det var det jag kom på nu, det tog mig en timme att skriva :roll: ATT jag ska vara så långsam...
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej vänner! :heart:
Gablex skrev:Dina barn låter så härliga. Nella/Percy Men vad gjorde DU när de hade så kul? Jag misstänker att du var med & hoppade..?!
Nej, nej! :shock: Tyvärr står hoppmadrassen på övervåningen och är också tak till matrummet. Där hänger en schleten kristallkrona, men ändock. Skulle jag hoppa så fanns den inte mer. Varde ljus fast tvärtom...

Nu ska jag tillägga att mina barn inte ALLTID är så här skojsiga. jag vill inte glorifiera föräldraskapet så att folk från andra forum inte vågar komma hit. :wink: (Miar70 har ett styvt jobb med bångstyriga mammor på andra forum. Heja! Se Tinis kackeltråd.)

Men när de är roliga är de fantastiskt roliga. :lol:

Storprinsen är som jag. Vilket har spridit sig även till Jander. Har jag en favvo då HAR jag en favvo. Många gånger. Högt. :oops: Oops, hur lät det där då? Ja, ni vet vad jag menar. Med musiken alltså. Guu, vad jag trasslar in mig....

Hej JennyH, det är mysigt att ha dig i tråden med eller utan religionssnack. Och jag missminner mig, det var en väst som var såld, inte skorna. Ja-ja, tack för erbjudandet i alla fall men 24 kommer ingen ha här på ett tag. Din glass är nog lite nyttigare, utan socker.

Näe, nu ska jag sova.

Puss alla gurkor!

Jannika
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

JennyH skrev: :lol: Kanske var det just dom skorna jag köpte av Anna O?? 8)
Nej, tyvärr, det var inte dem, JennyH :lol:
Det var ett par större i stl.33..

Och Jannika du minns fel :lol: Din mamma hade överraskat dig med ett par finskor till Jander så du behövde inte mina!

Och det var lika bra det för Vincent kunde tydligen ha dem ett bra tag till, till nu, typ 8)
Gäst

Inlägg av Gäst »

AnnaO skrev:
Och Jannika du minns fel :lol: Din mamma hade överraskat dig med ett par finskor till Jander så du behövde inte mina!
:shock: :-s har folk egna finskor... i pluralis... :-k jaja... :roll:

JAHA! :D finskor! #-o :lol:

skall genast koppla på hjärnan. :oops: Denna morgon också. :roll:
kiki

Inlägg av kiki »

Päivi :lol: :lol: :lol: Det tog ett tag för mig (som är humorbefriad) men sen trillade poletten ner och jag fick morgonens SKRATT, tack Päivi

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Lua

Inlägg av Lua »

Jag är betagen och betuttad och alldeles såld på den här tråden! Vilken läsning för hjärtebarnskontrollanten! *pöser över av stolthet*

Jag skulle ha kunnat skriva samtliga blommans inlägg. Men ateist... ja, kanske?! Jag älskar kyrkan, själva byggnaden då. Jag njuter av språket i vissa delar av bibeln och jag går igång på gospel och lovsång. Men jag tror inte på någon skapare, inte på någon bakomliggande tanke och inte på något liv efter detta. Så fick ni min tro (eller brist på tro) i kortformat!

Jag spelar ju revy för fullt just nu, sista föreställningen på lördag. Sedan tänker jag kackla MERA i den här härliga tråden!

Och Päivi! Jag läste också finskorna först, innan jag förstod att det var fin-skorna :lol: :lol: :lol: :!:

Kram Lua. :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: :lol: Haha! Mer FINSKOR åt folket! Mera Päivi! Går du att dubblera? I så fall vill jag ha ett eget ex här hemma. :wink:

När får vi höra om dina bibliska karlar?

Här går man fram och tillbaka till dagis och hittar två kurbebisar i grannskapet. Imorgon ska det lånas ut SHN-böcker. Jag har bara två så nu får det inte dyka upp fler.

Lua! :heart: Kom, kom! Du är självskriven här när du revyat färdigt. Hur GÅR det? Dramaten nästa antar jag. :heart: Om inte annat borde du få jobb där som manusförfattare.

Och tack AnnaO för all tid du lägger ner på att upplysa och informera oss som inte är vittnen. Det är SÅ intressant att höra om! Att allt arbete var ideellt och att ni inte har tionde visste jag inte. Du skrev att man inte föds till vittne. Hur kom du själv att välja den vägen? (Du behöver inte svara om du inte vill).

Kram Jannika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"