Vi har tvillingpojkar på 2½ år som börjat krångla med dagslurarna. Det kanske är i denna ålder man slutar sova? Det brukar dock bli ganska gnälligt sent på eftermiddagen när de inte har sovit någonting. T verkar dessutom ha lite större sömnbehov och skulle nog verkligen behöva en stunds sömn mitt på dagen. De gånger de somnar hemma brukar de sova ganska länge, upp till 1½ timme. På dagis sover de nästan alltid, så det är hemma på helgerna som det spårar ur.
J & T delar rum och har varsin spjälsäng. Det som ofta händer är att de börjar leka med varandra i sängarna. Det är iofs roligt att de leker och pratar med varandra men någon sömn eller vila blir det inte. J tänder ibland taklampan (som han når från sängen). Det löser vi genom att gå in och skruva ur den. Så småningom blir de rejält uppspelta och kastar ut alla sängkläder, nallar och madrassen ned på golvet. Sen går det DEFINITIVT inte att sova. Vi brukar vara ganska hårda med att inte ta upp dem även om det är världens tjatter därinne och de verkar klarvakna. Ibland är det bara J som är vaken och som pratar/sjunger för sig själv medan T lyckats somna ändå.
Det logiska kanske vore att de skulle sova i olika rum, men vi har inte riktigt utrymme för det hemma och jag tycker att det BORDE FUNGERA att de sover i samma rum.
Denna helg har de börjat med ett nytt "bus" - att klättra över i varandras spjälsängar. Det är ju iofs enkelt löst genom att sära på dem lite mer. Men dessutom har T (som är den vigaste) lärt sig klättra ur helt och komma ned på golvet. Idag när jag gick in till dem satt T och lekte i halvmörkret på golvet, J stod i sin säng och ropade "jag vill också komma neeer!" och alla sängkläder låg på golvet...
Vi har provat tipset här på forumet med ljudsaga på CD. Det fungerar bara ibland (och då har båda två somnat). Ibland lyssnar de bara en liten stund på sagan och sen tar leken över.
Vi har också provat att gå ut och leka på förmiddagen (istället för eftermiddagen) för att "trötta ut" dem men det har inte heller varit särskilt framgångsrikt.
Jag är lite osäker på hur vi ska hantera detta. De är alltså inte ledsna för att de ska vila. De brukar mer konstatera "Vi vill inte" och sen leker de istället. Är det dags att vi ger upp dagslur/vila? Kanske lägga dem tidigare på kvällen istället? Det här med luren har krånglat ganska länge för oss nu. Hela jullovet sov de inte middag en enda gång ordentligt, så det blev tyvärr ganska gnälligt på eftermiddagarna.
Schemat ser ut ungefär såhär (dagslur och lunch är anpassat efter dagistiderna och vi vill ju ha samma tider hemma som på dagis):
7:00 - Vaknar
7:30 - Frukost
10:30 - Mellanmål
11:15 - Dagslur
13:00 - Lunch
15:30 - Mellanmål
18:00 - Middag
19:15 - Varm mjölk & saga eller barnfilm
20:00 - Sova natt
Tacksam för svar!