Tvillingar som leker istället för att sova/vila

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Hermione

Tvillingar som leker istället för att sova/vila

Inlägg av Hermione »

Hej!

Vi har tvillingpojkar på 2½ år som börjat krångla med dagslurarna. Det kanske är i denna ålder man slutar sova? Det brukar dock bli ganska gnälligt sent på eftermiddagen när de inte har sovit någonting. T verkar dessutom ha lite större sömnbehov och skulle nog verkligen behöva en stunds sömn mitt på dagen. De gånger de somnar hemma brukar de sova ganska länge, upp till 1½ timme. På dagis sover de nästan alltid, så det är hemma på helgerna som det spårar ur.

J & T delar rum och har varsin spjälsäng. Det som ofta händer är att de börjar leka med varandra i sängarna. Det är iofs roligt att de leker och pratar med varandra men någon sömn eller vila blir det inte. J tänder ibland taklampan (som han når från sängen). Det löser vi genom att gå in och skruva ur den. Så småningom blir de rejält uppspelta och kastar ut alla sängkläder, nallar och madrassen ned på golvet. Sen går det DEFINITIVT inte att sova. Vi brukar vara ganska hårda med att inte ta upp dem även om det är världens tjatter därinne och de verkar klarvakna. Ibland är det bara J som är vaken och som pratar/sjunger för sig själv medan T lyckats somna ändå.

Det logiska kanske vore att de skulle sova i olika rum, men vi har inte riktigt utrymme för det hemma och jag tycker att det BORDE FUNGERA att de sover i samma rum.

Denna helg har de börjat med ett nytt "bus" - att klättra över i varandras spjälsängar. Det är ju iofs enkelt löst genom att sära på dem lite mer. Men dessutom har T (som är den vigaste) lärt sig klättra ur helt och komma ned på golvet. Idag när jag gick in till dem satt T och lekte i halvmörkret på golvet, J stod i sin säng och ropade "jag vill också komma neeer!" och alla sängkläder låg på golvet... :roll:

Vi har provat tipset här på forumet med ljudsaga på CD. Det fungerar bara ibland (och då har båda två somnat). Ibland lyssnar de bara en liten stund på sagan och sen tar leken över.

Vi har också provat att gå ut och leka på förmiddagen (istället för eftermiddagen) för att "trötta ut" dem men det har inte heller varit särskilt framgångsrikt.

Jag är lite osäker på hur vi ska hantera detta. De är alltså inte ledsna för att de ska vila. De brukar mer konstatera "Vi vill inte" och sen leker de istället. Är det dags att vi ger upp dagslur/vila? Kanske lägga dem tidigare på kvällen istället? Det här med luren har krånglat ganska länge för oss nu. Hela jullovet sov de inte middag en enda gång ordentligt, så det blev tyvärr ganska gnälligt på eftermiddagarna.

Schemat ser ut ungefär såhär (dagslur och lunch är anpassat efter dagistiderna och vi vill ju ha samma tider hemma som på dagis):

7:00 - Vaknar
7:30 - Frukost
10:30 - Mellanmål
11:15 - Dagslur
13:00 - Lunch
15:30 - Mellanmål
18:00 - Middag
19:15 - Varm mjölk & saga eller barnfilm
20:00 - Sova natt

Tacksam för svar!
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Jag förstår att ni vill ha sama tider som på dagis, men det jag ändå reagerar spontant på är att 11.15 är ganska tidigt för en lur om man vaknar 7. Att prova och lägga dom lite senare kanske skulle funka bättre? Min son hade lur vid 12 men jag fick skjuta fram och förkorta den när han kom till ungefär den åldern som era är i nu. Så då sov han 45 minuter med start kvart i ett istället.
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag håller med elin sofia att luren är väldigt tidigt. Min son sover 12 timmars natt och sen 2 timmar 12.30-14.30.

Däremot tycker jag INTE att luren skall kortas därför att ni har enbart 11 timmars natt. Jag är väldans stor förespråkare för att alla barn från det att de börjar dagis till långt upp i skolåldern skall ha 12 timmars natt! Så om ni behåller 11 timmar bör ni absolut ha minst 1,5 timmes lur tycker jag. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hermione

Inlägg av Hermione »

Tackar så mycket för svar! :D
Man kan väl säga att 11:15 är tiden som gäller på dagis, medans hemma blir det något senare, kanske 11:30. Vi kan ju prova att lägga dem kl 12 hemma men vi vill inte avvika alltför mycket från vardagstiderna på dagis. En annan justering är att lägga dem lite tidigare, 19:30.
Om vi kan få dem att sova 11,5h/natt och 45 min lur så är det ju helt klart en förbättring. Men problemet är alltså att få dem att somna när de hetsar upp varandra i rummet....
Kvällsläggningen brukar aldrig vara några problem, för då är de sömniga.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Instämmer: luren ligger för tidigt.

De är stora nog att ha en annan rutin hemma (återkommande så) än på dagis. Allting annat är ju ändå annorlunda, eller hur :?:

Så ut med dem på förmiddagen, låt dem rasa av sig för fulla gubbar (inte i vagn, alltså), och lägg dem tidigast 12, är mitt heta tips. Och så 19.30 på kvällen.

Och servera en ramsa till kvällen utanför dörren, x4 (minst), som de strax associerar med att sova så gott. Den använder du sedan inför dagsluren också. Öva upp den tjusigt och glatt och rytmiskt och punktsättande, utan namn - dra dem båda över en kam - och sätt in en påminnelse så fort du hör minsta prassel i sänghalmen, men fortfarande utifrån.

De ska inte kunna se varandra. Det finns gott om tvillingföräldrar som sätter en skena i taket och drar för ett draperi mellan sängarna när det är dags att sova, du vet enligt den amerikanska sjukhusmodellen... Det har stora fördelar: man behöver inte ha kolmörkt på dagen, och varje litet barn får vara i fred för sig.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hermione

Inlägg av Hermione »

Tackar och bockar för goda råd! :)

Ok, vi ska alltså inte vara så rädda för att ha en annorlunda hemma-rutin på helger och semestrar då. Kanske tar vi då lunchen före luren t.o.m. så pojkarna inte hinner bli hungriga. Sova tidigast kl 12 och nattning 19:30 får det bli!

Det där med att de inte ska kunna se varandra får vi fundera ut någon fiffig lösning på... :idea: Jag har hela tiden visualiserat att de ska ligga i en liten våningssäng så småningom och då ser de ju inte varandra - tänker mig IKEAs Kura-säng (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80123993) med en bäddmadrass på golvet så att den funkar som våningssäng. I en sådan går det ju att skärma av med sänghimmel, filt och dylikt. Frågan är då om det är för tidigt att byta till en sådan större säng, eller om det är dags nu när de börjat klättra ur spjälsängarna :?:
Annars får vi väl ta till en övergångslösning med någon slags draperi - även jag inte gillar att borra i väggar och tak.

J & T kurades när de var 6 månader så nätter/kvällar har aldrig varit några egentliga problem. :D Vi har dock kört med en annan ramsa på dagen, men om jag tolkar dig rätt Anna, så låter det som att vi borde ha samma på dagen som på natten för att nattramsan associeras med god sömn.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Hermione skrev: Frågan är då om det är för tidigt att byta till en sådan större säng, eller om det är dags nu när de börjat klättra ur spjälsängarna :?:
:D Kära nån, skulle du byta till större / öppna sängar nu därför att de börjat klättra ur spjälsängarna, då inbjuder du verkligen till trafik :roll:

Det är för tidigt. Spjälsängen ger i alla fall ett visst motstånd och utgör dessutom ett klart definierat sovutrymme, som ett "rum". Utmana inte ödet :!: Vänta till efter trotsåldern.

Att borra på tre ställen i taket för att kunna fästa en skena är väl inte värre än vad folk gör hela tiden nu när de ska ha spottar överallt? Det går ju enkelt nog att spackla igen senare.

Avskildhet vid sömn, ett eget, ostört sovutrymme, är A och O för de flesta människor, och det tycker jag man ska helga. De är fantastiskt att små barn kan stänga av öronen, om de bara slipper se saker. Man förstår det om man tänker på sig själv på ett party till exempel i ett hus där man ska få ligga över. När man känner sig svimfärdig och har partat klart drar man sig tillbaka till "sitt" rum, sovutrymmet man fått sig tilldelat. Och kan sova som en gris, hur mycket oväsen det än är utanför dörren, där folk fortsätter parta. Men skulle någon komma på idén att öppna dörren, att komma in, att släppa in hela kakofonin därute - då blir man INTE glad :roll:

Ramsan på dagen ska inte innehålla ordet natt, det är det hela :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hermione

Inlägg av Hermione »

Tack för det klargörandet! :D Jo det är med största sannolikhet så att det skulle bli mer spring utan spjälor. Vi behåller spjälsängarna. Får börja kolla på draperi-varianter.

Du är fantastisk Anna som hinner läsa och svara på så många inlägg! :thumbsup: :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"