Skall vi förbjuda henne att ha på sig trosor???

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
rebekka4

Skall vi förbjuda henne att ha på sig trosor???

Inlägg av rebekka4 »

Usch vilken jobbig dag - och inte den första i raden heller :(

Rebekka har rätt länge - men inte varje dag - hävdat att: "Mina trosor sitter dåligt." Vi har tålmodigt försökt rätta till dem, prövat med andra modeller, frågat hur och var de sitter dåligt etc. Vi har också försökt modellen som heter det fixar vi och nu sitter de bra och nu skall vi ta på oss. Ibland har det ena hjälpt och ibland det andra, men ofta först efter en stor scen, där hon först kastar sig på golvet och skriker och gråter som en galning. Det påverkar hela påklädningssituationen och ofta får vi hålla fast henne och tvinga ner henne i kläderna.

Hon säger det också på dagis. Andra gånger är det helt strunt samma hur trosorna sitter. Då drar hon själv på sig trosor, strumpbyxor och byxor så att det hela sitter snett och vint och springer runt helt opåverkad.

Vet att detta med "trosproblemet" delvis kan förklars med trotsåldern - inte minst för att det spårade ur helt och hållet i fredags. Hade då varit hemma med henne i fem dar pga förkylning. Hon hade gått i mysdräkt hela veckan men varja dag fått veta, att när man skulle ut så skulle man alltså ha på sig trosor etc igen. Och så skulle vi ut...

Det skall sägas att vi förväntar familjeförökning, om allt går som de spår så kommer bebisen i övermorgon. Pappan jobbar, och jag var alltså ensam hemma med Rebekka. "Jag vill inte ha på mig trosona". Jag: "Nä, men det skall du för nu skall vi ut och handla." På med dem. "Mina trosor sitter dåligt!!!!!!"

Jag och min stora mage kämpade med att få på henne kläderna och hon gapade och skrek. Sen vägrade hon att gå ut och kissa. I vanliga fall hade jag lyft ut henne och satt henne på toaletten. Men jag orkade inte mera. Så jag sa: "Vi går inte ut förän du har kissat." Sen satte jag mig och tittade på TV. Hon lägger sig raklång på golvet med armarna in under kropppen och titta med. Så säger hon: "Mamma. Skall vi vara goda vänner?" "Ja, gärna - då går du in och kissar och sen hämtar du din overall, och så går vi." Rebekka lägger sig igen på samma sätt på golvet. Detta upprepas flera gånger i en timma. Sen säger hon "Mamma, jag måsta kissa!" Jag: "Bra, gå in på toa då, så skall vi ut sen." "Nej, jag tänker kissa i mina byxor," säger barnet.

Då får jag ett spel. Vet att detta är helt fel, men vi skulle bara ut och handla, och jag är helt slut redan innan i och med att jag sover dåligt etc. "Om du gör det, säger jag, så kommer jag bli så jättearg på dig!" "Men jag tänker kissa i mina byxor nu. Jag har redan gjort det."

"Skynda dig och spring ut på toa, nu!!!!"

Det hela slutar med, att hon först kissar mera i byxorna och jag kommer med diverse hot som att man inte får se barnprogrammen när man kissar i byxorna med flit etc. (inte bra...) och sen tar hon av sig byxorna och kissar på golvet. Då blir jag så arg så jag lipar så jag hulkar och skakar.

Hon tröstar, vi blir vänner, och kommer till sist ut efter två (!) timmar.

Har just haft en scen och jättekonflikt med ännu en "Mina trosor sitter dåligt." Helt nya trosor, utan sömmar, som vi köpt i går...

Vi har haft andra trotssituationer, som vi har löst med hjälp av BB. Och vi tänker nu om vi skall förbjuda henne att ha på sig trosor. Och genomföra det. Problemet är dock, att det inte alltid bara är trosorna, som sitter dåligt. Och hon kan ju inte gå ut naken...

Hjälp oss - snälla. Bara tanken om att hon skall hålla på så här när den lilla nya bebisen kommer gör att jag blir helt utmattad. Vet ju, att jag bara kommer vara ännu mera trött då.

Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej du :D !

Och grattis i förskott, om man får säga så.

Lite fnissig blir jag över hur lika olika barn trotsar :lol:. På min stora har både kalsonger, strumpor och vantar suttit "inte b(r)a!". Oj då, hur ska de sitta då :-k ? Få se :D ?, kan man då nyfiket undra. Men till att börja med kan man faktiskt också ställa lite krav på att så stora småfolk klär sig själva. Ber man om hjälp får man förstås det (hjälp till självhjälp), men till största delen kan de själva få på sig både underbyxor och annat. Då gör ni det inte till en kamp. Ska man med ut, får man klä på sig. Klär man inte på sig, ja, då kan man ju tyvärr inte gå ut, just idag då. Vad tråkigt! Men, ja - då får vi väl passa på att ta hand om den där toaletten som behöver skuras istället. Eller något annat, inte fullständigt superlockande, om man säger :wink: , som ni ägnar tiden åt istället. Utan minsta förebråelser, givetvis. Men konsekvensen blir tydlig. Klär man inte på sig, kommer man heller inte ut.

Istället för att DU styr över vad och hur hon ska göra, tycker jag du kan låta henne reda ut det själv. "Jag vill inte ha på mig trosorna", kan mötas med "Jaså?", säger du medan du är upptagen med något annat. Och sedan låter du henne vara för att se om hon inte själv så småningom drar på sig de där trosorna. Samma med toalettbesök. Själv aktar jag mig noga för att någonsin styra över när sonen bör eller ska gå på toaletten. Det får han själv sköta. Blir han kissnödig när vi kommer ut - ja, vad är det värsta som kan hända, egentligen? Att man får dra ner byxorna och kissa på vägen, på en butikstoalett, i en buske - vad det nu kan vara. Kissar man på sig - vare sig det är av olyckshändelse eller mer eller mindre med flit för att ni skapat en maktsituation kring toalettbestyren (för det är ju faktiskt det som hänt, som du säkert är medveten om) - så tar man förstås hand om det också. VISA dottern hur man gör om man kissar på sig. Smutstvätten läggs i tvättmaskinen, man fyller på pulver och man sätter igång maskinen. Nya kläder hämtar hon på si och så plats.

Hon ÄR stor nog att ta hand om en massa saker kring sin person själv nu: klä på sig, sköta toalettbestyr osv. Men hon är INTE stor nog att förstå sambandet eller konsekvensen av att man inte får se barnprogram om man kissar på sig. För handen på hjärtat, där finns ju inget samband. Konsekvenser måste ha med själva händelsen att göra, rent konkret. Kissar man torkar man upp, tvättar, och byter kläder. Så - bra - då var det avklarat. Var var vi nu? Just det. Vi skulle ju gå till affären, ja. Var var nu dina trosor igen? Tänka, tänka...

Läs gärna de klistrade trådarna här på Barnafostran - de ger många bra konkreta exempel ur vardagen.

Och framför allt - var ditt barns bästa vän här i världen, genom att:
:arrow: Visa
:arrow: Leda
:arrow: Lära
:arrow: Hjälpa

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Tack för ditt svar Ewa. Hjälpte mig om inte annat till at övertyga maken om, att hon själv skall hjälpa till så mycket som möjligt med att ta på sig - också när hon är med honom.

I morse var hon - nästan - from som ett lamm. "Jag gnäller inte alls." Sa hon upprepade gånger. Ett par mina trosor sitter inte bra och jag vill ha på mig andra strumpbyxor blev det, men det var maskerad på dagis i dag, så hon var väldigt samarbetsvilligt även om vi inte använde det som mutmedel. Lyckades att hålla mig lugn och saklig! So far so good!

Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
Ewa

Inlägg av Ewa »

:thumbsup: :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
lottao

Jag känner med dig!!

Inlägg av lottao »

Åh vad jag känner igen mig och förstår din frustration. Min lilla 3,5 åriga tjej hade precis samma trosproblem. Jag valde faktiskt att ge upp och välja mina konflikter. Jag blev så arg och det blev en sådan maktkamp mellan oss så att vi kom helt enkelt inte ut. Jag kunde heller inte säga att jaha då går vi inte ut, dör då tyckte hon att hon vunnit, för hon vill helst leka inne på sitt rum när hon inte är på dagis.

Efter ett par veckor troslös så var det som om hon slappnade av och nu sätter hon på sig trosor utan att jag säger något. Detta var kanske att ge upp från min sida men jag bröt ihop flera gånger och började lipa och då gör man väl inte heller "rätt". Då leder man ju inte direkt...

Lycka till och hoppas det går över snart.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"