Desperat och rådvill! 13-månaders sovstrulare

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Heja Thea \:D/

Som du vet är tidiga morgnar det som kan krångla längst, men håller du bara en fast linje så är den fnurran också utfnurrad snart, jag lovar!
Och förvänta dig inget bakslag, alla har inte det, men liiite kan du ju ha det i bakhuvudet, så du inte tappar konceptet OM det sker :wink: :!:

Vet du, Tesen, jag är så glad om jag kan hjälpa och på så sätt föra vidare det Anna Wahlgren inspirerat mig till - om jag inte en gång för snart 17 år sen inhandlat Barnaboken när jag var förstabarnsmamma, då hade det inte blivit sex barn!
Och tänk att jag två gånger haft förmånen att vara hos henne IRL och fått lära mig så mycket, av henne själv!
Och sen inspireras jag ännu mer, varje dag, hela tiden, med mina barn och genom det här forumet, och om JAG kan hjälpa någon, med att få ett barn som sover gott, eller att inspriera någon som känner sig lite vilsen i mammarollen, då är jag nöjd!
Och då får jag "betala tillbaka" lite till AW, för allt jag har att tacka henne för! Och snart kanske DU kan stötta och vägleda någon, som behöver hjälp med sömn eller vad det nu kan vara - för vem kan bättre hjälpa än den som varit där själv :?: :!:

Många kramar Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej igen!
Jag är fortfarande helt förbluffad, nätterna funkar fortfarande alldeles utmärkt! Thea håller på och få massa tänder, hon är förkyld och väldigt hostig, så hon gnyr till litegrann under nätterna vid ett antal tillfällen, men inte så att vi behöver göra något överhuvudtaget. De två senaste morgnarna har hon dessutom sovit längre av sig själv, vaknat till först vid kvart i tio i sju. Känner mig som en helt ny människa! Har gått och lagt mig så sent som 23! Det har jag inte gjort på en evighet, och jag och mannen får så mycket egen tid. Otroligt skönt alltså! Och som du säger Mia, det vore jättekul att få hjälpa andra och ge tillbaka lite av det jag har fått här på forumet. Massa hjälp och goda råd! :) Hade inte klarat av det annars!

En sak som jag funderar på bara, nu när Thea har börjat sova mycket mer än hon gjort på ett tag. Trots detta har hon inte fått större aptit (hon har alltid älskat mat), snarare tvärtom. Konstigt. Och hon är inte heller på särskilt gott humör, vilket jag tycker att hon borde vara nu när hon är mer utvilad. Hon var faktiskt gladare innan.. Är detta vanligt efter en kur? Men jag tror att det här med tänderna påverkar humöret en del, men ändå...

Hur som helst, man orkar med mycket mer när man bara får sova på natten, så jag är överlycklig över det!

Ha det fint allihop!

Kram kram :D
//Tesen
Mamma till Thea född December-06 och Tove född April-09
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Tesen!

Vad härligt att nätterna sitter så bra och att ni alla får sova gott. Bra jobbat :thumbsup:

Ja, vi har ju alla bättre och sämre dagar och ibland helt utan anledning. Det som brukar hjälpa hemma hos oss vid sämre dagar är extra mycket utevistelse, social delaktighet och massor av SKRATT :lol: Aptiten kommer, fortsätt truga i så mycket som går under målen och var noga med att inte servera något mellan målen så aptiten hinner komma. Sedan kan ju tänderna påverka aptiten också.

NJUT av det ni uppnått och vårda det ömt!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej igen,
mindre frekvent mellan uppdateringarna nu när nätterna funkar så mycket bättre! :)

Men allteftersom Thea sover allt hårdare under natten (nu hör vi inte ett knyst förrän det nalkas vargtimme) så vaknar hon allt tidigare på morgonen och vill inte somna om! Imorse började hon ca kl 04.15. Jag "pangramsade", och satte på Mozart när hon inte tystnade. Det lugnade hon sig av, och somnade om. Upprepade en gång till vid 05, funkade igen. Men vid 06 så funkade inget! Hon gallskrek och var riktigt ledsen från dess, ramsning funkade inte vid detta laget. Vi hade ställt tillbaka väckarklockan in till henne, men till slut orkade jag inte vänta, så jag tog med en annan klocka in till henne vid 10 i sju och gjorde glad morgon.

Vad tycker ni att jag/vi skall göra för att få henne att sova hela tiden ut? Hon har det jättejobbigt med tänder nu lilla stumpan, kan det vara därför hon har svårt att komma till ro i vargtimmen? Det är taggar i hela munnen på henne, från hörntänderna och in till mitten. Tandköttet är jättesvullet! Lilla stumpan! :(

Några förslag? Oavsett är vi väldigt nöjda med att nätterna sitter så bra åtminstone!

Ha det fint så länge!

Kram Tesen
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Tesen :D

Skönt att nätterna funkar bra, och tyvärr är det ofta så att morgnarna knölar ett tag, och här gäller att helt enkelt fortsätta med fokus framåt...
Barn som börjar sova hela nätter kan lätt få för sig att de är vansinnigt utvilade för tidigt på morgonen, men använder man ffa väckarklocka så lär de sig snart att det ÄR inte morgon förrän den ringer!
Om du är orolig över att tänderna kan störa, så är det ingen fara att ge alvedon innan sängdags på kvällen! Kanske mest för att mota bort mammavargen :wink:

Läs gärna tråden här under dig:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
kanske finns det lite du kan ta till dig där :!:

Som sagt, håll tiderna, tillåt högst marginalkvart! Det ger sig, jag lovar!

Lycka till :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej Mia, och tack! :D

Vi gav henne faktiskt en alvedon igår kväll. :)

Vi har aldrig tagit upp henne innan marginalkvarten heller. Men skall jag ramsa fram och tillbaka eller skall jag bara låta henne skrika? På morgonen verkar ju inte ramsan "ta" så bra oavsett, men å andra sidan skriker hon så hon är näst intill hysterisk! Skall jag bara sätta på Mozart högt för att överrösta och ignorera henne tills klockan ringer?

Tycker det känns lite dumt att ta med klockan in till henne på morgonen. Fördelen är ju klart att man kan ställa om den, men samtidigt så kan ju i hennes värld mamma och pappa komma in när som helst. Vill ju att hon skall associera uppvak med att klockan inne i hennes rum ringer! :) Tycker ni att vi skall stålsätta oss och vänta till hennes klocka ringer hädanefter? Är det dumt att spela Mozart högt ända fram tills det är dags för glad morgon? Då kan hon ju tro att Mozart innebär att mamma och pappa snart kommer in!

Mycket frågor nu, jag vet, men det är för att vara så påläst som möjligt. Har märkt att ju mer påläst jag är, desto bättre blir attityden! Nu är det dags att ta tag i finliret, så att nätterna blir helt strålande perfekta! :)

Kram igen!
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Eftersom jag själv aldrig använt mig av musik, är jag nog inte rätt att råda här, säkert är det någon som kam hoppa in och berätta hur man gör på bästa sätt! När vi var i Gastsjön och utbildade oss, så visade AW hur hon använder morgonmusiken, och hon spelade HÖGT och stängde av när barnet somnat!

Om någon av mina vaknar för tidigt nån morgon, så ger jag en ramsomgång på studs, och sen inget mer!
Att hålla på och ramsa fram och tillbaka blir alldeles för mycket underhållning, och det vill vi ju inte :wink: :!:

:arrow: Det allra bästa är om du får till ett omvaknande, om så bara för två minuter, så att du får väcka!

Den näst bästa är att du går in när hon är relativt lugn, och låtsas som om hon sov som en gris :lol: :!:

De flesta har klockan utanför rummet, direkt utanför barnets dörr brukar vara lämpligt, så att man kan lirka lite med tiden om det behövs! Om du t ex hör att hon är på G att vakna nära på morgon, kan du snabbt som attan ställa om klockan och rusa in glatt och väcka!

Vi hoppas att nån morgonmusikexpert kikar in och delger sina erfarenheter :D

Kram Mia
Teos mamma

Inlägg av Teos mamma »

hej! Kommer med ett litet inlägg jag också...kanske har problemet redan löst sig.. :roll:

Min Teo har inte vaknat för tidigt på morgnarna så mycket, men däremot vaknat för tidigt vid daglurarna ganska länge efter vi genomfört kuren. För oss har det fungerat bra med att göra massa husljud och ibland när jag har tröttnat har jag satt på hög musik så att jag inte hör honom. Det har funkat jättebra för oss...Tror också att du ska försöka att inte bli stressad av för tidiga uppvak (vilket i alla fall jag blev.. :wink: ) han kommer att sluta med det tids nog! :D

När det gäller väckarklockan så hade vi den först utanför dörren för att kunna ställa om den vid behov, men det funkade inte så bra för oss. Han lärde sig mycket fortare att vi kom in först när klockan ringde när vi ställde in den hos honom. Nu vet han att vi kommer när klockan ringer och vaknar han tidigare så ligger han och pratar lite till vi kommer. Sällan han blir arg eller ropar!

Tror inte du ska ramsa för mycket, försök vänta ut det lite mer.
Lycka till!!
Kram :heart:
Mamma till älsklingen Teo född 060423
Teos mamma

Inlägg av Teos mamma »

ska nog tillägga att vi gjort husljud vid dagluren, det är nog ingen bra idé vid tidiga morgonvaknanden...men HÖG musik när du tröttnar som Mia säger är nog ett bra tips! För Teo har vi haft så hög musik att vi inte hört hans gapande och sen sänker vi efter en stund när han verkar lugnat sig, för att slutligen stänga av när han somnat. Det är precis som han tystnar för han vet att han blir överröstad, precis som någon som blir avbruten i ett samtal. Det lönar sig liksom inte att ropa...lika bra att sova lite till... :wink:
Mamma till älsklingen Teo född 060423
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej Teos mamma!
Tack för ditt svar, känns som helt riktig teknik för oss. Tror att hon är såpass stor nu att hon lär sig det här med klockan bättre om den står i hennes rum, och att det inte lönar sig att protestera. Morgonen börjar inte förrän klockan ringer. Och måste vi så får vi överrösta henne med musiken.

Annars kan jag meddela att nätterna funkar väldigt bra nu! :) Men man hör henne nästan alltid några gånger under natten. Hon gnyr till lite i sömnen, eller smågråter eventuellt litegrann under natten. Men inget som hon inte fixar själv, och aldrig mer än ett par minuter. På morgonen har hon börjat ligga och prata mycket, ofta så länge som en halvtimme innan hon börjar skrika för att hon vill upp. Hoppas kunna fixa detta med klockan inne i rummet. Räknar med att nattsömnen kommer att bli allt säkrare nu. Dagluren funkar faktiskt jättebra. Hon sover nästan alltid 1.5 timmar, med väckning då.

Vi har fått ett nytt liv, bara det att kunna vara vakna ett par timmar på kvällen utan att stressa med att gå och lägga sig! Att få lite tid på tu man hand! Otroligt härligt!

Hur som helst! Vi hade inte klarat detta utan alla er på det här forumet. Tusen tack alla! :D

Stor kram :heart:
//Tesen
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Härliga tider, TACK för den rapporten :heart:

KRAM Mia
Tesen

Inlägg av Tesen »

Oj oj oj!
Nu har det varit jobbigt. Nätterna till söndag och måndag har Thea sovit väldigt dåligt, och vaknat och gråtit mycket mer än vanligt. Vi höll ut natten till söndag, men inatt var det verkligen KRIS. Till slut (efter gnöl och skrik mer eller mindre i nästan 3h) gick maken in till henne, och upptäckte att det var helt blött i sängen. Hon hade kräkts som bara det! :( Hela hon badade i kräk, håret var helt indränkt!

Vi gjorde det som man inte får! Tog upp henne, och jag hoppade in i duschen med henne. Kände att jag var tvungen, det osade ju kräk om henne, och massa kräkrester i håret. Sen var madrassen genomblöt osv, så vi tänkte att vi lägger henne hos oss. Men där somnade hon inte, utan ville leka. Det blev heltokigt. Efter ett tag gick jag in i hennes rum, vände på madrassen och körde en snabblösning, och så la jag tillbaka henne och gick ut med ramsan. Hon skrek ett bra tag innan hon somnade. Har sovit jättelite inatt stackarn och hon är jättetrött. Skall jag fortfarande hålla mig till schemat? Bara ge henne fem minuter för att klara sig fram till dagluren. Tänkte att jag använder marginalkvarten i båda ändarna idag och lägger henne 11.45, så får hon sova till 13.45. 2h istället för normalt 1.5h. Låter det ok?

Jag vet att det var heltokigt att lägga henne hos oss. Jag har så dåligt samvete också över att hon fick ligga där ensam så länge mitt i sin egen spya. Vi försöker att inte trafikera hennes rum, hellre använda ramsan som kris-verktyg, och i största grad möjligt låta henne hantera uppvak på egen hand.

Nu på morgonen ville hon inte ha nån frukost, och efter att ha ätit två ostskivor bara kräktes hon igen. All välling kom upp.

Vad tycker ni vi skall göra ikväll? Skall jag ligga på en madrass inne hos henne? Skall vi "mini-kura" igen när hon är helt frisk igen?

Kram på er!
//Tesen
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Stackars liten... Jag har också lyft upp Edvard när han har kräkts. Att trassla med att byta i sängen har bara varit bökigare och tagit längre tid, men en riktigt irriterad son som resultat. Vi har också haft missade kräkor, flera stycken... :?
Nå, som ni märkte ville hon ju inte sova med er heller, sånt brukar vara skönt att få veta. En gång är ingen gång. Ni är snart tillbaka på banan.

Att marginalkvarta kan vara bra om det räcker. Vissa kör fri sovning också, men då kan det absolut behövas med verktyg för att komma på banan igen.

Se till att hon dricker ordentligt idag, och visst kan du sova på en madrass på golvet. Så gör vi när det har varit sjuka av allvarligare karaktär.

Minikura om det behövs. Men det tror jag nog inte att det gör. Det kan bli en natt med frågor, men håller man sig på banan som förälder så kommer de tillbaka till vanorna fort.
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej!
Tack för snabbt svar TorpSara! Lilla dockan har kräkts en gång idag också, och varit superslapp hela dagen. Jättesnorig och fått feber. Det är tydligen många på dagis som fått en rejäl influensa som startat med kräksjuka. Nåväl. Hon var så himla slapp idag och ville bara sitta i famnen och sova hela dagen. Så hon fick göra lite som hon ville. Tänkte att det är undantagstillstånd som gäller medan sjukan pågår, och så får vi vara supernoga med tider och verktyg när hon är piggare istället.

Jag har ytterligare några frågor. Hon har ju knappt ätit något idag. Kan jag ge henne välling inatt om hon är hungrig, så att hon får nåt i magen? Har lagt en madrass i hennes rum, tänkte gå in och lägga mig hos henne sen.

Hoppas att hon blir frisk snart lilla älsklingen!

Ha det fint!

Kram
//Tesen
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Lillpluttan. Hoppas hon kryar på sig snart!
Nej, hon ska inte få välling inatt. Av två skäl:
:arrow: Hon kommer inte att vakna hungrig inatt, lika lite som du gör efter/under en duktig sjuka. Törstig, möjligen, på kallt vatten.
:arrow: Mat ska ges kontrollerat och lite i taget efter kräkningar. Att ge det under natten med risk att det kommer upp igen i sängen är ingen hit.

Hoppas på en lugn natt!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "