Hjälp! Nåt är galet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
janabjuhr

Inlägg av janabjuhr »

Det har gått riktigt bra. Hon vakande igår kväll och skrek, vilket hon aldrig brukar göra, och det var dett utmärkt tillfälle och få in ramsan. Hon vakande 20.50. 21.00 var hon galen och jag gick in, provade solfjäder en stund men gick över till buffning eftersom det inte fungerade. Jag gick ut efter ca 5 minuter och fick sedan påminna och bekräfta i 30 minuter. Varje gång jag bekräftade så skrek hon igen men till slut somnade hon så fint med bekräftelseramsan. Detta bevisade verkligen att hon inte fattat det här med ramsan och det kändes ju skönt- dä vet jag ialla fall vad jag ska göra.

Sen vaknade hon 02.50 somnade efter en pangramsa som kom direkt (ca 2 min!!!) Vaknade igen 03.50 somnade efter två pangramsor (5min!!)
Gick ju super det där. Vi har ju ramsat tidigare men det har inte alls funkat som nu!
Hon vakande igen 05.10 och var lugn men vaken trots ramsa och husljud. Tog upp henne 05.45 med marginalkvart.

Tycker att det varit bra, tur att vi fick första omgången redan på kvällen så blev det lindrigare på natten, behövde inte ens kliva upp från soffan så jag känner mig till och med utvilad.
Ser fram emot nästa natt som jag också tar eftersom det funkar bättre med mig än med pappa och har alltid gjort det.
När törs vi byta igen? Tidigare har det varit han som skött nätterna mest, kanske det har varit problemet? Måste få han att läsa mer!

Tack igen! Jana :D
Mamma till Viking född april 2005-kurad sept 05 och Iris född augusti 2007- kurad jan 08.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Det låter som att natten gick jätte bra, ni upprättade verkligen en komunikation och fick till en fin dialog. Härligt!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
janabjuhr

Inlägg av janabjuhr »

Den här natten har också gått bra. Och jag kan inte beskriva min LYCKA! :D Hon vakande 23.50 och var vaken till 00.07. Jag hörde att hon krånglade med nåt där inne, utan att vara direkt ledsen-mer missnöjd, så jag gick in och la henne till rätta (hon slog huvudet i hörnet när hon förökte flytta på sig). Jag flyttade henne, solfjädrade snabbt och gick ut med ramsan och hon somnade om.

Sen har hon vaknat 02, 03 och 04. Då har jag ramsat och hon har somnat direkt! Vaknade sen 05.30 och somnade inte om men var inte ledsen, tog upp henne 05.48.

Hon har vaknat ofta men hon somnar ju om direkt. Ska vänta lite längre med ramsan i natt och se om hon löser det själv. Sen får pappa sköta nästa natt.

Känns som ett genombrott, jag tror det löser sig (peppar peppar) :!:
Mamma till Viking född april 2005-kurad sept 05 och Iris född augusti 2007- kurad jan 08.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Bra jobbat! Klart att det löser sig -alla gånger!

Inatt kan du backa något med ramsan, uppvak före vargtimmen (04) så brukar jag personligen låta barnet klara sig själv så långt det går, och efter vargtimmen är jag lite mer pang på med en pangramsa.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
janabjuhr

Inlägg av janabjuhr »

Ännu en bra natt :D
Hon vaknade vid 01.00 och somade om själjv, sen vakande hon vid 02.00 och jag lät henne vara men efter en stund började hon varva upp så då drog jag en ramsa och hpn somnade direkt. Hon vakande igen 04.00 och vände till rygg, då gick jag in och vände på henne och hon somnade. Sov tills klockan ringde :!:

Blir säkert ännu bättre nu i natt!

//J
Elle

Inlägg av Elle »

STRÅLANDE jobbat inatt =D>

Öva mycket vändning under vakentiden så hon får gymnastisera rejält! Om jag vore du så skulle jag bjuda på max EN vändning, annars är det lätt att det blir underhållning. Man kan ju faktiskt somna på rygg också :wink: och så kan du gå in efter 10 minuter och vända och lägga tillrätta.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
janabjuhr

Inlägg av janabjuhr »

Hej, det fortsätter att gå bra men jag har lite frågor ang hur länge jag ska vänta innan jag börjar med åtgärder på natten.

I natt var det pappas tur och jag var med som stöd. Denna natt blir kurnatt 4 med syftet att vänta in i det längsta och låta henne somna på egen hand. Så här såg det ut:
Hon vaknade 01.50, vi väntade till 02.20 och började ramsa för att hon började låta upprörd, det fungerade inte så han gick in och vände henne 02.30 och då sov hon efter 10 minuter. Tog totalt 50 minuter.

Sen sov hon tills klockan ringde, tjohooo :D

Hur länge ska jag vänta innan vi börjar ramsa :?:
Det känns som att ju längre vi väntar ju mer vaken hinner hon bli- då vänder hon sig och då har hon svårt att somna. Jag väntar tills jag hör att hon är ordentligt vaken och börjar bli gnällig. Bör jag vänta ännu längre? Eller kortare?

De gånger man väntar länge med ramsan hinner hon vakna "ordentligt" och då tar det så himla länge innan hon somnar om på egen hand. Det tar 1-2 timmar. Vad ska vi göra åt dessa långa vakenpass, är det bara att härda ut och vänta tills hon somnar eller ska vi köra med ramsan innan hon hinner bli klarvaken :?: Då räcker det med en ramsa så sover hon!

Vad gäller vändningen så somnar hon säkert även på rygg men det lär ta minst 1 timme och det lär bli en massa gråt på slutet, vad gör vi :?:
Ska vi bjuda på en vändning DIREKT vi hör att hon vänt sig eller ska vi vänta? Vi tränar massor på dagarna och när hon får in tekniken får hon lösa det själv på natten.

Hur får vi henne att somna utan ramsan utan att det ska ta 1-2 timmar?

Tack för all hjälp! Jana
janabjuhr

Inlägg av janabjuhr »

Behöver komplettera ovanstående inlägg med en fråga.
Läste på en annan tråd att man bör ha 3 timmars vakentid innan natten.
Nu sover hon sista gången mellan 16.15 och 16.45. Borde jag ändra och i så fall får ni gärna komma med förslag.

Nuvarande sovtider:
Morgon 06.00 (11 tim natt)
Sov ute: 08.15-09.45
Sov ute: 12.00-14.00
Sov ute: 16.15-16.45
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

janabjuhr skrev:Hur får vi henne att somna utan ramsan utan att det ska ta 1-2 timmar?
:D Que :?: :!: Varför ska hon somna utan ramsa?

Ramsan är till för dialog och kommunikation. Läs på i Verktygslådan :wink:

Nyckelordet är LYSSNA :!:

Barnet frågar. Och ska ha svar :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
janabjuhr

Inlägg av janabjuhr »

Hej Anna, tack för ditt svar :D

Klart hon inte ska somna utan ramsan, men på natten ska hon ju helst somna om på egen hand - utan ramsa och det gör hon också ibland.

Men jag vet inte hur länge jag ska vänta innan jag ramsar (inatt är det första natten på vår nya uppföljningsvecka) eftersom hon kan ligga vaken och prata i 1 timme utan att vara ledsen. Jag ska väl inte ramsa om hon verkar nöjd och glad eller ska jag det om det drar ut på tiden och i så fall efter hur länge :?:

Jag hör på henne när hon inte kan komma till ro själv - då låter hon klarvaken (det brukar ta ca 10-15 minuter) och då har jag ramsat och då somnar hon på en enda ramsa. Jag är bara orolig att jag gör fel om jag ramsar innan hon "frågar" eftersom det nu helst inte ska ramsas i onödan.

För mig känns det bra att göra så, det blir 1 ramsa per natt men jag vill inte fastna i nåt som kan ställa till det för oss nu när det blivit så bra.

//Jana
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

janabjuhr skrev:Hon kan ligga vaken och prata i 1 timme utan att vara ledsen. Jag ska väl inte ramsa om hon verkar nöjd och glad - - - ?
:D Jag förstår :wink:

I det läget tar man till den psykologiskt effektiva attityden av att "Nu har JAG fått nog. Nu räcker det. JAG vill sova. För på natten sover alla människor som grisar, punkt slut."

Förstår du :?:

Det gäller att förmedla det budskapet: PÅ NATTEN SOVER MAN. Hur söt man än är, hur gulligt man än kacklar för sig själv, hur icke-olycklig man än är, så håller man faktiskt truten på natten och SOVER. All övrig aktivitet förlägger man till dagarna :wink: :lol:

Så dra dig inte för att upplysa henne om att det är NATT, om hon nu till äventyrs skulle ha glömt det O:)
janabjuhr

Inlägg av janabjuhr »

Till Anna W
Tack så hemskt mycket! Nu känner jag mig helt säker på hur jag ska göra, det är så himla mycket värt att kunna vända sig till det här forumet. Tack tusen gånger till dig för kunskapen du delar med dig av! Och tack så klart till alla andra som ställer upp också!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:sleep:
janabjuhr

Inlägg av janabjuhr »

Nu har hon sovit kanonbra de senaste tre nätterna. Hon vaknade 04.00, lördag och söndag men somnade om efter tillrättaläggning och i morse vaknade hon 05.00 och somnade om och sov till 06.00!

Jag är sååå lycklig!

Skriver igen när vartimmen också är ur vägen :D
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken UNDERBAR läsning Jana, bra jobbat =D> Snaaart är vargtimmesuppvaken också förbi och han snusar ända fram till klockan ringer :sleep:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"