Inte ska du behöva fösrvara ditt beslut att ta hand om fosterbarn.
Det är starkt och modigt, och ett jättejobb.
(Men håller som sagt med om alla kloka ord, om syskon, och den förlorade tillhörigheten) Och skulle gärna ta en diskussion om varför det alltid ska vara barnen som förvisas ur sitt hem och sin tillhörighet, och inte den som gör fel
Några tips från mig

Räkna med en turbulent första tid. För er alla, och för barnet. Ingenting kanske kommer att fungera. Och ni kommer kanske att undra vad ni gett er in på.
Härda ut. Var stabila och tålmodiga.

Om barnet ska introduceras i ny skola, eller andra sociala sammanhang. Utlämna inte mer information än nödvändigt. Viktigt att barnet inte behöver känna sig, eller blir behandlad annorlunda, eller som ett problembarn.

Prata aldrig illa om barnets föräldrar. Det enda som man uppnår med det är möjligen att barnet börjar hysa agg gentemot er.

Främja kontakt med familjen, inledningsvis brukar sociala rekomendera att man kommer bort från de destruktiva miljön, men så fort den värsta perioden är förbi, så hindra ingen kontakt.
Det slår även det tillbaka på er.

Vid eventuell kontakt med hemmet, och barnet blir oroligt, stressat och ledset, så prata gärna en stund med barnet, fotfarande inte nedlåtande om familjen dock.
Ett exempel är: Om mamman tagit droger, och gjort något, sagt något, så prata gärna beklämmande om vad knarket ställer till med.
Hur hemskt det är med knark, och hur snäll mamma skulle vara om det inte vore för knarket. Skyll liksom problemet, på det som faktiskt är problemet.
Om man skyller på mamman/pappans personliga egenskaper, är det som att fördömma lite av barnet själv.

Bli inte fullständigt chockad om barnet saknar en del grundläggande grundkunskaper. Kanske måste man lära barnet barnet en massa saker, som dina barn, kunde för flera år sedan.

Locka till skratt, ha ett tillgängligt centrum som är orubbligt, och så en massa social delaktighet, i sann barnaboksanda.
Jag låter som en riktig besservisser, med alla dessa råd, jag har inte haft fosterbarn själv, men besitter lite kunskap i alla fall,
personlig sådan 8) men vill helst inte utlämna mer än så här.
Kram