1,5 - åring som ska bli kurad!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur har det gått idag med sängklädesslängningen :?:
Du fick jättebra tips av Gotlandsmamman och Sagalindas tråd är toppen, hoppas fnurran är/blir löst med det snaraste :D :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Teos mamma

Inlägg av Teos mamma »

Tack för alla snälla och fina tips! :heart:
Igår slängde han inte ut sina saker alls, låg bara och pratade en stund för sig själv innan han somnade. :D Vi hade vidtagit åtgärder med kudden, vars örngott är utrustat med band som vi knöt fast i spjälsängen. :wink: Så där hade vi löst det problemet. Idag kastade han ut täcket, men det struntade vi i, han fick ropa bäst han ville...vi höjde musiken bara. Han somnade ganska fort ändå! :shock: Tilliten!! Sen gick jag in och lade på honom täcket efter en stund, vilket kanske var dumt?! :oops: Men han tycktes inte märka det. Sen vaknade han en halvtimme för tidigt och grät..vi ramsade och han somnade om efter vi hade satt punkt genom att höja musiken...Verkar som det funkar bra med musiken och det gör ju att vi inte hör honom heller...vilket är bra, för det är såååå lätt att tänka med hjärtat då...
Vi känner på oss att det är daglurarna som kommer att strula ett litet tag framöver, precis som för många andra...men det kommer ju att ordna sig!!
Nätterna är rent ljuvliga!! Imorse vaknade han en halvtimme före väckning, vi pangramsade och han....somnade om!! :shock: :D Sedan när vi väckte honom upptäckte vi att han kissat igenom och var lite våt, men han klarade det med!!
Kram!
Mamma till älsklingen Teo född 060423
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hääärliga nyheter!!!
Du har så härlig attityd, med en sån i bakfickan kan det inte gå fel :wink: !
Jag tycker inte alls du gjorde fel som gick in och la på täcke, så skulle jag med ha gjort!
Och vilket härligt omsomnande sådär på morgonkvisten :thumbsup:

Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Teos mamma

Inlägg av Teos mamma »

Hej alla igen!

Ytterligare en liten rapport, måste ju bara dela med mig av min glädje!! :D
Teo har nu sovit hela nätter i över en vecka! Borde vi inte sluta förvånas nu?! :shock: :lol: Daglurarna fungerar oftast bra också, även om det tar en stund innan han somnar ibland.
Han har också börjat ramsa själv, hihi... :lol: när vi börjar buset innan läggdags så säger han ofta "gågå ses sen" (vår dagramsa är sov så gott min vän så ses vi sen..). Likadant gör han om han vaknar för tidigt! Det upptäckte vi när vi bodde hos mina föräldrar i helgen och då sov i samma rum som honom. På morgonen ramsade han lite när han vaknade (ca 10 min för tidigt) och sen blev han tyst :heart: :heart: Så söt!!
Han äter som en häst och är så glad och harmonisk, så himla skönt!!
Han har lite problem att komma till ro på dagis ibland när det är sovdags, men med leksaker framför ögonen och flera andra barn i samma rum är det ju inte så konstigt. Som tur är är han ju inte där mer än ett par-tre dagar i veckan. Han brukar få en timmes sömn i alla fall och förhoppningsvis blir det bättre med tiden.
Kram på er alla! :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

TACK för den rapporten :heart:

Och du - när du känner dig mogen, så skriv gärna till inspiration för andra i den här tråden:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Kram Mia
Teos mamma

daglurar igen...

Inlägg av Teos mamma »

Hej igen!!
Teo sover fortfarande som en liten gris på nätterna vilket är jätteskönt, men vi får inte till daglurarna riktigt...ska vi bara köra på som vanligt och vänta på att det löser sig med tiden, eller bör vi göra något??

Han somnar inte helt enkelt, det tar tiiid innan han somnar. Ligger och pratar och är glad, men somnar inte...i förrgår tog det en trekvart, igår en halvtimme och idag 1,5 timmar!! Har precis somnat (tror jag i alla fall)...Sen är han så klart jättesur och grinig när vi väcker honom...

Kan det bero på att det är för ljust? Han har ett stort fönster i sitt rum som vi inte har några rullgardiner till. Det är så stort så vi har inte hittat något som passar, men tänkte ordna något nu när det börjar bli vår för att han inte ska ha svårt att sova på kvällar och tidiga morgnar. Men dagar ska han väl egentligen inte behöva ha det mörkt, han ska väl kunna somna mitt i händelserna iegentligen?? :?: Beror detta på att han "känner" sig pigg nu när han har sovit hela nätter flera veckor? Ska vi bara envisas så han lär sig vad som gäller, eller ska vi minikura på nåt sätt??

Tacksam för alla tips, tankar!!
Kram
Teos mamma

Inlägg av Teos mamma »

ska tillägga att det verkligen har varit SOL de tre senaste dagarna och det blir jätteljust i hans rum! Men har har ju hållt på så här även tidigare, men då höll han kanske på en kvart eller så...
Teos mamma

Inlägg av Teos mamma »

Kanske ska tillägga att han bärjar närma sig sin tvåårsdag, han är 21 månader. Läste någonstans om förtrots?? Kans det ha något med saken att göra?? I så fall är det väl bara att härda ut och vänta på att det löser sig?!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Oj, 1½ timme vaken - det låter lite länge!

Först lite koll, bara :wink:

:arrow: utevistelse på förmiddan? Minst en timme med mycket klättra och leka!
:arrow: social delaktighet? får han vara med och hjälpa till med sysslorna, och känna sig riktigt oumbärlig?
:arrow: mat? En ordentlig lunch innan det är dags för vila?

Är det inte är nåt problem med de här punkterna, så ä det "bara" att överlåta sovandet till Theo! Jag mörklägger åt min tös när hon ska vila, och har alltid gjort det till mina barn! Har du ingen rullgardin så kan du hänga för t ex en svart sopsäck (inte det snyggaste, men väldigt funktionellt :wink: ) eller ett stort överkast eller liknande!

Och håll på tiderna - ska han sova 1½ timme så väck då, tillåt max en marginalkvart!

Daglurarna är det som kan krångla längst, precis som du själv är inne på, och säkert är det som du tror; att han tycker att han är pigg :!:

Så det är bara att jobba på, snart funkar det!

Kram Mia
Teos mamma

Inlägg av Teos mamma »

Hej Mia och tack för svar!

Ja han får både utevistelse, hjälpa till och lunch innan sovdags...
Ska nog försöka att mörklägga lite ändå, kom på att han sov så bra hos mina föräldrar och de har persienner...
Vi ruckar inte på schemat i första taget!! :wink:
Det löser sig ju, gäller ju bara att komma på vad som fungerar bäst för alla!!

KRAM!!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

Prova du med att täcka för rutorna, kanske är det ljuset som stör!
Äldre barn är oftare lite kinkigare med det här än mindre barn :wink:

Kram Mia
Teos mamma

Inlägg av Teos mamma »

Jepp ska försöka mörklägga, det är bara det att fönstret är över 2 m högt!!
Bor i lägenhet i gammal byggnad, jättemysigt, men inte alltid lika praktiskt... :wink:

Men om inte annat får jag väl börja sy en rullgardin själv! Min man skulle bli chockad då, är inte precis känd för att vara pysslig av mig... :shock: :lol:

Kram och tack igen för tips!!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Teos mamma skrev: Men om inte annat får jag väl börja sy en rullgardin själv! Min man skulle bli chockad då, är inte precis känd för att vara pysslig av mig... :shock: :lol:
:lol: :lol: :lol:
Jag chockade min käre sambo lite idag, jag med, genom att plocka fram symaskinen och laga hans jeans :wink: vilket inte händer hu ofta som helst, precis! Kan ju om jag vill, men jag och symaskiner är inte nån jättebra kombination :roll: Lycka till!
Teos mamma

Inlägg av Teos mamma »

:lol: :lol:

Ibland får man chocka lite för att de inte ska kunna förutse precis allt man gör... :wink:

Idag har min käre make häftat :shock: (ja, med häftpistol!!) fast en gammal duk över Teos fönster för att kunna mörklägga hans rum... :lol: :lol: :lol:
Man tager vad man haver, sa Kajsa Varg, haha!!

Så idag ska jag titta på tyger till en lämplig "rullgardin" efter jobbet...förhoppningsvis blir det lite snyggare än en fastnitad gammal duk i alla fall, fast mig med mina "estetiska" anlag i kombination med en symaskin vet man aldrig...suck... :roll:

Fast jag ska tillägga oxå, det viktigaste av allt, att det fungerade!! :D
Somnade ganska omedelbart, vaknade en halvtimme för tidigt, men tystnade igen efter ramsa! Tjoho! Och då spelar det faktiskt ingen roll om det blir snyggt eller inte, så länge gosplutten :heart: :heart: får sova!

Kram och tack igen för tips Mia och ni andra, så skönt att ni finns här!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härligt!!!
Och snart tänker ni inte på hur det ser ut :roll: jag lovar!
Kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "