Vill inte sova på dagen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Charlott

Vill inte sova på dagen

Inlägg av Charlott »

Hej!

Vi ska börja kura vår 5 månaders flicka i helgen och har testat in schemat under en tid. Ett problem som jag även hade med min äldre kurade flicka var att få henne att sova långlurarna på dagarna. Efter ca 45 min vaknar hon och tycker att hon är ganska utsövd. Vi vill ha två 1,5 tim lurar ute i vagnen och sist en 45 min lur inne i vagn. Om man promenerar eller står och vagnar sover hon hyfsat de sista 45 min, men annars vaknar hon, skriker och vill upp.

Med första barnet gick jag promenader när hon skulle sova på dagarna för att befästa sovtiderna, det blev 3 timmars promenad i ur och skur i 3 månader... Jag vågade inte sluta ifall jag skulle rubba hennes utmärkta nattsömn. :wink:

Nu när jag läser på forumet förstår jag att det borde gå att få till dagsovningen lite enklare, och mer i linje med resten av kuren, men jag vet inte rikitigt hur jag ska göra. Jag är rädd för att schemat spräcks om jag inte tar till de "säkra" sovmetoderna på dagen, dvs promenad eller vagning, men inser att det kanske gör att man fastnar i detta och att det kan påverka natten. Hur har ni andra gjort???

Kram Charlott
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Det skulle vara intressant att se ditt schema! Hur mycket har hon sovit innan och hur ser det schema ut som ni nu har testat fram? Är läget så att det blir "riktig" kurning, eller?

Vi har precis fått justera schemat för att vi hade FÖR MYCKET SÖMN inplanerat och prinsen började protestera (såklart :roll: :wink: )när han var 5,5 mån.
Nu har schemat satt sig och det fungerar utmärkt :D sedan vi lagt oss på 15 tim istf 15,30-15,45. Fick också problem med långluren samt insomning vid de andra lurarna. Så här har vi nu:
7.00 Morgon
9.00 Sova 45 min
12.30 Sova 2 tim
Har fått lägga in ett mellanmål vid 12.00 för att ro iland två timmars sömn i
förhållande till mattiderna. Funkar toppen! :D
16.45 Sova 45 min
19.30 Sova natt

Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Charlott

Inlägg av Charlott »

Hej igen!

Jo, schemat ser ut så här:

06:45 Godmorgon
07:00 Amma
08:30 Amma
09:15-10:45 Sova ute i vagn (ofta promenad till storasysters dagmamma)
11:45 Lunch (smakport+amma)
12:45-14:15 Sova ute i vagn
15:00 Amma
16:30-17:15 Sova inne i vagn
17:30 Middag (puré)
18:45 Amma
19:30 Sov natt

Det blir totalt 15 timmar; 11 timmar och 15 min natt och 3 timmar och 45 min dag. Senaste månaden har hon sovit såhär (men några små justeringar) på dagen. Läggning har vi haft med båda tjejerna 19:30, med lilltjejen i vagnen. Hon har varit orolig vid insomnandet och vaknat 4-6 gånger varje natt (fått amma och sova i mammas säng, hmm...). Vi har inväntat den här helgen eftersom den passar bra på många sätt, så ja, det blir seriös kurning from ikväll.

Dagsovningen får jag dock inte riktigt kläm på hur jag ska göra, även om jag läst det mesta här på denna suveräna sida. Jag har SHN:at en gång förut med lyckat resultat på min älsta dotter, men kanske fuskat lite eftersom jag använt mig av rullande vagn på dagsovning. Det vore ju så mycket enklare att bara kunna gå ut och lägga henne i vagnen utan att dra eller promenera, särskilt när man samtidigt ska se efter en vild ett och etthalvt åring :P

Jag har inhandlat mörkläggningstyg och testat i vagnen. Magläge med andningslarm, nu fattas bara ett insomnande för egen maskin. Kanske ger det sig i och med kuren (det är ju det vi ska lära henne). Känner mig lite feg och rädd att spräcka schemat, och därför köra på säkra kort som förra gången... Men denna gång har jag 15 kor och 18 grisar som väntar (nästan), så jag vill helst lära henne att somna/somna om själv på dagarna också! :wink:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Klart att du har 15 kor och 18 grisar också, det har väl alla?! :P

Schemat ser okej ut, kanske lite många mål mat - och vid den här åldern rekommenderas ju allt matintag inom en timme (och 4 mål + nattslurk). :wink: Men, Anna har nyss sagt till mig att man kan införa t ex ett mellanmål (som jag har gjort vid 12) om man vet varför man gör det.
Är det så att hon är snuttig på natten så kan du vinna mycket på att ordna upp målen på dagtid också (3,5-4 tim emellan).

:idea: Det jag slås av är att du kanske har samma problem som jag hade vid långluren? Jag placerade den med start 11.45 (efter 2 timmars vakentid liksom ni har nu) för att passa in mattiderna men sonen var helt enkelt inte tillräckligt trött då och det blev en massa stoj och missnöje vid läggning, för att inte tala om 6-7 uppvak under 2 timmar. :roll: Därför sköt jag fram luren till 12.30, därav det sk. mellanmålet före. Och då föll även de andra lurarna på plats (iofs kortade jag ned fm-luren också).
Nu flyter allt på perfekt. :D Han gnölar lite vid insomnandet på fm- och emlur men somnar inom 3-4 minuter med ett par vagndrag om/när han frågar. Långluren somnar han själv, i värsta fall behövs ett par skakningar i handtaget och jag får väcka honom efter 2 timmar - inga uppvak! :D
En sak som jag har infört är ett skynke på vagnen så att han inte ser vid ev. uppvak. Han börjar bli så nyfiken den lilla prinsen.

:arrow: Kanske är hon inte tillräckligt trött inför långluren :?:
:idea: Du skulle ju kunna flytta fram luren 12.45 en halvtimme eller 45 min utan att målet kl 15 störs avsevärt. Även om det blir kl 15.15 så äter hon ju fortfarande inom 3,5 timme från förra målet och det borde inte vara några problem.

:shock: 3 timmars promenad :!: Jisses så smal man skulle vara! :lol: I mina sämsta ögonblick så har jag tänkt att vore det inte för sonens bästa (dvs tillfredsställt sömnbehov) så skulle det inte vara så dumt om jag var TVUNGEN att gå 2 timmar om dagen. :P :roll:

:idea: Fastna inte i vagnandet. Ge henne förtroendet! Med struktur på dagarna och rätt Attityd fixar ni absolut det här tillsammans! :D

Vi höll på att fastna i vagnandet den här perioden nyligen när det har strulat. Men det GÅR ju bara inte! Korna råmar ju ihjäl sig om man hela tiden ska springa och dra vagnen. :wink:
Nu har vi varit stenhårda och vagnat väldigt "nyanserat". Alltså vid högljudda protester har vi dragit ett par rejäla tag som besked/påminnelse om vad som gäller och sedan låtit honom vara eller möjligen ett par mjuka drag som "belöning" när han lagt sig ned. Vi har backat och överlämnat mer åt honom själv och det har funkat! :D (En viss skillnad är det kanske i och med att vår kille kan det här med att somna själv och egentligen vet vad som gäller. Har bara varit i en mer frågvis period).

Anna brukar säga att du ska "inte-vagna" mer än det du vagnar, så tänk på det! Snabbt därifrån och långsamt dit...typ :wink:

LYCKA TILL NU! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Mindy!

Vad underbart att det fungerar för er nu!!! :D

Jag har funderat över hur det går för er, att skjuta fram sovpassen var alltså lösningen! :D

Bra jobbat!!! :D :D :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Tack Anna! :D
Jajamensan! Det går alldeles strålande här! :D
Ensamlek varierar dock från 5-20 minuter beroende på hur humöret är men så får det vara en period. Det löser sig det också förstås. :D
Charlott

Inlägg av Charlott »

Tack för tipsen Mindy!

Började kuren igårkväll och har viss träningsvärk i armen idag. :wink: Hon vaknade till 16 ggr, men ingen hysteri och hon lugnade sig ganska snabbt vid vagnings-svaren på hennes frågor. Jag tror också jag lyckades sluta vagna och ramsa innan hon somnade så att ramsan gick in. Ikväll och natt blir det mycket mindre vagning och mycket mera ramsor hade jag tänkt. Känns helt klart som att det gått bra hittills!

Just nu är pappan ute på promenad med båda, så nu blev det "sova på promenad" igen. Men så kommer de flesta dagar att se ut vid den här tiden så det borde bli bra. Snart har hon förhoppningsvis fattat galoppen med insomning och besked i vagnen, så då ska jag köra stenhårt på det under luren mitt på dagen tillsammans med lite mörkläggning och konsekvent magsovning under alla lurar. Jag funderade mycket på schmat inatt, men beslöt att behålla och utvärdera det efter uppföljningsveckan, ev blir det senareläggning av luren mitt på dagen om hon fortfarande har svårt att sova då.

Nu ska jag sova litegrann!
Gonatt!
Mindy

Inlägg av Mindy »

Helt rätt tänkt! :D
Du verkar ha rätt attityd och då går ju det här som smort. Bara att fortsätta i samma stil! Rapportera gärna i morgon. :D
Charlott

Inlägg av Charlott »

Natt nr 2 avklarad och det går fortfarande bra! En del protester vid läggning, så jag gick in och vagnade. Hon tystnade efter 2 tag med vagnen, så kvickt ut med ramsan (så det var nog lite onödigt att vagna, ska komma ihåg det framöver). Med facit i hand så somnade hon efter en kvart från det att vi la henne, så det gick ju faktiskt väldigt bra (igår tog det 40 min).

Hon vaknade till 6 ggr inatt (jmf med 16 igår natt!) och somnade till ramsan. Fantastiskt att det redan funkar!! En påminnelse och en bekräftelse, det var tyst igen inom 2 min. Två gånger hörde jag henne, men hann inte dit innan hon somnat om själv! Duktiga lilla flicka!!

Men morgontimmarna var lite mer turbulenta. Hon vaknade 4:48 och var sedan vaken fram till 06:20. Hon reagerade på ramsan (påminnelse) och tystnade, men vid bekräftelsen satte hon fart igen. Läste i "Tips på vägen" att detta inte är särskilt ovanligt, och att efter att ha ramsat ska man lämna henne ifred. Men man måste väl ändå bekräftelseramsa, så hon får med sig den in i sömnen, eller? Iallafall andra natten? Blev lite osäker, men försökte ändå bekräftelseramsa när hon tystnade, vilket ledde till nya protester, frågor. Hade det gällt min 20 månaderstjej som sovit med kuren i mer än ett år hade jag kunnat lämna henne mer enligt "Tips på vägen", hon vet ju vad som gäller, men lilla loppan har kanske inte riktigt fattat galoppen helt än och behöver svar.

Efter en timme somnade hon iallfall till i 10 min för att sedan vakna och skrika mer ihållande än förrut. Ramsan verkade inte ta så jag gick in tillslut. Då låg hon på rygg och kunde förstås inte alls komma till ro. Men genast efter Tillrättaläggandet somnade hon, jag solfjädrade lite oxå, men hon var redan tung som en sten. Gick med ramsan. Sedan var det Godmorron 45 min senare, men det känns bra att jag får väcka henne, även om hon var trött. Hon somnade därför helt utan protester vid första luren idag (stillastående vagn), får se om hon sover hela passet igenom.

Kram Charlott
Charlott

Inlägg av Charlott »

Tänkte berätta vidare om hur det går för oss :wink:

Under natt nr 3 vaknade lilla loppan 9 ggr och ifrågasatte det hela lite mer än förrut. Men efter några påminnelser om hur allt låg till gick det hem och bekräftelse på att allt var i sin ordning fick hon också. Ibland protesterar hon vid bekräftelseramsan, ibland inte. Jag har dragit ner lite på volymen och försöker låta ännu mer bekräftande (står och blundar och nickar utanför dörren) och det verkar gå bättre. Vargtimmen var bättre natt 3 än natt 2, men hon vaknade sammanlagt 5 ggr mellan 4 och 6. Vi klarade iallafall hela natten utan att vagna och utan att jag gick in, hon somnade om till ramsan varje gång (som längst tog det 8 min).

Måste också räta ut mina frågetecken angående bekräftelseramsan i mitt tidigare inlägg! Efter att ha läst ännu mer på Forumet och tänkt efter i lite mer piggt tillstånd inser jag att den är superviktig och inte får utelämnas. Så jag gjorde rätt som gav den om och om igen, men jag var ändå lite osäker och kanske var det därför hon hade svårt att somna om förra natten..?

Jag tror att jag nu förstår hur jag ska lära henne att sova på daglurarna. Efter ännumer läsande på Forumet förstår jag att man kan vagna in även dom på samma sätt som natten. Att det inte funkat tidigare i min dotters liv beror säkert på att vi inte börjat lära henne att sova på natten förrän nu. Så det borde finnas hopp! De två långlurarn igår gick bra (fast jag tror min man promenerade en del emellanåt...) men under den sista ville hon inte somna. Jag fick lite panik eftersom tiden höll på att ta slut, att hon inte skulle orka äta om hon inte sov och bli hungrig inatt osv. Men hon somnade 5 min innan lurslut och fick marginalkvarten, totalt en 20 min istf 45 min, så det blev väl ganska bra ändå.

Nu ska jag jobba jättehårt på att vagna in daglurarna, läste att hemmamman anna gjort det på 2 dagar (hoppas att det inte gör ngt att vi fuskat lite med promenad de första dagarna). Visst mår kroppen prima av 3 timmars promenad varje dag, men kanske inte resten av bonnagården :wink:

Kram Charlott
astromalin

Inlägg av astromalin »

Hej Charlott, gjorde du en tidsresa till framtiden och fodde din yngsta eller? :D :D
Kolla in din signatur efter inlaggen :D
Charlott

Inlägg av Charlott »

Oups, blev visst lite fel :lol:
Det blir ingen bebbe 2005 hade jag tänkt :lol: :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

"Vi klarade iallafall hela natten utan att vagna och utan att jag gick in, hon somnade om till ramsan varje gång (som längst tog det 8 min). " skriver du!
Du är på gång! :D :D :D
Perfekt och jättebra jobbat!!! :D

Jadå, Ida vagnades in på schema på 2 dagar!
Jag hade jättestrul med nätterna och det tog LÅNGT mycket mer tid än det borde tagit, men det var för att jag gjorde fel! :oops:
När sedan natten satt, gav jag mig på att strukturera dagen, och hade henne i vagnen alla sovpass. Så fort hon pep till vagnade jag som besked, och lät henne låta därimellan.
Jag hade väl betydligt mer attityd med schemat på dagslurarna, för jag hade fått mer grepp om HUR man skulle vagna och när. Men då fanns inte detta fantastiska Forum, utan jag mailade AW privat. Nu finns ju allt man behöver veta här, och resten frågar man bara! :wink:

Du har inte förstört något med dina promenader, men det ska inte behövas för att hon ska sova, men det vet du ju! :wink:
Så sluta med det, och kura utan genvägar, då blir det allra bäst! :D

kram och lycka till! :D
anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Det här ser ju ut att gå jättebra! :D Starkt jobbat! =D>
Ett tips att ta vara på är att stanna och stå still lite just när hon är på väg att somna under promenaden.

Bara att fortsätta i samma stil! :D
Charlott

Inlägg av Charlott »

:lol: Tänk, med alla bra tips från er så verkar middaglurarna lösa sig! :lol:
Igår fick hon somna själv till dem alla ute i vagnen, med några få vagntag som besked. Hon protesterade lite först (inte konstigt när hon tidigare alltid vagnats till sömns), men efter någon minut så sov hon. Fick påminna en gång på långluren, men bara lite kort. Nyckeln till det hela var nog att backa och ha förtroende för henne. Hon kan ju faktiskt själv! Hurra!!!

Under natt 4 slog hon sömnrekord och sov 8 timmar i sträck. Jag hörde att hon vaknade och somnade om själv några gånger. Insomningen inför natten tog däremot jättelång tid, drygt en timme, så jag var ganska nedslagen igårkväll och satte mig för att läsa igenom allt om kuren för femtioelfte gången och framförallt exemplen om lilla Annie och Ludvig mfl. Jag ramsar nog lite för ofta, jag måste backa även här och ge henne lite mer tid och förtroende. Vi är ju inne på fjärde dygnet nu. Hoppas att det går bättre ikväll, vi kan också jobba mer på Skrattet-till-godnattet tror jag.

Mellan 4 och 6 vaknade hon tre gånger, sista gången något argare än annars. Vid Godmorron visade det sig att hon bajsat, hände antagligen vid hennes sista uppvak. Hmm, på ett sätt är jag glad att jag inte misstänkte att hon låg med bajsblöja, för då hade jag nog fått mycket huvudbry om hur jag skulle göra; byta i vagnen eller låta vara sista timmen. Även om man byter i vagnen måste man ju störa väldigt mycket, någon som har erfarenhet av det? Kanske är jag lite hemsk, men jag hade nog låtit henne ligga kvar även om jag misstänkt bajs, faktum är ju att hon sov gott sista timmen trots denna lite obekväma last.

Charlott
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"