Desperat och rådvill! 13-månaders sovstrulare

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Men WOW vad duktiga ni är :shock: :D =D>

Och vilken härlig dag ni haft, låter hur skönt som helst! Och utan napp också, visst är det en lättnad att skippa den?!?

Och nattningen tog ÅTTA minuter!!! Underbart!

Bra tänkt med bekräftelsen, det kan ju vara så när det går sådär jättebra i början på kuren, att man får lägga sig vinn om att riktigt nöta in ramsan!

Spännande att höra i morgon bitti hur natten gått :wink: :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej igen.
Här kommer en rapport från andra kurnatten. Läggningen gick ju bra som jag skrev igår. Några minuter i 22 började hon gråta lite, men somnade om inom fem minuter efter några ramsningsomgångar. Fick bekräfta två gånger. Sen pep hon till lite efter bara 10 minuter men tystnade rätt fort. Maken bekräftade. Vid 01 började hon ljuda lite, maken ramsade fram och tillbaka, vid 01.30 övergick det i gråt, fortsatt ramsning. Vid 02 övergår det i hysteri! Maken gick in och la tillrätta två gånger, men ut snabbt med ramsan. Började göra lite ljud utanför & sätta på Mozart (bra tips ;)). Hon somnar om vid 03, efter två timmar. Smågråter vid 04, men ramsan tar henne tillbaka i sömn inom fem minuter. Hostar till lite vid 05, men somnar om själv. 06.30, lite gnyende och smågråt. Första ramsan funkar direkt. In och glad morgon prick 07, när klockan i hennes rum ringer.

Några tankar eller kommentarer? Tycker själv att maken har gjort ett strålande jobb. Nu skall jag ta över, bara att morska upp sig :)

Kram alla!
//Tesen
Mamma till Thea född December-06 och Tove född April-09
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Ja, maken har gjort ett toppenjobb, det måste du hälsa honom =D> så nu ska det inte bli några större problem för dig att ta över här :wink: :!:

Jag tycker det är bra att det var lite tufft inatt, för då får ni verkligen se till att era verktyg funkar och nå fram med ramsan - det blev lite mer jobb så :D !

Och ett omsomnande och väckt av klockan - det blir inte bättre än så :!:

Kram och hoppas din natt går lika finemang nu!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej!
Nu måste jag skriva av mig lite. Den här dagen, och kvällen har varit betydligt tuffare än igår. Thea var lite gnällig idag, och har verkat småtrött hela dagen. Har fått jobba hårt för att hålla henne på gott humör. På dagsluren tog det längre att få henne att somna också, men hon somnade ändå 12.10, så det är ju inte så farligt. Jag utnyttjade ingen marginalkvart, utan väckte henne prick halv två. Sen har hon verkat jättetrött hela kvällen, med ett par hysteriska sammanbrott. Kändes som plågeri att hålla henne vaken ända till 19. Men vi lyckades få henne glad precis innan nattning, även om hon inte tokskrattade.

När jag lade henne, besämt och tveklöst, började hon gråta direkt. Lite ledset, men mest argt. Hon var ju nästan övertrött också, så vi hade nästan förväntat det. Maken berömde mig iallafall för min ramsning, och kom med goda råd. Det tog en halvtimme innan hon somnade. Nu får jag bara stålsätta mig inför natten. Tyckte det var jättejobbigt att höra henne gråta så mycket :(, även om jag i handling inte uttryckte det.

Nåväl, nu sover hon iaf!

Några tankar om hur det går?

Ha det bra alla, nu håller jag tummarna för att Thea skall få en låååång natt av god sömn! :)

KRam Tesen
//Tesen
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Tesen!

Det är jätte vanligt att de är lite trötta på dagen innan schemat har satt sig. Försök med alla medel att hålla vaken, en muta är fullt tillåten :wink: Om hon är helt slut på kvällen så kan du lägga upp till en halvtimme tidigare. Vi vill inte ha en övertrött liten Thea!

Tesen, se hennes gråt som frågor och idag var hon tvungen att fråga lite extra: Ska det evrkligen vara så här? Tycker mamma det med? Så fram med ännu mer ATTITYD inför natten och ha målet framför ögonen :arrow: här ska det sovas gott och läääänge :sleep:

Vad bra att du och mannen jobbar som ett team kring Thea. Det underlättar enormt om man backar upp varandra! Lycka till i natt!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tesen

Inlägg av Tesen »

Rapport natt 3:
Som sagt så somnade Thea ca 19.30. Sov gott, men började hosta lite kl 23. Tyst av sig själv. Börjar gnälla en kvart senare, jag avvaktar lite, men hon tystnar inte så jag börjar ramsa. Får ramsa hårt och bestämt fram och tillbaka. Hon tystnar efter 20 min. Jag bekräftar. Fortsatt tyst, b ekräftar 2ggr till. Sen gnyr hon till lite vid 23.50, men tystnar själv. Jag bekräftar. 40 min senare, samma sak. 20 min senare, samma sak igen (!). En halvtimme senare (01.15), gråt. Avvaktar, lyssnar, får börja ramsa. Fram och tillbaka i en kvart. Bekräftelse halv två. 10 minuter senare börjar hon jiddra. Ligger och blåser och jiddrar. Bekräftar när hon tystnar. Tyst ett tag, börjar snacka igen, verkar som i sömnen. Småsnackar lite av & till till 02. Lite gråt. Tystnar, bekräftar. Sätter på lite Mozart lågt utanför. Hon småljudar lite ibland, tror hon halvsover. Jag låter henne vara. Håller fortfarande på 02.45. Jag får påminna. Tystnar direkt på ramsa x 4. Bekräftar. Sen fortsätter hon att gråta till ibland men klarar sig själv. Påminnelse igen 03.15, tyst efter ramsa x 4. Bekräftar, på't igen. Påminner, tyst bekräftar... Så här håller det på ett bra tag. Men ramsan verkar "ta" ganska direkt varje gång. Lugnare efter 04. Gråt igen 05.35. Ger en pangramsa och sätter på lite musik. Gråter lite, men tystnar fort. Bekräftar. Samma sak 05.55. Samma sak 06.00. Gråter till lite 06.45. Jag ramsar och bekräftar ett par gånger. Tyst. Klockan ringer 07.00, och vi går in och gör glad morgon.

Det är då vi upptäcker det. Hon sitter fast med ena benet mellan spjälorna i spjälsängen. Sitter rätt hårt, så vi får ta i för att få loss henne! Jag har ju undvikit att gå in, eftersom hon hela tiden svarat på ramsan, eftersom man skall undvika onödig trafik i hennes rum. Men det är ju inte konstigt att hon haft svårt att komma till ro när hon faktiskt inte kunnat röra sig. Vet inte hur länge hon har legat fast så. Hon var även väldigt kall på fötterna i morse, och när vi skulle klä på henne upptäckte vi att hon har blåmärke på båda sidorna på låret där hon suttit fast! Stackars lilla älsklingen!

Några tankar och råd? Jag var orolig för att gå in och stoppa om i natt eftersom hon sov så oroligt, att jag inte ville störa. Jag hade ju väckt henne och då hade hon kunnat bli förvirrad. Det är så svårt när man inte ser henne!

Hur som helst, idag är hon på dagis, och vi har givit klara instruktioner om vad som gäller. Hoppas att det går bra.

Ha det fint alla!

Kram :)
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon!

Uj, då, fastna i spjälorna... ska erkänna att det har vi också varit med om, och man får fruktansvärt dåligt samvete när det händer, trots att inte alls behöver ha det, för det är inte speciellt vanligt som tur är!

OM det skulle upprepas, att hon gnölar och inte blir nöjd vid nattuppvak, så kan man alltid titta in som den självklaraste sak i världen, för sin egen skull, och är det ett ben utanför så petar man in och gör inget mer, är det inget ben utanför så går man med ramsan och tvekar inte utan agerar somom det var PRECIS det man skulle göra just då :D

Jag har strumpor på mina töser på natten, för vi har svalt i barnkammaren och fötterna sticker oftast ut under täcket!

Jag törs nästan lova att det blir lugnt inatt!

Kram och ha en bra dag :heart:
Tesen

Inlägg av Tesen »

Tack Mia!
Jag behövde höra det där. :)
Jag tror oxå att denna natt blir bättre, och om nattuppvaket drar ut på tiden så går jag in och kollar att allt är bra, som du skrev. Och agerar som om det är det självklaraste i världen om hon skulle upptäcka mig. Och sockar skall hon få också, eftersom rummet är såpass svalt. Bra tips.

Kram :!:
//Tesen
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, jäklar vi har också haft det.

Och nu när Edvard har hosta och kräks minst en gång per natt så får vi gå in med jämna mellanrum och kika. Man bara låtsas som det regnar. Jag brukar lägga till Sovkompisen (snutten). :roll: :lol:
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej alla. :)
Idag gick läggningen bättre. Thea var trött efter dagis, så det var inte lätt att hålla henne på gott humör här hemma. Men vi lade henne lite tidigare, som Elle föreslog, så att hon inte skulle bli övertrött. Stoppade om henne, med snabb solfjäder och ramsade ut kl 18.47. Hon protesterade direkt, men hon ligger åtminstone stilla efter tillrättaläggandet, krånglar och vrider sig inte längre. Jag fick ramsa lite då och då utanför, hon lät lite ledsen på gråten liten, men inte desperat. Mer klagande. Det blev iaf tyst 18.54, så det tog ju inte många minuter. Jag bekräftade 3 ggr.

Jag skall gå in och stoppa om när hon sovit i 30 min tänkte jag, se så hon inte sitter fast eller så.

Och inatt sover hon med sockar på, som du tipsade om Mia! :)

Det hade funkat jättebra på dagis idag också. Hon hade ätit jättemycket, på exakt rätt tid ;) och sovit från 12 till halv två. Perfekt!

Kram Tesen
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup:
Härlig dag för Thea, hoppas det blir en härlig natt också!
Kram :heart:
Tesen

Inlägg av Tesen »

Lägesrapport!
Natten har varit lite uppochner. Ganska mycket som natten innan. Thea har vaknat ganska ofta och gnytt. Ofta tror jag att det är i sömnen i och för sig. Har tagit ett litet steg tillbaka inatt. Ofta har hon tystnat själv ganska snabbt, och jag har struntat i att bekräfta. Gör jag rätt här, eller skall jag alltid bekräfta? :?:

Jag märker att hon blir lugnare med ljud utanför, så jag har satt på Mozart ganska ofta när hon vaknat till. Det gillar hon och blir oftast rätt lugn direkt med det. Bör jag dra ner även på Mozart-"konserterna"? Det känns ändå bra att hon är lugn och ligger kvar i sin säng hela natten, utan att vara förtvivlad. Den här natten hade hon ingen lång vakenperiod åtminstone.

Trots att hon inte sover hela natten ännu (långt ifrån) så känns det ändå som natten var en framgång. Hon tar till sig ramsan ganska direkt, och lugnar sig och somnar om. Tänker att hon kommer säkert att sova lugnare och tryggare ju säkrare hon blir i de nya rutinerna. Vad tror ni?

Hon håller på att få en massa tänder också. Hörntänderna håller bland annat på att komma fram. Tror att hon plågas lite av det, och att det kanske är det (i kombination med att vi började ta över henne till oss) som gjort att hon började sova så mycket sämre för ett par månader sen.

Men nu verkar det ändå som om hon börjar förstå vad det är som gäller. Vill så gärna att hon skall få hela nätter snart! Idag sov hon inte när klockan ringde, hon låg och smågnölade lite, men var inte särskilt ledsen heller. Hon blev jätteglad när vi kom in, och var underbar på morgonen.

Är det nåt ni tycker att vi bör tänka på här framöver? Något som vi inte verkar göra helt riktigt eller så?

Tack för att ni svarar så snabbt, och för allt stöd. Har förresten varit inne på din sida Mia, vilken härlig storfamilj du har! :D

Ha det gott så länge!

Kram Tesen
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Tesen :D

Nu tror jag det är dags för stora backaverktygen, så ni inte fastnar i att hjälpa lillan lite fööör mycket, vilket är lätt hänt!

Här hemma har vi en liten "regel" :wink: och det är att om barnen vaknar och gnyr, stånkar, knökar och bökar före 4 på morgonen, då gör vi: INGET! I det allra längsta låter vi dem fixa det själv, men OM det blir ledset eller man direkt hör att det är nåt "ovanligt" då laddar jag iväg en ramsa, högt och bestämt! Och sen inget igen! för du vet, på natten sover vi som grisar!

Men ett uppvak som närmar sig morgonen här hemma, måste direkt påminnas om att att det ÄR natt och nu sover vi vidare, så då blir det en ramsa vid första möjliga pip! För att mota Olle i grind :wink:

Så nu drar ni er tillbaka, inget ramsande eller musiscerande inatt om det inte behövs, utan nu ger ni Thea chansen att somna om själv, av egen kraft! och det är också ett verktyg!

Nu behöver hon inte heller någon separat bekräftelse längre, utan den "bakar" du in i vanliga ramsan, du går ner på sista versen och luuugnt bekräftar henne!

Kram på dig :heart:
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej igen Mia,
och tack för snabbt svar! Och för en lite mer konkret handlingsplan! Tror du har rätt i att det är dags att backa nu. Gjorde det lite redan inatt, men det behövs nog mer. Och bara ramsa om det verkligen behövs.

Om jag har förstått det rätt så kan vi alternera läggning/ramsning från och med nu, eller hur? Det här med backning, gäller det vid läggning också, eller kan vi ramsa lite mer då? Hon protesterar ju som mest vid läggning. När jag bakar in bekräftelsen i vanliga ramsan, kan jag köra ramsa x 6 då, så den får chans att "ta" lite mer innan jag bekräftar?

Kram igen!
//Tesen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

Ja, nu kan ni alternera läggningen!

Jag har ju en tös som är 14 månader, och hon är en tjej som nästan aldrig somnar utan att skrika ett tag, och det har hon alltid gjort, men det tar inte jag mycket för!

Däremot får jag ibland bekräfta henne separat, trots att hon är en säker sovare sen hon var uttepytteliten, så du får helt enkelt (!) lära dig lyssna av och höra vad hon behöver!

Ramsa du en ramsa tills du hör att hon tar emot den, tills du nått fram, och sen sysselsätter du dig med nåt väldigt viktigt som gärna låter lite också - diska, prata i telefon, dammsug... och ramsa henne igen BARA om det verkligen behövs! Kvällar när det är extra motigt, då kan du behöva ge en separat bekäftelse, som för att få sista ordet i en diskussion :wink: :!:

För det är det ramsan är - en dialog mellan er :heart:

Kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "