Mus på besök

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Ewa

Mus på besök

Inlägg av Ewa »

En liten fröken mus har (ofrivilligt) härbergerats i köksregionerna hos familjen T. En längre tid förstår vi vid närmare genomgång :? . Den ytterst lilla saken uppmärksammades av undertecknad när hon for bakom spisen häromdagen. En liten musbur ställdes dit - och väntan tog vid.

Dag 1: Ingen fångst.
Dag 2: Två av hushållets tre katter (de med luktsinnet i behåll) satt som förstenade framför spisen hela dagen - jodå, den lilla käcka satt mätt och belåten i lilla buren. Undertecknad ville inte själv ta på sig ansvaret att återbörda lilla fröken till friskluften, så vi väntade tills pappan kom hem.

Stor uppståndelse - alla måste förstås med och släppa ut henne i friheten borta vid ladan där alla andra muskompisar bor. Men den lilla pigga måste först undersökas GRUNDLIGT av ytterst hänförda små rara sötnosar. Storfisen tycker snart det är dags att ta itu med projekt "Frihet åt musen". Lilltufsan tyckte det INTE :evil: . Rör inte min mus =; , typ. Hur understår ni er att ens tänka tanken att köra bort min lilla husmus (jodå, äganderätten tar vid på momangen ibland :roll: ).

Måste här erkänna att 15 minuters nogsam undersökning av liten mus, allt paktande som går att uppnå, samt det sorgliga faktum (vän-av-ordning-varning, jag vet :roll: ) att stackars lilla fröken mus kanske inte så hjärtans gärna skulle bli så långvarig på fri tass i ett hushåll med 3 katter, nu när hennes lilla bo bommats igen, togs inte emot - ALLS. Maken till frustration - och stora ilskna tårar som inget vink, vink på lilla musen eller "vad kul att hon ska få träffa sin familj igen" kunde råda minsta bot på. Tur då att det finns mutor att ta till. 8-[
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

En mus som överlever i köket ett längre tag med TRE katter?? Du får allt servera kissarna lite mindre mat tror jag Ewa!

Tja, jag som har haft en tamråtta förstår precis frustrationen! :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:lol:
Påminner mig om lunchrummet på jobbet, där det kom en och annan mus för ett tag sedan... Fällor sattes in, men det var brutal-fällor :shock:
Tjejerna är med mig c:a en timme på jobbet varje fredag, och sitter då i lunchrummet och pysslar. Noga har jag förklarat att vi fångar mössen och släpper ut dem. 8) Men samtidigt har jag ju förklarat att de måste vara försiktiga runt fällorna, för det gör ont att fastna där.
Just det.
Inte så smart va? :?
Efter ett tag började frågorna om varför det kunde göra ont på oss som är så stora och inte på mössen som är så små...
Det tog en stund att förklara det och linda in i små vita lögner... :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Ewa

Inlägg av Ewa »

TorpSara: Den där musen var en listig rackare, ska du veta. Den bodde inne i skafferiet och hade hittat en liten väg upp i taket (mellan över och undervåning) - inte en suck för värsta jägarkatten att komma åt den. Det var först när vi satte upp taklister i skafferiet som den lille stackaren helt plötsligt stod utan både bo och gömställe. Som tur var för oss :roll: .

Anna: Ja, jag tackade min lyckliga stjärna att vi faktiskt hade en human musfälla här hemma. Det var faktiskt första musen som vi sett innanför husets väggar som inte nosats upp av mor och dotter katt, som är värsta jägarkombon ihop!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"