nån som har "buffat" barnet på sida?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lillajag_84

Inlägg av lillajag_84 »

ramsan brukar alltid få sista ordet, förutom sista timmen på morgonen.. :?

Men nu känner ja mej både frustrerad å förvirrad :!: Har lagt Elvis första vilan nu ute på balkongen i vagnen, å de går inte bra :!: Få fort ja slutar vagna å börjar ramsa så börjar han skrika i panik, blir tyst så fort ja gungar vagnen. Han svarar inte alls på ramsan :!: Hur länge ska ja låta han skrika för att se om han lugnar ner sej själv :?: känns som 5 min metoden.. :cry:

hmm..okej. Har skrivit lite mellan varje varv. Nu lät ja han skrika ganska så länge (kanske 2 min (?) ), kändes inte alls kul, men han började lugna ner och då gick ja dit med en ramsa, han blev jätte ledsen så ja vagnade lite grann å avslutade med en ramsa å nu sover han. :sleep:

Måste ja kanske ha bättre tålamod å låta han skrika, om de så är i panik, en stund för att se om han lugnar ner sej själv?
Om ja ska de, ska ja göra samma sak nattetid?
På natten har ja alltid provat med en ramsa å börjar han snabbt stegra upp sej är ja in. Tänker att de är bättre att ja går in (på natten) innan han kommer upp i panik skriken å är klarvaken.
Tänker ja helt galet? förmodligen.. :?

oj vad de är bra att det finns en massa folk att fråga och som vill hjälpa till :!: Är så tacksam för all hjälp :D
Nadja, mamma till Elvis född 070816 & matte till Tjej bordercollie/alaskan husky född 060228 =)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror att han är arg jag. När de varvar upp av ramsan (om de tar den normalt) så är det ett säkert tecken på att de är förbannade. Samma med vagnen. Han vill bli vagnad. :evil:

Mitt tips är att vagan superkort varje gång. Släppa precis när han blir tyst, och sen gå. Och börjar han om så gör du det också, men vagna superkort! Det ska inte hinna bli skönt! Det kan ta 10-20 omgångar av en sån diskussion innan de inser att det inte bjuds på mer.
Men glöm för all del inte dina 17 kor och 18 andra bebisar! Han måste ju få chansen att själv komma på bättre tankar. Lite tilltro till honom själv gör gott som du märkte. Arga barn är svåra att hjälpa.

(det är ibland svårt att lära sig känna igen ilskeyttringar. Ed låter som om jorden gått under när han är arg, eller som om jag hade stuckit en kniv i honom. Han är mycket mer samlad när han är riktigt ledsen... :roll: )
lillajag_84

Inlägg av lillajag_84 »

gjorde helt annorlunda nu på sista vilan (den långa va vi ute å gick). Bäddade ner han i vagnen skjutsade ut på balkongen och ramsade. Han började skrika redan på dom första orden, så ja lät han skrika en stund tills han sansade sej, då gick ja ut igen med ramsa, vilket gjorde han arg igen. Gick in och avvaktade, fick gå ut å vagna ( väldigt kort), ramsade när han blev tyst å gick. Skrik igen, så ja avvaktade, vagnade å ramsade. Skrik igen, avvaktade tills han blev lugnare och ja ramsade, blev skrik igen. Väntade å ramsade igen när han var lugn. Då somnade han. :D
Tog väl kanske 5 min :?:
Är ja fortfarande för snabb :?:

Ja vill ju inte att han ska ligga å skrika i vild fördärvan hur länge som helst, då är de ju lika som att köra 5 min metoden känns de som.
Nadja, mamma till Elvis född 070816 & matte till Tjej bordercollie/alaskan husky född 060228 =)
lillajag_84

Inlägg av lillajag_84 »

glömde..hur gör ja med natten :?: (se inlägg tidigare)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Hur du så snabbt drar parallelerna till 5 min metoden förstår jag inte :!:

Gossen måste få reagera, och han frågar ju vart han goa vagnande är, och då ska han få svaret att nu är det ramsan som gäller, och att han blir arg det förstår man, för vem vill inte ligga och mysgunga dygnet runt. Men att du lämnar honom själv med sina frågor, det gör du inte! Du ger honon bara lite utrymme för att han får reagera, sedan ger du en ramsa, alltså ett svar...så vart 5 mm kommer in ser jag inte :?:

Natten: uppvak före 04.00 brukar jag försöka låta barnet klara av själv så långt det går.

Vargtimmes uppvak kan bemötas på olika sätt, men några alternativ är:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Och sen, MERA attityd. Prova inget--->Genomför! Tänk inte panik. utan lyssna verkligen på öronen, mindre med hjärtat!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
lillajag_84

Inlägg av lillajag_84 »

de är nog för att ja inte brukar låta han skrika så länge.. Vi skulle prova 5 min en gång för 2 mån sen (?), efter 1 min skrikande så störtade ja in, nästan gråtandes, det var de värsta ja varit med om :!: å ja är väl lite rädd att ja ska göra samma sak igen.. :? men de är nog inte så farligt att han får ligga å klaga en stund för sej själv å inse att de inte är så tokigt. :)

Men alltså..Natt alternativen..ja har lite frågor där. Våran son vaknar 2-5 ggr från 6.30-08.00.

angående alternativ:
1: om ja har fattat de rätt. Elvis vaknar å jag kommer med en ramsa. Han svarar inte å blir bara mer högljudd, då går ja in EN gång å gör solfjädern tills han är lugn och sen ut med ramsa å bekräftelse. Somnar han inte då utan börjar om att protestera så ska ja alltså inte gå in utan ramsa hela tiden :?: Somnar han då och vaknar igen så gör ja samma sak en gång till :?:

2: då ramsar ja när han protesterar. fungerar inte det så slår ja på musik tills han somnar, men går inte in nå eller ger han nån ramsa oavsett hur arg/ledsen han blir :?:

3: samma som ovan.

Åxå undrar ja. Om han vaknar säg..7.40 å ja går in å försöker få han att somna om, å han somnar om 7.55, ska ja låta han sova 5 min (eller va de då kan bli) :?: För ja kan väl ändå inte avbryta mitt i å säga God morgon :?:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Hur har det gått för er, vilket alternativ valde ni?

Ja låt han sova 5 min, så blir det en naturlig skarv.

//Malin
lillajag_84

Inlägg av lillajag_84 »

okej, de låter ju vettigt. :)

Har inte valt nå alternativ än, vet inte riktigt om ja hade fattat dom rätt.. :? (se förra inlägget)

Men nätterna blir hur som helst bara bättre å bättre :!: Nu kan han vakna efter 1-2 timmar för att sen sova 6-9 timmar i sträck innan han börjar vakna igen. Förut vaknade han minst 6 ggr/natt, å de hör verkligen till de förflutna :!:
Nu börjar man ju bli så bortskämd å tycker att de är jobbigt att han vaknar efter 6 timmar.. :wink:

Sover fortfarande på soffan precis utanför hans rum, tror du ja vågar lägga mej i vårat rum :?: När ja ligger på soffan så hör ja i princip så fort han vänder på sej, om ja lägger mej i vårat rum så kanske ja inte vaknar förrän han har hunnit jobba upp sej. Tror du de gör nånting eller ska ja ligga kvar på soffan tills nätterna funkar helt hållet :?:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Jag tycker absolut att du kan flytta in till erat rum, och vet du vad. Jag tror att det blir super bra, för då hör du bara NÄR han behöver hjälp, inte alla uppvak som han klara själv. Jätte bra ide´, flytta bums! :lol:

Ja du har tolkat rätt MEN du får inte glömma att verkligen lyssna, det finns inga regeler att efetr 1 minut skrik då buffar du 2 min och sen SF 30 sek osv, utan man får verkligen lära sig lyssna och våga backa konteunerligt. Du måste kunna gör balsteg för att gossen ska kunna gör framsteg, kom ihåg det! :roll:

//Malin
lillajag_84

Inlägg av lillajag_84 »

Skönt att höra! :D Vi har ju längtat efter att få sängen för oss själva, dom små har ju en förmåga att kunna ta upp halva sängen helt själv! :P

Bra, att ja har fattat rätt. :) Då blir de att ordna fram lite mozart till inatt, som tur är så är våra grannar 70+, så dom kanske inte kommer att märka nå.. :wink:
duggan

Inlägg av duggan »

Grannarna kanske redan är vakna då.. :lol:
lillajag_84

Inlägg av lillajag_84 »

Haha :D ja de kan ju hända.
Blev tyvärr inge musik inatt, ska ta det inatt :!:
Men inatt har de varit en "jobbig" natt, han har vaknat 6 ggr. Innan ja vaknade så hade han hunnit varva upp sej ganska ordentligt.
6.40 steg ja upp när han vaknade för efter det så brukar ja få gå in flera vändor å "truga" han till kl 8. Han vaknade igen där vid sju men var inte missnöjd så ja satt kvar i soffan utanför å hörde hur han "polimasade" 15-20 min innan han började klaga och jag blev tvungen att gå in, det tog då kanske 10 min innan han somnade om å sov då till 8.

Var de dumt att låta han ligga där å vakna till så pass länge innan ja gick in :?:

Undrar åxå lite under dagen. Dagslurarna ute i vagnen nu går ju jätte bra, men gör ja rätt :!: :?: Idag la ja han i vagnen, ramsade en gång å gick. Då blev han ledsen på en gång så ja gick ut vagnade å ramsade in, hörde sen hur han låg å småklagade å sen somnade han av sej själv :!:

Är de så här de ska gå till inne åxå så småningom eller gör ja fel fast de funkar :?:
Elle

Inlägg av Elle »

Här kommer det ett urklipp om tidiga mornar:
TorsMamma skrev:Sovrummet måste vara KOLMÖRKT. Hos oss slutade det med att vi hade en mörkläggningsrullgardin som vi klippte sönder och sydde på karborrband runt hela och sedan klistrade upp "hanen" på väggen runt fönstret.
SÅ, nu är det KOLMÖRKT. 8) Finns massor av tips på detta också i sök. :wink:

Sen kan man "mini kura" morgonen, men tidiga uppvak kan sitta i läääääänge. Vårt höll sig i många veckor men svaret fortsatte vara konstant, på natten händer INGENTING!

Jag rekommenderar Mozart mot skrik, allmänt joller får 1 pangramsa, inget mer.

Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint.

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Läs och fundera vilken strategi som passar er bäst. Under kuren följde vi strategi 1 vid uppvak från 04 fram till morgon. Uppvak innan 04 fick sonen ta hand om själv.

Superbra jobbat med dagslurarna, fortsätt så!

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lillajag_84

Inlägg av lillajag_84 »

Vi har beslutat oss för Mozart och ikväll ska vi ladda cd:n!

Men vi undrar..När han vaknar så ställer han sej på alla fyra tvärs över sängen, ska han få somna tvärs över sängen :?: samtidigt kan vi ju inte springa in hela tiden å lägga han till rätta.. :?:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, han kan få somna så! Han kan få somna hängande i knävecken också, och kommer att kunna det med! :D Gå in och lägg till honom efter tio minuter!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"