ersättning resp amning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Nillan

Inlägg av Nillan »

Hej alla!

Att frågor kring amning väcker starka känslor är det ingen tvekan om och det är väldigt synd att det är förknippat med så mycket skuld om det inte fungerar.

Jag hoppas därför att gosmamman och andra för den delen inte tog illa vid sig av mitt sidospår kring ämnet. Det här var nog inte det bästa stället att ta upp den här diskussionen på. När jag läser i efterhand ser jag också att det blev lite knasigt och inte särskilt välformulerat. Ungefär lika rörigt som mina nattliga funderingar. :roll:

Ska om andan faller på ta upp funderingarna vid annan tid på annat ställe här inne. Det jag funderar över är väl något i stil med: Hur ökar man mjölkproduktionen och får i barnet mer mjölk samtidigt som man ammar vid färre tillfällen per dygn. Själv har jag tillsvidare valt att nöja mig med åtta timmar utan mat på natten för att min mjölk verkade minska när hon åt färre gånger. Men mer om det på annan plats någon annan gång kanske.....

Annars håller jag med föregående talare:
K-ina skrev: OCH :heart: Lyckan att få ge sitt lilla barn mat!!! Se en mätt och belåten unge! :heart:
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
muggles

Inlägg av muggles »

Jag hade föreställt mig att jag skulle helamma i 6 mån efter möjligtvis lite inledande trassel som såriga vårtor, innan man hittat rätt tag osv. Till saken hör att min mamma hade MASSOR av mjölk med mig redan från start. Hon hade så mkt så hon fick ge bort mjölk till en annan mamma på BB som inte hade ngn egen.

MEN sedan visade det sig att jag hade för lite mjölk, trots alla huskurer (anis/fänkålste), trots täta amningar, trots rätt tag mm. Och det var såklart ångest, rent psykiskt lade jag in för mkt av kvinnlighet och att vara mamma, i amningen. Jag har fått jobba jättemycket med det för att bearbeta att amningen inte blev jag hade tänkt, jag har tom gått några ggr hos Bvcs psykolog för att prata av mig.

Jag delammade i 5 mån - sista gången ammade jag på Moas 5-månaders dag faktiskt men de sista veckorna var amningen ytterst sporadisk. Hon har alltså fått flaska sedan start efter varje amning - och på kvällen ibland bara flaska eftersom mjölken är så tunn då så det var ingen idé. När hon var 3,5 mån började hon krångla vid bröstet och det blev värre och värre tills hon var 4,5 mån då hon vägrade flera ggr (det var då amningen blev väldigt sporadisk). Hon är helt enkelt en smart tjej som förstod att det kommer mer och fortare ur flaskan - "vad ska jag ligga här och kämpa för?". Ja, det var tufft för mig för jag tyckte verkligen om att amma och jag är omgiven av väninnor som har haft en fungerande amning med mkt mjölk, ända från start. Men nu är vi inne i en ny fas, som min underbara Bvc-tant sa, nu äter hon mer riktig mat och amningen är inte lika viktig. Dessutom har hon inte varit sjuk en enda gång - jag känner många som helammar och deras barn har haft förkylnign på förkylning. Så det ska man inte ha så mkt ångest för. Och det där med allergier är inte ens vetenskapligt 100%-igt bevisat. Det enda som är bevisat i studier är att amning hjälper "för stunden" (dvs medan man ammar) mot bakterier och virus. Inte att amning hjälper långsiktigt mot allergier som ev kan dyka upp i framtiden (det finns studier som visar att det hjälper men också studier som visar på motsatsen).

Min ståndpunkt var alltid: självklart blir det folk av flaskmatade barn ocskå, det ÄR inte fult med ersättning. Men problemet för mig var att jag VILLE amma (helt helamma) men inte kunde. Det är en helt annan sak att välja flaska för att man tycker att det är enklare (som en kompis till mig gjorde trots mkt egen mjölk), än att vara tvungen att flaskmata för att mjölken inte räcker, det sistnämnda kan vara psykiskt jobbigt trots att man rationellt tänker att "viktigast är att barnet blir mätt".

Den stora fördelen som jag ser nu när jag slutat amma är att jag kan hålla fasta mattider med rikligt med mat - vilket gjort att gnällfaktorn minskat till i stort sett ingenting! :-D Där har Anna helt rätt!
Mamma till pigga livliga Moa, född 07-08-26, som gillar social delaktighet! Och till enäggstvillingarna Saga och Clara födda 11-05-14 som sover bra på dagen och sämre på natten.
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Va kul att det är så många som skrivit!!

Nu har jag helt slutat amma! Elsa åkte på rs-virus och öroninflammation och åt INGET! sjukhuset 5 gånger och pencillin och adrenalin-inhalation för hon hostade så! så då vägrade hon bröstet och det lilla hon tog var flaskan.. så nu är det bara flaskan som gäller! känns både bra och dåligt.

Min fundering: Hon äter små men många mål nu...inga direkta tider än... tar 60 ml, paus, 40 ml, paus osv och detta tar ca 1 timme och det är likadant på natten. När man ammade så låg man j u själv och halvsov :lol: nu måsta man upp och värma flaskan och i och med att hon tar så lång tid på sig hinner mjölken bli kall och då vill hon inte äta. så då får jag springa upp och ner och värma den förbenade ersättningen! Hur får man henne att äta fortare???????

men hon får absolut inte i sig 200 ml per gång, men det kanske ökar allterftersom?
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej gosmamma!

Hur är det med nappstorleken på flaskan? När vi gick över till att ge endast ersättning så bytte vi till större hål. Vi håller även på att fasar in Babyplus nu genom att blanda 50-50 Bs o Bp. Till nattmålet har vi varmt kokat vatten i termos med oss in i sovrummet, pulvret uppmätt i flaskan och då är det bara att fylla i med vatten, skaka och servera.

Elsas aptit per mål skulle nog öka om du styr upp tiderna lite och följer 2-2 principen.

Vad tror du om detta?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

hej :D

jag har försökt med större hål, men hon bara hulkar och får i halsen...hon vill ju gärna ligga ner och äta, inte sitta i knät.

Bra idé det där med termos! tar ni fingervarmt vatten då? Löser sig pulvret? jag trodde man var tvungen att lösa det i kallt vatten... Hur gör ni sen om det blir för kallt? häller ni bara i mer vatten då eller? Det är ju det som är det krångliiga!!
du har rätt det där med tider, vi har ju bara hållt på med ersättning helt ca 2 veckor bara. hon har tiderna
vakna kl7 (oftast 6.30 nu)
sova 8.30-10
sova 12-14
sova 16-16.45
sova natt 19
sen blir nattmålen helt oregelbundna! alltid varit! :evil: ibland 00,04 och ibland 02, 06. Jag försöker mata henne det första jag gör när hon sovit och då kanske hon suger i sig ca 30-40 ml, sen vill hon vänta, ibland upp till en timme!.och så håller det på hela dagen. jag vet inte hur jag ska göra för att få ordning på det? Jag försöker truga och truga och truga.

vi kör med nan. upplevde att hon kräks oftare och äckligare (luktar!!!) med semper. det gjorde även hennes storebror. jag vet inte vad det är för skillnad mellan dem....? men nan funkar bra. jag har nu gått över till nan 2, utan problem....
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

hej igen.
en fråga till:
jag matar elsa kl 18.30 framför tv med storebror... sen lägger vi storebror och sen elsa. nästan varje kväll läggs hon på magen med nappen i vagnen och efter 3 drag blir det tyst. efter några min ploppar nappen ut, vi går in och sätter tillbaka, den ploppar ut , vi går in osv. med skrik också då såklart. Nu har vi kommit på att hon säkert är hungrig fortfarande så nu får hon nappflaskan i vagnen och då suger hon ytterligare! och sen somnar hon! det är väl inte optimala läggningen ,men vet inte riktigt hur jag ska göra annars. hon vill ju inte äta mer innan?! och det är likadant på natten. Hon suger ett tag tills man tror hon är mätt, sen rap, ev byte och sen på´t igen. 3-4 gånger!!! men de senaste 2 dagarna har hon i alla fall ätit några mål på 160ml s å det kanske tar sig.
Elle

Inlägg av Elle »

gosmamman skrev: Bra idé det där med termos! tar ni fingervarmt vatten då? Löser sig pulvret? jag trodde man var tvungen att lösa det i kallt vatten... Hur gör ni sen om det blir för kallt? häller ni bara i mer vatten då eller? Det är ju det som är det krångliiga!!
Vi tar lite varmare än fingervarmt, då vi kokar vattnet innan vi kryper i säng och det ska ju hålla dig fram till 04 då nattmålet är. Pulvret löser sig fin fint! Under nattmålet hinner det inte kallna då hon slurkar i sig allt och somnar sedan. Under dagtid gör vi en laddning på 180 ml vatten + pulver och erbjuder en omgång först, byter blöja och sedan värmer på maten vid behov.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"