Eget rum och förväl till nappen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra att ni åkte till doktorn, hoppas medecinen hjälper. Varför jag undrade var att om de har svårt att andas så är det klart att det måste åtgärdas, hoppas du förstod mig rätt :oops:

Hoppas medecinen hjälper och att natten blir bra. Ser fram emot nästa rapport :D

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
LindaH

Inlägg av LindaH »

ilindstrom: Ingen fara alls. Trodde inte för fem öre att du skulle vilja att man inte gjorde allt för sitt (eller någon annans) barn.

Fråga: Vad kan man förvänta sig tredje natten? Läste att de ställer fler frågor tredje natten, stämmer det? Om det är så, hur kommer det sig att man inte "ska" vara vaken även tredje natten?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad kan man förvänta sig tredje natten? Läste att de ställer fler frågor tredje natten, stämmer det? Om det är så, hur kommer det sig att man inte "ska" vara vaken även tredje natten?
Var har du läst det??? Det ställer jag mig ganska frågande till...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Läs Lathunden OCH månadens krönika :wink: :lol:

Tredje natten ska man kunna slumra så skönt, ofta flera timmar i stöten - men måste fortfarande hålla sig inom hörhåll och med öronen på skaft :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ur lathunden:
annawahlgren skrev:Tredje natten: Fortsätt som under andra. Nu är det slutbuffat. Vid själva läggningen kan du – eller pappa, rättare sagt – buffa lite fint som markering, men han kan också tillämpa solfjädern enbart, efter det distinkta tillrättaläggandet, och hålla barnet på plats så några sekunder. Sedan går han direkt ut med ramsan utan att dröja på tröskeln.
Denna tredje natt ska påminnelseramsan fungera ensam (följd, efter nogsamt avlyssnande, av bekräftelseramsan). Du eller pappa ska inte behöva gå in alls. Nu ska ”dialogen” märkas. Reaktionerna, protesterna blir kortare eller uteblir helt. Barnet frågar - får svar - och nöjer sig. Nu ska ni kunna sova en stund mellan varven (nära, så att ni genast hör lille Gustav om och när han vaknar och kan störta till dörren med ramsan).
:D
LindaH

Inlägg av LindaH »

Tack! :D

Jag tror dock att jag ligger efter i schemat dvs jag buffar för mycket. Detta beror dels på att jag i stort sett aldrig annars hör henne skrika och det gör så ont att låta henne skrika "länge", men även på att hon är sjuk och varje skrik låter som tortyr för henne. Hon är riktigt hes och hostar slem så hon väcker sig själv. :(

Tredje natten såg ut så här.

19.15 Glad godnatt!

19:15-19:26 Buff x 2, Ramsa x 5

Sedan sov hon konstigt nog. Det tog inte längre tid.

02.49 Tillrättaläggande och ramsa x 1

03.57-04.18 Buff x 1, ramsa x 7

Hon gråter, hostar och snörvlar.

04.28 Ramsa x 1

04.38 Ramsa x 2

04.54 Ramsa x 5

Hon gråter, hostar och snörvlar.

05.18 Buff x 1, Ramsa x 1

06.12-06.30 Buff x 2 och ramsa x ? Jag minns inte

Hon gråter och söker efter mat. Känner på henne och hon känns lite varm. Bestämmer mig för en tidig morgon utanför ramarna, jag orkar inte kämpa mer just nu. Känns hemskt att låta henne ligga när hon inte mår bra. Nya tag efter frukost.

06.30 Glad godmorgon med amning och mys i sängen.

Jag känner mig lite misslyckad att jag inte orkar vara så bestämd som alla andra verkar klara av att vara. Dock så tycker jag vi får till dagarna bra, än om inte alltid på minuten.

Tycker att lillasyster inte sover sina timmar heller pga liiiite senare läggning, tidigare uppvak både på natten och dagen.

Ett annat problem som vi har just nu är att de håller på att renovera både fasaden på huset OCH fönster. Detta innebär att det inte finns några gardiner någonstans och hennes skrik EKAR.... Försökte hitta på en lösning igår kväll...men den trillade ner likasnabbt.

Borde jag inatt sova på soffan med hennes dörr stängd? Jag är så himla lättväckt och kanske då inte ger henne chansen att somna om själv. Eller ska jag ramsa så fort hon börjar gny?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Linda H!

Vilken härlig läggning ni hade i går :thumbsup: Lättebra

Men här luktar det buffningsträskt tycker jag. Jag skulle ge mig själv buffningsförbud och använda de andra verktygen istället. Har du försökt solfjädern?

Jag skulle nog sova på soffan så lilltösen precis som du skriver fick en schans att lösa sina uppvak själv. Förstår om det känns jobbigt nu när hon är förkyld. Som tröst brukar ju de första dygnen på en förkylning vara värst. Sedan tycker jag de brukat kunna sova ändå. :sleep:

Jag tycker du jobbar på bra. En gång är ingen gång vet jag någon skrivit här på forum, men två gånger är en vana. Så ingen skada skedd att du tog upp lilltösen för utsatt tid, men jag skulle passa mig för att göra det igen. Risken är att hon vaknar tidigare och tidigare för varje morgon och tillslut är ni tillbaka där ni började. :wink:

Hoppas verkligen ni blir friska snart :heart:

Ida

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Jag tror faktiskt inte hon letar efter mat. Bort med den vargen nu! Hon klarar sig alldeles utmärkt med att äta på dagtid.
Jag känner mig lite misslyckad att jag inte orkar vara så bestämd som alla andra verkar klara av att vara. Dock så tycker jag vi får till dagarna bra, än om inte alltid på minuten.
Så ska du absolut inte känna! Det är ingen tävling!! [-X . Vi har alla haft och har våra svackor. Det här är en process, ett nytt sätt att tänka och agera. Du ska försöka skifta mindset (ursäkta flosklet)! Du ser dig nu som en skurk och tycker SYND om lilla barnet. Gör inte det! Du ger henne en underbar gåva: trygg sömn och struktur i tillvaron. Alla sina behov tillgodosedda. Såklart det är jobbigt när dom är ledsna, vilken förälder känner inte så? Men du har VERKTYGEN!!! Jobba på och ge dina betryggande svar om och om ingen tills hon nöjer sig.

Tycker att lillasyster inte sover sina timmar heller pga liiiite senare läggning, tidigare uppvak både på natten och dagen.
Du har ett väl uttänkt schema i teorin, om det sedan strular i verkligheten så struntar du i det just nu. Börja för allt i världen inte kompensera eller ändra nu. Det tar lite tid! Hon måste får en chans att förstå och anpassa sig.

Du säger att du ligger efter. Nåväl, då gör du kanske det då! Det här är en process med gradvist backande. Anna har beskrivit detta gradvisa backande i de tre kurnätterna + uppföljningsveckan. Men kanske tar det för er lite längre tid...och tja, då gör det helt enkelt det. Det viktiga är att du inte fastnar utan fortsätter processen som har som mål där framme att lillan ska somna själv, trygg och glad och klara sina eventuella uppvak likaledes.

Upp med hakan nu!

Tinis
LindaH

Inlägg av LindaH »

Tack för ert pepp! Ni anar nog inte vad jag behöver och uppskattar det nu. Jag är så himla trött.

Lillasyster har fortfarande inte somnat i vagnen. Ska jag ta upp henne 16.15 som planerat? Eller ge henne lite mer tid?
Angelina 2006 April (ej kurad än)
Lupita 2007 Augusti (håller på att SHN-kuras)
LindaH

Inlägg av LindaH »

Jag tog upp henne. Hon sov ingenting. :?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Helt rätt som du gjorde. Du kan inte göra mer än att ge henne förutsättningarna för att sova. Så här i början av processen är det många små älsklingar som får för sig att nu när det sover så bra på natten så behöver de inte sova så mycket på dagen, vilket de givetvis behöver. Om du bara har tålamod och erbjuder henne att sova och hon får ligga och ha tråkigt så kommer hon snart nog att sova. För här händer ju ingenting. Om det händer igen och lilla älsklingen håller på att krokna helt framåt kvällskvisten kan du alltid bjuda på en feminutare.

Fortsätt att rapportera. Kom ihåg att inte kliva ner i buffträsket nu i natt. Föra att liten ska kunna göra framsteg så måste ju vi föräldrar göra baksteg. Lita på att hon kan :wink:

Ida

www.sovgott.net
LindaH

Inlägg av LindaH »

:D :D :D

Jag sov inne hos storasyster inatt och pappan (som inte vaknar så lätt) sov hos lillasyster. Och vet ni vad? Förutom lite pip och host och gnöl vid ett par tillfällen inatt så SOV HON 12 TIMMAR!!! :shock:

Ingen ramsa, inget buff, ingen solfjäder! Jag hoppas innerligt att hon tar detta som en vana!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Grattis!!!!!! Snyggt jobbat. Jag sitter här och myser och småler för mig själv över din rapport. :D :thumbsup:

Ibland är inte pappaörat lika lättveckt som mammaörat :wink: Vilken härlig tjej ni har :heart:

Ida

www.sovgott.net
LindaH

Inlägg av LindaH »

Igår somnade inte lillasyster på eftermiddagsluren. Idag kommer hon inte heller till ro... Varför?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Linda H! :D

Det är inte så ovanligt att de små älsklingarna så här i början får för sig att de inte behöver sova så mycket som det är meningen, det brukar lösa sig. Du kan inte mer än erbjuda henne och ge henne förutsättningarna att sova. Vill hon ligga vaken i 45 min så är det upp till henne. Du ska se att snart inser hon att hon även då ska sova. Om inte annat så vilar hon sig ju åtminstone. :wink:

Jag tycker du verkligen har den rätta attityden. Fortsätt så, då kommer hon snart sova alla sina lurar :sleep:

Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"