Hur "knäcker" jag de sista sömnproblemen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Jenking

Hur "knäcker" jag de sista sömnproblemen?

Inlägg av Jenking »

Hejsan!

Min lilla kille är nu frya månader (oj vad tiden går fort :-)) och sover numera i sitt eget rum. Har även tagit bort samtliga nattmål. Han sover jättebra i sitt rum där det är mörkt och svalt. Vid 5-tiden på morgonen brukar han vakna till, men då räcker det men en ramsa och så somnar han om direkt. Däremot vaknar han ALLTID vid 6-tiden. Lyssnar av om han lyckas somna om själv annars ger jag honom en ramsa. I värsta fall har jag gått in och gett honom en solfjäder. Vad är då mitt problem? Jo, han lyckas aldrig somna om efter sista uppvaknandet. Hans nattider är 19-07, vilket innebär att den sista timmen ligger han och ylar och gråter och är väldigt frågande.

Har även problem med sista eftermiddagssömnen. Han ska sova mellan 16.15 och 17.00. Ibland somnar han inte alls. Ibland somnar han vid 16.50 och då är det bara 10 minuter kvar tills han ska vakna igen.

Min fråga är således: Hur "knäcker" jag de här två kvarvarande sömnproblemen? Han får jättemycket mat under dagen för att kunna sova bra under både natt och dag, men de här två sista sömnproblemen skulle jag villja ha tips om hur jag löser.

Nattsömnen går förövrigt jättebra. Det gör även förmiddags (9.30-10.15)- och mitt på dagensömnen (12-14).

Tack på förhand!

Jättemånga hälsningar
Jenny
Mamma till Lukas född september 2007 och bonusbarnet Linus - snart 11 år.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit! :D :heart:

Vad bra att han sover så bra som han gör, vi ska få ordning på de sista fnurrorns ska du se :wink:

Mina spontana frågor är har ni börjat med smakisar ännu? Hur äter han på dagen. Hur ser erat dagschema ut? Är ni ute i vaket tillstånd under dagen? Om du svara mig på frågorna så kan jag hjälpa dig bättre.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Ewa

Inlägg av Ewa »

Några tankar till här :D:

Att sova 16.15-17 är i senaste laget om du har nattning kl 19, åtminstone 3 timmars vakentid innan den långa natten kan man gott bjuda på. Försök stuva om tiderna något för att tidigarelägga sista luren - få gärna in schemat också, som ilindström skriver så får vi bättre koll på helheten!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Jenking

Inlägg av Jenking »

Hejsan!

Schemat har jag fått hjälp att sätta upp med en av Annas diplomerade SHN-kurare, men det kanske är som ni säger att jag ska stuva om lite. Har ni något förslag? Så här ser schemat ut idag (och funkar bra för oss - förutom sista eftermiddagsluren och att han vaknar en timme tidigare än han ska och inte kan somna om :-)):

07.00 Vaknar och får mat (ammar)
08.00 Morgontoa och allmänt stök i hemmet
09.00 Mat (minst 230 ml mjölkersättning)
09.30-10.15 Sova
11.30 Mat (puré + så mycket mjökersättning han bara orkar)
12.00-14.00 Sova
15.45 Mat
16.15-17.00 Sova
18.00 Nattoa
18.30 Nattmaten (minst 230 ml mjölkersättning)
19.00 Skratt till godnatt och sova

Han får alltså i sig ca 1000 ml mjölk under dagen plus purélunch.

Har ni några förslag på nytt schema? Dagens schema är även lite anpassat så det ska funka med storebrors tider.

Kram Jenny
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Jenking!

Jag personligen tycker att schemat ser bra ut med sov och ättiderna. Jag är ingen expert men kanske lite gröt skulle sitta bra på kvällen, vad tror du? :wink:

En tanke som också slår mig att när de små blir 5 månader är det dags att ta bort ca en halvtimme på dygnssömnen, kanske är ni snart där? det vanligaste är att man antingen kortar långluren till 1,5 eller eftermiddagsluren till 20min. Så om han är född precis i början av september så är han ju snart 5. :wink:

Jag tror att det är detta som kan spöka.Vad tror du om dessa tankar? :D

Ida

www.sovgott.net
Jenking

Inlägg av Jenking »

Hejsan Ida!

Har provat med gröt ikväll och toppat det med både amning och tillägg på flaska. Så mätt var han i alla fall när han gick och la sig :-).

Har själv funderat på det där med att han snart ska sova 30 minuter kortare. Han är för visso född 18 september, så han har ju ca 2 veckor kvar... Men kur eller inte så är ju alla barn i alla fall olika, så han kanske tror att han är äldre än han är :-)!

Vad jag gör nu är att jag lägger honom och så får han ligga där sina 45 minuter. Det är ju inte så att han skriker under hela tiden utan efter ett tag tystnar han. Antingen har han då somnat eller så ligger han och filosoferar. Jag har ju i alla fall gett hon förutsättningar för att sova.

Jag rapporterar imorgon hur det har gått under natten :-). Tack för dina råd. Vare sig du är expert eller inte så är de alltid välkomna! Ju fler kockar...

Ewa, har du några tips och idéer på hur jag ska arbeta vidare med honom och hans sömn?

Kram Jenny
Jenking

Inlägg av Jenking »

Jo glömde skriva att vi är ute på promenad varje dag (oavsett väder) vid morgonluren. När han ska vakna så höjer jag ryggstödet på vagnen så att han kan sitta och titta. Han tycker det är JÄTTE-roligt :lol: och ser jättestolt ut - han är stor kille nu (tycker han) \:D/ . Oftast är vi ute ytterligare en eller flera gånger per dag (men det beror på vädret).

Kram Jenny
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Spännande och se imorgon hur natten varit :D Jättebra med mycket utevistelse och mat. För många är det just maten som spökar vid den här åldern.

Du får avakta någon vecka och sedan tycker jag att du kortar ner schemat med 30 min, vad tror du om det? :wink:

Ida

www.sovgott.net
Jenking

Inlägg av Jenking »

Hejsan igen!

Gissa vad som hände inatt (eller tidigt imorse). Vid 5.05 vaknade han till väldigt kort och somnade om efter en ramsa. Prick 6.00 vaknade han och ville inte somna om förän det var dags att gå upp... :( Trots all mat jag tryckt i honom under dagen.

Men vi kämpar på... :D

Kram Jenny
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Jenking!

Ursäkta att jag missat att återkomma :oops:, men du har ju fått finfina råd av ilindstrom :D.

Till att börja med så håller jag med om att det brukar krävas betydligt mer mat på programmet när de blir just 4 mån =P~ , så jag skulle personligen se till att mata på så mycket mat som han bara vill ha och får i sig. Det brukar lätt kunna klämmas en hel portion puré till lunch (mina åt motsvarande 1 stor burk + fruktpuré) och gärna en stadig portion gröt till middag. Jag tror du har en bov där, att han nog är redo för mer fast föda, helt enkelt. Det går ju alltid att fylla på med bm efter måltiden, så att han får det i sig också.

Vad gäller schema, så vill jag inte lägga näsan i blöt om du fått bra hjälp redan. Vet bara av egen erfarenhet att 3 tim vaket på kvällskvisten uppskattades stort och att något längre sovpass efter kl 16 var rätt svårt efter 3 mån ålder. Men jag har ju heller inte alla andra familjetider som ni tagit hänsyn till och har därför svårt att komma med något annat förslag. Men är det möjligt skulle jag kanske tidigarelägga övriga lurar en smula och i samma veva korta sena luren till 20 min

En stor :thumbsup: för all härlig utetid lilleman får :heart:

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Jenking

Inlägg av Jenking »

Hejsan på er igen!

Tack så jättemycket för alla tips :lol: !

Ska verkligen försöka att pressa ner ännu mer mat i honom. Det ska nog inte bli några problem då han verkar ÄLSKA riktig mat :lol: !

Tycker ni att det är för tidigt att redan nu korta ner sena luren till 20 minuter eller ska jag köra på det? Han blir ju faktiskt 5 månader om bara ett par veckor... Du Ewa pratar ju om att korta sena luren...

Skulle ett möjligt nytt schema kunna se ut så här (ger gärna mat INNAN sovpass då jag märkt att han trots allt sover bättre då):

07.00 Vaknar och får mat
08.45 Mat
09.15-10.00 Sova
11.15 Mat (puré + så mycket mjökersättning han bara orkar)
11.45-13.45 Sova
15.30 Mat
16.00-16.20 Sova
18.00 Nattoa
18.30 Nattmaten

Då blir det 2 timmar och 40 minuter tills han ska lägga sig för natten istället för 2 timmar.

Tacksam för fler tankar och idéer från er.

Kram Jenny
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Jenking!

Bra att du försöker ge honom mer mat. Framförallt om han verkar gilla mat så pass mycket. Jag tittade på ditt schema och det ser bra ut. Jag hade ett liknande schema till mina barn när de var 5 mån, förutom att de sov redan 9.00. Kanske att det blir lite kort med vakentid mellan först och andra luren, 1h och 45 min. jag personligen la ju luren så att det blev 2h vakentid, men vad tror du själv? Annars är det ett klassiskt schema som du valt som är lätt att växa med. Man plockar bort sovtid vart efter barnen växer men kan hela tiden ha samma tider för allt annat som rymms i det.

Jag kan inte riktigt svara på om du redan nu ska korta ner. Jag har alltid väntat tills de är så gamla som rek. är. Men du känner ju ditt barn bäst så jag tror att det du bestämer dig för är det rätta för er :wink:

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej igen!

Nu ska vi inte ägna oss åt hårklyverier här :lol: men jag har samma tankar som Ida. Är det möjligt tror jag du får bättre förutsättningar för lurarna om du har 2 tim vaket innan långluren (kanske 1:a 9-9.45, 2:a 12-14, 3:e som förslaget). Lite petimetrigt, men en kvart kan göra mer än man tror.
07.00 Vaknar och får mat
08.45 Mat
09.15-10.00 Sova
11.15 Mat (puré + så mycket mjökersättning han bara orkar)
11.45-13.45 Sova
15.30 Mat
16.00-16.20 Sova
18.00 Nattoa
18.30 Nattmaten
Har en liten fråga kring målen bara. För att riktigt se till att en liten kropp blir så purmätt att man sover gott HELA natten så krävs 4 STORA mål och en nattslurk. Sista målet och nattslurken ska helst ligga ganska nära varandra i tid. Annars brukar man ju rekommendera 3,5-4 tim mellan målen för att aptiten ska vara på topp. Mål 1 och 2 ligger väldigt nära, medan det är väldigt långt till 3:an, och 4:an kommer väldigt tidigt för att man ska stå sig gott hela natten.

En tanke vore att Mål 1 börjar 7 och sedan ha påfyllningen vid 7.45 (vad det nu är du idag ger vid 8.45). Så gjorde jag, jag ammade vid 7 och gav gröt och macka vid 7.45 och det blev då som ETT mål.
Därefter Mål 2 (lunch) som idag.
Mål 3 skulle nog jag gärna ge lite tidigare - 4,15 är väl länge att gå, tycker jag.
Ger du då nattslurk 18.30 skulle du kunna ge Mål 4 någonstans mellan 16.30-17.30, vilket som passar bäst.

Återigen, nu blir det verkligen alltför detaljerat här, och det är bara DU som vet vad som passar er bäst. Det här var bara några tankar från mig, eftersom mina sötnosar ätit betydligt mer än vad din rara gör och jag tror att du kunde vara betjänt av att få in ett mer REJÄLT mål till.

Och korta till 20 min tror jag du kommer kunna göra när du funderat färdigt kring vad som blir de bästa tiderna för er :wink: :D :heart:
Jenking

Inlägg av Jenking »

Tack! Tack! Tack! För alla tips och råd. O:)

Nu har jag bestämt hur det ska bli :idea: \:D/ :
07.00 Vaknar och får mat (ammas)
08.00 Mat 1
08.30 Morgontoa
09.15-10.00 Sova
11.30 Mat 2
12.00-14.00 Sova
14.30 Mat 3
16.00-16.20 Sova
17.30 Mat 4
18.00 Nattoa
18.30 Nattmaten
19.00 Skratt till godnatt och sova :sleep:

Tjejer! Vad tror ni om det? :?:

Kram Jenny
:heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Strålande, Jenny :thumbsup: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"