Hej!
Här har det varit förkylt värre i några veckor. Nu har även lillebror åkt dit, hoppas att det blir lindrigt för honom. Sjuk mamma är inte kul, men sjuk bebis är värre

.
Vår annars så glada bebis har nu fyllt tre månader och har en matchvikt på 7,45 kg och är 65 cm lång! Sedan drygt en vecka så kör vi med följande schema:
07.00 Fösta målet
09-11 sova 2h
11.00 Andra målet
13.30-15.30 sova 2h
15.45 Tredje målet
18.00 sova 45 min
19.00 Fjärde målet + nattslurken
21.00 Sova natt
Nattmålet någon gång mellan kl 03-05
Sedan han började somna tidigare på kvällen så har han inte sovit över nattmålet fler gånger. Det känns rätt okej ändå, det är väldigt skönt att få kväll vid 21-tiden. Nu när han blev förkyld så har vi fått vagna lite på natten igen, men annars har inte hänt på drygt en månad.
Vi har infört skrattet till go´nattet vid alla läggningar nu och det känns väldigt bra! Även om han är jättetrött så ler han när jag lägger honom i vagnen. Han vet att det kommer bus . Det är härligt att skiljas med ett skratt (även om det blir protester sen). Nu läggs han också vaken vid alla läggningar, han fick somna vid bröstet på kvällen förut, men en dag funkade inte det längre. Det var återigen han som visade oss vägen, typ ; - Men hallå?! Jag vill ha lugn och ro i vagnen när jag ska sova, ni får klara er själva nu!

Numera får han enbart ersättning till nattslurken, jag har slutat att pumpa ur morgonmjölk nu. Vid läggning är herr Kanin obligatorisk, så fort han får syn på kaninen gapar han, den kaninen får många pussar! Tummen åker in i munnen ibland i sömnen, men inte alltid vid insomningen.
Schemat fungerar ganska bra, det är sista luren som är svårast. Ibland blir det bara 20 min sovtid där. Inför framtiden så funderar jag lite på vad vi siktar på. Jag vet att många förordar 12-45-2-45, men jag vet inte om 12-timmars natt är något för oss. 11-timmars natt känns bättre så att den som jobbar får träffa bebisen också. På sikt tror jag vi strävar efter natt 20-7. På dagen gäller det att få in dagisturerna med bil. Är det en nackdel att starta ”huvud”-luren så sent som 13.30?
Eftersom vår kille är rätt stor så finns det redan inte så mycket utrymme kvar i vagnen. Hur länge kunde Tor sova i liggdelen, TorsMamma? Kan man ha dem på mage i sittdelen?
Längtar tills det är dags för smakisar! Jag tycker att han redan nu intresserat följer ”vad vi håller på med” vid matbordet. Läser ofta om banan här, men är det inte svårt att få barnet att smaka potatis om man tar banan först? (BVC’s argument)
En annan fundering jag har är kring ensamleken, som vi inte infört, men som jag skulle vilja börja med på något sätt. Blir det konstigt om jag lägger in det på morgonen innan första sovpasset 5 dagar i veckan? (Lämnar på dagis 2 dagar) Jag tycker det är en väldigt viktig idé att öva sig på att leka själv och skulle gärna få in även det. I början låter man barnet få leka en kort stund och sedan lägger man som vanligt, för att sedan låta dem somna själv i anslutning till leken, eller har jag fattat fel?
Oj, det här blev långt! Har samlat på mig många frågor. Jag är så glad för att det här forumet finns!