3,5 vecka - råd på vägen?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Malou

Inlägg av Malou »

Tors första smakis var 1 dl potatisk pure
:lol: :lol:
Du har verkligen en cool mamma- TorsMamma!

Lille grabben har ju börjat vara uppe 2,5h isf 1,5h. Så förut blev måltiderna automatiskt mindre än 1,5h för att han skulle kunna läggas vaken. Jag har läst att måltiderna bör ges inom en timma efter 2 månader. Varför då? Jag tycker det är ganska praktiskt att dra ut på det lite längre, men jag antar att det finns en anledning.

Typiskt att jag skrev att det funkade så bra igår, sen var det värsta pärsen med tredje luren...
Vi kanske har hamnat i ett vagningsträsk. Vid andra luren så vaknar han ofta och helt plötsligt så svarar han inte på vagningen. Vid tredje luren (nu) så vill han inte somna fast han är jättetrött. Ska försöka backa, men det är svårt när det funkat så bra förut. Beror det på att han blivit större? Han har blivit supersocial. Till kvällen så har vi låtit honom somna vid bröstet. Är han för gammal för det nu eller är det lugnt några veckor till?

Dags att byta av maken som vagnar för fullt en riktigt arrrg bebis.

MVH
Malou
~~Dotter 2003~~
Sov första hela natt vid 2,5 års ålder,
lärde sig somna själv när hon var 4,5 år
~~Son 2007-11-02~~SM från början
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Måltiderna skall bli kortare och kortare med tiden. Man börjar på 1,5, sen 1, sen 45, sen 20-30 och där stannar man. Detta är för att man skall hinna bli riktigt hungrig mellan måltiderna.

När de är nyfödda så blir ju måltiderna ca. 2,5 timmar med vilan, och vid 2 mån blir det då ca. 3 timmar melllan måltiderna för att så småningom bli mera 3-4 timmar mellan. Så det är helt i sin ordning. :wink:

Jobba på, målmedveten och trägen vinner. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Malou

Inlägg av Malou »

Det går inte så bra för oss :( . Nu har jag tagit upp en skrikande bebis 2 dagar i rad efter skrik i över en timme ena dan och jag tror det blev 40 min idag. :cry:
Det har bara blivit värre och värre hela veckan med andra luren och nu vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på. Han vaknar efter 40-45 min och kan inte sövas om. Förra veckan fungerade schemat hur bra som helst (med 2h sovtid på andra passet), visst krävdes en del vagning men han somnade alltid om. Igår satt jag och läste massor för att bli inspirerad till att vertyga över skarven, jag har provat alla möjliga saker. Gjort ingenting, gjort en massa husljud, talat högt utanför, vagnat, solfjädrat, buffat, täckt över vagnen- men jag lyckas inte lugna honom det minsta.

Jag är rädd att han är hungrig, han äter mer vid alla måltider känns det som. Till och med vid nattmålet och frukosten som han förut knappt brydde sig om. Vi har inte infört ersättning på kvällen, bara provat 30 ml vid två tillfällen. Är det för tidigt med nattmackan tror ni?

Suck, var är självförtroendet?
Malou
~~Dotter 2003~~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det kan mycket väl vara så att MER mat står på programmet.

Kör du mina mjölkökningstips? Om du inte har mjölk så det räcker kanske du vill fylla på med pumpad mjölk som du pumpar från morgonen och kanske dagen. Och om inte det räcker så kan ju ersättning och/eller nattmackan vara att ta till.

Hur vill du att det skall gå bättre? För om det är som du säger, mer mat! Ja, då skall man ju få mer mat, för proppmätt skall man vara 5 ggr/dag! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Malou

Inlägg av Malou »

Hur vill du att det skall gå bättre? För om det är som du säger, mer mat! Ja, då skall man ju få mer mat, för proppmätt skall man vara 5 ggr/dag!
Schemat satt som en smäck i drygt en vecka och vi fick känna hur det kan vara då allt flyter med en glad mätt och nöjd bebis. Nu är något fel och jag blir jättefrustrerad när jag försöker hitta felet. Jag vet inte hur jag ska få i honom mer mat. Det känns som han kan äta hur mycket som helst! Han ammar och somnar till. Jag väcker honom, pratar lite och lägger honom att äta igen. Så kan vi hålla på hur länge som helst känns det som. Nu kan han inte sövas om vid andra luren och är då trött, gnällig och frustrerad hela eftermiddagen+kvällen. Igår kväll var den struligaste kvällen nånsin, han vägrade tom ta flaskan med BM. Han var så trött och 5 eller 20 min lurar hjälpte inte. Jag trodde väl att vi skulle kunna ha detta schema som bas ett bra tag till. Jag känner mig också dum som inte fattade att det inte gick att vertyga över skarven nu och då kommer tvivlen och man undrar vad man håller på med. Plötsligt har man glömt allt man uppnått :shock: :roll:
Det är ju faktiskt en hel del! Det är så lätt att glömma att man inte blir färdig att det är en process. Känns det igen?
Maken har sänts iväg för att inhandla dr Browns napp, får vi se om det går bättre (det har alltid varit strul med flaskan men han brukar alltid äta upp allt tillslut). Idag ska jag inte framhärda att hålla schemat utan bara proppa i mat i massor (i SM anda förstås) så får vi se vad som händer.
Malou
~~Dotter 2003~~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Men du, jag tycker du har MASSOR attiyd här faktiskt. Nu bestämde du att det är MAT-vargen du tänker skjuta, så då skjuter vi den! :x

Sen minns jag också att när Tor var mellan 2-3 mån så var det supersvårt att verkligen "hålla" schemat strikt. Vårt aber var att Tor sov gärna 45 min lurar. Så under denna tiden blev oftast första luren 1,5, andra luren 2 och tredje luren 45 min och sen gjorde jag natt tidigare. :wink:

Försök att tänka som så att när den lilla (inte så lilla längre) fyller 3 mån kan du införa 12-45-2-45 schemat. Då kommer du att vara säker på att bara jobba för att få till 1 långlur på 2 timmar och kvar har man också 1 nattmål runt 04, som sen slopas till 4 mån ungefär.

MEN, visst är det som du säger... några steg fram, ett tillbaka, några fram och ett tillbaka. Det är en process och precis som min signatur skriver så kan vägen till rom vara lite kringelkrokig ibland.

Se till att ha målet för ögonen, ni KOMMER att NÅ dit, jag lovar!!! :heart:

Har du någon gång läst min krokiga väg "som fan läser bibeln" den hittar du här under "mina favoriter" :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006

Malou

Inlägg av Malou »

En liten rapport från oss:

Först föjde vi vår lillprins i några eftermiddagar utan att försöka styra några tider. Resultatet blev att han sov två 45-minuters lurar på eftermiddagen och kvällen blev lång med flera smålurar.

I tre kvällar nu har han fått till sista målet fått bröstmjölk (morgonmjölk servarad i flaska och direkt från "kranen" :wink: ) och ersättning. Första kvällen kanske 30 ml och de två andra kvällarna 60 ml (han slukade rubbet). Vad hände? Han började sova bättre på dagen igen! Nu är vi nästan tillbaka på schemat igen. Han har också kräks mer än vanligt, i morse rejält så han kanske har fått lite väl mycket. Nu tänkte vi hålla igen lite med ersättningen och se om magen lugnar sig. Finns det fler som har fått samma reaktion när ni börjat ge tillägg? Känslan är ändå att han mår bra av tillskottet, nu är han glad och pigg även på eftermiddagen.

Och du TorsMamma, tack särskilt för
Men du, jag tycker du har MASSOR attiyd här faktiskt.
Ditt engagemang betyder så mycket, jag hoppas du vet det!

Om det finns fler som har en bebis som "biter", så har jag kommit fram till att det som funkar bäst för oss är att peta loss greppet med fingret ( jag trycker på vårtgården) precis innan han kniper ihop käkarna. Jag har lärt mig att han låter lite frustrerad precis innan så då är jag beredd. Först höll jag honom hårt så att han inte skulle kunna knycka, men följden blev bara att han tog i hårdare tyckte jag.
Malou
~~Dotter 2003~~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag svarar gärna ang. detta med mat. I AW världen som vi nu pratar om så handlar det ALDRIG om att de KAN få för mycket mat. Det handlar om att lindra "överlevnadsångesten". Och med detta gör man precis så som du gjorde, man matar till det helt enkelt kommer ut överskott i endera änden. :wink:

Så jag skulle INTE hålla igen, utan se det som att "överskottet" kommer ut, men han har fått sin överlevnadsångest lindrad. Detta kommer att gå över efter en tid. Men det är oerhört vanligt att lurar strular p.g.a att de fått för lite mat för att stilla överlevnadsångesten. Och det är en lurig liten rackare. Man tycker ju de är mätta eller går upp i vikt som de skall. Men lik f-annat skall de ha

Mat, mera mat, ännu mera mat och massor med mat, för att sen vara mätta, mera mätta, ännu mättare, proppmätt. :P :wink:

De blir snabbt äldre och då är detta inte något problem men upp till i alla fall 4 mån skulle jag ha detta i bakhuvudet. De KAN helt enkelt inte få FÖR mycket, det som du märker kommer ut i endera änden. :wink:
Tor 2006

Malou

Inlägg av Malou »

OK ! Här ska det inte hållas igen mer med mat! Lite kräks ska vi väl tåla ! Jag var bara rädd att ersättningen retat magen som bara fått bröstmjölk, men då skulle han väl kräkts tidigare (inte morgonen efter).
:heart: :heart: :heart:
Malou
~~Dotter 2003~~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Fortsätt gärna rapportera hur det går! :lol:
Tor 2006

Malou

Inlägg av Malou »

Här har det hänt grejor! I fredags upptäckte min underbare lille son att man kan göra en egen "karusell" genom att vända sig från rygg till sidan och tillbaks igen jättefort. :lol:
En annan viktig upptäckt gjordes samma dag, nämligen hur mysigt det är att suga på tummen! :lol:

På fredag kväll hade vi ömma föräldrar dukat upp med mat i alla dess former, men se vår son han ville inte ha! Helt plötsligt orkade han inte ens äta den utpumpade bröstmjölken. Jaha tänkte vi han blev för trött, han vaknar väl igen och fyller på. Så fel vi kunde ha! Han tog och slog nytt sovarrekord och sov från 22.15 till 07.00!!! :shock: :lol:
Han var nog väldigt trött tänkte jag, det händer nog inte igen, men imorse vaknade han 06.45 (somnade ca 22.15 igen). Inte heller igår drack han något utöver brösten. Om någon hade sagt åt mig för ett halvår sedan att min bebis skulle sova från 22 till 7 innan 3-månaders ålder så hade jag bett personen att sluta skämta om så allvarliga saker. Jag kan räkna på mina händer hur ofta det hände med min dotter INNAN HON FYLLDE 2 ÅR!!!
Jag tror inte att det var en tillfällighet att han precis hittat tummen, nu går det inte att lägga honom utan att "visa" honom tummen. Jag blev tvungen att ta fram handen ur overallen i morse när han skulle sova ute. Han blev så arg när tummen var borta! :D
Jag måste ändra schemat till en tidigare morgon tror jag, men vet inte hur ännu, vi får väl se om detta långsovande på natten håller i sig. :thumbsup:

/Hälsningar från en väldigt glad och stolt
Malou
~~Dotter 2003~~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härlig rapport!! BRA jobbat allihop!

Tänk vad mycket lite stimulans och rörelse kan göra. Se nu till att öva dessa fina färdigheter i massor! :heart:
Tor 2006

Malou

Inlägg av Malou »

Hej!
Här har det varit förkylt värre i några veckor. Nu har även lillebror åkt dit, hoppas att det blir lindrigt för honom. Sjuk mamma är inte kul, men sjuk bebis är värre :( .
Vår annars så glada bebis har nu fyllt tre månader och har en matchvikt på 7,45 kg och är 65 cm lång! Sedan drygt en vecka så kör vi med följande schema:

07.00 Fösta målet
09-11 sova 2h
11.00 Andra målet
13.30-15.30 sova 2h
15.45 Tredje målet
18.00 sova 45 min
19.00 Fjärde målet + nattslurken
21.00 Sova natt
Nattmålet någon gång mellan kl 03-05

Sedan han började somna tidigare på kvällen så har han inte sovit över nattmålet fler gånger. Det känns rätt okej ändå, det är väldigt skönt att få kväll vid 21-tiden. Nu när han blev förkyld så har vi fått vagna lite på natten igen, men annars har inte hänt på drygt en månad.

Vi har infört skrattet till go´nattet vid alla läggningar nu och det känns väldigt bra! Även om han är jättetrött så ler han när jag lägger honom i vagnen. Han vet att det kommer bus . Det är härligt att skiljas med ett skratt (även om det blir protester sen). Nu läggs han också vaken vid alla läggningar, han fick somna vid bröstet på kvällen förut, men en dag funkade inte det längre. Det var återigen han som visade oss vägen, typ ; - Men hallå?! Jag vill ha lugn och ro i vagnen när jag ska sova, ni får klara er själva nu! :shock: :lol: Numera får han enbart ersättning till nattslurken, jag har slutat att pumpa ur morgonmjölk nu. Vid läggning är herr Kanin obligatorisk, så fort han får syn på kaninen gapar han, den kaninen får många pussar! Tummen åker in i munnen ibland i sömnen, men inte alltid vid insomningen.

Schemat fungerar ganska bra, det är sista luren som är svårast. Ibland blir det bara 20 min sovtid där. Inför framtiden så funderar jag lite på vad vi siktar på. Jag vet att många förordar 12-45-2-45, men jag vet inte om 12-timmars natt är något för oss. 11-timmars natt känns bättre så att den som jobbar får träffa bebisen också. På sikt tror jag vi strävar efter natt 20-7. På dagen gäller det att få in dagisturerna med bil. Är det en nackdel att starta ”huvud”-luren så sent som 13.30?
Eftersom vår kille är rätt stor så finns det redan inte så mycket utrymme kvar i vagnen. Hur länge kunde Tor sova i liggdelen, TorsMamma? Kan man ha dem på mage i sittdelen?

Längtar tills det är dags för smakisar! Jag tycker att han redan nu intresserat följer ”vad vi håller på med” vid matbordet. Läser ofta om banan här, men är det inte svårt att få barnet att smaka potatis om man tar banan först? (BVC’s argument)

En annan fundering jag har är kring ensamleken, som vi inte infört, men som jag skulle vilja börja med på något sätt. Blir det konstigt om jag lägger in det på morgonen innan första sovpasset 5 dagar i veckan? (Lämnar på dagis 2 dagar) Jag tycker det är en väldigt viktig idé att öva sig på att leka själv och skulle gärna få in även det. I början låter man barnet få leka en kort stund och sedan lägger man som vanligt, för att sedan låta dem somna själv i anslutning till leken, eller har jag fattat fel?

Oj, det här blev långt! Har samlat på mig många frågor. Jag är så glad för att det här forumet finns!
Malou
~~Dotter 2003~~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Malou skrev:Hej!
Här har det varit förkylt värre i några veckor. Nu har även lillebror åkt dit, hoppas att det blir lindrigt för honom. Sjuk mamma är inte kul, men sjuk bebis är värre :( .
Vår annars så glada bebis har nu fyllt tre månader och har en matchvikt på 7,45 kg och är 65 cm lång! Sedan drygt en vecka så kör vi med följande schema:

07.00 Fösta målet
09-11 sova 2h
11.00 Andra målet
13.30-15.30 sova 2h
15.45 Tredje målet
18.00 sova 45 min
19.00 Fjärde målet + nattslurken
21.00 Sova natt
Nattmålet någon gång mellan kl 03-05

När jag läser på detta schemat får jag bara ihop 14,45 timmar att sova på, stämmer det? Vid 3 mån skall det vara 15,5 timmar.

Sedan han började somna tidigare på kvällen så har han inte sovit över nattmålet fler gånger. Det känns rätt okej ändå, det är väldigt skönt att få kväll vid 21-tiden. Nu när han blev förkyld så har vi fått vagna lite på natten igen, men annars har inte hänt på drygt en månad.

Visst kan man bjuda på vagning om det behövs en tid, inte glömma att backa sen igen bara, ni vill ju inte fastna. :wink:

Vi har infört skrattet till go´nattet vid alla läggningar nu och det känns väldigt bra! Även om han är jättetrött så ler han när jag lägger honom i vagnen. Han vet att det kommer bus . Det är härligt att skiljas med ett skratt (även om det blir protester sen).
Visst är skrattet härligt, han kommer snart att orka skratta lite mer, men det är ju rutinen ni lägger på plats. :lol: 8) Härligt och höra!!!

Nu läggs han också vaken vid alla läggningar, han fick somna vid bröstet på kvällen förut, men en dag funkade inte det längre. Det var återigen han som visade oss vägen, typ ; - Men hallå?! Jag vill ha lugn och ro i vagnen när jag ska sova, ni får klara er själva nu! :shock: :lol:

:thumbsup:

Numera får han enbart ersättning till nattslurken, jag har slutat att pumpa ur morgonmjölk nu. Vid läggning är herr Kanin obligatorisk, så fort han får syn på kaninen gapar han, den kaninen får många pussar! Tummen åker in i munnen ibland i sömnen, men inte alltid vid insomningen.

Schemat fungerar ganska bra, det är sista luren som är svårast. Ibland blir det bara 20 min sovtid där. Inför framtiden så funderar jag lite på vad vi siktar på. Jag vet att många förordar 12-45-2-45, men jag vet inte om 12-timmars natt är något för oss. 11-timmars natt känns bättre så att den som jobbar får träffa bebisen också.
Jag tänker så här.... Om du kommer att vara hemma med ditt barn LÄÄÄÄÄNGE så är det helt ok att köra på 11 timmars natt. Men skall det bli dagisbarn av honom runt 1,5 år som många har, ja då är 12 timmar ett måste!

citerar mig själv om 12 timmar, tänk på saken. :wink:
TorsMamma skrev:Jag gillar 12 timmars nätter av flera skäl.

:arrow: Det är svårt att ha många "långlurar" tycker jag när barnet gärna skarvar 45 min ofta och då kan man ha typ 12-45-2-45 scheman. Och slippa problem med flera lurar som då behöver vara över 45 min ganska länge.

:arrow: Skall barnet gå på dagis i framtiden så är för mig 12 timmar nästan ett måste om inte dagis är super på just lurarna.

:arrow: Jag gillar 12 timmars nätter för det kan man ha upp i skolåldern och då behöver man aldrig tänka på annat än just det.

:arrow: Skönt att kunna lägga lite tidigt och kunna ha mysmiddag med guben eller vänner vid behov.

:arrow: Man kan själv lägga sig ganska tidigt på kvällen om man är kvällstrött

:arrow: kommer säkert på många fler bra skäl men inte just nu... :lol:

På sikt tror jag vi strävar efter natt 20-7. På dagen gäller det att få in dagisturerna med bil. Är det en nackdel att starta ”huvud”-luren så sent som 13.30?

Du kan ha schemat precis som du vill! Tänk bara ordentligt med papper och penna, se till hur hans och era rutiner ser ut och bolla gärna med mig om du vill. :wink:

Eftersom vår kille är rätt stor så finns det redan inte så mycket utrymme kvar i vagnen. Hur länge kunde Tor sova i liggdelen, TorsMamma? Kan man ha dem på mage i sittdelen?
Nej, vi hade ju bara ligginsatser till 2,5 mån då hade Tor vuxit ur de flesta och jag förlade alla lurar till resesängen (som även den stod ute ibland i början..) Men visst funkar det med liggdelen i sittvagnen. Många lägger något i botten som jämnar ut, jag hade en "paraplysulky" som jag hade en platta i botten för att sen kunna lägga andningslarmet på, sen mjuk filt över. Detta gick bra för oss en tid!

Längtar tills det är dags för smakisar! Jag tycker att han redan nu intresserat följer ”vad vi håller på med” vid matbordet. Läser ofta om banan här, men är det inte svårt att få barnet att smaka potatis om man tar banan först? (BVC’s argument)
Jo jag vet att BVC tycker en massa, det beror lite på barn vill jag påstå. Tor kunde/kan man ge vad som i vilken ordning som helst, han äter ALLT! Så för oss var all mat välkommen. :lol:

En annan fundering jag har är kring ensamleken, som vi inte infört, men som jag skulle vilja börja med på något sätt. Blir det konstigt om jag lägger in det på morgonen innan första sovpasset 5 dagar i veckan? (Lämnar på dagis 2 dagar) Jag tycker det är en väldigt viktig idé att öva sig på att leka själv och skulle gärna få in även det. I början låter man barnet få leka en kort stund och sedan lägger man som vanligt, för att sedan låta dem somna själv i anslutning till leken, eller har jag fattat fel?
Jag vet inte om det går med 5 dagar i veckan, men med attityden kommer man ju långt! :wink: Läs gärna under Bekymmer? Sysselsättning. Där står om ensamleken på ett sätt som i alla fall jag hade missat med det. :wink:
Jag fick tipset av AW att ha ensamleken direkt på morgonen, jag bara matade snabbt, klädde på och lade för lek, sen kom Tor upp och var uppe tills han skulle sova. Men det var för att han inte gillar att leka ensamleken trött inför luren. Men kolla hur det funkar bäst för er! :D

Oj, det här blev långt! Har samlat på mig många frågor. Jag är så glad för att det här forumet finns!
Tor 2006

Malou

Inlägg av Malou »

När jag läser på detta schemat får jag bara ihop 14,45 timmar att sova på, stämmer det? Vid 3 mån skall det vara 15,5 timmar.
Ja det är lite och ändå har vi problem att få honom att sova den tiden. Vet inte hur vi ska få honom att sova mer på dagen faktiskt. :?
Jag tänker så här.... Om du kommer att vara hemma med ditt barn LÄÄÄÄÄNGE så är det helt ok att köra på 11 timmars natt. Men skall det bli dagisbarn av honom runt 1,5 år som många har, ja då är 12 timmar ett måste!
Hmm så hade jag inte tänkt! Vi är nog egoistiska i vårt resonemang. Tyvärr blir det nog dagis vid 1,5 år någon gång. Du har rätt (igen :heart: ), måste fundera mer på det där.
Får ta och läsa på mer om ensamleken, har letat men inte där du tipsade!
Trevlig helg!!!
Malou
~~Dotter 2003~~
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"